Dimmers storen op zenders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Dimmers storen op zenders

Heren,

ik zit met het volgende zeer vervelende probleem: Heb aanstaande zaterdag een theatervoorstelling met 8 draadloze microfoons. (Sennheiser ew-100 setjes met MKE-2 gold druppels erop.)

Vandaag was de generale repetitie en had continue zware storing van de dimmers op de microfoons. (Zitten niet op dezelfde fase.) De storing (knetterend geluid) krijg ik rechtstreeks van de ontvangers af, PA en randapparatuur is gewoon volledig stil.

Het maakt niet uit of de zenders wel of niet aanstaan.

Als ik slechts één microfoon op de mengtafel open zet is de storing te verwaarlozen, bij twee of meer is het ondoenbaar. Als ik slechts 2 zenders gebruik en ik zet daarvan één in tegenfase dan is het probleem ook opgelost (brom dooft zichzelf uit).

Heb hier nooit eerder last van gehad, terwijl wel altijd exact dezelfde zenders/ontvangers en dimmers gebruikt werden. Ik verdenk echter zwaar de stroomvoorziening van de locatie, is al zeker geen 20 jaar meer onderhoud aan gepleegd en dat is te zien.

Ik heb zelf de volgende dingen geprobeerd: diverse stroomgroepen gebruikt, ook groepen die (als het goed is) niet met de meterkast op het podium in verbinding staan. En het ontvangerrack verder van de dimmers weggeplaatst (stonden naast elkaar, maar staan nu aan de andere kant van het podium (ca. 8 meter) verderop in de coulissen). Dat laatste gaf wel een duidelijke vermindering van de problemen, maar het is nog steeds niet opgelost.

Maar nu moet deze storing wel verholpen zijn voor zaterdag, er zit 500 man in de zaal en op deze manier gaat dit niet werken.

Ik hoop dat iemand hier een goede suggestie heeft?!

Alvast bedankt,

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Het volgende is gebaseerd op 1 ding:
    De dimmers en zenders hebben vaker samen gewerkt zonder problemen, instralingsproblemen zijn dus zeer onwaarschijnlijk. Het probleem ligt dus zeer waarschijnlijk bij de electro-installatie van het huis

Er zullen vast wel intelligente oplossingen bestaan. Er zijn nog tientallen dingen die je kunt proberen. Er zijn vast ook wel heel veel theorien mogelijk. Maar de vraag is: hoeveel tijd heb je om deze allemaal te proberen?.....
    Met goede suggesties zou ik zeker iets doen. Maar zoals je zelf al zegt, straks is het zaterdag en dan is die show

Ik zou een deadline stellen, is het probleem dan nog niet opgelost dan gaat de botte bijl erin. Namelijk de complete stroomvoorziening elimineren door een agregaat te huren. Is niet netjes, ook niet gratis. maar hey, dagenlang storingzoeken kost ook geld....
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

De oude EW100-ontvangers zijn toch ongebalanceerd? Of gaat het hier over de G2-series?
      Is er ook uitslag te zien op de ontvanger? Dwz: komt t signaal op de radio binnen, of is het puur een probleem tussen ontvanger en mixer?
      Al geprobeerd met DI-box tussen ontvanger en mixer en eventueel ground lift?
      Is de storing er ook nog als je verder alle PA loskoppelt, dus alleen ontvangers aan de mixer en afluisteren via koptelefoon?

Het zijn maar wat vragen, maar wel dingen die ik zou uitzoeken als ik tegen zo'n probleem aan zou lopen. Veel sterkte met het oplossen er van!

Comment

• gezellug
        • Sep 2007
        • 13

Hallo Hugo,

Een vervelend probleem heb je daar.
        Wat ik me nog afvroeg bij jouw verhaal is of bij het in tegenfase zetten van twee ontvangers de storing weg is ongeacht de stand van de faders op de tafel? Of moet je precies evenveel tegenfase storing geven op beide kanalen? Als je de ouput van één van de ontvangers kleiner maakt in zo'n situatie blijft de "tegenfase storingsdemping" dan nog, of moet je dat weer compenseren met de fader? Maw komt de storing binnen op het HF gedeelte van de onvanger of het RF gedeelte? Heb je de storing op alle frequenties?

Stel dat je et niet bij de bron kunt oplossen dan zou een onconventionele oplossing wellicht kunnen zijn dat je inderdaad de ontvangers paarsgewijs in tegenfase zet. Dan heb je alleen het probleem dat het microfoonsignaal ook paarsgewijs uit fase staat. Dit zou je wellicht kunnen oplossen door de aansluiting van de MKE op 4 beltpackjes in tegenfase te zetten, dan krijg je ze uiteindelijk weer in fase op je tafel
        (tijdelijk omsolderen of een apdapterje maken?)

groeten,
        Pieter

Comment

• Aart Rietveld
          • Aug 2004
          • 190

Hallo Hugo,

Heb je deze problemen ook als de ontvangers uitstaan? Met andere woorden: wordt de storing opgepikt door de kabels tussen ontvangers en mixer of komt de storing binnen via de voeding van de EW-ontvangers?

