Oorzaak, gevolgen en oplossing harde drummers.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Originally posted by Davy Gabriels
    Probleem is dat ik in de kleinere opstellingen meestal enkel de kick versterk, dus snare en cymbalen heb je totaal niet in de hand.

En in het geval van een koppige drummer die vindt dat hij moet doormeppen om een goede sound neer te zetten, krijg je als resultaat dat hij het frontgeluid om zeep helpt, en monitoring voor de stemmen onmogelijk maakt.
    Dan sta je dus als geluidstechnieker volstrekt machteloos.
    Laatst weer hetzelfde aan de hand, en dan zelfs nog in een betonnen galmbak, gevuld met slechts enkele tientallen toeschouwers
    kortom: deksel op de mengtafel, en rap naar de bar dan maar...

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Originally posted by MacGyverSounds
      kortom: deksel op de mengtafel, en rap naar de bar dan maar...

Ja kijk dat bedoel ik, indien er helemaal niets meer kan dan ben ik weg...

Nogmaals, ik vind dit toch een beetje een onzinnige topic.

Het heeft niets meer met audio techniek te maken maar met een mentaliteits probleem wat sommige muziekanten nu eenmaal hebben.
      Aangezien ik geen Psychiater of andere Sociaal medewerker ben maar 'gewoon' maar een Tech, houdt het voor mij gewoon een keer op!

Sommige mensen zijn nu eenmaal niet te veranderen, stop er dan ook geen moeite in en erger je er niet aan, er zijn serieuzere zaken waar je je aan kan storen.

Zoniet, leer zelf te spelen en vervang die Eikel!!

Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

Als dit topic naar jouw inzien geen zin heeft, waarom blijf je er dan in meepraten?

Volgens mij raken overspannen geluidstech's hier hun frustratie over de drummer even kwijt
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

Originally posted by mhsounds
          Volgens mij raken overspannen geluidstech's hier hun frustratie over de drummer even kwijt
          Mogen technici ook eens meppen
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Mach Facilities
            • May 2009
            • 109

Originally posted by showband
            Even een concreet voorbeeld.

Dit is de meest gesampelde drummer ter wereld.Bernard "Pretty" Purdie
            Die ene van sexmachine en andere james brown platen...
            Op twee minuten gaat ie wat drukker spelen.

YouTube - Bernard "Pretty" Purdie: 16th Note Shuffle

Zo een beetje de vader fan de funkdrums. Hier valt best op te dansen met een beetje goede wil.
            DIT is dus een schoolvoorbeeld van hoe het ook kan, helaas kom je in de regel alleen maar drummers tegen, die Simon Phillips als schoolvoorbeeld willen zien (fantastische techniek, maar de goede man slaat ZO hard, dat er van de techniek vaak op een gegeven moment niet veel meer overblijft, de snelheid en controle is ver te zoeken als je steeds harder wil gaan meppen, je verliest, behalve als je kabeltouwen als armspieren hebt, de kracht om beiden in de hand te houden). Ik stond afgelopen weekend in Hilversum met een nette set geluid op een festivalletje, met diverse bandjes, wel allemaal op dezelfde drumkit, en daar was maar al te duidelijk wat je in zo'n geval hebt te doen, namelijk, inderdaad, wat diverse techneuten hier ook al gezegd hebben, als zo iemand de houthakker wil uithangen, kan je niet anders, dan alleen maar de Kick uitversterken, om een klein beetje laag te hebben, heel klein beetje sublaag van de basgitaar erbij, verder alleen de toetsen en de vocals erbij, en je geluid staat.
            Dit is overigens alleen maar goedgegaan, omdat we op een festivalletje stonden, was dit in een kroeg geweest, was de kroeg na een nummer spelen al leeg geweest.
            Daarna de Time Bandits als afsluiter, en ja, dan heb je ineens WEL de mogelijkheid om geluid te maken, namelijk, als er iemand te hard speelt, in eerste instantie, (Guus(bas) en Alides(gitaar) houden wel van een stevig geluid op het podium) en je vraagt of het zachter kan, is er geen probleem, en wordt er netjes teruggeschroefd, er wordt zelfs vragend in je richting gekeken of het zo beter is.
            DIT is de oplossing, namelijk, als er een bandje speelt, hoort er een BANDJE te spelen, en NIET een bandje met een solistisch ingesteld muzikant erin, je staat, net als de techneut, in teken van de band, om een fatsoenlijk geluid neer te zetten, en als dat dan een keertje betekent dat je je moet inhouden, om wat voor reden dan ook, dan moet dat maar, als je dat niet kan, verdien je de noemer muzikant niet.
            Dit is dus mijn 5 centen......
            nou mag je mij dus afschieten.
            Chris
            Last edited by Mach Facilities; 12-10-09, 16:54.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Ik heb ook wel meegemaakt dat ik naar het podium ben gegaan om te vragen of de gitarist misschien ietsje harder wilde spelen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by Davy Gabriels
                Probleem is dat ik in de kleinere opstellingen meestal enkel de kick versterk, dus snare en cymbalen heb je totaal niet in de hand.

