Zwakke stem meer power geven

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Waveform
    • Dec 2009
    • 321

Misschien wel belangrijk: Welke microfoon gebruik je voor de zang en gaat de zangeres er meestal tegen plakken of eerder verder vanaf staan?

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Originally posted by frederic
      Beste,

Volgende week een jazz optreden.
      Echter het probleem de zangeres die komt zingen heeft nogal een zachte stem. (meisjesachtig). Technisch is ze wel perfect en zo, maar wel een hel om te versterken.
      Dit is een probleem omdat de band een bigband is die nogal goed doorgeeft.

De Gain afregelen naar 0DB is een probleem (feedback)
      Hoe zou ik dit kunnen oplossen zodat ze meer doorkomt, zonder feedback in de monitors?
      In dit soort gevallen heb je een driedubbel probleem: Je hebt niet alleen met een zangeres te maken die moeilijk boven de band uit te tillen is maar ook rondzingt op de monitors en ook nog eens een berg overspraak van de band in haar mic. Natuurlijk is de beste oplossing haar zover te krijgen dat ze harder zingt... Maar dat is niet wat je zelf in de hand gaat hebben. Andere oplossingen dus: 1)Probeer zoveel mogelijk afstand tussen haar en de band te creeren, hoe verder weg hoe minder overspraak en hoe minder hard haar monitor hoeft. 2)Een microfoon met een super of hypernierkarakteristiek kan in combinatie met het juiste gebruik!! voor een reductie van de overspraak zorgen. 3)Wat voor mic je ook gebruikt, ze moet hem bijna opeten. 4)Overleg ook zeker met de bandleider, leg hem het probleem voor. Misschien dat hij ruimte kan maken voor haar stem.

Mocht dit nog niet het gewenste resultaat geven dan is het tijd om naar de monitoring zelf te kijken. Ik ga er vanuit dat je met een redelijke kwaliteit monitors werkt met EQ's ertussen. 5)Let goed op je plaatsing, zeker als je met erg richtinggevoelige mics werkt moet je uitkijken voor het "staartje" van de karakteristiek aan de achterkant van de mic. 6)Een betere kwaliteit monitors kan helpen. 7)Ik ben geen voorstander van het heftig EQ'en van monitors. Als het ding op klank is en er zijn een stuk of 3 a 4 frequenties die je teruggetrokken hebt ivm feedback, dan moet het daar wat mij betreft ophouden, meestal krijg je na dat punt toch dat er meerdere frequenties tegelijk rond gaan zingen, vanaf daar is het einde zoek en hou je te weinig over.

8)Voor de hand liggend, maar nogal eens over het hoofd gezien: Plaatsing van de PA, is ontzettend belangrijk in dit soort gevallen, straal ook maar een beetje over het podium heen en je hebt een probleem. Die kasten moeten het liefst zo ver mogelijk bij de zangeres uit de buurt! Neem desnoods wat extra kastjes mee om dode plekken vlakbij het prodium in te vullen.

9)IEM isook al genoemd als optie en dat kan natuurlijk veel helpen, maar alleen als het bovenstaande punt is voldaan.

En dan ben je pas bij de dingen die je vanachter je tafel kunt doen
      10)Baseer je mix op de vocal, begin met niets anders dan haar uit te versterken en kijk hoeveel ruimte er over is om de band ook nog vet te krijgen.

Veel van deze dingen gaan jammer genoeg alleen werken als de ruimte en vooral ook het podium groot genoeg is om genoemde afstanden te creeren.

Maar vooral als je ruimte groot genoeg is zou je hiermee toch echt een flink eind moeten kunnen komen. Succes.
      Last edited by sparky; 14-12-09, 14:38.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• T_Sound
        • Sep 2009
        • 267

Ik weet niet of je eventueel ook een fx processor hebt, maar ik wil nog wel eens een enhancer gebruiken op een Berhinger DDX 3216/Yamaha budget digi is dat preset Exciter en daar nog een beetje functioneel met parameters pielen tot jij het prima vindt en anders op een T.C Elec. met de enhancer spelen. Die haalt zachtere passages wat omhoog, zonder extra versterkingvan het totale geluid. Dan misschien nog een compressor erbij gebruiken en dan heb je kans dat het probleem (bijna) verholpen is.

