Na aanleiding van deze onderstaande post uit een ander topic wil ik het graag eens hebben over de oorzaken, de gevolgen en de oplossingen van harde drummers.
Ik denk dat het één van de grootste problemen is in het circuit is: te harde drummers. Overspraak, feedback, harde buhne en zaal volume's enz. Als drummen en techneut zijnde ben ik dit probleem zelf al meerdere malen tegen gekomen en heb er veel over nagedacht.
Ten eerste zie ik bijvoorbeeld in het bovenstaande stukje verschillende "oplossingen" zoals zachter spelen, en electrisch drummen. Met alle respect, maar je weet gelijk dat iemand geen verstand van drummen heeft als dit soort oplossingen aangedragen worden. Ik zal hieronder proberen uit te leggen waarom. Ik ga er dan van uit dat we het over professionele drummers en geluidstechnici hebben en geen houthakkers uit één of andere band punkbandje wat net 3 maanden bezig is.
Als drummer zijnde ben je bezig om een bepaalde groove neer te zetten die het nummer nodig heeft. Bij balades hang je als drummer achter op de tel en bij up-tempo nummer kun je meer voor in de beat zitten waardoor je een drive creëerd. Daarnaast zit je ook met de sound van je drumset, het is namelijk zo dat je op een bepaalde manier op je drumset moet slaan om een bepaald geluid er uit te halen. Dit alles resulteerd in een bepaalde manier van bewegen achter de drumset. En ja, dat is gewoon luid. Vaak met pieken van meer dan 110 dB(A) op een meter afstand.
Ga je dan een drummer opleggen dat hij zachter moet spelen dan kan hij niet meer bewegen zoals hij wil en dat resulteerd in een veel mindere sound van drums en natuurlijk een harde afbraak aan de groove.
Ik vind niet dat drums hard moeten zijn omdat het een kik geeft omdat het stoer is, maar ik vind dat harde drums een gevolg zijn van de bewegingen van de drummer.
Digitaal drummen zal nooit zo als akoestisch klinken en voelen. Hoe duur de sets ook maar mogen zijn. En dat is ook logisch want het drumset wat gesampeld is staat niet in dezelfde ruimte waar je op dat moment in speelt. En overspraak van de verschillende drumonderdelen, resonanties en ga maar door zijn ook niet opgenomen in de module. Je zult dus altijd een band + het digitale drumstel horen. Ik vergelijk het maar met die strings geluiden uit keyboards. Ik heb zelf een digitaal drumstel van Roland gehad en daar ook diverse opnames mee gedaan, en kwam daar ook weer tot de conclusie dat het een hele andere wereld is dan akoestisch drummen.
Wat is uiteindelijk dan wel een oplossings is? Simpel, als rockband niet in een kroegje van 75 man gaan staan. Ensembles, blues/jazzbandjes, singer/songwriters kunnen prima en dat soort kroegjes, maar rock bandjes horen op een podium. Ik vergelijk het maar zo: Een ferrari is leuk, maar wat heb je eraan als je in een 30-km buurtje woont en nooit dat ding eens op z'n planken kan trappen?
Nou schiet me nu maar af.
Blijft over...... drums...altijd weer die drums....
Maar ook drummen kan zacht, maar dat begin dat begint bij het zachter willen.
Waarom zou je zachter willen?
1) overspraak; onderschat dit niet. Je hebt zoals je zelf zegt te maken met grote volumeverschillen, dusdanig groot dat er niet eens te repeteren valt. Als je een microfoon voor een draailier plaatst waar een drummer naast zit en hij gaat gas geven, pikt die microfoon meer drums op dan draailier.
2) Kosten; je hebt toch een klein PAtje nodig wil je dit laten werken, dus voor alle instrumenten microfoons met statieven. Een mixer met voldoende kanalen, een set versterkers en speakers die hard genoeg gaan om over de drummer heen te komen en tenslotte nog de bekabeling. 1000 euro ga je niet redden, het gaat je minimaal de helft meer kosten, waarschijnlijk nog iets meer.
3) Resultaat….. Met een budgetsetje zoals hierboven beschreven, zijn de instrumenten heus wel te versterken, maar echt heel mooi wordt het niet, dat is niet zo heel erg, zo lang het maar niet al te hard hoeft. Iets dat op laag/middelmatig volume “niet zo heel mooi” klinkt, maar nog best aan te horen is. Klinkt simpelweg vreselijk op hoog volume. Vooral als het setje eigenlijk te klein is om hard te kunnen.
4) Complexiteit; elke keer dat je repeteert, bouw je eerst een P.A.-systeem.
En… deze problemen ga je ook live tegenkomen……
Als je de drums terug kunt brengen naar het nivo van de rest van de instrumenten, zijn al deze problemen WEG! En kun je op eenvoudige wijze genieten van het maken van muziek, in plaats van ertegen te vechten. Je kunt alle instrumenten horen met hun natuurlijke klank. Door een budget-PA heen zal dit nooit zo goed klinken.
