d&b q7

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Vraag me toch af wat een a-capella groep met subs moet?

Hoe ziet een sub-bas zanger er uit....?
    Zelfs Iwan Rebrov (of hoe heette die rus ook alweer) zou ruim voledoende hebben aan een goede full-range.

Is dus toch de vraag: wat doen jullie er nog meer mee behalve a-capella zang?

Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

Originally posted by Outline
      Vergeet het maar hoor!... Met 2 toppen, 2 subs en 1 D6 zit je net, maar dan ook net, onder de 10.000 ex BTW, alle andere combinaties gaan er ruim boven! En dan heb ik de korting er al vanaf gehaald...

@MusicSupport: nog tijd eind december voor die luistertest?
      Ik denk altijd ex. BTW bedragen. En je kunt een E12 set met 2 Toppen, 2 Subs en een D6 voor onder de 10K ex. BTW kopen. Hangt alleen af van de korting die je krijgt. Maar daarom zat ik aan alleen twee stuks E12(D) toppen te denken. Omdat subs (Ik zie net dat SPS het 1 minuut voor me wegzet) niet noodzakelijk zijn. De E12 top begint op 60Hz. Fullrange genoeg dacht ik zo.

Zeker tijd voor de luistertest. We moeten denk op de 15e of 23e afspreken.
      d&b Audiotechnik

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Misschien is een bose L1 set wel iets voor jullie, ik heb het gehoord en kwa spreiding is dit toch wel uniek .
        Zeker voor zang klinkt dit zeer goed en makkelijk vervoerbaar

Bose - Products for Musicians
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

aub mond met zeep spoelen. Zangzuilen zijn leuk maar koop dan gewoon geprijsde modellen. Bose aanraden kan niet waar zijn. Zeker niet als ze D&B gewend zijn

Een koor met underpowered zuiltjes van 2400euri per stuk gaan versterken slaat nergens op. Bose bedoelt met dit systeem trouwens met 1 zuil per vocalist / muzikant te verkopen...Voor een koor maakt dat de prijs voor vijf man al over budget gaat. En voor een normaal koor in de buurt van een halve ton zal raken. Kortom een onzinsysteem. En zelfs als je het wat vind totaal onbruikbaar voor deze toepassing.
          lekker belangrijk!

Comment

• capella
            • Nov 2008
            • 6

ok even voor de duidelijkheid wat extra informatie:

onze a capella groep is zeskoppig, uiteraard is er een bas bij en ook een human beatbox. Waarom we die sub nodig hebben is mij een raadsel, voor de bastonen neem ik aan maar zoals ik al eerder heb laten voelen: ik ben geen PA-man, ik ben een zanger, en als onze PA zegt dat we subs nodig hebben, dan ga ik er van uit dat dat zo is.

We zijn idd q7 gewoon, maar blijkt dat dat wel een erg comfortabele set is voor ons: we zingen steeds op -8 db (dat zegt jullie wss meer dan mij) maar dan lijkt me dat we ze in principe niet ten volle nodig hebben.

voor geluids en beeldfragmenten moet je op onze site eens gaan kijken: d-base.be, we brengen pop-covers in hun (naar a capella normen) zo origineel mogelijke vorm, het is dus niet een "koor" zoals hiervoor wel eens verwezen wordt, het is wel degelijk de bedoeling dat we met onze stemmen een soort "band-gevoel" creëren.

we zijn nu concreet aan het denken aan die E12,ps 10 of 15 (nog steeds in de aanbieding die laatste) en rcf tt

wat de vraag betreft of het actieve of passieve moeten zijn: tja, geen idee, maar kunnen we aan een paar passieve boxen niet simpelweg een beringversterker hangen van een 600 tal euro, of zie ik het alweer te simplistisch... ?

en de prijs die ik genoemd heb is inclusief alles! maar meer en meer begin ik wat te wanhopen

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Originally posted by capella
              ok even voor de duidelijkheid wat extra informatie:

onze a capella groep is zeskoppig, uiteraard is er een bas bij en ook een human beatbox. Waarom we die sub nodig hebben is mij een raadsel, voor de bastonen neem ik aan maar zoals ik al eerder heb laten voelen: ik ben geen PA-man, ik ben een zanger, en als onze PA zegt dat we subs nodig hebben, dan ga ik er van uit dat dat zo is.