De ontvangers hebben geen aarding (losse stekervoeding) maar als er nog meer apparatuur in het ontvanger-rek zit zou de aarding ook wel eens een probleem kunnen geven (aardlus via je rack en andere wel geaarde apparatuur). Zit de aarding in je rek zelf nog wel zoals het hoort?

Ik neem aan dat je de uitgangen gebalanceerd hebt aangesloten op de mixer? De ontvanger geeft een behoorlijk hoge output (+10dBu) en ik sluit de altijd aan op de (gebalanceerde!) line-input van mijn mixers. Ik heb zelf al jaren een paar van die EW-100 setjes (geen GII) in gebruik en heb werkelijk nog nooit enige vorm van storing in de audio gehad (behoudens uiteraard ruis door te grote afstand tussen zender en ontvanger).

Comment

• J.S. Coolen
            • May 2008
            • 254

Originally posted by 4uss
            De oude EW100-ontvangers zijn toch ongebalanceerd? Of gaat het hier over de G2-series?
            de oude zijn ook gewoon gebalanceerd al dan niet met een Jack plug.
            Account niet meer actief.

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

toevallig geen DMX signaal wat te dicht bij je signaallijnen loopt?
              (of nog ff erger... over een multi meegaat?)
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• koentjes
                • Dec 2007
                • 333

dat kan ik me nog herinneren ook eens te zijn tegengekomen...
                dmx over dezelfde multi als de fohmixer... waarin niet alle aardes netjes gescheiden waren... kreeg je ook zo'n soort knetterend geluid.

losse dmxhaspel uitgerold, storing weg...

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Ga mee met de bovengenoemde suggesties. Kabels over kabels of multi met DMX erin of een verbinding tussen deze kabels. Is het dat niet dan is de huisvoorziening gewoon vies (zoals helaas op veel locaties in NL; meeste theaters uitgezonderd) oftewel; alle aardes door het hele pand hangen aan elkaar of de voorziening is niet stabiel; mogelijk met gereutel tot gevolg. Heb je netjes 220/230V?

Aluminium op aluminium van kist op kist of multi op kisten waar apparatuur in zit?

Kabelklossen of opgerolde signaal kabels (spoelen = storing)?

Aangezien de voedingen ongeaard zijn; misschien toch ergens aarding in je draadloze rack? Aardpin van je geaarde verdeeldoos loshalen kan een oplossing zijn; zo is je hele draadloze rack ongeaard. (Nee dit hoeft niet onveilig of onverantwoord te zijn anders hadden ze de voedingen wel geaard gemaakt)

Is de antenne distributie in orde?
                  d&b Audiotechnik

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Oke, even wat zaken de wereld uit helpen:

1. Zenders/ontvangers zijn Sennheiser ew-100 G2. Gebalanceerd aangesloten.
                    2. Bij het in tegenfase zetten van één zender werkt dit alleen als met een tweede zender op exact hetzelfde niveau in fase wordt uitgestuurd. Door één van de zenders zachter te zetten (op de mengtafel) krijg ik meer brom.
                    3. Alle ontvangers geven evenveel brom/storing af.
                    4. Op de PFL is de storing per kanaal duidelijk hoorbaar. Geen verschil met of de zender wel of niet aan staat.
                    5. In het ontvangerrack zitten enkel de 8 ontvangers (+ lade waar de zenders en microfoons in gaan). Aangesloten op een geaarde powercon (met geaarde 8 voudige verdeeldoos. Ontvangers zelf hebben inderdaad geen aarding.
                    6. De microfoons hebben hun eigen multikabel. Loopt rechtstreeks naar de 8 ontvangers toe. DMX gaat over een eigen 110 Ohmige kabel door de truss (multi ligt over de grond).
                    7. Het ontvangerrack staat nu volledig geïsoleerd van al het andere op het podium. Links staan nu de dimmers, stroomverdeling e.d. Rechts enkel een losse flightcase stolp met daarop het ontvangerrack. (Wel nog circa 1,5m naast een stoppenkast die ook wel wat brom geeft als je er naast staat... Dit is van de huisinstallatie.)
                    8. Antennedistributie is passief en bij mijn weten in orde.

Ik heb gisteravond eerst nog een keer alle frequentie's gechecked, maar dat geeft geen problemen. Op de ontvangers krijg ik (als de zenders uit staan) geen RF signaal binnen en op de AF is ook niets zichtbaar. Druk ik nu de PFL in op mijn mengtafel dan is de storing wel zichtbaar: leds tot de -16dB lichten op.