Toch? Ik haal daar meestal wel een goede sound uit. Ook als ik "amateurs" moet versterken, die vaak bang zijn om voluit te zingen/bleeren.

Edit: ik zie dat Sparky gepost heeft in de tijd dat ik aan het typen was, maar Jazz is inderdaad een zachtere muziekstijl, ook wat betreft spelen.

Jammer dat een oud klasgenoot van mij hier niet op het forum zit, altans ik heb hem nog niet gezien hier, maar die weet bijna alles van Jazz (de hele famillie daar zit in dat genre, en zijn pa heeft redelijk wat dingen gedaan met geluid voor Jazz) want die had je zo uit de brand kunnen helpen.

Misschien kent iemand hem: Bas Ouwehand

Mvg T-Sound
        Last edited by T_Sound; 14-12-09, 14:50. Reason: Sparky was mij voor
        Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

De gebruikte micro is een Neuman KMS105

Comment

• EL_Loco
            • Nov 2009
            • 87

Originally posted by emiel-r
            -snip-
            Een stem op de monitoren hoeft natuurlijk niet mooi te klinken, maar wel duidelijk (hard), dus het feit dat het niet mooi hoeft, geeft je natuurlijk de ruimte om het dan wel harder te zetten zonder feedback. Hiervoor zou ik echt een paar compleet willekeurige eq-settings uitproberen en kijken wat werkt.

-snap-
            En hier wil ik toch even op inhaken, zowel als monitortech als als muzikant.

Een stem moet wel degelijk "mooi" klinken, naast natuurlijk functioneel.
            Op het moment dat het ruk klinkt maar functioneel, heb je al snel dat men zich afvraagt hoe het dan in ***esnaam in de zaal klinkt.

Monitoren altijd uitfluiten, daar kan je een hoop mee winnen, maar de opmerking dat het niet mooi hoeft te zijn, daar ben ik het niet mee eens.
            Iets met de gulden tussenweg.

Compleet willekeurige EQsettings gebruiken gaat naar mijn mening nergens over. Het fluit rond op een bepaalde frequentie, dan trek je die weg, tot de volgende frequentie gaat, die trek je weg, dat doe je tot je denkt, damn dit is hard, dan luister je wat er nog van over is qua klank. Evt weer een paar bandjes die je weg getrokken hebt een beetje terug. (want klank IS belangrijk)
            En meer kan je niet doen.

Als ze dan zich niet goed hoort moet je kijken naar:
            -kijk eens naar de opstelling, kan ze iets verder weg staan van herrie dingen?
            - alles wat herrie maakt moet zachter.
            denk aan gitaarversterkers, drumstel, etc
            Gitaar versterker ergens anders neer zetten (bezemkast bv) en laten blazen, op monitor terug geven.
            Drumstel kan je achter plexi zetten
            - Inear setje gebruiken

Natuurlijk zitten hier best extreme oplossingen tussen. Een gemiddelde drummer zal steigeren als hij in een hok geduwd word
            De meeste gitaristen zijn ook niet happy als ze niet bij hun versterker kunnen.

Toch is het zoals het eerder al gezegt is: Wat je niet hebt, heb je niet.
            Als de zanger(es) geen volume kan maken, dan moeten anderen daar op aanpassen.

Leg dit soort dingen voor aan de band, leg ze uit wat het probleem is. Wat de gevolgen zijn van dit probleem. Vertel wat oplossingen zijn, met overleg is iedereen happy.

Maar kom niet aanzetten met dat het niet mooi hoeft te zijn op monitors. Iedereen moet blij zijn op toneel, en daar hoort een lekkere sound bij.

Comment

• Hansound
              • Apr 2006
              • 832

Originally posted by frederic
              De gebruikte micro is een Neuman KMS105
              Gooi die direct in de koffer, iseen prachtege mic, maar dusdanig gevoelig dat je waarschijnlijk ook de hele big band er mee op pakt.
              Probeer het met een Beta 58 of anders een Sm58, mischien minder mooi maar wat heb je aan mooi als je het niet kunt horen.