We zijn idd q7 gewoon, maar blijkt dat dat wel een erg comfortabele set is voor ons: we zingen steeds op -8 db (dat zegt jullie wss meer dan mij) maar dan lijkt me dat we ze in principe niet ten volle nodig hebben.
              Q7 gewend betekend gelijk een erg hoge lat. -8dB op een mixer of versterker kan vanalles betekenen. Dat kan al een behoorlijk stevig volume zijn, maar ook zachtjes. Dit is weer afhankelijk van de ruimte waarin je speelt. Met een basgitaar erbij is het dan weer wel wenselijk een paar subs te hebben. Gewoon omdat dat het hele geluidsbeeld voller kleurt!

voor geluids en beeldfragmenten moet je op onze site eens gaan kijken: d-base.be, we brengen pop-covers in hun (naar a capella normen) zo origineel mogelijke vorm, het is dus niet een "koor" zoals hiervoor wel eens verwezen wordt, het is wel degelijk de bedoeling dat we met onze stemmen een soort "band-gevoel" creëren.
              Spelen jullie altijd in vergelijkbare zalen/theaters? Of meestal kleiner? Voor de zaal op de foto is een Q7 set of equivalent wel wenselijk. E12 met subs kan ook, omdat deze set veel headroom en power in huis heeft. Alleen met een complete E12 set met subs zit je toch aan 10000 euro excl. BTW helaas.

we zijn nu concreet aan het denken aan die E12,ps 10 of 15 (nog steeds in de aanbieding die laatste) en rcf tt

wat de vraag betreft of het actieve of passieve moeten zijn: tja, geen idee, maar kunnen we aan een paar passieve boxen niet simpelweg een beringversterker hangen van een 600 tal euro, of zie ik het alweer te simplistisch... ?

en de prijs die ik genoemd heb is inclusief alles! maar meer en meer begin ik wat te wanhopen
              Actieve set moeten jullie niet kopen. Gewoonweg omdat het concept van een dergelijke set compromis kastjes oplevert. Alleen de erg dure merken maken redelijk goede actieve sets. (Mijn persoonlijke mening overigens)

Een Behringer versterker moet je gewoon niet naar kijken, het werkt daarnaast niet met Nexo/D&B speakers en alle andere speakers die je eraan hangt gaan er ook niet beter van klinken. Als ik zo naar de foto's kijk zijn jullie de kleuterschoenen wel ontgroeid en goed bezig!
              Natuurlijk plaats je altijd je mooiste foto's dus of dit een representatief gemiddelde is,....???

Omdat je toch met de centen zit en D&B misschien buiten bereik ligt zou je naast de zeer goede Nexo opties ook serieus kunnen kijken naar de EV Phoenix lijn. Heb ik wel goede ervaring mee.
              Deze toppen: PX1152M - Electrovoice
              En deze subs eronder bijvoorbeeld: QRx 118S - Electrovoice

Ik wacht op je reactie!
              d&b Audiotechnik

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Als de TS zegt dat er een bas bij is (bij een acapella groep), dan neem ik aan dat hij een bas-zanger bedoelt en geen basgitaar!

Ik zou als groep gewoon een keer goed luisteren wat de sub van de C7 set bijdraagt aan je geluid, en niet uitgaan van "onze PA zegt dat het moet..".
                Je kunt toch echt veel besparen door geen subs te gebruiken (lees: meer te investeren in de full-range die uiteindelijk je klank bepalen...)

Paul.
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Originally posted by MusicSupport
                  Omdat je toch met de centen zit en D&B misschien buiten bereik ligt zou je naast de zeer goede Nexo opties ook serieus kunnen kijken naar de EV Phoenix lijn. Heb ik wel goede ervaring mee.
                  Deze toppen: PX1152M - Electrovoice
                  En deze subs eronder bijvoorbeeld: QRx 118S - Electrovoice

Met een complete EV-set (die met jouw geadviseerde speakers geen 500 man doet, wat ook als eis gesteld is) zit je ook al gauw aan en zelfs over de 10K...

Wat E-serie betreft, heb de prijslijst hier. En alles meer dan 2 E12's en een D6 haal je niet onder de 10K. Gaat nog wel korting vanaf, maar dat moet je even NIET tellen omdat je de kortings-structuur in België niet kent.

Overigens, als er geen subs nodig zijn, zou ik gaan denken aan iets van een dubbele 12". Ivm betere spraakverstaanbaarheid. Niet echt onbelangrijk bij 'n a-capella groepje...

Over die data: mail me even, staat in m'n profiel. Niet iedereen hier hoeft alles te weten.
                  Last edited by Outline; 03-12-08, 23:19.

Comment

• MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

Originally posted by SPS
                    Als de TS zegt dat er een bas bij is (bij een acapella groep), dan neem ik aan dat hij een bas-zanger bedoelt en geen basgitaar!
                    Goed punt, ff stukje kortzichtigheid van mij! Als dit het geval is kunnen ze idd beter alleen in fullrange toppen investeren! Mocht het wel een bassgitaar zijn dan kan een sub wel handig zijn.

