Wish-list Functies Roland M-400

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Originally posted by maranta
    Ik gebruik de M400 FOH, via 2 cat kabels sluit ik reac A via een S4000 splitter aan op een S1608(reacA), via reac B sluit ik mijn 2e S1608 aan.
    Vanaf de reac splitter ga ik naar reac A van de M380 die monitors doet, via reac A krijg ik 8 kanalen van de M400(foh) + de 32 kanalen van beide S1608 blokken binnen, in totaal dus 40 lijntjes over deze ene kabel, volgens zeggen kan ik de uitgangen van de M380 niet naar de beide S1608 blokken patchen en hou ik dus alleen de 8 console outputs van de M380 over. Ik heb wel de mogelijkheid om met een extra 1608 of 0816 extra outputs te creeeren via reac B op de M308/mon. tafel.
    Oké, had het inderdaad anders begrepen. Zoals jij het hier beschrijft klopt het en heb je inderdaad een extra 0808, 0816 of 1608 nodig op REAC B van je monitortafel.

Een andere optie lijkt mij uitgangen van je FOH (M400) naar REAC B patchen en uitgangen van je monitor (M380) naar REAC A maar ik heb dit niet zelf getest dus weet niet of dit zo kan. Misschien kan iemand anders (jijzelf nu je de tafel binnen hebt) dit bevestigen of ontkrachten.

Originally posted by Koen van der K
    Lijkt me niet handig naar 'n gainswitch te moeten duiken op 'n prikkast ergens achter 't podium.
    Als we het ontopic houden dan kan ik je vertellen dat je bij een M400 voor de gains niet naar het podium hoeft. Gaan we offtopic dan hebben de meeste digitale tafels hun gains niet op het podium maar bij bijvoorbeeld Yamaha ligt het er dan ook weer aan welke tafel en insteekkaarten je gebruikt.

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

DCA faders kunnen aansturen via MIDI. Je kunt zo een beetje alle functie's van de DCA's via MIDI aansturen behalve de faders.

Van alle andere kanalen, bussen, etc kun je de faders wel via MIDI aansturen.

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Originally posted by vasco
        Van alle andere kanalen, bussen, etc kun je de faders wel via MIDI aansturen.
        Zou je dit ook aan de praat kunnen krijgen met de Behringer BCF2000?

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

Originally posted by jakkes72
          Zou je dit ook aan de praat kunnen krijgen met de Behringer BCF2000?
          Moet kunnen. In de SysEx midi mode kan je met je Behringer in de learn mode alle funkties 'leren' aan die midi controller. Ik heb ooit zo'n Behreding als Larc geprogrammeerd voor mijn PCM91.
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Ik kan bevestigen dat je alles met MIDI kan aansturen met een BCF2000 (heb er eens eentje gekocht en gebruik hem vaak naast digi tafels) behalve wanneer de MIDI commando's niet zijn geïmplementeerd zoals de DCA faders van de M400.

Hoe je de BCF2000 programmeert verwijs ik je graag naar de handleiding, gaat te ver buiten dit topic.

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

[QUOTE=jakkes72;529253]
              Originally posted by GalaX

VLAN's werken ook niet op basis van IP, maar op basis van laag2.
              Als je twee dezelfde switches hebt, en op iedere switch gooi je poort 1 in VLAN 1, poort 2 in VLAN2 en de switches koppel je onderling met behulp van een zogenaamde trunk, dan praat switch1/poort1 met switch2/poort1, en praat switch1/poort2 met switch2/poort2, zonder dat de poorten elaar zien.

Virtual LAN - Wikipedia
              Sinds vorige week vrijdag heb ik zelf een M-400 met 1 S-1608.
              Tussen de 1608 en de M-400 gebruik ik een combi kabel met daarin 2 * ethernet cat5, 1 dmx lijn, en 3 * 1,5 mm2 spanning.
              De uiteinden van de kabel gaat met beide RJ45's in een HP 1810G. De poorten tussen deze switches zijn ingesteld als een trunk. Hiermee heb ik netto een 2 Gigabit koppeling tussen de switches. De switches zijn zodanig geconfigureerd dat als er 1 kabel defect raakt, de verbinding tussen de 1608 en de M-400 intact blijft.
              Helaas gebeurd dit nu nog niet zonder een hick-up....

