Dynacord S1200 probleem??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

Dynacord S1200 probleem??

Op een lokatie waar ik vaak werk hebben ze voor de Subs 4x Dynacord S1200.. deze staan allemaal gebrugt, en sturen per versterker 1 Dubbel 18" kast aan van 1100W RMS,

Nu is de hele set aangesloten op een Processor die alleen veranderd kan worden met een Laptop,

de eigenaar wou wat meer laag om het vol te laten klinken, (was eerst heel schel, zonder sub.. leken wel uit te staan terwijl de versterkers vol draaiden, gaven wel bass geen 'klappen' uit de sub kast.
    dit heeft het bedrijf netjes ingesteld MAAR,

afgelopen zaterdag voor het eerst met deze instelling gedraaid,
    en het geluid klonk op een bepaald punt van volume echt verbeterd en mooi vol (met een volle zaal)

MAAR op dit volume klapte er steeds 1 van de 5 versterkers na +- 5 minuten op Protect, terwijl de rest gewoon Goed signaal gaf, niet 'Knipperen' maar ook niet constant branden,

en heel soms een 2e ook..

Geluid een stuk terug gedraaid, dat alles echt signaal stond te 'knipperen',
    dan ging het goed, maar iets harder gelijk weer na paar minuten in Protect..

wat ik het vreemde vind..
    hij 'clipt' niet eerst, maar schiet gelijk in protect zonder de 'clip', en het signaal is ook niet overdreven veel.

Ik moest het geluid wel terug draaien want al zouden er meer dan 2 versterkers in protect slaan, en allemaal tegelijk weer Uit de protect, gaat de zekering in de meter kast eruit door de Piek spanning,

De versterkers staan gebouwd in een houten Kast die op maat gemaakt is, hier staan ook de versterkers voor de Toppen in, en 2 Dimmerpacks,
    alles past er dus precies in
    met in de deur onder en boven een rooster.

Waar moet ik het probleem zoeken denken jullie?
    Warmte probleem? of een rotte kabel van de speaker?
    (gaat alleen in protect bij een bepaald volume, en dat na een paar minuten)..

eerst ging dit wel bijna altijd goed,
    zo niet dan gingen (met de oude processor instellingen) alle 5 de Dynacord S1200 samen in protect (maar wel eerst Clippen), ipv 1 of bij lang doorgaan met dit volume 2,

daarom vind ik het vreemd,

ps. er staat een externe limiter tussen, om de installatie te beschermen, maar de Limiter stond wel HEEEL strak, ging limiten op iets meer dan praat volume.. (met lege zaal)
    dus ik was bezig met het veilig afstellen van de limiter.. ik liet de Limiter flink terug duwen zodra het ook maar in de buurd van 'clip' kwam.
    toen kwam ik dus achter dit probleem dat er 1 (soms 2) versterker na een paar minuten steeds in Protect slaat.
    Last edited by Tummy; 15-10-09, 01:53.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

als ik het verhaal zo hoor kan dit 2 oorzaken hebben:

1 de versterkers kunnen het aantal ohms niet aan van een 2x 18 inch sub
    lijkt mij 4 ohm logischer wijs.4hms gebrugt de meeste amps wel aan.
    kan ook 2 ohm zijn als de speakers 4ohm zijn en daar kan de s1200 zker net op draaien.
    weet toevallig dat deze versterker stereo beslastbaar is top 2x 600@4ohm
    maar weet niet hoeveel ze aankunnen gebrugd aan ohms

2 de versterkers gaan in protects mode door overhitting als ze met 4 stuks+ topversterkers+ dimmers in 1 rack zitten zonder rackspace met blindplaten met luchtgaten en je zei dat er een deur voor zat met alleen 2 ventilatie roosters.
    is de achterkant van het rack dicht of open?
    heb het wel eens meegemaakt bij een klant met vaste installatie dat het goed ging maar in de zomers als het heet werd buiten ging het mis, opgeost door extra computer ventilators in het rek te plaatsen.