En in het geval van een koppige drummer die vindt dat hij moet doormeppen om een goede sound neer te zetten, krijg je als resultaat dat hij het frontgeluid om zeep helpt, en monitoring voor de stemmen onmogelijk maakt.
                Dan sta je dus als geluidstechnieker volstrekt machteloos.
                Wat dacht je dat de rest van de band er last van heeft?

Ik heb als zanger net zo min zin om oordoppen in te moeten doen als er een houthakker achter mij staat te rammen, en de bassist, toetsenist en gitarist alledrie maar even de versterkers rechtsom draaien omdat ze anders zichzelf totaal niet meer kunnen horen.

Dan moet de monitoring ook weer tot in het rood gedraaid worden omdat ik anders mezelf (met doppen in) niet meer uit de herrie kan halen en zo heb je gauw >100dB aan lawaai van het podium zonder dat je een PA hebt opengezet.

IEM's helpen dan wel tot op zekere hoogte, maar eigenlijk moeten we gewoon drummers (net zo goed als DJ's) leren zich te beheersen en niet met belachelijk geweld te spelen/draaien.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Davy Gabriels
                  • Aug 2002
                  • 819

Inderdaad, zangers stonden niet echt lekker in hun vel op het podium, terwijl drummer + gitarist doodleuk oordoppies aan hadden

Comment

• animaldrums
                    • Nov 2008
                    • 88

Sommige reacties zijn om tranen van in je ogen te krijgen , maar als u het niet erg vindt houd ik toch graag als drummer m'n gehoorbescherming in. In een band met 12 man/vrouw is op een te klein podium het volume mij al snel te hoog.
                    Ik heb jarenlang een kerkkoor begeleid met drums, dat ging prima maar om nou te zeggen dat de drums op z'n best klonken, nee dus.
                    Wat ik me trouwens afvraag, heeft iemand van jullie al eens Hans Eijkenaar (mogen) benaderen met het verzoek of hij eens wat zachter zou kunnen spelen, en?? ............... de amateur.
                    Last edited by animaldrums; 12-10-09, 22:31.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Originally posted by animaldrums
                      Sommige reacties zijn om tranen van in je ogen te krijgen , maar als u het niet erg vindt houd ik toch graag als drummer m'n gehoorbescherming in. In een band met 12 man/vrouw is op een te klein podium het volume mij al snel te hoog.
                      Ik heb jarenlang een kerkkoor begeleid met drums, dat ging prima maar om nou te zeggen dat de drums op z'n best klonken, nee dus.
                      Wat ik me trouwens afvraag, heeft iemand van jullie al eens Hans Eijkenaar (mogen) benaderen met het verzoek of hij eens wat zachter zou kunnen spelen, en?? ............... de amateur.
                      Hansje Eijk kan het heus wel maar doet het niet meer. Hij heeft zijn eigen markt gecreeert en is in de positie om alleen op zijn eigen terms te spelen. De ouwe scheveninger.

Ook Tonnie dijkie hoeft het niet. Want in de kuip, gelredome en het sportpaleis kan het geluid wel weg. Pa borsato heeft fans die dat wel trekken in "kleinere zalen".

Het is een feit dat hard gespeelde drums anders klinken dan zacht gespeelde. Volwassen drummers zijn echter in staat om muziek te maken en zullen stemmen en een muzikale partij spelen die op dat moment het geheel naar een hoger plan tilt. De rest zal daar de bagage en techniek niet toe hebben. En het vaak niet eens als een geheel van een afstandje kunnen overzien. Niet voor niets is de mop ontstaat dat eerst de muzikanten worden voorgesteld en dan de drummer.

