d&b q7

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • capella
    • Nov 2008
    • 6

d&b q7

Hoi kenners,

ik ben lid van een vlaamse a capella groep, en we zingen al geruime tijd met (gehuurde) d&b q7 tops en q subs (soms ook "max" tops). We zijn van het geluid ervan erg tevreden, het is perfect voor ons genre, daarom overwegen we om zo'n set (2 subs en 2 tops) aan te kopen.
    We weten dat d&b erg duur is vandaar mijn vragen:
    - is er een systeem, merk dat kwalitatief niet moet onderdoen voor bovengenoemde set, en dat betaalbaarder is? (zo ja, met naam en toenaam please, ik ben een leek)

- en zoniet: waar "shoppen" we het best als we zoiets willen kopen, het mag gerust tweedehands zijn.

alvast bedankt voor jullie tijd

DR
    Last edited by capella; 28-11-08, 11:50. Reason: not finished
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

D&B Q7 is hier en daar wel tweedehands te vinden hoor.

Prijzen zijn dan echter nog steeds aan de hoge kant meestal. D&B is nu eenmaal erg waardevast, dus ook tweedehands niet goedkoop. Het is echter wel goed materiaal, wat ook na jaren gebruik, nog steeds goed blijft functioneren.

Als je een ander systeem zoekt, omdat het toch wat goedkoper moet, laat dan even weten wat je budget is en voor wat voor optredens je de set gaat gebruiken. We kunnen hier dan vast wel wat opties aandragen.

Comment

• capella
      • Nov 2008
      • 6

vervolg

budget ligt tussen de 6000 en de 10.000 euro. De optredens variëren nogal: maar we zoeken een set die we altijd kunnen gebruiken: voor theaterzalen tot pakweg 500 man zittend en luisterend publiek tot een personeelsfeestje van een man of 30 staand publiek, drinkend en babbelend.
      namen die al genoemd zijn: rcf tt serie (waarschijnlijk de 25) met sub van 15'' of nexo ps15 als top.

wat denk jij?

Comment

• geluidsmaker
        • Jul 2007
        • 7

Beste Capella,

Als jullie zo tevreden zijn met de Q7 set van d&b Audiotechnik, dan adviseer ik om de set te blijven huren. Voor het door jou genoemde budget, koop je n.l. niet de geluidskwaliteit die jullie gewend zijn.

Afgezien van de relatief hoge aanschafprijs van d&b, is er nog een groot voordeel als je huurt. Je hebt altijd een vrije keus in de samenstelling van de set. En je kunt altijd beschikken over de nieuwste installatie's.

Je zou met de verhuurder ook een jaarcontract kunnen maken, waardoor je bijvoorbeeld een vast bedrag per maand kan gaan betalen. Mijn klanten doen dat ook en als ze de set vaker nodig zijn dan gecalculeerd, is dat voor hun veel voordeliger dan losse inhuur.

Mocht het een economische overweging zijn om te kopen, omdat jullie heel veel optredens per jaar doen, dan zou ik nog even door sparen !
        "En dat wilde ik nu even kwijt"

Comment

• capella
          • Nov 2008
          • 6

sjonge, da's niet zo'n leuk nieuws. Je denkt dus dat we voor die prijs geen vergelijkbaar materiaal vinden: ook geen rcf tt's of nexo ps 15? ook niet tweedehands?

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by capella
            sjonge, da's niet zo'n leuk nieuws. Je denkt dus dat we voor die prijs geen vergelijkbaar materiaal vinden: ook geen rcf tt's of nexo ps 15? ook niet tweedehands?
            Ik denk niet dat je een Nexo PS15 set met LS1200 subs en Camco amps hebt voor dat geld, maar dat kunnen de kenners vast beter beoordelen. Daarnaast is het niet vergelijkbaar. Ik vind het wel een erg fijn setje maar de CD horn van de Q7 die het Q7 geluid maakt is niet vergelijkbaar met die van de PS15; dus dezelfde kwaliteit?! Kwaliteit is het wel dat Nexo spul, maar toch op een ander vlak!

RCF zou ik zowieso niet aan beginnen, dat was vroeger misschien hot, maar nu....

