Oorzaak, gevolgen en oplossing harde drummers.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sprite
    • May 2009
    • 9

Oorzaak, gevolgen en oplossing harde drummers.

Na aanleiding van deze onderstaande post uit een ander topic wil ik het graag eens hebben over de oorzaken, de gevolgen en de oplossingen van harde drummers.

Blijft over...... drums...altijd weer die drums....

Maar ook drummen kan zacht, maar dat begin dat begint bij het zachter willen.

Waarom zou je zachter willen?
    1) overspraak; onderschat dit niet. Je hebt zoals je zelf zegt te maken met grote volumeverschillen, dusdanig groot dat er niet eens te repeteren valt. Als je een microfoon voor een draailier plaatst waar een drummer naast zit en hij gaat gas geven, pikt die microfoon meer drums op dan draailier.
    2) Kosten; je hebt toch een klein PAtje nodig wil je dit laten werken, dus voor alle instrumenten microfoons met statieven. Een mixer met voldoende kanalen, een set versterkers en speakers die hard genoeg gaan om over de drummer heen te komen en tenslotte nog de bekabeling. 1000 euro ga je niet redden, het gaat je minimaal de helft meer kosten, waarschijnlijk nog iets meer.
    3) Resultaat….. Met een budgetsetje zoals hierboven beschreven, zijn de instrumenten heus wel te versterken, maar echt heel mooi wordt het niet, dat is niet zo heel erg, zo lang het maar niet al te hard hoeft. Iets dat op laag/middelmatig volume “niet zo heel mooi” klinkt, maar nog best aan te horen is. Klinkt simpelweg vreselijk op hoog volume. Vooral als het setje eigenlijk te klein is om hard te kunnen.
    4) Complexiteit; elke keer dat je repeteert, bouw je eerst een P.A.-systeem.

En… deze problemen ga je ook live tegenkomen……
    Als je de drums terug kunt brengen naar het nivo van de rest van de instrumenten, zijn al deze problemen WEG! En kun je op eenvoudige wijze genieten van het maken van muziek, in plaats van ertegen te vechten. Je kunt alle instrumenten horen met hun natuurlijke klank. Door een budget-PA heen zal dit nooit zo goed klinken.

Zachte drums beginnen bij een zachte drummer, hij zal zijn spel, zijn kit en zijn stokken aan moeten passen…… of hij zal elektronisch moeten gaan spelen.
    Nu jaag ik natuurlijk alle puristen tegen me in het harnas (vooral de drummende :P) Ja, het klinkt niet zo natuurlijk als een echte drumkit, alhoewel… sommige E-kits klinken gewoon eng goed. Maar denk nu eens aan het totaal, je gaat nu op laag volume kunnen oefenen. De drummer zal nog wel een powered-speaker nodig hebben tijdens de repetitie, maar dat is heel wat betaalbaarder dan een complete PA. Dit gaat vele, maar dan ook echt VELE malen beter klinken dan de folk-instrumenten door een budget-PAtje heen te trekken om het volumenivo van een voluit spelende rockband te matchen.

Ook live gaat deze aanpak voor je werken. Hoe lager het podiumvolume is, hoe meer mogelijkheid voor een goede zaalmix er is!