Originally posted by Outline
                    Met een complete EV-set (die met jouw geadviseerde speakers geen 500 man doet, wat ook als eis gesteld is) zit je ook al gauw aan en zelfs over de 10K...
                    Niet wanneer het alleen toppen betreft! En 500 man, tsjaa die doe je ook niet met een E12 set, maar het is 500 man luisterpubliek als ik het zo bekijk en niet 500 man die knalhard uit hun dak willen gaan.

Wat E-serie betreft, heb de prijslijst hier. En alles meer dan 2 E12's en een D6 haal je niet onder de 10K. Gaat nog wel korting vanaf, maar dat moet je even NIET tellen omdat je de kortings-structuur in België niet kent.
                    De TS hoeft niet in Belgie te kopen! Hij kan prima ex. BTW in NL of Duitsland kopen en zo profiteren van de goedkope prijzen in Duitsland of van de korting in NL. Een set met subs komt met een gemiddelde korting toch onder de 10K ex. BTW en voor een set met 4 toppen zit daar echt boven. Maargoed de TS heeft 10K incl. te besteden.

Overigens, als er geen subs nodig zijn, zou ik gaan denken aan iets van een dubbele 12". Ivm betere spraakverstaanbaarheid. Niet echt onbelangrijk bij 'n a-capella groepje...
                    Ik vind dit niet echt een mega voordeel, maar dat is persoonlijk.

4x Een PX1152M of PX1122M Top met een amp moet wel lukken rond de 10K incl. BTW. (Om maar een goed voorbeeld te noemen)

Over die data: mail me even, staat in m'n profiel. Niet iedereen hier hoeft alles te weten.
                    Ik mail je morgen wel even
                    Last edited by MusicSupport; 04-12-08, 02:56.
                    d&b Audiotechnik

Comment

• geluidsmaker
                      • Jul 2007
                      • 7

Beste Capella

Zoals je inmiddels wel vernomen hebt, zijn er een heleboel mensen die er verstand van hebben.
                      Verstand hebben van geluid is echter heel belangrijk als het gaat om de installatie, bediening of reparatie's van de apparatuur.
                      Maar, beste Capella, je hoeft geen verstand te hebben van geluid, als het om smaak gaat.
                      Daarmee bedoel ik te zeggen, dat jullie met z'n 5'en (dat is toch het aantal zangers ?) moeten gaan luisteren naar een aantal verschillende systemen en van daar uit jullie gezamelijke keuze moet gaan bepalen. Het is tenslotte jullie "kunstje" wat versterkt moet worden.

Ik heb al eerder een uitgebreid stuk geschreven over dit item, en ik blijf erbij dat de voordelen van kopen, zeker op dit moment waarbij jullie enorm twijfelen, niet opwegen tegen de voordelen van huren !

Er zijn genoeg mensen die het liefst zien dat je "hun" merk koopt, maar dat is vaak in "hun" eigen (commerciële) belang.
                      Je kunt echter wel gebruik maken van de verkopers die jou graag met "hun" systeem de deur uit zien gaan, omdat ze vaak wel bereid zijn om een demo-set mee te geven.
                      Hierdoor kunnen jullie uitgebreid gaan luisteren en een systeem gaan proberen. Combineer dit vooral ook met repetitie's, bijv. in de week voor een optreden, en neem vervolgens de demo-set dan mee naar het optreden, waar je onder de "live" conditie's kunt testen.

Als je nu overhaast iets koopt, om het kopen zeg maar, dan kun je spijt krijgen van die aanschaf. (= weer een nadeel van kopen i.t.t. huren)
                      Bovendien is de spanning en de uitdaging van het zoeken naar een installatie die aan jullie smaak voldoet, een hele leuke tijd. Het verlangen is vaak mooier dan het hebben zelf.

Heel veel succes en vooral plezier met jullie A-capella groep.
                      "En dat wilde ik nu even kwijt"

Comment

• sis
                        • Jul 2003
                        • 3305

Geluidsmaker , zeer mooi omschreven .
                        En inderdaad , misschien een paar demo kastjes meenemen om te testen.
                        Wil je de TT's horen van RCF moet je maar even mailen , staat in mijn profiel.
                        Geen enkel merk is heilig en hebben allemaal hun voor en nadeel.
                        Ga eens testen en kijk wat voor jullie ( capella ) het beste uitkomt , ook financieel.
                        sis

Comment

• Veenstra
                          • Aug 2008
                          • 19

Volgens mij is het jullie allen wel even ontgaan dat er ook ge- beatboxed wordt.....??

