De grens tussen techniek en instrumenten.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • partydrivein
    • Jul 2008
    • 389

    #16
    Ik loop mee als vaste technicus voor een bandje,
    Deze hebben eigen in-ear monitoring (sennheiser ) en een zang-mic ook van sennheiser de EW 1945 G2.

    Er is wel is gezeik mee maar over het algemeen gaat het goed, de microfoon gebruiken we altijd, soms de monitoring niet.
    Dat omdat je ook wel eens in zaaltjes komt waar een 6 kanaals theringer staat met 1 aux staat.... dan gaat het hem niet worden.
    Maar de volgende week in een zaal waar gewoon een tafel van A&H staat en ik alles kwijt kan.

    soms is er inderdaad gezeik met kabels maar daar wil ik nog wel eens scheit aan hebben...
    We gaan natuurlijk niet veel geld in aperatuur steken en het dan amper gebruiken omdat de betreffende geluidsman te lui is om 3 JA 3 ******* kabels om te pluggen...
    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

    Comment

    • purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

      #17
      ..boeiende discussie..
      Als we nu eens loslaten wat een eventuele kwaliteit is van de microfoonset van de betreffende band. Als het een prof. clubje is zal dat dik in orde zijn.
      Wat veel meer aan de orde is wat is de sound die die band wil neer zetten?
      Kennelijk is dat met de weloverwogen keuzes die in de eigen set gemaakt zijn OK anders hadden ze de set wel anders samengesteld.
      Er wordt aangehaald: sound van Jimmy bo Horne. Het is dan de taak van de geluidsman om hetgeen wat de band wil neer zetten ook waar te maken, daar wordt je voor ingehuurd.
      Je wordt niet ingehuurd om een zo perfect mogelijk geluid neer te zetten als dat het karakter mist wat de band over wil brengen.

      Dus als je de sound van de band zo getrouw mogelijk over weet te brengen ben je volgens de opdracht die aan je gegeven is geslaagd. Kortom band tevreden, de mensen die de band geboekt hebben ook want die kennen de sound van de band van een eerder optreden of van een demo.
      Als dit nu niet overeenkomt met de eigen visie op geluid en je kunt dat niet opzij zetten is het tijd om een ander vak te gaan leren. Of je moet de luxe hebben om je specialiseren en alleen nog maar datgene te doen.

      ...maar ja in geluidsverhuur kom je van alles tegen, en dan mag je eigenlijk van geluk spreken dat je prof. muzikanten tegenkomt die een uitgesproken visie hebben over hoe hun band moet klinken... en dan laat ik graag mijn neumann's enz. thuis en sleep ik graag wat jaren-80 dbx compressortjes en lexiconnetjes mee :-)

      ...nou ja die lexiconnetjes gaan eigenlijk wel standaard mee trouwens

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #18
        Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar heb er kort iets over te zeggen.

        Het gaat wat mij betreft om samenwerking, elkaars mening respecteren en als gevolg daarvan de mensen ook de tools geven die ze nodig denken te heben om hun werk te doen.

        Als jij een geluidsman inhuurt, dan moet je hem ook wel de kans geven op zijn best te presteren. Vanuit dat oogpunt vind ik dan ook dat de keuze voor microfoons echt een keuze is die door de geluidstech gemaakt moet worden... wel met evt input van muzikanten natuurlijk... OOK de zang-mics. Maar goed, in overleg kom je er meestal wel uit, ik heb in ieder geval nog nooit echte discussies hierover gehad. En ja, soms heb ik ook met de mic-keuze van de muzikant gewerkt in plaats van die van mijzelf... wat wat drums en zang betreft toch eigenlijk altijd tegen viel... maar dat terzijde.

        Ik snap wel dat jullie als band een constant geluid willen hebben, maar neem dan een eigen techneut mee die het eens is met jullie mic-keuze en zich kan vinden in de sound die jullie zoeken... dan krijg je vanzelf al elk optreden die sound, zonder een hoop discussie... scheelt een hoop kopzorgen! Het hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf wat voor techneut je krijgt als je een 'onbekende' gaat inhuren, maar iemand die muzikaal te werk gaat (het type dat je wilt) zal hoe dan ook zijn eigen stempel op jullie sound drukken... en daar heeft hij zijn eigen tools (mics) bij nodig. Als jij opeens met een (totaal) andere gitaar moet spelen dan jouw voorkeur, presteer jij waarschijnlijk ook niet op je best, zo werkt dat precies zo bij techneuten.