Overigens vind ik dat er in de loop der jaren een aantal zaken scheefgegroeid zijn. Geluidsversterking is een ontzettend misbruikt middel geworden dat nogal eens de verkeerde doelen dient; zangers trekken hun strot niet meer open, maar willen hun monitors op onwerkbare volumes hebben. Of soms heeft dat zelfde fenomeen tot gevolg dat het voor de zaalmixer onmogelijk is deze stem boven de rest van de mix uit te krijgen. Deze mix is namelijk ook nogal hard, waarom? Omdat de drummer zo hard als hij kan op zijn kit rost, het lieft een crash spelend op elke kwartnoot. Dat is immers geen probleem, de gitaar en basversterker die ernaast staan kunnen toch hard genoeg om hier overheen te komen. Maar hoe klink dat nou eigenlijk? -toegegeven, bij sommige bands stiekem gewoon teringvet- Helaas vaak bagger. Geluidsversterking is in eerste instantie bedoeld om het publiek van muziek te laten genieten. Helaas is de praktijk maar al te vaak dat de versterking tegenwoordig dient om tekortkomingen aan het inzicht en instrumentbeheersing van de band te compenseren. Het reultaat kun je in ieder poppodium in Nederland zien: de bezoekers dragen oordoppen!!! En ja, het kan anders, ik maak het gelukkig vaak genoeg mee. Maar er zit gewoon iets verrots in het denken van veel muzikanten en technici, mensen vinden 110dB en hoger acceptabele podiumvolumes. Op zo’n moment wordt het voor een zaaltech toch knap lastig om het publiek in een klein podium een mooie mix te geven op 100dB…
    Ik denk dat het één van de grootste problemen is in het circuit is: te harde drummers. Overspraak, feedback, harde buhne en zaal volume's enz. Als drummen en techneut zijnde ben ik dit probleem zelf al meerdere malen tegen gekomen en heb er veel over nagedacht.

Ten eerste zie ik bijvoorbeeld in het bovenstaande stukje verschillende "oplossingen" zoals zachter spelen, en electrisch drummen. Met alle respect, maar je weet gelijk dat iemand geen verstand van drummen heeft als dit soort oplossingen aangedragen worden. Ik zal hieronder proberen uit te leggen waarom. Ik ga er dan van uit dat we het over professionele drummers en geluidstechnici hebben en geen houthakkers uit één of andere band punkbandje wat net 3 maanden bezig is.

Als drummer zijnde ben je bezig om een bepaalde groove neer te zetten die het nummer nodig heeft. Bij balades hang je als drummer achter op de tel en bij up-tempo nummer kun je meer voor in de beat zitten waardoor je een drive creëerd. Daarnaast zit je ook met de sound van je drumset, het is namelijk zo dat je op een bepaalde manier op je drumset moet slaan om een bepaald geluid er uit te halen. Dit alles resulteerd in een bepaalde manier van bewegen achter de drumset. En ja, dat is gewoon luid. Vaak met pieken van meer dan 110 dB(A) op een meter afstand.

Ga je dan een drummer opleggen dat hij zachter moet spelen dan kan hij niet meer bewegen zoals hij wil en dat resulteerd in een veel mindere sound van drums en natuurlijk een harde afbraak aan de groove.

Ik vind niet dat drums hard moeten zijn omdat het een kik geeft omdat het stoer is, maar ik vind dat harde drums een gevolg zijn van de bewegingen van de drummer.

Digitaal drummen zal nooit zo als akoestisch klinken en voelen. Hoe duur de sets ook maar mogen zijn. En dat is ook logisch want het drumset wat gesampeld is staat niet in dezelfde ruimte waar je op dat moment in speelt. En overspraak van de verschillende drumonderdelen, resonanties en ga maar door zijn ook niet opgenomen in de module. Je zult dus altijd een band + het digitale drumstel horen. Ik vergelijk het maar met die strings geluiden uit keyboards. Ik heb zelf een digitaal drumstel van Roland gehad en daar ook diverse opnames mee gedaan, en kwam daar ook weer tot de conclusie dat het een hele andere wereld is dan akoestisch drummen.

Wat is uiteindelijk dan wel een oplossings is? Simpel, als rockband niet in een kroegje van 75 man gaan staan. Ensembles, blues/jazzbandjes, singer/songwriters kunnen prima en dat soort kroegjes, maar rock bandjes horen op een podium. Ik vergelijk het maar zo: Een ferrari is leuk, maar wat heb je eraan als je in een 30-km buurtje woont en nooit dat ding eens op z'n planken kan trappen?