Zachte drums beginnen bij een zachte drummer, hij zal zijn spel, zijn kit en zijn stokken aan moeten passen…… of hij zal elektronisch moeten gaan spelen.
Nu jaag ik natuurlijk alle puristen tegen me in het harnas (vooral de drummende :P) Ja, het klinkt niet zo natuurlijk als een echte drumkit, alhoewel… sommige E-kits klinken gewoon eng goed. Maar denk nu eens aan het totaal, je gaat nu op laag volume kunnen oefenen. De drummer zal nog wel een powered-speaker nodig hebben tijdens de repetitie, maar dat is heel wat betaalbaarder dan een complete PA. Dit gaat vele, maar dan ook echt VELE malen beter klinken dan de folk-instrumenten door een budget-PAtje heen te trekken om het volumenivo van een voluit spelende rockband te matchen.
Ook live gaat deze aanpak voor je werken. Hoe lager het podiumvolume is, hoe meer mogelijkheid voor een goede zaalmix er is!
Overigens vind ik dat er in de loop der jaren een aantal zaken scheefgegroeid zijn. Geluidsversterking is een ontzettend misbruikt middel geworden dat nogal eens de verkeerde doelen dient; zangers trekken hun strot niet meer open, maar willen hun monitors op onwerkbare volumes hebben. Of soms heeft dat zelfde fenomeen tot gevolg dat het voor de zaalmixer onmogelijk is deze stem boven de rest van de mix uit te krijgen. Deze mix is namelijk ook nogal hard, waarom? Omdat de drummer zo hard als hij kan op zijn kit rost, het lieft een crash spelend op elke kwartnoot. Dat is immers geen probleem, de gitaar en basversterker die ernaast staan kunnen toch hard genoeg om hier overheen te komen. Maar hoe klink dat nou eigenlijk? -toegegeven, bij sommige bands stiekem gewoon teringvet- Helaas vaak bagger. Geluidsversterking is in eerste instantie bedoeld om het publiek van muziek te laten genieten. Helaas is de praktijk maar al te vaak dat de versterking tegenwoordig dient om tekortkomingen aan het inzicht en instrumentbeheersing van de band te compenseren. Het reultaat kun je in ieder poppodium in Nederland zien: de bezoekers dragen oordoppen!!! En ja, het kan anders, ik maak het gelukkig vaak genoeg mee. Maar er zit gewoon iets verrots in het denken van veel muzikanten en technici, mensen vinden 110dB en hoger acceptabele podiumvolumes. Op zo’n moment wordt het voor een zaaltech toch knap lastig om het publiek in een klein podium een mooie mix te geven op 100dB…
Maar ook drummen kan zacht, maar dat begin dat begint bij het zachter willen.
Waarom zou je zachter willen?
1) overspraak; onderschat dit niet. Je hebt zoals je zelf zegt te maken met grote volumeverschillen, dusdanig groot dat er niet eens te repeteren valt. Als je een microfoon voor een draailier plaatst waar een drummer naast zit en hij gaat gas geven, pikt die microfoon meer drums op dan draailier.
2) Kosten; je hebt toch een klein PAtje nodig wil je dit laten werken, dus voor alle instrumenten microfoons met statieven. Een mixer met voldoende kanalen, een set versterkers en speakers die hard genoeg gaan om over de drummer heen te komen en tenslotte nog de bekabeling. 1000 euro ga je niet redden, het gaat je minimaal de helft meer kosten, waarschijnlijk nog iets meer.
3) Resultaat….. Met een budgetsetje zoals hierboven beschreven, zijn de instrumenten heus wel te versterken, maar echt heel mooi wordt het niet, dat is niet zo heel erg, zo lang het maar niet al te hard hoeft. Iets dat op laag/middelmatig volume “niet zo heel mooi” klinkt, maar nog best aan te horen is. Klinkt simpelweg vreselijk op hoog volume. Vooral als het setje eigenlijk te klein is om hard te kunnen.
4) Complexiteit; elke keer dat je repeteert, bouw je eerst een P.A.-systeem.
En… deze problemen ga je ook live tegenkomen……
Als je de drums terug kunt brengen naar het nivo van de rest van de instrumenten, zijn al deze problemen WEG! En kun je op eenvoudige wijze genieten van het maken van muziek, in plaats van ertegen te vechten. Je kunt alle instrumenten horen met hun natuurlijke klank. Door een budget-PA heen zal dit nooit zo goed klinken.
Zachte drums beginnen bij een zachte drummer, hij zal zijn spel, zijn kit en zijn stokken aan moeten passen…… of hij zal elektronisch moeten gaan spelen.