        Daarbij is er ook nog het sociale element. Als een band jou VERPLICHT met bepaalde materialen te werken waar je eigenlijk gewoon niet achter kunt staan, is dat niet bepaald bevorderlijk voor jouw motivatie er iets moois van te maken. Hoewel dat laatste bij profi techs eigenlijk geen rol mag spelen natuurlijk.

        Als ik voor mezelf spreek hangt het een beetje van de situatie af. Als er een soundcheck is, dan zal ik vrijwel altijd in de voorkeur van de artiest meegaan. Er wordt dan namelijk vanzelf snel genoeg duidelijk of het gaat werken of niet (of dat het op zijn minst WERKBAAR is of niet). Werkt het niet? Dan wissel ik de mics om naar mijn voorkeur (die trouwens ook afhangt van de situatie, maar dat terzijde). Betreft het een festival-show, dan gaan mijn mics erop... behalve als ze echt PER SE anders willen... maar dan op eigen risico. Het sociale element laat ik me niet gek door maken, hoewel het onder het mixen wel frustreert als je niet die sound kunt maken, waarvan je weet dat je hem WEL kunt maken als er andere mics op hadden gezeten... ik doe er niet minder mijn best door... maar het frustreert wel.

        0,02
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • partydrivein
          • Jul 2008
          • 389

          #19
          Het licht naar mijn idee ook aan het soort optreden zoals er al is gezegd,
          als ik maar heel kort de tijd heb om om te bouwen word het vaak afwegen of ik het wel of niet doe.

          Ik gebruik vaak de mic's van de band zelf geen probleem, ik wil alleen wel achter mijn eigen tafel en randapperatuur staan

          Als het geluid dan *** is, jammer dan! jij wou je eigen mics...
          Meestal kun je er gewoon uitkomen.
          Maar het verschilt ook per geluidsman denk ik
          deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #20
            Originally posted by partydrivein
            [...] Als het geluid dan *** is, jammer dan! jij wou je eigen mics... [...]
            Ik hoor dit argument vaker, maar denk daar zelf echt totaal anders over. JIJ doet daar geluid, dus JIJ hebt het gedaan als het bagger klinkt. Geluid goed? --> fantastische band !! Geluid bagger? --> slechte geluidsman !!

            Dat is misschien niet zo'n issue als je ergens een bedrijfsfeest doet... maar als je grotere shows en bekendere artiesten gaat doen, zul je toch echt wel moeten selecteren op wat je doet en wat niet. Je hebt namelijk heel snel een slechte naam te pakken als je niet oplet... en wie gaat je dan nog inhuren ?? Je kunt 10 shows doen die perfect lopen en fantastisch klinken... als je er 1 vern@ukt, ben je een prutser...




            By the way: Ik heb nu wat meer gelezen en wil nog wel even toevoegen dat jullie wel een goede reden hebben om in beginsel altijd je eigen set te gebruiken: alle podium-infra en IEM hebben jullie zelf bij. Zeker als er een soundcheck is, lijkt het mij dus zeker verdedigbaar altijd jullie eigen set op zijn minst even te proberen.

            Maar ik ben het wel met Dwali eens... op de een of andere manier komt het niet (altijd) over hoe jullie willen klinken... vooral DAAR zit de kern in mijn optiek. Ook zullen jullie waarschijnlijk (door budget-beperkingen?) niet altijd met even goede techneuten worden 'opgezadeld'... en tegen een techneut die het niet snapt kan geen microset op...

            Maar dan vraag ik mij wel af: hoe is de sound die jullie zoeken dan anders dan 'normaal' ?? Met alle respect, maar coverbandjes moeten gewoon 'goed' klinken... en het liefst zo vergelijkbaar mogelijk met het orgineel, 'herkenning' is wat het publiek zoekt. Het lijkt me sterk dat jullie een coverband zijn met een radicaal 'eigen' geluid... want dat zou dan automatisch betekenen dat het niet meer op de orginelen zou lijken. In het circuit waar jullie spelen zitten vast genoeg mensen die wel overweg kunnen met een coverband... die moeten toch ook een sound neer kunnen zetten waar jullie blij van worden?