Een goede EV set zou jullie wensen wellicht ook kunnen vervullen!
            d&b Audiotechnik

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Originally posted by MusicSupport

RCF zou ik zowieso niet aan beginnen, dat was vroeger misschien hot, maar nu....
              Ik denk dat je je vergist, RCF is nog nooit zo hot geweest als nu, de TT series en de ART series vliegen de deur uit.
              Toch maar eens gaan luisteren zou ik zeggen , zeker voor die prijs
              sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

Originally posted by sis
                Ik denk dat je je vergist, RCF is nog nooit zo hot geweest als nu, de TT series en de ART series vliegen de deur uit.
                Toch maar eens gaan luisteren zou ik zeggen , zeker voor die prijs
                sis
                Daarom zie ik ze ook overal? Nope; afgelopen jaar niet ergens/nergens tegengekomen. Ik kom zo'n beetje in heel noordwest/zuidwest/zuid en midden NL. Wellicht als hete broodjes Friesland en Grun en delen van Twente maar hier in Brabant e.o en in mijn werkgebied niet gesignaleerd.

Beetje Line Array populisme wellicht (TT Line Array)?

Wat hot is zie ik elk jaar weer verschijnen bij poprock festivals, danceparade(s), op tv en bij de grote bedrijven en wat er op riders wordt gezet die ik onder ogen krijg.

Ik zeg niet dat RCF slecht is ofzo (dan moet ik het eerst aan een goede test onderwerpen) en dat ze uitstekende luidsprekers maken weet ik ook, maar omdat jij er nou toevallig mee werkt maakt het niet gelijk 'hot'.
                Last edited by MusicSupport; 02-12-08, 01:24.
                d&b Audiotechnik

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

Ik zeg niet dat RCF slecht is ofzo (dan moet ik het eerst aan een goede test onderwerpen) en dat ze uitstekende luidsprekers maken weet ik ook, maar omdat jij er nou toevallig mee werkt maakt het niet gelijk 'hot'.
                  Ik zie ze bij ons toch steeds meer verschijnen, plaatsgebonden waarschijnlijk ??
                  Het is niet omdat ik ermee werk dat het meteen super is hoor maar die ART's en TT's klinken toch rustiger en minder aggressief in de mid-gebied dan mijn vorige EV en EAW set . hebben relatief weinig of geen EQ nodig.
                  Aangezien er vooral zang doormoet ( zoals aangegeven ) zou het wel eens kunnen dat RCF een juiste keuze is , vooral ook rekeninghoudend met het budget dat voorhanden is.
                  Maar zoals altijd , er zijn goede merken zat en daar is de prijs ook naar .
                  sis
                  Last edited by sis; 02-12-08, 08:10.
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• capella
                    • Nov 2008
                    • 6

Toch wel leuk al die reacties, hartelijk bedankt daarvoor, hoewel er bij de helft van wat jullie zeggen een paar zekeringen springen in mijn hoofd: "array, mid section, ...geen enkele notie wat dat betekent.

wat ik er voorlopig aan overhoud is dit: rcf tt: (hoewel met een aantal bedenkingen) een betaalbaar en toch kwalitatief aanvaardbare piste, hoewel kwaliteit altijd zijn prijs zal hebben.

we hebben nu een aanbieding lopen: 2x PS15 tops + TD: 2300 euro. tweedehands uiteraard. ingekast en wel... what say you?

Comment

• capella
                      • Nov 2008
                      • 6

Ik denk niet dat je een Nexo PS15 set met LS1200 subs en Camco amps hebt voor dat geld, maar dat kunnen de kenners vast beter beoordelen. Daarnaast is het niet vergelijkbaar. Ik vind het wel een erg fijn setje maar de CD horn van de Q7 die het Q7 geluid maakt is niet vergelijkbaar met die van de PS15; dus dezelfde kwaliteit?! Kwaliteit is het wel dat Nexo spul, maar toch op een ander vlak!

Een goede EV set zou jullie wensen wellicht ook kunnen vervullen!

...en wat is een cd horn...?

