multiband compressor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by daviddewaard
    met een eq kun je echt geen afval van 15 db per octaaf creeren.
    ja kan slechts als je bijvoormeeld alle schuifjes onder de 500 hz naar beneden zet dus alles onder de 500 hz 15 db afzwakken
    en dat is heel iets anders dan een crossover filter van 15db per octaaf
    plus dat je als je bij een eq zoiets doet je nog heel veel fase geziek over je heen haalt.
    En de rest omhoog. dat is 30 dB. De filters in een beetje EQ zijn 1/3 octaaf breed.
    Je kunt de overlap op elke gewenste helling instellen.
    Fasefouten zou best kunnen, maar daar hebben wel meer filters last van.
    Maar goed, er zijn betere alternatieven, maar voor minder dan 800 euro?
    T`is maar waar je tevreden mee bent.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by speakertech
      En de rest omhoog. dat is 30 dB. De filters in een beetje EQ zijn 1/3 octaaf breed.
      Je kunt de overlap op elke gewenste helling instellen.
      Fasefouten zou best kunnen, maar daar hebben wel meer filters last van.
      Maar goed, er zijn betere alternatieven, maar voor minder dan 800 euro?
      T`is maar waar je tevreden mee bent.

Speakertech
      Als je dat doet staat het signaal stijf van de fasefouten en is de karakterestiek verre van recht.
      Zoals Freek al schreef, een EQ is om te equen en verder nergens voor.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Ja, dat met die EQ's zie ik ook niet zitten omwille van de reeds aangehaalde punten als fasefouten. En ze omhoog gaan zetten (boosten) maakt dit verhaal nóg erger.
        Als echt wil gaan hobbyen dan zou ik eerder denken aan hetvolgende:
        mixer naar speakerprocessor (4 of 6 banden), per band een compressor, deze gecomprimeerde signalen sommeren en dat signaal dan nog eens door een eindcompressor sturen (facultatief, als eindlimiter).
        Maar nogmaals een tweedehands TripleC of Behringer DSP9024 heeft dit allemaal intern zelf aan boord en is dus veel goedkoper en beter.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by MusicXtra
          Als je dat doet staat het signaal stijf van de fasefouten en is de karakterestiek verre van recht.
          Zoals Freek al schreef, een EQ is om te equen en verder nergens voor.
          het eerste deel zou inhouden, dat het gebruik van een EQ in het algemeen is af te raden, vanwege de fasefouten, in het tweede deel heb je een nonargument, bij een goede EQ komt de karakteristiek aardig overeen met de visuele stand van de knopjes of de leds en is de ripple vaak binnen 1 dB.
          Overigens introduceert elk filter fasefouten, daarom zijn er ook zoveel verschillende typen, met elk hun eigen voordelen en tekortkomingen.
          Zelfs hoe luidsprekers t.o.v. elkaar geplaatst zijn heeft invloed op de fase van het signaal.
          Erg dramatisch hoeft dat allemaal niet te zijn.
          Per definitie is er altijd een fasefout tussen de instrumenten en de PA, dat komt door de looptijd van de muziek (delay). Die looptijdverschillen, worden maar zelden weggewerkt.
          Het wordt een aardig welles nietes spelletje, ik ga maar weer eens wat werken

Speakertech
          Last edited by speakertech; 09-10-09, 08:12.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

het eerste deel zou inhouden, dat het gebruik van een EQ in het algemeen is af te raden, vanwege de fasefouten.
            Ooit een graphic equalizer gezien bij een hi-end freak?

Comment

• RenéE
              • Oct 2006
              • 291

Heren, kan iemand mij uitleggen wat het probleem van fasefouten is in een sidechain?

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

Een goedkopere tegenhanger voor een TubeTech multiband compressor.

Met alle respect, maar alle oplossingen die ik hier tegenkom met crossovers, grafic EQ's op de sidechain en DBX166's dat is natuurlijk onzin.

Ten eerste klinkt zo'n TubeTech door de trafo's, buizen en de rest van het goede ontwerp al super zonder dat hem duidelijk hoort compressen. Dit is ook voor een groot deel wat de klank bepaald. Dat het daarnaast een multiband is, geeft je nog meer mogelijkheden om je eindcompressie nog preciezer uit te voeren.

De sound die de buizen en dikke trafo's toevoegen aan je mix, die heb je niet bij alle oplossingen die tot nu toe voorbij kwamen. In tegendeel, ik zou mijn hele mix niet door een normale compressor heen willen sturen, je verliest namelijk op deze manier alleen maar geluid.

Mijn suggesties voor de eindmix:
                SPL Kultube met Luhndal trafo's. Deze compressor heeft een sidechain input waar een andere signaal naar toe kan sturen (zonder laag of andere ge-eqt).
                API 2500, super subtiele compressie met verschillende filter mogelijkheden op de sidechain.
                Avalon 747, buizen en trafo's. Eq op de sidechain.

