Misschien wel belangrijk: Welke microfoon gebruik je voor de zang en gaat de zangeres er meestal tegen plakken of eerder verder vanaf staan?
Zwakke stem meer power geven
Collapse
X
-
Beste,
Volgende week een jazz optreden.
Echter het probleem de zangeres die komt zingen heeft nogal een zachte stem. (meisjesachtig). Technisch is ze wel perfect en zo, maar wel een hel om te versterken.
Dit is een probleem omdat de band een bigband is die nogal goed doorgeeft.
De Gain afregelen naar 0DB is een probleem (feedback)
Hoe zou ik dit kunnen oplossen zodat ze meer doorkomt, zonder feedback in de monitors?
Mocht dit nog niet het gewenste resultaat geven dan is het tijd om naar de monitoring zelf te kijken. Ik ga er vanuit dat je met een redelijke kwaliteit monitors werkt met EQ's ertussen. 5)Let goed op je plaatsing, zeker als je met erg richtinggevoelige mics werkt moet je uitkijken voor het "staartje" van de karakteristiek aan de achterkant van de mic. 6)Een betere kwaliteit monitors kan helpen. 7)Ik ben geen voorstander van het heftig EQ'en van monitors. Als het ding op klank is en er zijn een stuk of 3 a 4 frequenties die je teruggetrokken hebt ivm feedback, dan moet het daar wat mij betreft ophouden, meestal krijg je na dat punt toch dat er meerdere frequenties tegelijk rond gaan zingen, vanaf daar is het einde zoek en hou je te weinig over.
8)Voor de hand liggend, maar nogal eens over het hoofd gezien: Plaatsing van de PA, is ontzettend belangrijk in dit soort gevallen, straal ook maar een beetje over het podium heen en je hebt een probleem. Die kasten moeten het liefst zo ver mogelijk bij de zangeres uit de buurt! Neem desnoods wat extra kastjes mee om dode plekken vlakbij het prodium in te vullen.
9)IEM isook al genoemd als optie en dat kan natuurlijk veel helpen, maar alleen als het bovenstaande punt is voldaan.
En dan ben je pas bij de dingen die je vanachter je tafel kunt doen
10)Baseer je mix op de vocal, begin met niets anders dan haar uit te versterken en kijk hoeveel ruimte er over is om de band ook nog vet te krijgen.
Veel van deze dingen gaan jammer genoeg alleen werken als de ruimte en vooral ook het podium groot genoeg is om genoemde afstanden te creeren.
Maar vooral als je ruimte groot genoeg is zou je hiermee toch echt een flink eind moeten kunnen komen. Succes.Last edited by sparky; 14-12-09, 14:38.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Ik weet niet of je eventueel ook een fx processor hebt, maar ik wil nog wel eens een enhancer gebruiken op een Berhinger DDX 3216/Yamaha budget digi is dat preset Exciter en daar nog een beetje functioneel met parameters pielen tot jij het prima vindt en anders op een T.C Elec. met de enhancer spelen. Die haalt zachtere passages wat omhoog, zonder extra versterkingvan het totale geluid. Dan misschien nog een compressor erbij gebruiken en dan heb je kans dat het probleem (bijna) verholpen is.
Toch? Ik haal daar meestal wel een goede sound uit. Ook als ik "amateurs" moet versterken, die vaak bang zijn om voluit te zingen/bleeren.
Edit: ik zie dat Sparky gepost heeft in de tijd dat ik aan het typen was, maar Jazz is inderdaad een zachtere muziekstijl, ook wat betreft spelen.
Jammer dat een oud klasgenoot van mij hier niet op het forum zit, altans ik heb hem nog niet gezien hier, maar die weet bijna alles van Jazz (de hele famillie daar zit in dat genre, en zijn pa heeft redelijk wat dingen gedaan met geluid voor Jazz) want die had je zo uit de brand kunnen helpen.