En je kunt geen ijzer met handen breken, als de band loeihard is en de zangeres zacht dan kun je op een gegeven moment niets meerdoen

Comment

• T_Sound
                • Sep 2009
                • 267

Is een Beta 97 niet wat? Ik vindt het ook een leuke vocal mic.

Of is dat niet geschikt voor diet doeleinde?

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Een beta 97......,
                  zelfs google kent die niet

Comment

• T_Sound
                    • Sep 2009
                    • 267

Sorry type foutje, ik bedoelde Beta 87a ook was ik die "a" dus vergeten.

Kan gebeuren.

Maar is de Beta 87a niet wat dan?

Comment

• EL_Loco
                      • Nov 2009
                      • 87

Originally posted by T_Sound
                      Sorry type foutje, ik bedoelde Beta 87a ook was ik die "a" dus vergeten.

Kan gebeuren.

Maar is de Beta 87a niet wat dan?
                      Is een hypernier, dus extra gevoelig recht ervoor. Met goede microfoon techniek tegek, echter betekend het ook dat hij gevoelig is rond de plug. In die richting liggen vaak je monitoren.

Dus: je vangt minder band overspraak, echter wel meer monitor (en dus eerder feedback) Tov een nier (bv Sm58)

Comment

• T_Sound
                        • Sep 2009
                        • 267

Maar wanneer je de monitor's redelijk uitgefloten hebt en uitgeregeld hebt, dan heb je wel een redelijk voordeel van deze mic. En als je de monitoren een beetje in een V legt, zodat ze directer naar de oren liggen en minder naar de plug stralen, dan heb je wel voordelen.

Comment

• EL_Loco
                          • Nov 2009
                          • 87

Maar wanneer je de monitor's redelijk uitgefloten hebt en uitgeregeld hebt, dan heb je wel een redelijk voordeel van deze mic. En als je de monitoren een beetje in een V legt, zodat ze directer naar de oren liggen en minder naar de plug stralen, dan heb je wel voordelen.
                          Yep dat klopt. Met goed uitfluiten is het erg fijn.
                          Monitoren moet je dan inderdaad een beetje van de zijkant laten komen.
                          (en hopen dat het niet een te bewegelijke artiest is :P

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Ik weet niet of je eventueel ook een fx processor hebt, maar ik wil nog wel eens een enhancer gebruiken op een Berhinger DDX 3216/Yamaha budget digi is dat preset Exciter en daar nog een beetje functioneel met parameters pielen tot jij het prima vindt en anders op een T.C Elec. met de enhancer spelen. Die haalt zachtere passages wat omhoog, zonder extra versterkingvan het totale geluid. Dan misschien nog een compressor erbij gebruiken en dan heb je kans dat het probleem (bijna) verholpen is.

Toch? Ik haal daar meestal wel een goede sound uit. Ook als ik "amateurs" moet versterken, die vaak bang zijn om voluit te zingen/bleeren.

Edit: ik zie dat Sparky gepost heeft in de tijd dat ik aan het typen was, maar Jazz is inderdaad een zachtere muziekstijl, ook wat betreft spelen.

Jammer dat een oud klasgenoot van mij hier niet op het forum zit, altans ik heb hem nog niet gezien hier, maar die weet bijna alles van Jazz (de hele famillie daar zit in dat genre, en zijn pa heeft redelijk wat dingen gedaan met geluid voor Jazz) want die had je zo uit de brand kunnen helpen.