en je zei dat de zekering eruit klapt....
    in de oude configuratie ging het sub misschien niet zo hard en nu wel
    dus trekken je versterkers veel meer vermogen.
    uit mijn hoofd een s1200 trekt op 4 ohms gebrugd 1200w dus per 4 4600W
    kont dus neer op ongeveer 21 ampere.
    dus is de kans graat dat je stop/automaat het niet houd
    zeker al het een automaat met b-karakterstiek is.
    misschien je amps verdelen op meerdere groepen?
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• Tummy
      • Nov 2008
      • 324

inderdaad,
      ik vermoed dat de achterkant dicht is, maar weet ik niet 100% zeker.
      de versterkers staan op elkaar. zonder roosters tussen de versterkers

het kastje is krap, maar is de interne koeling van de versterker niet voldoende??

de subs hebben altijd zo aangesloten gezeten, en toen ging het altijd goed.. dus het verhaal met de weerstand maak ik me niet zo zorgen om.

Zekering knalt er alleen uit wanneer alle 5 versterkers tegelijk uit protect springen, of wanneer je ze alle 5 tegelijk aan zou zetten, terwijl de versterkers voor de Tops flink staan te draaien.. (dan gaat het Groene en Rode lampje branden en dan 1 voor 1 uit), zit inderdaad kwa stroom net op het randje maar gaat altijd wel goed. behalve dus als hij even een flinke piekspanning krijgt.

voordat de processor anders werd ingesteld.. kregen de versterkers het ook zwaar te verduren, maar kwam er amper geluid uit de subs.. geen Sublaag in ieder geval,

toen konden de versterkers vroeger (met oude instelling) weleens 'clippen', maar nu gaat hij na een paar minuten al in protect zonder ook maar de 'clip' te hebben laten knipperen,

toen het feest afgelopen was heb ik het even nader bestudeerd en even getest:

het gaat een tijdje goed op Vol volume (lees: maximale eruit halen), en Opeens springt 1 a 2 versterkers in de protect, (zonder clippen dus), en de andere 3 blijven wel zonder problemen draaien.

dan zet ik het geluid zachter, en na +- 3a5 minuten springt de versterker terug naar 'normale' modus.. dan zet ik het geluid weer harder en gaat de versterker even later weer in protect..

dus mischien een vraag/ingeving die veel duidelijkheid kan geven:

Voordat de instelling werd veranderd.. gaven de subs wel geluid, maar geen Sub laag (dat je wintvlagen voelt als je ervoor staat), maar gewoon laag bass geluid, en het mid hoorde je ook in de subkast rommelen als je je oor erop legte..

nu geven ze 'sub laag' en trilt alles in de lokatie aan alle kanten(als je je hand op voorwerpen legt voel je alles flink trillen) en klinkt het een stuk Voller kwa geluid in de zaal
      --
      Word een versterker die "sub laag" moet geven.. een stuk warmer dan wanneer een Versterker vol (tot clippen toe) Bass staat te pompen?? ook al staat nu het Ingangs volume (signal) zachter als voorheen.
      Last edited by Tummy; 15-10-09, 05:23.

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

S1200 kan 1200W aan bij 4 ohm.
        Heb je al geprobeerd luidsprekers en versterkercombinatie te wijzigen om te zien of het probleem mee gaat?

Welke luidsprekers spreken we over?
        Welke processor spreken we over?
        Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe setting?

Op deze manier wordt het een opsommingen van opties.
        Last edited by jans; 15-10-09, 13:11. Reason: Verbeteren taalfout
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Fridge
          • Mar 2002
          • 153