Ook op dure festivals zal elke techneut er ooit tegenaan zijn gelopen dat op hetzelfde drumstel, op dezelfde plaats, met dezelfde akoestiek, en hetzelfde PA/monitor systeem. De ene drummer de boel verziekt ook al klinkt zijn drumwerk fantastisch. En de anderen als een schoenlepel hun partij in het geheel weten te nestelen.

overigens,
                      Gehoorbescherming bij drums is inderdaad nodig. Maar de meeste nemen doppen waarbij de 110dB drums ZACHT worden. En ze totaal geen oorzaak-gevolg inschatting kunnen maken. 15dB doppen zijn eigenlijk de max bij drummers. De rest van de demping hoort drumtechniek te zijn. (dit is een op ervaring gebaseerde stelling, geen wetenschap)

bijzonder is wat ik de laatste jaren merk nu we altijd als band met in-ears spelen. Drummers die overstappen op in-ears blijken per direct half zo hard te gaan spelen. Ongeacht hun achtergrond. Om de eenvoudige reden dat ze van "stilte door doppen" naar "alles duidelijk horen" overstappen.

om af te sluiten een verhaaltje over volume en legende zuiderwijk. Legendarisch om niet alleen muziek als volume en drumstelformaat. Deze man speelt hard....erg hard. En toch als je hem in de studio hebt is zijn hihat en snare zo in balans dat je dus geen spill van de hats in de snaremic hebt. Die man snapt het stiekum beter dan veel broekies die hem als dinosaurus wegzetten. Zijn aanpak in een kleine zaal... dusdanig drummen dat hij zonder PA klinkt zoals je het wil met een pa. Dus zelfs inclusief kickvolume ja. Oldschool, maar als PA man hoef je gewoon niets te doen. Zijn drums klinken rockvolume zonder PA tot het moment dat een zaal te groot wordt en dan is het totaal prima uit te versterken.

Maar goed het bovenstaande verhaal kun je ook over gitaristen en hun versterkers houden.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Mach Facilities
                        • May 2009
                        • 109

Originally posted by showband

om af te sluiten een verhaaltje over volume en legende zuiderwijk. Legendarisch om niet alleen muziek als volume en drumstelformaat. Deze man speelt hard....erg hard. En toch als je hem in de studio hebt is zijn hihat en snare zo in balans dat je dus geen spill van de hats in de snaremic hebt. Die man snapt het stiekum beter dan veel broekies die hem als dinosaurus wegzetten. Zijn aanpak in een kleine zaal... dusdanig drummen dat hij zonder PA klinkt zoals je het wil met een pa. Dus zelfs inclusief kickvolume ja. Oldschool, maar als PA man hoef je gewoon niets te doen. Zijn drums klinken rockvolume zonder PA tot het moment dat een zaal te groot wordt en dan is het totaal prima uit te versterken.

Maar goed het bovenstaande verhaal kun je ook over gitaristen en hun versterkers houden.
                        Klopt dus volledig, overigens is dit ook van toepassing op Hans Eijkenaar en Ton Dijkman, ik heb de eerste in een live uitzending op radio mogen uitversterken, in Bullet Studio's, met Gino Vanelli, en ik kan je zeggen, als er EEN drummer is waar je GEEN last van hebt, is het dus Hans Eijkenaar.

Ik kan dus inderdaad alleen maar onderschrijven, wat Showband zegt, het ligt veel te vaak aan mensen die denken belangrijker te zijn dan de rest van de band.

Chris

Comment

• MusiQmaN
                          • Sep 2006
                          • 328

Laten we een cross topic maken... hier een gelijkend onderwerp met de tech als... onderwerp.... DrumForum.NL • Toon onderwerp - Ergernissen concerten
                          Drummer en techniek freak.

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Yeah, let's not... staat best een partij onzin in daar...

Daarnaast is denk ik ook nog even belangrijk om te zeggen dat een gehoorschade meestal niets met het volume heeft te maken.
                            Uhhmmm... no comment.
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusiQmaN
                              • Sep 2006
                              • 328

Moet je wel de hele tekst plaatsen. jij Telegraafjournalist
                              Dat is per persoon verschillend...
                              De één gaat gewoon heel voorzichtig om met zijn gehoor en de ander kan het niet interesseren o.i.d.