Misschien kent iemand hem: Bas Ouwehand
Mvg T-SoundGeluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!Comment
-
-snip-
Een stem op de monitoren hoeft natuurlijk niet mooi te klinken, maar wel duidelijk (hard), dus het feit dat het niet mooi hoeft, geeft je natuurlijk de ruimte om het dan wel harder te zetten zonder feedback. Hiervoor zou ik echt een paar compleet willekeurige eq-settings uitproberen en kijken wat werkt.
-snap-
Een stem moet wel degelijk "mooi" klinken, naast natuurlijk functioneel.
Op het moment dat het ruk klinkt maar functioneel, heb je al snel dat men zich afvraagt hoe het dan in ***esnaam in de zaal klinkt.
Monitoren altijd uitfluiten, daar kan je een hoop mee winnen, maar de opmerking dat het niet mooi hoeft te zijn, daar ben ik het niet mee eens.
Iets met de gulden tussenweg.
Compleet willekeurige EQsettings gebruiken gaat naar mijn mening nergens over. Het fluit rond op een bepaalde frequentie, dan trek je die weg, tot de volgende frequentie gaat, die trek je weg, dat doe je tot je denkt, damn dit is hard, dan luister je wat er nog van over is qua klank. Evt weer een paar bandjes die je weg getrokken hebt een beetje terug. (want klank IS belangrijk)
En meer kan je niet doen.
Als ze dan zich niet goed hoort moet je kijken naar:
-kijk eens naar de opstelling, kan ze iets verder weg staan van herrie dingen?
- alles wat herrie maakt moet zachter.
denk aan gitaarversterkers, drumstel, etc
Gitaar versterker ergens anders neer zetten (bezemkast bv) en laten blazen, op monitor terug geven.
Drumstel kan je achter plexi zetten
- Inear setje gebruiken
Natuurlijk zitten hier best extreme oplossingen tussen. Een gemiddelde drummer zal steigeren als hij in een hok geduwd word
De meeste gitaristen zijn ook niet happy als ze niet bij hun versterker kunnen.
Toch is het zoals het eerder al gezegt is: Wat je niet hebt, heb je niet.
Als de zanger(es) geen volume kan maken, dan moeten anderen daar op aanpassen.
Leg dit soort dingen voor aan de band, leg ze uit wat het probleem is. Wat de gevolgen zijn van dit probleem. Vertel wat oplossingen zijn, met overleg is iedereen happy.
Maar kom niet aanzetten met dat het niet mooi hoeft te zijn op monitors. Iedereen moet blij zijn op toneel, en daar hoort een lekkere sound bij.Comment
-
Gooi die direct in de koffer, iseen prachtege mic, maar dusdanig gevoelig dat je waarschijnlijk ook de hele big band er mee op pakt.
Probeer het met een Beta 58 of anders een Sm58, mischien minder mooi maar wat heb je aan mooi als je het niet kunt horen.
En je kunt geen ijzer met handen breken, als de band loeihard is en de zangeres zacht dan kun je op een gegeven moment niets meerdoenComment
-
Dus: je vangt minder band overspraak, echter wel meer monitor (en dus eerder feedback) Tov een nier (bv Sm58)Comment
-
Maar wanneer je de monitor's redelijk uitgefloten hebt en uitgeregeld hebt, dan heb je wel een redelijk voordeel van deze mic. En als je de monitoren een beetje in een V legt, zodat ze directer naar de oren liggen en minder naar de plug stralen, dan heb je wel voordelen.Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!Comment
-
Maar wanneer je de monitor's redelijk uitgefloten hebt en uitgeregeld hebt, dan heb je wel een redelijk voordeel van deze mic. En als je de monitoren een beetje in een V legt, zodat ze directer naar de oren liggen en minder naar de plug stralen, dan heb je wel voordelen.
Monitoren moet je dan inderdaad een beetje van de zijkant laten komen.
(en hopen dat het niet een te bewegelijke artiest is :PComment
-
Ik weet niet of je eventueel ook een fx processor hebt, maar ik wil nog wel eens een enhancer gebruiken op een Berhinger DDX 3216/Yamaha budget digi is dat preset Exciter en daar nog een beetje functioneel met parameters pielen tot jij het prima vindt en anders op een T.C Elec. met de enhancer spelen. Die haalt zachtere passages wat omhoog, zonder extra versterkingvan het totale geluid. Dan misschien nog een compressor erbij gebruiken en dan heb je kans dat het probleem (bijna) verholpen is.