Op beide switches zit poort 1 in VLAN2, Poort 2 in VLAN3. De poorten 7 en 8 zijn de eerder genoemde trunk poorten.Onderling zien de poorten elkaar niet. Op poort 1 van de switch bij het amprack zit de 1608 in VLAN1. Op de switch bij de mengtafel zit op poort 1 de REAC poort A van de M-400.
              De overige poorten (3-6) zitten in VLAN1.
              Over deze poorten beheer ik bv de Sennheiser EW300 G3 ontvangers die bij het amprack staan.

De M-400 heb ik via een Belkin USB hub aangesloten op de switch die bij de FOH zit.
              Ik kan de M-400 dus via het netwerk bedienen.
              Wireless staat nog op de rol....., maar mijn access point wou niet meewerken vandaag....

Comment

• GalaX
                • Dec 2007
                • 16

[QUOTE=jakkes72;531413]
                .............
                Wireless staat nog op de rol....., maar mijn access point wou niet meewerken vandaag....
                Mooi man! Ik ben voornemens de genoemde apparaatjes te bestellen. Wel vraag ik me af of je via de overgebleven poorten nog een verbinding kunt maken met een tweede S-1608 naar de tweede REAC poort.

Groet,
                Ron

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Dat lukt gewoon....., ik heb inmiddels de tweede 1608 ook binnnen.
                  In de specs van de 1608 staat dat het een ethernet protocol is ergens, en dat "gewone" 100 mb switches gebruikt kunnen worden.
                  Tussen de de twee HP switches ligt 2 * 1 Gb, moet ruim voldoende zijn.... Zelfs met 1 * 1 Gb lukt het, dit is uiteraard ook getest.

Het wifi gedeelte werkt ook. ik kan de M400 nu ook draadloos aansturen met de laptop.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Ik kan geen betere locatie vinden voor dit vraagje over het M400 systeem. Daarom in deze thread.

Voor kleine optredens (bv cafe of 80 man bruiloft) gebruiken veel bands een zanginstallatie met een beperkte mixer. (mackie / spirit / yamaha met vaak twee of drie bandjes eq en 1x monitor) Wij doen dit met een spirit SX (12 kanalen XLR en twee stereo inputs drie banden EQ. Heeft zijn geld inmiddels 10x opgebracht ;-))

Wat ik mij afvraag: Als je als coverband een roland RSS S1608 - 19" stage module with 16 inputs and 8 outputs in je stagerek vast hebt zitten, dan heb je gewoon vast alles naar een REAC zodat je PA bedrijf snel aftakt naar de frontset met M400.

Maar kun je dan op een bruiloftje niet gewoon toe met een ROLAND RSS M-48, Personal Monitor System? Die kan toch gewoon een mix opslaan van de 16 inputs van je stageblock en er een frontmixje voor de zangset van maken? Je stuurt de twee jacks met lineout naar je zangset. Immers het is een separate mixer met een geheugen en een REAC ingang toch?

Dat maakt het een stuk aantrekkelijker om als band een digi stageblock te integreren in je monitorrek. Je kan dan gewoon je komplete systeem aangesloten bekabeld monteren. En hebt alleen een REAC uitgang in gebruik.

Bij kleine optredens heb je een set powered speakers op palen en een minimixer ter grootte van een mackie met een basismix in het geheugen.
                    Bij grotere optredens huur je een PA met bediening en een M400..
                    lekker belangrijk!

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Je bedoelt dit?
                      Vergeet in deze configuratie niet een S-4000D op te nemen omdat hier de voeding (REAC ethernet power) voor de M-48 inzit. Bij deze setup is een computer met software (S4000RCS gratis te downloaden bij Roland) wel nodig om de gain, phantom en pad in te stellen als ook om de presets op te slaan in je M-48.

Een andere optie is geen M-48 gebruiken maar een laptop via RS-232 (eventueel met USB naar RS-232 convertor) direct aansluiten op de S-1608 en dan met de software instellen (zie bovenstaande link vak FOH). Op deze manier heb je geen mixer functies en kun je alleen de phantom, pad en gain instellen.
                      Last edited by vasco; 11-05-10, 13:41.

Comment

• jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

Originally posted by vasco
                        Ik kan bevestigen dat je alles met MIDI kan aansturen met een BCF2000 (heb er eens eentje gekocht en gebruik hem vaak naast digi tafels) behalve wanneer de MIDI commando's niet zijn geïmplementeerd zoals de DCA faders van de M400.

Hoe je de BCF2000 programmeert verwijs ik je graag naar de handleiding, gaat te ver buiten dit topic.
                        Ik heb er zelf ook een aangeschaft nu.
                        het lukt me wel om de kanaalfaders en mutes te bedienen, maar bv een channel select lukt niet...