Misschien kent iemand hem: Bas Ouwehand

Mvg T-Sound
                            Uh Ja, mijn post zat voor de jouwe ja, maar nergens in mijn post valt te lezen dat een bigband weinig herrie maakt, simpelweg omdat deze dat over het algemeen wel doen namelijk. En ik heb ook nergens compressors en exciters aangeraden. Compressors niet omdat deze de zangeres pas beter hoorbaar maken als ze eenmaal uit de gevarenzone is qua ronzingen. En dat is wat Frederic eerst voor elkaar moet krijgen, heeft ie dan weer wat dBtjes over en het is nodig, dan mag er weer wat compressie komen kijken. Exciters niet omdat ik het kloterige apparaten vind die voor een plastic sound zorgen en niet zie hoe deze ooit zouden kunnen bijdragen aan het oplossen van dit soort problemen.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• BvE
                              • Oct 2004
                              • 385

Wanneer je de stem niet over de band heen krijgt over de P.A. is het misschien een idee een delaytje en een galmpje op de stem te zetten, niet teveel natuurlijk, het moet het nummer wel tot dienst zijn. Vaak helpen FX om de zang net eff dat beetje extra te geven waardoor deze beter verstaanbaar zijn en wat beter boven de mix uitkomen en opvallen. En denk ik nog veel belangrijker (ik zag deze tip maar een keer voorbij komen tot nu toe):

Begin je mix met de vocalen, deze dragen de boodschap van het nummer. Bovendien kijken de meeste mensen toch alleen maar naar de zangeres dus zorg dat deze de belangrijkste in de mix is (niet een geheel goede reden trouwens). Uiteraard moet de mix ook een beetje vet worden dus zorg voor een stevige ondergrond van bass gitaar, bas saxen, kick, etc. Deze zitten de zang meestal niet in de weg. De rest van de band, alles wat in het zelfde frequentiegebied zit, en partijen die vaak samen met de zang spelen, moeten kwa inregeling de zanglijn volgen, deze is het belangrijkst.

Wat ik ook denk zoals vele anderen is dat de gebruikte microfoon niet de allermakkelijkste is om mee te werken met monitors. Compressors of limiters over de monitors is uit den boze in ieder geval!
                              Last edited by BvE; 14-12-09, 22:56.

Comment

• EL_Loco
                                • Nov 2009
                                • 87

Originally posted by BvE
                                Wanneer je de stem niet over de band heen krijgt over de P.A. is het misschien een idee een delaytje en een galmpje op de stem te zetten, niet teveel natuurlijk, het moet het nummer wel tot dienst zijn. Vaak helpen FX om de zang net eff dat beetje extra te geven waardoor deze beter verstaanbaar zijn en wat beter boven de mix uitkomen en opvallen.
                                galm maakt het indirecter, het klinkt fijner, maar het wordt er zeker minder verstaanbaar van.

En denk ik nog veel belangrijker (ik zag deze tip maar een keer voorbij komen tot nu toe):

Begin je mix met de vocalen, deze dragen de boodschap van het nummer. Bovendien kijken de meeste mensen toch alleen maar naar de zangeres dus zorg dat deze de belangrijkste in de mix is (niet een geheel goede reden trouwens). Uiteraard moet de mix ook een beetje vet worden dus zorg voor een stevige ondergrond van bass gitaar, bas saxen, kick, etc. Deze zitten de zang meestal niet in de weg. De rest van de band, alles wat in het zelfde frequentiegebied zit, en partijen die vaak samen met de zang spelen, moeten kwa inregeling de zanglijn volgen, deze is het belangrijkst.
                                qua manier van de mix opbouwen ben ik het met je eens. Ware het niet dat de kick in de meeste genres van Jazz niet zo heel belangrijk is als in pop (namelijk beat) maar meer als accent gebruikt wordt.

Verder kan je de instrumenten heel erg uit kleden zodat ze elkaar en de zang niet in de weg zitten. Hier doel ik niet op volume, maar op welk frequenties ze elkaar in de weg zitten.

Overig valt en staat het bij een Bigband met zang met de compositie.

Wat ik ook denk zoals vele anderen is dat de gebruikte microfoon niet de allermakkelijkste is om mee te werken met monitors. Compressors of limiters over de monitors is uit den boze in ieder geval!
                                Zeker mee eens. Pracht mic, maar een lastige. Compressie over wedges is (meestal) uit den boze. Limiters op I/E een must (als beveiliging in de I/E belts)

Comment

Working...