Aangezien een jochie van een jaar of 14 hier uit het dorp er echt onzettend goed in is laat ik hem zo nu en dan oefenen op mijn PA (tje)

Front 2x jbl mrx512 (400 w rms)
                          Sub 2x zelfbouwsub met een b&c 15tbx100 (1 kw rms)
                          Amps Crown xti

monitor 2x jbl eon g2

Dit is toch wel erg underpowered voor een iets groter publiek.
                          ik denk hiermee max 125 man te kunnen doen in een klein zaaltje.
                          Deze heeft toch echt rap al zijn vermogen nodig om een beetje beatboxen te kunnen verwerken.
                          Compressor/limiter erg wenselijk..

hierbij is de sub het hardst werkende onderdeel.
                          het kereltje behaalt tonen onder de 45 hz...
                          kortom zonder sub een zwak geluid.

Op de vraag wat voor speakers te kopen??
                          Zoals eerder in dit topic gezegd is door verschillende mensen, verschillende sets naast elkaar zetten ook de D&B set er absoluut bij, iets van jullie groepje opnemen en luisteren wat jullie het mooist vinden klinken.
                          Wellicht kan jullie PA man het geluid met een bepaalde set heel erg aan het D&B setje aanpassen zodat het dus veel mogelijk de D&B sound benaderd.
                          met de ene set zal dit beter lukken als met de andere.
                          misschien zit er zelfs een setje bij die jullie beter vinden klinken dan de D&B set(hoewel ik dit betwijfel)

Als ik nog een alternatief mag aandragen zou ik zeggen Qube audio
                          Heb hier een aantal kastjes (12"/2") (dubbel 8"/1") van thuis gehad en mogen proberen, vond ze erg lekker klinken (zeker in vergelijking met mijn jbl's).
                          Prijzen ervan heb ik niet meegekregen maar ik verwacht dat dit toch iets gunstiger in de prijs is dan andere genoemde merken.

Succes

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

Originally posted by Veenstra
                            Sub 2x zelfbouwsub met een b&c 15tbx100 (1 kw rms)

Succes
                            Dit lijkt op een copie van de EAW SB 150R en daar hoord een RCF L15P200AK in .
                            sis
                            Last edited by sis; 04-12-08, 12:16.

Comment

• Veenstra
                              • Aug 2008
                              • 19

Originally posted by sis
                              Dit lijkt op een copie van de EAW SB 150R
                              sis
                              geen idee.

Heb het kastontwerp hiervandaan BCSpeaker

Wel weet ik dat het goed werkt!
                              Had namelijk eerst 2 x jbl 2226h in een daarvoor optimale kast en die gingen toch aanzienlijk minder hard(zelfde freqeuntiegebied van 40->100 hz.
                              Ook is het kwa klank toch een stuk beter wat eigenlijk nog belangrijker is..

Grtz

Comment

• btvmaarten
                                • Jun 2004
                                • 56

Beste Capella,

Na het lezen van de verschillende topics denk ik dat je er verstandiger aan doet om te blijven huren.

Wij mogen al een paar jaar de techniek verzorgen van rock 4.
                                als het om apparatuur gaat huurt rock 4 alles via ons in om een mooi optreden te verzorgen. het enige wat zij zelf hebben aangeschaft zijn de in ear setjes.

Wat rock 4 heeft gedaan om er voor te zorgen dat zij altijd hun optreden kunnen geven op het door hun gewenste niveau is door in de rider van de groep te zetten dat er per optreden een minimaal bepaald (geluid/types)merk moet staan, of in overleg met de geluidstechnicus dit overeen te komen. hierdoor weet je zeker dat als je op locaties komt er staat wat je wilt gebruiken en kunt doen wat je wilt doen. mocht het nou zo zijn dat de locatie/klant dit niet kan geven kun je aanbieden tegen meer prijs dit zelf mee te nemen.

op deze manier weet je zeker dat je altijd verzekerd bent van een bepaalde kwaliteit die jullie als groep willen hebben voor jullie optredens.

Op locaties die geen geluidssysteem hebben gebruiken wij EV. En we gebruiken de standaard combinatie, top en bas.

aangezien het zo is bij verschillende a-capella groepen dat zij te weinig optredens hebben per jaar het niet rendabel is om je eigen systeem en toebehoren aan te schaffen. En waar zou je het opslaan en hoe wil je het vervoeren, verzekering, onderhoud en storingen etc.

mocht je meer willen weten hoe rock4 het doet en waarom, zou je eventueel contact op kunnen nemen met rock4 (rock4.nl) ze willen je vast wel helpen met je vragen zijn ze nooit te beroerd voor, anders kan je natuurlijk ook even contact met ons opnemen via btv.nl

Veel succes met de a-capella groep, hoe heten jullie??
                                Last edited by btvmaarten; 04-12-08, 14:08.
                                Wat klinkt daar als een nachtegaaltje, EV EV EV

Comment

Working...