Alvast ontzettend bedankt voor alle antwoorden!

Groeten Hugo

Comment

• janneman32
                      • Dec 2005
                      • 65

Maakt het nog uit of de dimmers op 0%, 50% of 100% uitsturen? Ik heb het door jou beschreven probleem een keer in het theater gehad. Hele discussie of onze spanning een schone aarde had en toen bleek dat de mengtafel 48v fantoom aan het voeden was naar de zenders. Ik weet het, dit zou bij gebalanceerde lijnen niet uit mogen maken maar toen de 48v was uitgeschakeld was ook het probleem verdwenen..

Greetzzz, Jan

Comment

• test12
                        • Jan 2003
                        • 901

Hallo,
                        Ik heb de post vlugtig door gelezen, maar mis één mogelijke oorzaak.
                        Als alles altijd gewerkt heeft, is het misschien mogelijk dat er een ontstoringsfilter in je dimmer defect is.
                        gr. Herman.

Comment

• hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

@Jan: stand van de dimmers maakte voor zover ik weet weinig/niet uit. Zowel bij 100% als bij een andere waarde heb ik storing. Wel maken de dimmers zelf een aardig geluid (vanuit de zaal niet merkbaar, op het podium vanaf ca. 1,5m hoorbaar) als er gedimd wordt.
                          Hangt dan ook wel een >100Ampere last aan. Dit is hetzelfde geluid als wat ik van mijn ontvangers binnen krijg.

48v fantoom heb ik gechecked, staat niet aan.

@Herman: Hoe check ik (eenvoudig) of dit het geval kan zijn?

Even heel eenvoudig de volgende vraag: als ik een aggregaat huur, en ik zet daar enkel de ontvangers (+ desnoods de rest van het geluid) op. Ben ik dan van mijn probleem af? Want anders is de keuze niet zo moeilijk...

Ik verdenk nog steeds de stroomvoorziening van de zaal. Deze is in belabberde toestand (smeltzekeringen waarvan het porseleinen omhulsul is afgebroken zodat rechtstreeks de 230v aangeraakt kan worden, om maar eens wat te noemen)... Zaalverlichting waarbij bepaalde lampen willekeurig aan en uit gaan terwijl er niemand aan zit...
                          Ik heb het personeel van de zaal op de hoogte gesteld van de (levensgevaarlijke!) gebreken, of er wat mee gedaan wordt is een tweede.

Groeten Hugo

Comment

• purplehaze
                            • Jul 2004
                            • 692

Is het ontvangerrackje wel op dezelfde groep als de mengtafel aangesloten?
                            Is het kiezen van andere frequenties een oplossing wellicht?
                            Heb je al geproberd om het ontvangerrackje bijde mangtafel te plaatsen (levert wel weer ontvangst problemen op maar kan met vlaggen ook getackeld worden.

een paar gedachten van mij, ik weet niet of het in dezen zinvol is

gr Michel

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Heb je de voeding van de ontvangers op hetzelfde 230V slofje zitten als de mengtafel?
                              Als de ontvangers op afstand staan, leg eens een extra 230V kabel parallel aan de multi en sluit deze op dezelfde slof als de mengtafel, als je dat nog niet geprobeerd hebt.

Zorg dat je geluidsinstallatie volledig wat betreft aarde gescheiden is van andere apparatuur en enkel met 1 punt met de netspanning verbonden is.
                              Zorg dat er geen enkele verbinding is met een andere installatie (tijdens testen) dus geen doorkoppeling naar huisinstallatie / video feed etc.
                              Mocht dat uiteindelijk toch nodig zijn gebruik dan goede audio scheidingstrafo's.

Als je dit gedaan hebt kun je eenvoudig een andere voeding als test proberen, eventueel bij de buren? Een PA op standje brom en ruis kan makkelijk op 1x 230V groepje (Als je tenminste je versterkers opgestart krijgt zonder dat automaten uitvallen)

Ook zou het kunnen zijn dat de aarde van de voeding erg slecht is (of zelfs totaal los) zodat de aarde van de dimmers rechtstreeks aan je geluid hangen, ontstoor condensators in de dimmers injecteren dan in je audio aarde.

Truckje, meet met een multimeter de spanning tussen bijvoorbeeld de verwarming of waterleiding en de netspanningsaarde, dit moet zo goed als 0 zijn, als dit niet zo is maak met een dikke kabel een verbinding tussen beide. LET OP DAT JE HIERBIJ GEEN SHOK KRIJGT.
                              (Deze horen in de meterkast ook aan elkaar te zitten!)

succes.
                              Last edited by DJ Antoon; 10-12-08, 13:28.

Comment

Working...