Er zijn veel oudere geluidstechnici die gewoon al zo'n grote permanente gehoorbeschadiging hebben opgelopen dat ze eigenlijk niet fatsoenlijk meer een bandje kunnen mixen, maar ze proberen het toch uit te zingen tot hun 65e.
                              Er zijn er alleen maar weinig die het halen, want naast de gehoorschade is een job als geluidstech sowieso niet echt goed voor je lichaam ofso.

Als een technicus het trouwens staat te verklooien hoeft het trouwens niet te betekenen dat hij permanente gehoorschade heeft.
                              Het kan bijvoorbeeld ook gewoon zo zijn dat hij net een uur lang in de auto heeft gezeten met zijn mp3 speler op "standje terror".
                              Dit zijn dingen die je als technicus moet voorkomen als je weet dat je moet werken.

Daarnaast is denk ik ook nog even belangrijk om te zeggen dat een gehoorschade meestal niets met het volume heeft te maken. (tenzij je echt stokdoof bent natuurlijk,
                              want zoals ik hierboven al eens zei:
                              "Een goed geluidstechnicus vertrouwd niet op: "wat hij lekker vindt klinken" als je het over volume hebt, maar heeft een dB meter op of naast z'n tafel liggen."

Het scherpe hoog en het extreme laag, wat we hierboven al eens besproken hebben, is een typisch geval van gehoorschade.
                              Een technicus met (permanente) gehoorschade zal direct hoog aan zijn mix toevoegen bij de system check.

Dit is dan ook de beruchte EQ smiley in de techniek wereld...
                              (deze is wel een tikkie overdreven)
                              Veel hoog en veel laag wat er voor zorgt dat er van het middengebied niets meer over blijft.
                              Als je deze EQ settings ziet is het per definitie een technicus met gehoorschade (of een hele goede technicus met een heeeeeel slecht P.A., maar ga daar maar niet van uit)
                              Daarbij in dit topic staan ook een aantal onzinnige teksten. Kortom in bijde "kampen" is er nog genoeg onwetendheid/koppigheid in het vak. Zelfs/juist bij de gevorderden.

Vergeet niet een drumkit bestaat uit vele losse instrumenten. Die worden met een bepaald gevoel gespeeld. Het is geen gitaar die je even zachter kan zetten en vol overgave kan blijven aanslaan. Ook heeft de kitkeuze een belangrijke invloed. Honderden verschillende houtsoorten, vellen, cymbals, stokken ed met allemaal hun eigen geluid en volume. Dit alleen al maakt het complez en zeker niet geschikt om meteen te zeggen: he drummer je speeld te hard.
                              Last edited by MusiQmaN; 14-10-09, 05:29.
                              Drummer en techniek freak.

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4524

Originally posted by MusiQmaN
                                Vergeet niet een drumkit bestaat uit vele losse instrumenten. Die worden met een bepaald gevoel gespeeld. Het is geen gitaar die je even zachter kan zetten en vol overgave kan blijven aanslaan. Ook heeft de kitkeuze een belangrijke invloed. Honderden verschillende houtsoorten, vellen, cymbals, stokken ed met allemaal hun eigen geluid en volume. Dit alleen al maakt het complez en zeker niet geschikt om meteen te zeggen: he drummer je speeld te hard.
                                Nee juist niet complex. Iets is te hard of iets is niet te hard. Het is vrij binair.
                                Hoewel er veel partijen zijn in deze. En dus veel meningen. Barpersoneel, muzikanten, techniek, zaaleigenaar, gemeentevergunninggever en...oh ja... publiek

Als je kit te hard is voor de optredens die je doet? Dan moet je een andere kopen. Of de band niet in die zaal boeken. Zo simpel is dat.

Vol overgave spelen is zeker niet hetzelfde als bekkens indeuken. Drummers hebben niet de controle om zacht te spelen. De dynamiek bestaat dan uit normaal/hard/te hard. Muzikanten op drums daarintegen spelen zacht/iets harder/normaal/wat nadrukkelijker/stevig en hebben uiteindelijk zelfs meer dynamiek dan de eerder genoemde drummers. Zonder een moment hard te spelen.
                                Last edited by showband; 14-10-09, 08:59.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...