Nou schiet me nu maar af.
  • showband
    • May 2001
    • 4524

mijn ervaring (bands op podium sinds 1982 en solo op podium sinds 1976)

drummers kunnen prima uitleggen waarom het onmogelijk is zachter te spelen tot het moment dat ze echt leren spelen.

eerst leer je drummen
    dan leer je in een band drummen
    dan leer je zo te drummen dat het publiek het leuk vind
    en na enkele jaren leer je muziek te maken.

dit verhaal gaat ook op voor gitarsten en hun volumes trouwens

kogels aub in de brievenbus
    lekker belangrijk!

Comment

• Sprite
      • May 2009
      • 9

Showband,

Ik ben nieuw hier op forum, maar volg het al een tijdje. En ik wel het idee dat jij een ervaren muzikant bent. In inderdaad leren muziek maken komt met de tijd.

Als ik kijk naar mijn grote voorbeelden dan zijn dat ook drummers die wel degelijk stevig doorslaan. Op deze drummers heb ik het bovenstaande ook gebasseerd.

En daarnaast heb ik nog niet een drummer gezien die de drive en sound had, maar toch zacht aan het slaan is.

Misschien heb je een youtube linkje (nu het toch gratis is) van een voorbeeld?

Comment

• remco_k
        • Sep 2002
        • 325

Originally posted by Sprite
        Nou schiet me nu maar af.
        Lijkt me niet nodig. In mijn optiek sla je letterlijk de spijker op z'n kop.
        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

Helaas, van een drumstel heb je (meestal) overspraak. Maar goed, is dat niet ook een beetje ons vak om daar mee om te leren gaan? Zo af en toe heb je er een locatie bij waar je extra last hebt van de 'buhne herrie', soms zit het mee, soms zit het tegen... dat is live geluid, als je daar niet tegen kan moet je misschien studio technicus worden of zo.

Waar het bij mij WEL op houd is als muzikanten met oordoppen in gaan spelen (want de drummer/gitarist/trompetist... maakt te veel herrie), en dan vinden ze dat hun monitor dan ook maar op standje oorlog moet omdat ze het anders niet horen. Dan vraag ik toch wel vriendelijk of ze eerst hun buhne volume op mekaar af willen stemmen voor ik aan het werk ga (of kies een ander plekje op het podium).

En waar ik helemaal chaggie van wordt is als ik een drumstel aan het miken ben en de drummer begint al fanatiek op zijn snare te meppen.

Voor de rest kan ik het altijd goed vinden met drummers
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

En daarnaast heb ik nog niet een drummer gezien die de drive en sound had, maar toch zacht aan het slaan is.
            Nou ik wel!
            Zeker in kleine zaaltjes (zoals Ekko).

Regelmatig kom ik drummers tegen die gewoon zo hard mogelijk op het drumstel rammen. Resultaat: 4x stokjes wisselen in 3 kwartier (gewoon stuk geslagen), gitaarversterkers moeten dan ook op standje oorlog en het podiumvolume is vrij snel meer dan de limiet die op de FOH geld (105dB(A)).
            Zowel podium en zaal zijn dan gewoon een bak herrie (in mijn ogen), zang is er niet uit te krijgen (zeker op MON niet).
            MAAR: regelmatig kom ik ook bandjes tegen die het prima op orde hebben en wel de kunst verstaan van fatsoenlijk drummen (en gitaarspelen zonder de versterker op 10). Tuurlijk zit er dan wel eens een mep op de snare tussen, maar met pieken van 110dB(A) en een gemiddelde van 100dB(A) op 1m van de drums (ja ik heb staan meten want ik had niks beters te doen :P ) verschilt dat heel erg veel van een continu 110dB(A).
            Mijn ervaring zegt overigens dat de bandjes waar de drummer niet als een gek zit te rammen maar relaxt en beheerst speelt (zonder de drive en/of groove te missen, dat kan echt) het leukste en beste klinken, ook op het podium zelf.