het is niet compleet onaannemelijk dat je versterkers het wat zwaarder krijgen wanneer ze meer sublaag moeten weergeven, in dit bereik lopen de stromen immers hoog op. Dit in combinatie met de door jou beschreven situatie (weinig ruimte in kastje met dichter achterkant. Ja de versterkers hebben interne koeling, maar als de warme lucht niet wegkan....) kom ik toch op een warmteprobleem uit. Ik zou je toch aanraden te zorgen voor de toevoer van meer frisse lucht rondom de versterkers, ik denk dat je probleem daarmee opgelost zal zijn.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by Fridge
            het is niet compleet onaannemelijk dat je versterkers het wat zwaarder krijgen wanneer ze meer sublaag moeten weergeven, in dit bereik lopen de stromen immers hoog op. Dit in combinatie met de door jou beschreven situatie (weinig ruimte in kastje met dichter achterkant. Ja de versterkers hebben interne koeling, maar als de warme lucht niet wegkan....) kom ik toch op een warmteprobleem uit. Ik zou je toch aanraden te zorgen voor de toevoer van meer frisse lucht rondom de versterkers, ik denk dat je probleem daarmee opgelost zal zijn.
            Ik denk ook aan een thermisch probleem alleen is het niet verstandig om rondom iedere versterker ruimte te creëren. Het gevaar bestaat dan dat de warme lucht van de onderste versterker opgezogen wordt door die erboven.
            Maak gebruik van convectie, warme lucht stijgt dus je airflow daarop aanpassen. De toevoer van verse lucht dus onderaan en de afvoer van warmte bovenaan het rack maken.
            De kans is dan groot dat de in de versterkers ingebouwde ventilatoren voldoende capaciteit hebben.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Zijn je subs niet gewoon stuk? Een vastgelopen voicecoil leidt ook tot dit soort problemen...
              d&b Audiotechnik

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Mijns inziens een thermisch probleem met als oorzaak een te lage impedantie (4 Ohm bridge) gedurende een te lange tijdsduur (sublaag). Die S-series hebben niet zo'n heel ruim bemeten koeling, als de amp er op temp uitgaat (protect) is de endstage echt goed heet ... da's niet bevorderlijk voor je ampje.

Wat ik zou doen; 1. deze amps niet bridged gebruiken op 4 Ohm, dus of 'n zwaardere amp, of de subdrivers uitsplitsen over meerdere amps. 2. Je rackje aanpassen en er 'n paar stevige fans inbouwen 3. Je limiters opnieuw instellen. 4. zorgen dat de amps van binnen stofvrij zijn en blijven.

Groeten en succes !
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Originally posted by Koen van der K
                  Mijns inziens een thermisch probleem met als oorzaak een te lage impedantie (4 Ohm bridge) gedurende een te lange tijdsduur (sublaag). Die S-series hebben niet zo'n heel ruim bemeten koeling, als de amp er op temp uitgaat (protect) is de endstage echt goed heet ... da's niet bevorderlijk voor je ampje.

Wat ik zou doen; 1. deze amps niet bridged gebruiken op 4 Ohm, dus of 'n zwaardere amp, of de subdrivers uitsplitsen over meerdere amps. 2. Je rackje aanpassen en er 'n paar stevige fans inbouwen 3. Je limiters opnieuw instellen. 4. zorgen dat de amps van binnen stofvrij zijn en blijven.

Groeten en succes !
                  Ik heb dezelfde amps ook op subs op 4 Ohm gebruikt ( cross 100 Hz ) en hier nooit problemen mee gehad.
                  Koeling was hier wel goed.

Blijf nog steeds benieuwd naar de instellingen van de processor.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Mach Facilities
                    • May 2009
                    • 109

Is er geen mogelijkheid om de subs Bi-amped aan te sluiten?
                    op die manier ben je van je brug functie af, en draait elk versterkerHELFTJE op een goede impedantie.
                    Nominaal zou je hierbij iets vermogen inleveren, maar in de praktijk merk je dat je (met deze) amps beter wegkomt.
                    In een ander topic heb ik al aangegeven dat ik eenzelfde probleem heb gehad met deze amps, uit brugfunctie gehaald, en het probleem was opgelost.
                    Heel simpel eigenlijk, gewoon elke SPEAKER een eigen versterkerhelftje geven, je hebt acht speakers, en acht versterkerhelftjes.

Groetjes,
                    Chris
                    Last edited by Mach Facilities; 15-10-09, 15:54.