            Afijn, hoewel we het er niet over mochten hebben: zoek een vaste techneut (of in ieder geval een vaste PA leverancier die steeds dezelfde mensen meestuurt), dat lijkt me de meeste zoden aan de dijk te zetten.

            Succes ermee!
            Last edited by berolios; 23-02-09, 14:38.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • partydrivein
              • Jul 2008
              • 389

              #21
              Originally posted by berolios
              Dat is misschien niet zo'n issue als je ergens een bedrijfsfeest doet... maar als je grotere shows en bekendere artiesten gaat doen, zul je toch echt wel moeten selecteren op wat je doet en wat niet. Je hebt namelijk heel snel een slechte naam te pakken als je niet oplet... en wie gaat je dan nog inhuren ?? Je kunt 10 shows doen die perfect lopen en fantastisch klinken... als je er 1 vern@ukt, ben je een prutser...
              In tegenstelling to de bandjes die ik nu doe, weten zij vaak wel hoe het moet waarom? simpel, meer ervaring!
              deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #22
                //OFFTOPIC
                Originally posted by partydrivein
                In tegenstelling to de bandjes die ik nu doe, weten zij vaak wel hoe het moet waarom? simpel, meer ervaring!
                Dat is een veronderstelling die je zeker niet zomaar kunt maken helaas. Onthoud: "assumption is the mother of all fuck-ups!!". Daarbij, wat let je om te laten zien/ uit te leggen hoe het dan WEL moet? Daar ben je toch voor?

                OFFTOPIC//
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • partydrivein
                  • Jul 2008
                  • 389

                  #23
                  Doe ik ook, maar ik heb in het verleden geleerd dat ik van mijn fouten leer.
                  Aangezien dat voor iedereen opgaat laat ik de bandjes hun gang gaan.
                  Vaak mix ik ze nog een paar keer met betere mics en dan dan gaat er een wereld open

                  Ik ben trouwens ook geen leraar, ook ben ik niet de beste geluidsman.
                  Ik doe mijn ding en als ze op mij af staan te reageren doe ik dat ook, laatst had ik een bandje dat kon de versterkers die ze hadden geleend niet eens instellen, maar ach de drummer (lees houthakker) was 'het neefje van.'

                  Ik heb de ouders toen rustig uitgelegd dat een repeteer ruimte geen overbodige luxe evenals het verdiepen in de aperatuur die ze gebruiken.
                  want de versterkers hadden veel meer knopje dan die van hunzelf...

                  Sommige vinden mijn werkwijze niet zo super maar het gaat beter met de dag, ik moet ook nog leren
                  Maar dat sluit natuurlijk niet uit dat ik hier mijn mening niet kan geven.
                  Last edited by partydrivein; 23-02-09, 16:37. Reason: spelfoutje sorry....
                  deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                  Comment

                  • Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

                    #24
                    ik mag toch aannemen dat als je zelf microfoons gaat kopen, je jezelf eerst even laat adviseren door een technicus met verstand van zaken???

                    gr. mike

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4516

                      #25
                      Originally posted by Mike Manders
                      ik mag toch aannemen dat als je zelf microfoons gaat kopen, je jezelf eerst even laat adviseren door een technicus met verstand van zaken???

                      gr. mike
                      interessante vraag.
                      Daarop wil ik het volgende vragen. Welke set microfoons zou jij dan aanraden waarbij alle technici tevreden zullen zijn? En dus de voorafgaande thread effectief beantwoord zal zijn. Is dat mogelijk met een set microfoons vanuit een band? (ongeacht de band en muziekstijl)
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • RayM
                        • Jan 2006
                        • 742

                        #26
                        Originally posted by showband
                        interessante vraag.
                        Daarop wil ik het volgende vragen. Welke set microfoons zou jij dan aanraden waarbij alle technici tevreden zullen zijn? En dus de voorafgaande thread effectief beantwoord zal zijn. Is dat mogelijk met een set microfoons vanuit een band? (ongeacht de band en muziekstijl)
                        Dit is naar mijn mening onmogelijk omdat iedere technicus een voorkeur heeft voor een bepaalde microfoon(set) per instrument/zang.
                        Heerlijk die stilte

                        Comment

                        • Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

                          #27
                          Eens met Ray, lees anders m'n 1e reactie ook nog maar eens.