Nu jaag ik natuurlijk alle puristen tegen me in het harnas (vooral de drummende :P) Ja, het klinkt niet zo natuurlijk als een echte drumkit, alhoewel… sommige E-kits klinken gewoon eng goed. Maar denk nu eens aan het totaal, je gaat nu op laag volume kunnen oefenen. De drummer zal nog wel een powered-speaker nodig hebben tijdens de repetitie, maar dat is heel wat betaalbaarder dan een complete PA. Dit gaat vele, maar dan ook echt VELE malen beter klinken dan de folk-instrumenten door een budget-PAtje heen te trekken om het volumenivo van een voluit spelende rockband te matchen.
Ook live gaat deze aanpak voor je werken. Hoe lager het podiumvolume is, hoe meer mogelijkheid voor een goede zaalmix er is!
Overigens vind ik dat er in de loop der jaren een aantal zaken scheefgegroeid zijn. Geluidsversterking is een ontzettend misbruikt middel geworden dat nogal eens de verkeerde doelen dient; zangers trekken hun strot niet meer open, maar willen hun monitors op onwerkbare volumes hebben. Of soms heeft dat zelfde fenomeen tot gevolg dat het voor de zaalmixer onmogelijk is deze stem boven de rest van de mix uit te krijgen. Deze mix is namelijk ook nogal hard, waarom? Omdat de drummer zo hard als hij kan op zijn kit rost, het lieft een crash spelend op elke kwartnoot. Dat is immers geen probleem, de gitaar en basversterker die ernaast staan kunnen toch hard genoeg om hier overheen te komen. Maar hoe klink dat nou eigenlijk? -toegegeven, bij sommige bands stiekem gewoon teringvet- Helaas vaak bagger. Geluidsversterking is in eerste instantie bedoeld om het publiek van muziek te laten genieten. Helaas is de praktijk maar al te vaak dat de versterking tegenwoordig dient om tekortkomingen aan het inzicht en instrumentbeheersing van de band te compenseren. Het reultaat kun je in ieder poppodium in Nederland zien: de bezoekers dragen oordoppen!!! En ja, het kan anders, ik maak het gelukkig vaak genoeg mee. Maar er zit gewoon iets verrots in het denken van veel muzikanten en technici, mensen vinden 110dB en hoger acceptabele podiumvolumes. Op zo’n moment wordt het voor een zaaltech toch knap lastig om het publiek in een klein podium een mooie mix te geven op 100dB…
Ten eerste zie ik bijvoorbeeld in het bovenstaande stukje verschillende "oplossingen" zoals zachter spelen, en electrisch drummen. Met alle respect, maar je weet gelijk dat iemand geen verstand van drummen heeft als dit soort oplossingen aangedragen worden. Ik zal hieronder proberen uit te leggen waarom. Ik ga er dan van uit dat we het over professionele drummers en geluidstechnici hebben en geen houthakkers uit één of andere band punkbandje wat net 3 maanden bezig is.
Als drummer zijnde ben je bezig om een bepaalde groove neer te zetten die het nummer nodig heeft. Bij balades hang je als drummer achter op de tel en bij up-tempo nummer kun je meer voor in de beat zitten waardoor je een drive creëerd. Daarnaast zit je ook met de sound van je drumset, het is namelijk zo dat je op een bepaalde manier op je drumset moet slaan om een bepaald geluid er uit te halen. Dit alles resulteerd in een bepaalde manier van bewegen achter de drumset. En ja, dat is gewoon luid. Vaak met pieken van meer dan 110 dB(A) op een meter afstand.
Ga je dan een drummer opleggen dat hij zachter moet spelen dan kan hij niet meer bewegen zoals hij wil en dat resulteerd in een veel mindere sound van drums en natuurlijk een harde afbraak aan de groove.
Ik vind niet dat drums hard moeten zijn omdat het een kik geeft omdat het stoer is, maar ik vind dat harde drums een gevolg zijn van de bewegingen van de drummer.
Digitaal drummen zal nooit zo als akoestisch klinken en voelen. Hoe duur de sets ook maar mogen zijn. En dat is ook logisch want het drumset wat gesampeld is staat niet in dezelfde ruimte waar je op dat moment in speelt. En overspraak van de verschillende drumonderdelen, resonanties en ga maar door zijn ook niet opgenomen in de module. Je zult dus altijd een band + het digitale drumstel horen. Ik vergelijk het maar met die strings geluiden uit keyboards. Ik heb zelf een digitaal drumstel van Roland gehad en daar ook diverse opnames mee gedaan, en kwam daar ook weer tot de conclusie dat het een hele andere wereld is dan akoestisch drummen.
Wat is uiteindelijk dan wel een oplossings is? Simpel, als rockband niet in een kroegje van 75 man gaan staan. Ensembles, blues/jazzbandjes, singer/songwriters kunnen prima en dat soort kroegjes, maar rock bandjes horen op een podium. Ik vergelijk het maar zo: Een ferrari is leuk, maar wat heb je eraan als je in een 30-km buurtje woont en nooit dat ding eens op z'n planken kan trappen?
Nou schiet me nu maar af.
Comment