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

Het kan aan mij liggen, maar ik snap het volgende nog niet:
                        Ik neem aan dat je weer voor passief wilt gaan?
                        Is het aangegeven budget dan incl. versterkers?
                        Het geluid wat je nu huurt kun je iig niet evenaren met het budget, dat staat voor mij vast. Maar met wat meer informatie zou ik wel een advies willen geven. (net als meer forummers)
                        Last edited by 4AC; 02-12-08, 11:34.
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Leks
                          • Oct 2007
                          • 330

@ capella :

heb je ook nagedacht over de bij komende (na) delen als je een set zelf koopt ipv huurt?

zoals:
                          opslag ( beveiligd)
                          onderhoud,
                          mogelijke reparatie
                          vervoer ( laten jullie het nu bezorgen?)
                          afschrijving ( is het plan een beetje financieel doorgerekend?)

en
                          - er moeten ook kisten om de versterkers ( weer een paar 100 euro)
                          - je hebt ook kabels nodig voor je set paar lengten ( weer paar 100 euro)
                          - geen aardige verhuurder die langs komt met vervangend materiaal als er iets kapot is

Ik wil je niets afraden, of het idee afkraken, alleen denk er goed over na voordat je zo veel geld uitgeeft ( ben ook bang dat je geen nette Q7 set vind met D amps voor minder dan 11.000 12.000)

groeten,

Leks

ps een cd hoorn = Constant Directivity hoorn ( uitvinding van d&b)
                          Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

Het grote voordeel van een goed ontworpen CD Horn zoals die van D&B is dat ze in het hele spreidingsgebied (bij een Q7 75 graden) een egale geluidsdruk geven. Dus je kunt letterlijk het spreidingsgebied in lopen en weer uit. Door dit nauwkeurige afstraalgedrag kun je geluid beter projecteren met minder reflecties en mixt het makkelijker.

@ Sis. Het was geen persoonlijke aanval hoor; ben blij dat je het ook niet zo opvatte. RCF zou best een goede keuze kunnen zijn. Ik weet wat ik er van weet van vroegere tijden en toen was het redelijk gewild maar was ik er niet enthousiast over. Hoe het nu is moet ik en de TS echt gaan beluisteren maar ik vermoed dat het verre van in de buurt komt van D&B, maar wel een goed alternatief kan zijn.

Die overdreven presence in het hoog van bijv. EV kan heel fijn zijn bij spraak en zang! Met detail zonder al teveel te hoeven te EQ'en. Echter komen de horns van EV ook niet in de buurt van D&B.

@ TS: voor een goede tweede hands Q7 set betaal je toch 16.000 euro.

Voor 6000 euro moet je toch zeker een keer of 30 kunnen huren en heb je er geen zorgen voor. Treden jullie zoveel op? Of haal je dit aantal pas over 5 jaar? Indien dat het geval is zou ik toch gaan huren. Of moet de PA toch ook nog ergens anders voor gebruikt gaan worden?

Misschien is een 4 tal PS10's meer aan te raden dan 2 PS15's. Vanwege de klank. De flexibiliteit in opstelling en de spreidingshoek.

Nu kun je de PS serie toppen de horn roteren en is de horn variabel spreidend. De ene zijde spreid 100 graden en de andere 50 graden.

Maar als ik je een echte tip mag geven:

Geef je 10 mille uit aan een D&B E12 series set. Kan een set zijn bestaande uit 2x Top/2x Sub met 1 D6 of 4x Top met 1 D6.
                            Evenaart de Q7 qua klank met gemak, is minder agressief en heeft heel veel presence zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn. Je geld gaat op maar mocht je hem over twee jaar niet meer willen gebruiken koop ik het zo van je over. Hier: http://www.dbaudio.com/pub/live/The_E-Series.PDF
                            (Misschien wel gewoon 2 E12D toppen met 120 graden spreiding!!!)

Mijn verhaal over spreiding is omdat ik de ervaring heb dat mensen bijna altijd rondom koren gaan staan of worden weggezet.
                            Last edited by MusicSupport; 02-12-08, 13:30.
                            d&b Audiotechnik

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Maar als ik je een echte tip mag geven:

Geef je 10 mille uit aan een D&B E12 series set. Kan een set zijn bestaande uit 2x Top/2x Sub met 1 D6 of 4x Top met 1 D6.
                              Evenaart de Q7 qua klank met gemak, is minder agressief en heeft heel veel presence zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn. Je geld gaat op maar mocht je hem over twee jaar niet meer willen gebruiken koop ik het zo van je over. Hier: http://www.dbaudio.com/pub/live/The_E-Series.PDF
                              (Misschien wel gewoon 2 E12D toppen met 120 graden spreiding!!!)
                              Vergeet het maar hoor!... Met 2 toppen, 2 subs en 1 D6 zit je net, maar dan ook net, onder de 10.000 ex BTW, alle andere combinaties gaan er ruim boven! En dan heb ik de korting er al vanaf gehaald...

@MusicSupport: nog tijd eind december voor die luistertest?

Comment

Working...