                          @Showband: Een lijstje van waar jullie nu mee werken kan ook duidelijkheid bieden...

                          Comment

                          • flurk
                            • May 2003
                            • 409

                            #28
                            Misschien moet je de technieker ook eeen beetje als artiest zien.Iemand die met de de voor handen zijnde materialen een "kuntswerk(je)" maakt waar hij zelf ook fier op is. Je kan niet eisen dat die dit doet moet mic's die de groep voorziet ,en dan nog met vooraf bepaalde instellingen.Waar ik wel mee akkoord ga is dat een groep een tech in een bepaalde richting stuurt en aanbevelingen (adviesen mee geeft...).Over hoe ze" graag klinken,wie op het voorplan komt,enz.... Een goede rider kan wonderen doen (op voorwaarde dat ie gelezen wordt natuurlijk ;-) ).

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #29
                              Opa vertelt....

                              In mij optiek zijn artiesten per definitie zenuwlijers, die aan de hand van hun materiaal een soort van zelfvertrouwen oproepen.
                              Als gitarist a geen Marshall ziet staan kan hij niet spelen, als gitarit B geen delay van TC-2290 hoort idem.
                              Ook zangers, drummers, etc willen zich bemoeien met het vak geluidstechnicus. Ze hebben ooit goeie ervaringen gehad met micrmerk a, of juist minder goeie met B.

                              Dit heeft weinig tot niets met de klankkleur te maken, (studio is weer een heel ander verhaal!!) , maar alles met het zelfvertrouwen van de artiest.

                              En aangezien ik als technicus deel uit maak van het succes is er maar één ding Belangrijk: een relaxte artiest. En die krijgt van mij alle mogelijkheden om zijn eigen mike te gebruiken.
                              (onder de voorwaarde van een minimale eis, dus geen drap.tehringer/PG0series etc.)


                              Mocht deze mike echt niet kunnen dan is een goeie rondzinger al genoeg om alsnog te wisselen, toch?

                              Comment

                              • berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

                                #30
                                Originally posted by showband
                                [...](ongeacht de band en muziekstijl)
                                Dat is vanuit objectief oogpunt al niet mogelijk.

                                Maar het is ook vanuit de subjectiviteit van de techneut die wordt ingehuurd ook niet mogelijk en dat is nog VEEL belangrijker voor je uiteindelijke geluid.

                                Wedervraag: is er een gitaar waarop ELKE gitarist fantastisch speelt, ongeacht muziekstijl en gitarist?? Nee dus...


                                Originally posted by flurk
                                Misschien moet je de technieker ook eeen beetje als artiest zien.Iemand die met de de voor handen zijnde materialen een "kuntswerk(je)" maakt waar hij zelf ook fier op is. Je kan niet eisen dat die dit doet moet mic's die de groep voorziet ,en dan nog met vooraf bepaalde instellingen.[...]
                                Dit heb ik zelf al vaak genoeg geroepen, mee eens dus!


                                Ik snap wel wat Mike bedoelt... maar dan is het wel moeilijk te bepalen waar de grens ligt van 'een techneut met verstand van zaken'. Met alle respect... maar ECHT goede techneuten die ECHT verstand van zaken hebben zijn er niet zo heel veel... En met wederom alle respect: die techneuten in deze categorie ga je niet tegenkomen in het coverbandjes circuit (ja, soms misschien voor de fun).


                                @Showband... Ik weet wel dat je deze discussie hebt afgebakend tot de mic-set. Maar in mijn optiek is de oplossing voor dit probleem VEEEL simpeler dan 4 pagina's forum-geklets hierover: zorg voor een eigen/ vaste techneut !!! Jullie huren voor de grotere shows nu toch ook PA met techneut?? En soms zit daar toch een goede techneut tussen ?? Waarom huren jullie dan niet gewoon steeds diezelfde techneut ?? Kost geen cent extra, maar je geluid is wel constant.
                                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                                Comment

                                Working...