Toch? Ik haal daar meestal wel een goede sound uit. Ook als ik "amateurs" moet versterken, die vaak bang zijn om voluit te zingen/bleeren.
Edit: ik zie dat Sparky gepost heeft in de tijd dat ik aan het typen was, maar Jazz is inderdaad een zachtere muziekstijl, ook wat betreft spelen.
Jammer dat een oud klasgenoot van mij hier niet op het forum zit, altans ik heb hem nog niet gezien hier, maar die weet bijna alles van Jazz (de hele famillie daar zit in dat genre, en zijn pa heeft redelijk wat dingen gedaan met geluid voor Jazz) want die had je zo uit de brand kunnen helpen.
Misschien kent iemand hem: Bas Ouwehand
Mvg T-SoundHere today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Wanneer je de stem niet over de band heen krijgt over de P.A. is het misschien een idee een delaytje en een galmpje op de stem te zetten, niet teveel natuurlijk, het moet het nummer wel tot dienst zijn. Vaak helpen FX om de zang net eff dat beetje extra te geven waardoor deze beter verstaanbaar zijn en wat beter boven de mix uitkomen en opvallen. En denk ik nog veel belangrijker (ik zag deze tip maar een keer voorbij komen tot nu toe):
Begin je mix met de vocalen, deze dragen de boodschap van het nummer. Bovendien kijken de meeste mensen toch alleen maar naar de zangeres dus zorg dat deze de belangrijkste in de mix is (niet een geheel goede reden trouwens). Uiteraard moet de mix ook een beetje vet worden dus zorg voor een stevige ondergrond van bass gitaar, bas saxen, kick, etc. Deze zitten de zang meestal niet in de weg. De rest van de band, alles wat in het zelfde frequentiegebied zit, en partijen die vaak samen met de zang spelen, moeten kwa inregeling de zanglijn volgen, deze is het belangrijkst.
Wat ik ook denk zoals vele anderen is dat de gebruikte microfoon niet de allermakkelijkste is om mee te werken met monitors. Compressors of limiters over de monitors is uit den boze in ieder geval!Last edited by BvE; 14-12-09, 22:56.Comment
-
Wanneer je de stem niet over de band heen krijgt over de P.A. is het misschien een idee een delaytje en een galmpje op de stem te zetten, niet teveel natuurlijk, het moet het nummer wel tot dienst zijn. Vaak helpen FX om de zang net eff dat beetje extra te geven waardoor deze beter verstaanbaar zijn en wat beter boven de mix uitkomen en opvallen.
En denk ik nog veel belangrijker (ik zag deze tip maar een keer voorbij komen tot nu toe):
Begin je mix met de vocalen, deze dragen de boodschap van het nummer. Bovendien kijken de meeste mensen toch alleen maar naar de zangeres dus zorg dat deze de belangrijkste in de mix is (niet een geheel goede reden trouwens). Uiteraard moet de mix ook een beetje vet worden dus zorg voor een stevige ondergrond van bass gitaar, bas saxen, kick, etc. Deze zitten de zang meestal niet in de weg. De rest van de band, alles wat in het zelfde frequentiegebied zit, en partijen die vaak samen met de zang spelen, moeten kwa inregeling de zanglijn volgen, deze is het belangrijkst.
Verder kan je de instrumenten heel erg uit kleden zodat ze elkaar en de zang niet in de weg zitten. Hier doel ik niet op volume, maar op welk frequenties ze elkaar in de weg zitten.
Overig valt en staat het bij een Bigband met zang met de compositie.
Wat ik ook denk zoals vele anderen is dat de gebruikte microfoon niet de allermakkelijkste is om mee te werken met monitors. Compressors of limiters over de monitors is uit den boze in ieder geval!Comment
Comment