Ik kan zo geen fatsoenlijke filmpjes vinden van een van de beste voorbeelden hiervan, maar van de week hadden we Knobsticker op het podium, een prima voorbeeld van beheerst drummen zonder de drive, sound groove of wat dan ook kwijt te raken.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Zelf ook jaren drummer geweest in diverse bands.
              Ik weet dus uit eigen ervaring hoe het werkt.
              Iedere drummer heeft zijn eigen stijl en daar hoort voor iedere drummer ook een bepaalde hardheid van slaan bij. Dat staat, tot op zeker hoogte, los van het al of niet kunnen spelen. Je speelt gewoon het beste wanneer je op die manier kunt spelen. Ik vind echter wel dat je van iedere muzikant, dus ook van een drummer, kunt verwachten dat hij of zij zich aanpast aan de omstandigheden. Dat betekent dus inderdaad dat er op het Werchter festival lekker voluit geslagen mag worden maar in een kroegje met 75 man publiek zal er zwaar gas terug genomen moeten worden. Kan een muzikant dit niet, dan moeten die gigs eigenlijk niet aangenomen worden. Immers wordt de band geboekt voor een avond muziek in een kroeg en kan zich dus niet aan zulke locaties aanpassen.
              Zelf heb ik een keer een funkband op een bruiloft meegemaakt, de band wilde alles op standje oorlog.
              De band weigerde resoluut, ondanks dat alle gasten naar de hal gevlucht waren, ook maar één dB in volume de zakken. De leider van de band vond dat zijn band pas goed tot zijn recht kwam op standje oorlog, ook al vond niemand het nog mooi.
              De bruidegom kwam ziedend naar mij toe, ik zal hier maar niet herhalen welke woorden hij gebruikte, nadat ik had uitgelegd dat de PA uit stond is hij naar de band gelopen en heeft ze naar huis gestuurd.
              Dit soort situaties zijn toch echt te gek voor woorden en bijzonder onprofessioneel, dat iemand een 'verkeerde' band boekt voor zijn feest is niet slim en ook niet goed te praten. Dat een band dan zijn hakken in het zand zet en geen enkele consessie wil doen met als consequentie dat het complete feest verziekt is vind ik echt te triest voor woorden.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mhsounds
                • Sep 2009
                • 933

In mijn ogen is het niet een kwestie van harder of zachter maar gecontroleerd spelen.

Gisteren had ik een drummer die te enthousiast begon -> door de snare heen.
                Was helaas wel de snare van het jongerencentrum waar ik af en toe eens als vrijwilliger sta...

Nadat er een andere snare opzat was hij veel gecontroleerder en klonk het geluid een stuk beter, wij hoefden de rest van de instrumenten niet zoveel bij te schuiven resutaat -> fijn volume, iedereen vond het geluid goed.

Helaas wel jammer dat de band de band stond te ******en op een bevriende geluidsman... dat hij er niks van kon (nu heb ik bandjes mixen van hem geleerd)
                Freelance Light and Video |
                Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Wanneer een drummer of een gitarist, bassist of wie dan ook veel te hard speel regel ik daar m'n mixer mee in....
                  Ik snap de toegevoegde waarde niet helemaal van dit topic, als Tech behoor je dit toch zelf op te lossen??

Ik zit continue met diverse pop/rock/blues Band in kleine maar ook grote zalen en herken zeker wel deze problemen maar ik als Tech behoor dit zelf op te lossen, gewoon omdat de 'muziekant' dit vaak zelf niet in de gaten heeft....

Ik stap gewoon naar de desbetreffende persoon toe en spreek deze daar gewoon op aan indien het de spuigaten uitloopt, maar da's niet zo snel...

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by salsa
                    Wanneer een drummer of een gitarist, bassist of wie dan ook veel te hard speel regel ik daar m'n mixer mee in....
                    Ik snap de toegevoegde waarde niet helemaal van dit topic, als Tech behoor je dit toch zelf op te lossen??

Ik zit continue met diverse pop/rock/blues Band in kleine maar ook grote zalen en herken zeker wel deze problemen maar ik als Tech behoor dit zelf op te lossen, gewoon omdat de 'muziekant' dit vaak zelf niet in de gaten heeft....