Over de SYSex midi instellingen kan ik niets anders vinden dan op pagina 14 van de handleiding......

Is er iemand die me kan helpen hier mee....?

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

Nog een gekkigheidheid wat met een volgende software update verholpen zou kunnen zijn....

Op de M400 zit een functie waarmee je de AFL koppelt aan de 'sends on fader' functie. Hiermee luister je dus gelijk je mix van de fader instelling die je onder je vingers hebt, handig zou je zeggen. Alleen blijft de AFL niet 'hangen' als je je graffic op je schuiven zet. Ik heb al geprobeerd om mijn solo mode in de 'add' mode te zetten (staat bij mij eigenlijk altijd in de mode 'last') maar dit had geen nut.

Nu moet je dus op je masterlayer je aux selecteren, en daarna je EQ selecteren. Zijn zijn toch weer een hoop extra handelingen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt als je monitors staat te doen en zo snel mogelijk je soundcheck wilt doen.
                          Last edited by cobi; 14-05-10, 09:39.
                          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• GalaX
                            • Dec 2007
                            • 16

[QUOTE=jakkes72;531413]

Sinds vorige week vrijdag heb ik zelf een M-400 met 1 S-1608.
                            Tussen de 1608 en de M-400 gebruik ik een combi kabel met daarin 2 * ethernet cat5, 1 dmx lijn, en 3 * 1,5 mm2 spanning.
                            De uiteinden van de kabel gaat met beide RJ45's in een HP 1810G. De poorten tussen deze switches zijn ingesteld als een trunk. Hiermee heb ik netto een 2 Gigabit koppeling tussen de switches. De switches zijn zodanig geconfigureerd dat als er 1 kabel defect raakt, de verbinding tussen de 1608 en de M-400 intact blijft.
                            Helaas gebeurd dit nu nog niet zonder een hick-up....

Op beide switches zit poort 1 in VLAN2, Poort 2 in VLAN3. De poorten 7 en 8 zijn de eerder genoemde trunk poorten.Onderling zien de poorten elkaar niet. Op poort 1 van de switch bij het amprack zit de 1608 in VLAN1. Op de switch bij de mengtafel zit op poort 1 de REAC poort A van de M-400.
                            De overige poorten (3-6) zitten in VLAN1.
                            Over deze poorten beheer ik bv de Sennheiser EW300 G3 ontvangers die bij het amprack staan.

De M-400 heb ik via een Belkin USB hub aangesloten op de switch die bij de FOH zit.
                            Ik kan de M-400 dus via het netwerk bedienen.
                            Beste jakkes72,

ik heb de belkin's en de HP's in huis en het werkt ... bijna ...
                            de instellingen van de switch krijg ik niet zodanig dat ik twee trunks kan hebben. Met een trunk en drie VLAN's werkt het maar het gaat me juist om de redundantie.

Kun je me aangeven hoe exact de instellingen van de switchen moeten staan? (E, T en U tabellen van alle poorten?) Heb volgens mij alle combinaties gehad maar of ik heb er een gemist of ik moet nog iets anders instellen. Het grootste probleem nu is dat de twee trunks tegen elkaar zitten te tetteren zodat er geen netwerk verkeer meer mogelijk is.

Alvast dank!
                            Grtz,Ron
                            Last edited by GalaX; 26-06-10, 20:34.

Comment

• jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

[QUOTE=GalaX;537986]

Beste jakkes72,

ik heb de belkin's en de HP's in huis en het werkt ... bijna ...
                              de instellingen van de switch krijg ik niet zodanig dat ik twee trunks kan hebben. Met een trunk en drie VLAN's werkt het maar het gaat me juist om de redundantie.

Kun je me aangeven hoe exact de instellingen van de switchen moeten staan? (E, T en U tabellen van alle poorten?) Heb volgens mij alle combinaties gehad maar of ik heb er een gemist of ik moet nog iets anders instellen. Het grootste probleem nu is dat de twee trunks tegen elkaar zitten te tetteren zodat er geen netwerk verkeer meer mogelijk is.

Alvast dank!
                              Grtz,Ron
                              as dinsdag zit ik weer een dag achter de M-400.
                              Ik zal een config opslaan en deze mailen naar je, is dat goed?

Jacco

Comment

• GalaX
                                • Dec 2007
                                • 16

Perfect jakkes72!

Grtz, Ron

Comment

Working...