Als je toch perse voor multiband wilt gaan, dan kun je misschien beter een tweedehands soundweb kopen en daar wat in programmeren maar echt heel veel goedkoper ben je dan niet uit.
                Last edited by cobi; 09-10-09, 11:05.
                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by RenéE
                  Heren, kan iemand mij uitleggen wat het probleem van fasefouten is in een sidechain?
                  Gelukkig, zijn er toch mensen die weten hoe het werkt....
                  Speakertech

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by cobi
                    Een goedkopere tegenhanger voor een TubeTech multiband compressor.

Met alle respect, maar alle oplossingen die ik hier tegenkom met crossovers, grafic EQ's op de sidechain en DBX166's dat is natuurlijk onzin.

Ten eerste klinkt zo'n TubeTech door de trafo's, buizen en de rest van het goede ontwerp al super zonder dat hem duidelijk hoort compressen. Dit is ook voor een groot deel wat de klank bepaald. Dat het daarnaast een multiband is, geeft je nog meer mogelijkheden om je eindcompressie nog preciezer uit te voeren.

De sound die de buizen en dikke trafo's toevoegen aan je mix, die heb je niet bij alle oplossingen die tot nu toe voorbij kwamen. In tegendeel, ik zou mijn hele mix niet door een normale compressor heen willen sturen, je verliest namelijk op deze manier alleen maar geluid.
                    Overigens ging het bij TS niet over de apparatuur, maar over de aanschafprijs.
                    Nou denk ik dat 3000 euro op een knappe pa weinig meer in de kostprijs uitmaakt.
                    We komen nu erg dicht bij de verhalen die rondgaan in het Hi-Fi gebeuren, apparatuur die wat toevoegt aan het geluid. Natuurlijk gebeurt dat, maar elke toevoeging kun je uitleggen als vervorming. Krijgen we nu weer hele volkstammen over ons heen over dit fenomeen.
                    Niet doen dus

Speakertech

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

Overigens ging het bij TS niet over de apparatuur, maar over de aanschafprijs.
                      Nou denk ik dat 3000 euro op een knappe pa weinig meer in de kostprijs uitmaakt.
                      We komen nu erg dicht bij de verhalen die rondgaan in het Hi-Fi gebeuren, apparatuur die wat toevoegt aan het geluid. Natuurlijk gebeurt dat, maar elke toevoeging kun je uitleggen als vervorming. Krijgen we nu weer hele volkstammen over ons heen over dit fenomeen.
                      Niet doen dus

Speakertech
                      Niet doen dus? Wel doen dus!

De vraag ging namelijk over een TubeTech multiband compressor. Hi-Fi gebeuren gaat mij ook wat ver, maar als ik iets 'op mijn eindmix zet', dan doe je dat toch om het geluid te verbeteren volgens mij.

Ja en vervorming...we kunnen er een lang verhaal van maken, als het beter klinkt, dan klinkt het beter zeg ik altijd maar.

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by cobi
                        Niet doen dus? Wel doen dus!

De vraag ging namelijk over een TubeTech multiband compressor. Hi-Fi gebeuren gaat mij ook wat ver, maar als ik iets 'op mijn eindmix zet', dan doe je dat toch om het geluid te verbeteren volgens mij.

Ja en vervorming...we kunnen er een lang verhaal van maken, als het beter klinkt, dan klinkt het beter zeg ik altijd maar.
                        Niet doen dus, daarmee bedoelde ik een discussie te starten die alleen over uitertst subjectieve zaken gaat, met daaraan een oeverloos gezwam, zoals dit al jaren heerst in de "high tech" consumenten audiowereld.
                        Het toepassen van effectapparatuur en en audioprocessing in de meest ruime zin, hoort gewoon bij de professionele geluidsman. Daarover bestaat geen twijfel hoor.......

Speakertech

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

het eerste deel zou inhouden, dat het gebruik van een EQ in het algemeen is af te raden, vanwege de fasefouten, in het tweede deel heb je een nonargument, bij een goede EQ komt de karakteristiek aardig overeen met de visuele stand van de knopjes of de leds en is de ripple vaak binnen 1 dB.
                          Overigens introduceert elk filter fasefouten, daarom zijn er ook zoveel verschillende typen, met elk hun eigen voordelen en tekortkomingen.
                          Zelfs hoe luidsprekers t.o.v. elkaar geplaatst zijn heeft invloed op de fase van het signaal.
                          Erg dramatisch hoeft dat allemaal niet te zijn.
                          Per definitie is er altijd een fasefout tussen de instrumenten en de PA, dat komt door de looptijd van de muziek (delay). Die looptijdverschillen, worden maar zelden weggewerkt.
                          Het wordt een aardig welles nietes spelletje, ik ga maar weer eens wat werken