Ik stap gewoon naar de desbetreffende persoon toe en spreek deze daar gewoon op aan indien het de spuigaten uitloopt, maar da's niet zo snel...

Dave
                    Klopt ook helemaal, de 'gemiddelde' drummer kan ook in een kroegje met 75 man publiek nog steeds aardig uit zijn dak gaan zonder dat het te hard wordt, maar het gaat hier volgens mij om drummers die met 5A stokken en enorme ongedempte snares in één avond een set vellen vol met putten weten te slaan. Zet zo iemand in een zaal met slechte acoustiek en weinig publiek en je hebt een probleem als hij weigert zachter te spelen. Geldt overigens niet alleen voor drummers.
                    Last edited by MusicXtra; 12-10-09, 02:31.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Showband,
                      Misschien heb je een youtube linkje (nu het toch gratis is) van een voorbeeld?
                      Even een concreet voorbeeld.

Dit is de meest gesampelde drummer ter wereld.Bernard "Pretty" Purdie
                      Die ene van sexmachine en andere james brown platen...
                      Op twee minuten gaat ie wat drukker spelen.

YouTube - Bernard "Pretty" Purdie: 16th Note Shuffle

Zo een beetje de vader fan de funkdrums. Hier valt best op te dansen met een beetje goede wil.
                      Sex Machine James Brown
                      R.E.S.P.E.C.T. Aretha Franklin
                      Think Aretha Franklin
                      Theme From Shaft Issac Hayes
                      Bitches Brew Miles Davis
                      The Jackson Five Motown Artists
                      When A Man Loves A Woman Percy Sledge
                      Chain of Fools Aretha Franklin
                      Cold Sweat James Brown
                      Dr. Feel Good Aretha Franklin
                      Get Up With It Miles Davis
                      Gladys Knight Motown Artists
                      It's A Man's Man's World James Brown
                      It's A Wonderful World Louis Armstrong
                      Marvin Gaye Motown Artists
                      Midnight Train To Georgia Brook Benton
                      Natural Woman Aretha Franklin
                      Rock Me Like A Rock Paul Simon
                      Rock Steady Aretha Franklin
                      Say A Little Prayer Aretha Franklin
                      She's Gone Hall & Oates
                      The Hustle Van McCoy
                      The Manhattans Motown Artists
                      The Thrill Is Gone B.B. King
                      Young Gifted And Black Nina Simone
                      Last edited by showband; 14-10-09, 12:07.
                      lekker belangrijk!

Comment

• RayM
                        • Jan 2006
                        • 742

Laat ik voorop stellen dat dit altijd een probleem zal blijven. De meeste drummers beginnen op jonge leeftijd zonder aanwijzingen/tips van wie dan ook. Lekker in de repetitieruimte waar iedereen volgas gaat. Met boomstammen als drumsticks.Tegen de tijd dat ze een keer op een podium terechtkomen weten ze niet beter meer.

Gelukkig verkeer ik in de omstandigheid dat ik niet meer in kleinere locaties werk. Neemt niet weg dat ik er op zijn tijd ook last van heb.
                        En waar gaat het over? Bijna altijd over de snare en in mindere mate de bekkens. Maar vooral die snare, dat vaak irritante door merg en been gaande geluid. Er zijn maar weinig drummers die een goed geluid in hun snare hebben.

Een oplossing? Die is er niet. Vaak is het aan de technicus om er iets aan te doen, of om het te proberen. In overleg gaan met de drummer, werkt voor de eerste 3 nummers .Soms moet je een trucje uithalen, als ik bijvoorbeeld monitors doe en er zit een houthakker dan zet ik de snare zo hard op zijn drumfill dat hij komt smeken of het zachter mag. Kan niet, staat al op zijn zachtst. En, wonder boven wonder, hij gaat zachter slaan.
                        Dit werkt 5 van de 10 keer.

