Graag gedaan
! Ik merk dat je er goed over nadenkt en iets doet met de tips die ik geef, dus dat motiveert mij alleen maar extra input te geven
!
Een shoot-out (twee systemen in dezelfde hal hangen) vind ik persoonlijk meestal een verdraaid beeld geven. Ik zou dan eerder kiezen om twee opeenvolgende klussen het systeem in te huren (festival weekend 1 met L'Acoustics, festival weekend 2 met Adamson). Dezelfde crew erop en dezelfde FOH techneut... liefste nog met dezelfde systeem-techneut die toevallig met beide systemen overweg kan (als je niemand weet, kan ik je wellicht wel mensen aanbevelen die met beide systemen aan de gang kunnen).
Die pre-rigs waar ik het over heb zijn inderdaad die frames van AED, hoewel ik zelf de frames die StagePro (nu Rentall) gemaakt heeft net wat handiger vind werken.
Ik heb inderdaad wel met het een en ander aan verschillende systemen gewerkt (wat trouwens niet betekent dat mijn mening allesomvattend is he !!) ... maar mijn voorkeur als mixer gaat niet zonder meer naar L'Acoustics uit, dan zou ik Adamson echt tekort doen... beide systemen zijn gewoon top wat mij betreft.
Als ik mocht kiezen welk spul ik mee zou mogen nemen voor een grote tour (later, ooit... als ik groot ben
), zou het zeker (d)V-Dosc of Y-18/Y-10/ Spektrix zijn. Voor shows op kleinere lokaties zou dat wellicht weer anders zijn (soms is conventioneel gewoon beter geschikt), elk systeem heeft zijn toepassing zeg ik altijd maar. Echter, voor jou spelen ook andere zaken een rol... zeker als jouw twee keuzes zo dicht in de buurt van elkaar komen wat geluidskwaliteit betreft.
Uit mijn hoofd mag je maximaal 3 dV subs en 9 dV's onder elkaar vliegen. Tsja, wat is tekort komen... het is ook maar helemaal wat voor sound je wilt maken, vaak genoeg gaat het zonder dV subjes (dus alleen SB28 en dV's) ook perfect en moddervet... Maar als je meer druk wilt hebben in het 100-120 Hz gebied, dan is het beter om er inderdaad een paar dV subjes bij te vliegen of stapelen, het wordt daar wel vetter van. Ook wanneer je dV's als delay-lijn gebruikt en die fly dus ver van je sub af staat... is het vaak mooier er dV subs bij te hangen... omdat dat toch een voller full-range beeld geeft (vanaf ong 80 Hz hoor je immers waar het geluid vandaan komt).
Wat mij betreft moet je dV-Dosc vergelijken met Spektrix, Kudo's met Y-10 en V-Dosc met Y-18 wat toepassingsgebied betreft, geen exacte stelling... maar een gedachtespinsel.
Feit is trouwens wel dat bij een combi Y-10/ Y-18 de lijnbron gewoon doorloopt !! Een Y-10 is effectief een halve Y-18 kast (alleen wat minder oppervlak in het laag): 1 co-entrent waveguide ipv 2 en 2 x 10" ipv 2 x 18". En dat vind ik dan wel weer een dik punt voor Y-10/ Y-18. Yet again: alleen een voordeel dat je eruit halt wanneer je in grote setups downfills onder je PA hangt.
Gelukkig is keuzes maken zo simpel
...
Ik denk dat je voorlopig wel effe genoeg input hebt, niet?
Als je een keer 1-op-1 iets wilt vragen/ weten, dan kun je me altijd mailen.
Adios!
p.s. Voor beide systemen geldt: zorg dat je de juiste mensen erbij hebt. Ik weet (zonder iemand af te willen kraken of tekort te doen) dat je in het verleden bijvoorbeeld echt beter bij EML Belgie aan kon kloppen voor een try-out van Adamson dan in NL. In hoeverre dit nog altijd geld weet ik niet... maar de verkeerde mensen erop kunnen zomaar je hele beeld van een systeem (onterecht) verdraaien. Zelfde geld voor L'Acoustics, hoewel daar in NL zeker wel goede system techs voor te vinden zijn !!
