Prettig gestoorden bij lab Gruppen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

Snap nog niet zo veel van het geheel,
    maja, ben ook niet echt een rekenwonder.

Maar als 1 versterker 5000watt levert, wat trekt die dan?
    16amp x 220 volt = 3520 watt
    22,72 x 220 volt = 5000 watt?

Nu zal er wel een verschil zijn in muziekwatten en
    energiewatten, maar iets zegt me dat er dan toch
    gewerkt wordt met geschakelde voedingen o.i.d?

Voor E(nergie) geldt toch MC2?

Kijk dan heb ik iig de juiste versterkers!

grtz
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• qvt
      • Oct 2009
      • 721

Originally posted by NesCio01
      Snap nog niet zo veel van het geheel,
      maja, ben ook niet echt een rekenwonder.

Maar als 1 versterker 5000watt levert, wat trekt die dan?
      16amp x 220 volt = 3520 watt
      22,72 x 220 volt = 5000 watt?

Nu zal er wel een verschil zijn in muziekwatten en
      energiewatten, maar iets zegt me dat er dan toch
      gewerkt wordt met geschakelde voedingen o.i.d?

Voor E(nergie) geldt toch MC2?

Kijk dan heb ik iig de juiste versterkers!

grtz

Een Watt is een Watt, maar muziek is dynamisch en zal al dat vermogen dus slechts een deel van de tijd gebruiken.

Zoals hier al meerdere malen verteld is kunnen dit soort versterkers deze enorme vermogens niet als sinus leveren.. Slecht "bursts" van enkele miliseconden
      There is no substitute for imagination

Comment

• stamgast
        • Feb 2010
        • 253

[offtopic] Die mc 90, is die net zo fijn als de mc 66? (mocht je het over een Lawo hebben...)[/offtopic]

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by Koen van der K
          Dat gegoochel met die gespecificeerde uitgangsvermogens moet je met 'n dikke zak zout nemen.
          De veelgebruikte meetstandaard die ze voor dit soort metingen hanteren ([FONT=Arial]IEC 60268-3) [/FONT]stamt uit de oertijd en meldt niets over de tijdspanne van het te leveren vermogen noch over de toegestane vervorming daarbij. Ook wordt in die meetstandaard bijvoorbeeld nog steeds uitgegaan van 1/8 power continu (longterm) en is het piekvemogen vaak berekend. Dat dit soort amps bij het testen met 32A zijn afgezekerd wordt meestal ook niet vermeld.

Groeten !
          Nu wek je de indruk dat Lab Gruppens hun vermogen niet zouden halen, we weten uit eigen (test) ervaring dat het inderdaad genoeg is als een versterker slechts een paar ms vol vermogen kan leveren.
          De FP10.000Q kan, net als de FP6400 slechts enkele ms 2500 Watt per kanaal leveren om daarna in te zakken. Dit is, met muziek, genoeg om als 2500 Watt per kanaal versterker door te kunnen gaan. Zet er inderdaad geen continu sinus op want dan zullen de resultaten je teleurstellen, ik heb overigens nog nooit voor mijn lol naar een sinus signaal zitten luisteren.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by MusicXtra
            Nu wek je de indruk dat Lab Gruppens hun vermogen niet zouden halen, we weten uit eigen (test) ervaring dat het inderdaad genoeg is als een versterker slechts een paar ms vol vermogen kan leveren.
            De FP10.000Q kan, net als de FP6400 slechts enkele ms 2500 Watt per kanaal leveren om daarna in te zakken. Dit is, met muziek, genoeg om als 2500 Watt per kanaal versterker door te kunnen gaan. Zet er inderdaad geen continu sinus op want dan zullen de resultaten je teleurstellen, ik heb overigens nog nooit voor mijn lol naar een sinus signaal zitten luisteren.
            Ook geen house fan hoor ik?

Comment

• rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

Hoe kun je dat nog horen, houseliefhebbers zijn toch doof?

Kan toch niet anders met ieder weekend die harde tering herrie.

Richard

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Originally posted by frederic
                Ook geen house fan hoor ik?

Hmmm, house is ook veel blokgolven...
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Originally posted by stamgast
                  [offtopic] Die mc 90, is die net zo fijn als de mc 66? (mocht je het over een Lawo hebben...)[/offtopic]
                  Uhh, zit ik nu opeens in een Mischpult draadje te schrijven over amps?

Sorry, mijn fout!

grtz

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Originally posted by MusicXtra
                    Al die mooie zware amps halen hun gespecificeerde vermogen zonder problemen; punt is dat de meetmethodes die men gebruikt om aan deze specificaties te komen niet sluitend zijn. De door vele fabrikanten gebruikte eerder vermeldde meetstandaard laat het toe om een amp met een railspanning van 200V 20KW te laten leveren, de vraag is voor hoe lang, en of je daar dus wat aan hebt.
                    Een simpele toevoeging van een P-t curve zou verheldering brengen om appels met appels te kunnen vergelijken.
                    Het simpele gegeven dat je aan 16A bent gebonden bevestigt dat met die mooie specs van 4x 5000W de tijdconstantes steeds korter worden, ook met nieuwe technieken als active PFC en PWM.

Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je iets aan 5000W gedurende pakweg 20msec hebt voor subweergave van zwaar gecomprimeerde house-deuntjes, en ja, dat komt qua crestfactor akelig dicht in de buurt van die van 'n sinus ;-)

Groeten !
                    Last edited by Koen van der K; 21-10-10, 19:03.
                    Meer is minder, minder is meer

Comment

• stamgast
                      • Feb 2010
                      • 253

Originally posted by NesCio01
                      Uhh, zit ik nu opeens in een Mischpult draadje te schrijven over amps?

Sorry, mijn fout!

grtz

Of het mijne:

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Koen van der K

Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je iets aan 5000W gedurende pakweg 20msec hebt voor subweergave van zwaar gecomprimeerde house-deuntjes, en ja, dat komt qua crestfactor akelig dicht in de buurt van die van 'n sinus ;-)

Groeten !
                        Kan deels wel met je meegaan hoor, maar in de praktijk blijkt de FP10.000Q gewoon mee te kunnen met een 'conventionele' trafo gevoedde amp die 2500 Watt per kanaal levert. Dat is waar het om draait en niet om mooie meetresultaten.
                        De PLM20.000Q levert zijn vermogen alleen wanneer hij op 32A afgezekerd wordt, iets dat in de praktijk niet zal gebeuren. Deze versterker kan aan een hoge impedantie nog steeds veel vermogen leveren, dit is voor grote systemen ideaal. Bij een impedantie van 8 Ohm levert het ding nog altijd 2300 Watt en heb je veel minder verlies in je kabels. Daardoor is het voor grote verhuurders interessant, ze kunnen dikke line-array's met lange kabels voeden waardoor de amps niet meegevlogen hoeven te worden.
                        En uiteindelijk is het ook helemaal niet zo boeiend of een versterker nou 2000 of 2500 Watt per kanaal levert, het verschil is nog niet 1 dB en ook niet hoorbaar.
                        En, vergeet ook de impedantie kromme van een luidspreker niet, die is niet te vergelijken met een ohmse dummy-load.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

Si gringo ... praktijk gaat boven alles, feit.
                          Maarreh, waar rendement en vermogen vs gewicht / size erg belangrijk zijn is het volgens mij niet logisch om je amps met 8R te belasten ... Zoveel mogelijk "boxen" op zo weinig mogelijk versterkerdozen, of schakelen ze veel serieel ?

Betreft de impedantiekromme; je wil toch over de gehele bandbreedte (dus ook in de impedantiedip) je vermogen en niet een powerdip op 'n bepaalde frequentie ? In de praktijk zal trouwens de impedantie bij substacks (en daar hebben we 't over) ook wat lager uitpakken door de onderlinge koppeling.

Groeten !

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Nuja ik heb wel een vermoeden dat die amp voor de meeste hier voldoende vermogen leverd

Comment

• @lex
                              • Jul 2006
                              • 1086

Ik heb nog nooit getourd met line-array, kom het af en toe met kleine tour tegen in theater en op sommige commerciele klussen. Wat ik niet begrijp aan het 'hoe meer speakers op zo min mogelijk kasten' is de failure-gevoeligheid. Ik heb twee jaar geleden een congres (spraak) gedraaid op 2*12 kasten Nexo Geo. Dit was voor een zaal van 3500 man van all over the world. Het lijkt me dat je in zo'n situatie voor veiligheid kiest en per drie/vier kasten een versterkerkanaal neemt. In plaats daarvan werd de hele banaan op een versterkerkantje aangesloten. Een versterker met een enkele voeding...

Ik snap dat het niet fijn is om vier van de twaalf kasten ineens kwijt te zijn, maar al je kasten aan en kant zal in ieder geval grotere problemen veroorzaken.

Toch bij uitvoerder gevraagd of het niet verstandiger was wat extra amps neer te zetten: 'meer amps hebben we niet en het is nog nooit fout gegaan...'

@lex
                              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Koen van der K
                                • Aug 2005
                                • 1146

Originally posted by frederic
                                Nuja ik heb wel een vermoeden dat die amp voor de meeste hier voldoende vermogen leverd
                                Voor live toepassingen zal dat wel loslopen, voor sublaag in 'n discotheek heb ik er toch wat bedenkingen bij.

@AalX > Dat heb ik me ook al vaker afgevraagd ... geen prettige gedachte idd.

Groeten !

Comment

Working...