Speakertech
                          Het eerste klopt inderdaad, een EQ dien je bij voorkeur niet te gebruiken, helaas is dat in de praktijk niet mogelijk en neem je de fasefouten voor lief daar deze minder erg zijn dan feedback en 'vervelende' zaal acoustiek.
                          We hadden het hier niet over een goede EQ maar over een budget EQ en daarvan is wel zeker dat de karakterestiek niet recht is wanneer alle schuifjes boven of onderin staan.
                          Het klopt inderdaad ook dat je altijd fasefouten hebt maar dat zou voor mij niet een reden zijn om vervolgens maar volop fasefouten te introduceren door een EQ met alles in standje maximaal.
                          En inderdaad wordt het, zoals heel veel onderwerpen, een wellus nietus spelletje maar dat maakt de discussie wel interessant.
                          Euhhh, geloof dat iedereen dit volledig gemist heeft maar idd is het hele probleem in dit geval niet relevant daar je het 'misvormde' signaal slechts als stuursignaal gebruikt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• remco_k
                            • Sep 2002
                            • 325

Het lijkt me dat iedereen snapt dat je daar geen last hebt van fase fouten. Volgens mij denkt iedereen in de trend van EQ's voor de inputs van de compressors plaatsen, en gebruiken als crossover. En ik moet zeggen, dat moet je gewoon echt niet willen hoor, fase fouten, vooral van EQ's maken het er echt niet beter op. Een goede crossover heeft ook wel fase fouten, maar veeeel minder dan een EQ met al z'n beperkingen. Vandaar: gebruik liever 1 crossover. Minder knoppen, beter resultaat, geschikt voor dit doel.

Maar mocht je inderdaad een EQ aan een sidechain willen koppelen, dan beinvloed je (zoals we allemaal wel weten) alleen maar de manier waarop de compressor (of limiter) reageerd op het geluid. Je maakt hem selectiever voor bepaalde frequentie gebieden en minder selectief voor andere frequentie gebieden. Voor bepaalde toepassingen een prima idee. Maar niet om een multiband compressor te maken.

De gain reduction in de compressor blijft namelijk werken over de gehele frequentie band, ongeacht wat je op de sidechain doet, slechts de mate van de reduction wordt door de sidechain bepaald... Dus dit idee om 3 EQ's aan de 3 side chains te knopen en dan denken dat je een multiband compressor hebt gemaakt slaat als een tang op een varken. Of iemand heeft niet helemaal begrepen wat multiband compressie is.
                            Je zal echt voor die compressors moeten splitten naar verschillende banden, dan kan je de sidechains nog ongebruikt laten ook.

Dus ik stel voor:
                            X-over-> 3x compressor -> mixer (optellen van de outputs) -> Pa.
                            Of gewoon een kant en klare multibander.
                            Last edited by remco_k; 09-10-09, 13:24.
                            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

Niet doen dus, daarmee bedoelde ik een discussie te starten die alleen over uitertst subjectieve zaken gaat, met daaraan een oeverloos gezwam, zoals dit al jaren heerst in de "high tech" consumenten audiowereld.
                              Het toepassen van effectapparatuur en en audioprocessing in de meest ruime zin, hoort gewoon bij de professionele geluidsman. Daarover bestaat geen twijfel hoor.......

Speakertech
                              Neej precies, aan dit geneuzel hebben we iid niets.

Neemt niet weg dat je niet moet verwachten dat elke compressor goed klinkt op je eindmix. Ik ben nog steeds van mening dat je of iets goed op je eindmix moet zetten, of niets.

Comment

• RenéE
                                • Oct 2006
                                • 291

Originally posted by remco_k
                                Het lijkt me dat iedereen snapt dat je daar geen last hebt van fase fouten. Volgens mij denkt iedereen in de trend van EQ's voor de inputs van de compressors plaatsen, en gebruiken als crossover.
                                Oké, duidelijk. Ik dacht dat we het nog steeds over een EQ in de sidechain hadden. Vandaar dat ik er op inhaakte.

Maar mocht je inderdaad een EQ aan een sidechain willen koppelen, dan beinvloed je (zoals we allemaal wel weten) alleen maar de manier waarop de compressor (of limiter) reageerd op het geluid. Je maakt hem selectiever voor bepaalde frequentie gebieden en minder selectief voor andere frequentie gebieden. Voor bepaalde toepassingen een prima idee. Maar niet om een multiband compressor te maken.
                                Moet je eerlijk bekennen dat ik bij de rest van het concept nog niet stil gestaan had. Je hebt echter helemaal gelijk.

Comment

Working...