! Ik merk dat je er goed over nadenkt en iets doet met de tips die ik geef, dus dat motiveert mij alleen maar extra input te geven
!Een shoot-out (twee systemen in dezelfde hal hangen) vind ik persoonlijk meestal een verdraaid beeld geven. Ik zou dan eerder kiezen om twee opeenvolgende klussen het systeem in te huren (festival weekend 1 met L'Acoustics, festival weekend 2 met Adamson). Dezelfde crew erop en dezelfde FOH techneut... liefste nog met dezelfde systeem-techneut die toevallig met beide systemen overweg kan (als je niemand weet, kan ik je wellicht wel mensen aanbevelen die met beide systemen aan de gang kunnen).
Die pre-rigs waar ik het over heb zijn inderdaad die frames van AED, hoewel ik zelf de frames die StagePro (nu Rentall) gemaakt heeft net wat handiger vind werken.
Ik heb inderdaad wel met het een en ander aan verschillende systemen gewerkt (wat trouwens niet betekent dat mijn mening allesomvattend is he !!) ... maar mijn voorkeur als mixer gaat niet zonder meer naar L'Acoustics uit, dan zou ik Adamson echt tekort doen... beide systemen zijn gewoon top wat mij betreft.
Als ik mocht kiezen welk spul ik mee zou mogen nemen voor een grote tour (later, ooit... als ik groot ben
), zou het zeker (d)V-Dosc of Y-18/Y-10/ Spektrix zijn. Voor shows op kleinere lokaties zou dat wellicht weer anders zijn (soms is conventioneel gewoon beter geschikt), elk systeem heeft zijn toepassing zeg ik altijd maar. Echter, voor jou spelen ook andere zaken een rol... zeker als jouw twee keuzes zo dicht in de buurt van elkaar komen wat geluidskwaliteit betreft.Uit mijn hoofd mag je maximaal 3 dV subs en 9 dV's onder elkaar vliegen. Tsja, wat is tekort komen... het is ook maar helemaal wat voor sound je wilt maken, vaak genoeg gaat het zonder dV subjes (dus alleen SB28 en dV's) ook perfect en moddervet... Maar als je meer druk wilt hebben in het 100-120 Hz gebied, dan is het beter om er inderdaad een paar dV subjes bij te vliegen of stapelen, het wordt daar wel vetter van. Ook wanneer je dV's als delay-lijn gebruikt en die fly dus ver van je sub af staat... is het vaak mooier er dV subs bij te hangen... omdat dat toch een voller full-range beeld geeft (vanaf ong 80 Hz hoor je immers waar het geluid vandaan komt).
Wat mij betreft moet je dV-Dosc vergelijken met Spektrix, Kudo's met Y-10 en V-Dosc met Y-18 wat toepassingsgebied betreft, geen exacte stelling... maar een gedachtespinsel.
Feit is trouwens wel dat bij een combi Y-10/ Y-18 de lijnbron gewoon doorloopt !! Een Y-10 is effectief een halve Y-18 kast (alleen wat minder oppervlak in het laag): 1 co-entrent waveguide ipv 2 en 2 x 10" ipv 2 x 18". En dat vind ik dan wel weer een dik punt voor Y-10/ Y-18. Yet again: alleen een voordeel dat je eruit halt wanneer je in grote setups downfills onder je PA hangt.
Gelukkig is keuzes maken zo simpel
...Ik denk dat je voorlopig wel effe genoeg input hebt, niet?
Als je een keer 1-op-1 iets wilt vragen/ weten, dan kun je me altijd mailen.
Adios!
p.s. Voor beide systemen geldt: zorg dat je de juiste mensen erbij hebt. Ik weet (zonder iemand af te willen kraken of tekort te doen) dat je in het verleden bijvoorbeeld echt beter bij EML Belgie aan kon kloppen voor een try-out van Adamson dan in NL. In hoeverre dit nog altijd geld weet ik niet... maar de verkeerde mensen erop kunnen zomaar je hele beeld van een systeem (onterecht) verdraaien. Zelfde geld voor L'Acoustics, hoewel daar in NL zeker wel goede system techs voor te vinden zijn !!



. Keuze hoeft in ieder geval niet gemaakt te worden op basis van geluidskwaliteit, want dat is bij beide systemen dik voor elkaar, dat mag duidelijk zijn. 


Comment