Comment

• Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

Originally posted by Mach Facilities
                      Is er geen mogelijkheid om de subs Bi-amped aan te sluiten?
                      Dat bedoelde ik ...
                      Je haalt minder rendement uit je amp maar daar krijg je in dit geval 'n hoop voor terug.

Groeten !

Comment

• Tummy
                        • Nov 2008
                        • 324

Dat is het probleem dus,

ik kan niet in de Software, want alles word door een bedrijf gedaan, en die komt steeds maar niet.. is een processor, die je alleen in kan dmv een Laptop, is een klein Hardware kastje. met in en Uitgangen,
                        die zit achter de versterkers, en daar kan ik niet bij door te weinig ruimte.
                        geen 19 inch rek ding, krijg me vingers er amper tussen aan de zeikanten al zou ik het rek naar voren willen trekken.. dit gaat niet want dat heb ik al een keer geprobeerd.

wat ik hoor en merk bij de nieuwe setting, is dat ze de ferquentie gewoon gigantisch veranderd hebben, (want op mijn eigen crossover kan ik hem Laag, en SUB laag geven), de Sub klinkt hard en vol, en de Tops geven alleen mid en hoog.. hier kwam voorheen ook 'bass' uit, dus denk dat deze voorheen gewoon fullrange speelde,

geeft minder Mid en Hoog, en gewoon meer sub,

Versterkers aanpassen/veranderen is geen optie aangezien dat kastje speciaal ervoor gebouwd is, en dat kastje maakt onderdeel uit van Decor van de bar.
                        (ik zal voor de duidelijkheid zaterdag foto's maken, want dan moet ik zelf als dj draaien daar, mocht het probleem nog niet duidelijk wezen dan zal ik ook het kijken of het Type nog achter op de sub staat.),

subs zijn vrij plat, zwarte kast met zwarte grill, en ook van dynacord.

De subs zijn niet kapot, dit heb ik al na laten kijken,
                        dus een warmte probleem waarschijnlijk?
                        omdat de versterkers meer laag moeten gaan geven?

Comment

• Tummy
                          • Nov 2008
                          • 324

Originally posted by jans
                          Ik heb dezelfde amps ook op subs op 4 Ohm gebruikt ( cross 100 Hz ) en hier nooit problemen mee gehad.
                          Koeling was hier wel goed.
                          inderdaad, ik heb zelf op een andere lokatie ook een S1200,

die had ik toen even gebruikt voor een Sub aan te sturen als versterking van een andere set,

en dat ging gebrugd ook goed, maar hier was voldoende ruimte om de versterker.. en deze 'clipte' eerst als je te hard ging ipv gelijk in protect te schieten

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Ha Tummy,

Ik heb 't hele verhaaltje nog 's doorgelezen, begrijp die externe limiter en jouw aandeel in dit alles niet helemaal, maar is 't niet handiger / verstandiger dat installatiebedrijf te bellen en die de boel uit te laten zoeken ? Na een actie van hun zijn er problemen gekomen ... lossen ze 't toch ook gewoon weer op ?
                            Vraag ze meteen ook de amps te reinigen en de koeling te optimaliseren.

Groeten !

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by Koen van der K
                              Ha Tummy,

Ik heb 't hele verhaaltje nog 's doorgelezen, begrijp die externe limiter en jouw aandeel in dit alles niet helemaal, maar is 't niet handiger / verstandiger dat installatiebedrijf te bellen en die de boel uit te laten zoeken ? Na een actie van hun zijn er problemen gekomen ... lossen ze 't toch ook gewoon weer op ?
                              Vraag ze meteen ook de amps te reinigen en de koeling te optimaliseren.

Groeten !
                              Hij schreef al dat de installateur van het geheel niet op komt dagen....
                              Daar zou ik dan snel klaar mee zijn wanneer ik zulke problemen met mijn installatie zou hebben. Neem tenminste aan dat de tent behoorlijk afhankelijk is van de geluidsinstallatie.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...