Vaak komt de snare ook terug via de overheads, hihatt mic of tom mics. Met een andere microfoonopstelling kun je vaak ook al overspraak wegnemen.

En verder? Accepteren of een andere baan gaan zoeken.
                        Heerlijk die stilte

Comment

• Big Bang
                          • Apr 2008
                          • 652

Wat is uiteindelijk dan wel een oplossings is? Simpel, als rockband niet in een kroegje van 75 man gaan staan. Ensembles, blues/jazzbandjes, singer/songwriters kunnen prima en dat soort kroegjes, maar rock bandjes horen op een podium. Ik vergelijk het maar zo: Een ferrari is leuk, maar wat heb je eraan als je in een 30-km buurtje woont en nooit dat ding eens op z'n planken kan trappen?
                          In een zekere zin denk ik dat je gelijk hebt. Echter veel rockbandjes hebben helemaal niet de mogelijkheid om vaak op een podium te spelen. Deze moeten het dan vooral van de kroegjes hebben. Ben je een rockband die vaak genoeg op een podium kan spelen; prima, goed voor elkaar. Ben je dat niet en ben je vooral aangewezen op de kroegjes? Dan zullen er concessies gedaan moeten worden.

A) aan de kant van het volume (lees: alles te hard), en/of de geluidskwaliteit.

B) aan de kant van de drummer, dus minder goede drummer/ materiaal of electrisch. Natuurlijk is dit minder dan gewoon losgaan op je eigen set.

De waarheid ligt in zo'n geval natuurlijk in het midden. De tech zal de grenzen op moeten zoeken van wat acceptabel is qua geluidskwaliteit en niveau en de tech zal een fatsoenlijk toereikende PA mee moeten nemen en de drummer zal zich, voor het eindresultaat van de band, dan in moeten schikken met zijn/haar speelstijl/materiaal. Het probleem is echter dat een enkele drummer het eindresultaat van zijn eigen performance VOOR het eindresultaat van de complete band stelt. In dat geval heb je imo te maken met een drummer waar ik graag het vakje "ongeschikt" aankruis wanneer het om kleine kroegen gaat. (Overigens geld het zelfde voor technici die een te kleine set mee nemen of geen problemen proberen te verminderen met een andere microfoon opstelling).

Zie mijn stuk hierboven als een aanvulling op jou oplossing. Mocht men besluiten als band zijnde om in een kroeg op te treden, dan zal de HELE band (inc tech en drummer) er mee moeten leren leven dat daar concessies aan verbonden zijn. Voor veel bandjes is dat een betere oplossing dan helemaal niet optreden....
                          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Tegenwoordig moet het geen probleem zijn om de drummer te isoleren.
                            Als de FOH opgesteld is, is er zat ruimte in de vrachtauto. Zet de drummer erin met een tv-camera en een monitor, waarop de mix van de band. Op de plaats van de drummer op de stage een mooi videoscherm (met een puike beamer). Heb je in elk geval de drummert volledig in je hand.
                            Bij soortgelijke optredens, kun je gewoon een video afspelen, als de drummer eens verstek laat gaan

Speakertech
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Davy Gabriels
                              • Aug 2002
                              • 819

Originally posted by RayM
                              Vaak komt de snare ook terug via de overheads, hihatt mic of tom mics. Met een andere microfoonopstelling kun je vaak ook al overspraak wegnemen.
                              Probleem is dat ik in de kleinere opstellingen meestal enkel de kick versterk, dus snare en cymbalen heb je totaal niet in de hand.

En in het geval van een koppige drummer die vindt dat hij moet doormeppen om een goede sound neer te zetten, krijg je als resultaat dat hij het frontgeluid om zeep helpt, en monitoring voor de stemmen onmogelijk maakt.
                              Dan sta je dus als geluidstechnieker volstrekt machteloos.
                              Laatst weer hetzelfde aan de hand, en dan zelfs nog in een betonnen galmbak, gevuld met slechts enkele tientallen toeschouwers

Comment

Working...