Ervaringen Martin audio, L-Acoustics of Adamson

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Originally posted by ralph van dijk
    [...] alleen jammer dat ze niet zelf een DV-dosc demo systeem hebben, dat moeten we toch echt met de diverse verhuur bedrijven regelen, wel via hun ook overgens [...]
    Je kunt bij AED gewoon een setje huren met sys tech, of als je zelf een QVT-er weet, kun je het via hem bij hun huren... heb je Sennheiser niet voor nodig... behalve als zij dat setje gaan betalen voor je .

Zoals ik al eerder aangaf zou ik echt op de mensen letten waarmee je de systemen vergelijkt. Ik zou het liefste een goede sys tech nemen die met zowel Spektrix alsook dV-Dosc kan werken... dan zitten de verschillen ook daadwerkelijk in de PA en niet in de bediening daarvan.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• ralph van dijk
      • Sep 2008
      • 52

Ik had idd. ook geen probleem verwacht met DV-dosc haha..

Senheisser legt wel die contacten waardoor je meer korting krijgt op het systeem dan de standaart 15%.

Het geluid was zeker wel in oorde met het D&B alleen ik vind de kasten zo duur, en dat bedoelde ik eigelijk met de gemengde gevoelens van het systeem, het is natuurlijk ook een systeem die groter is dan de systemen waar wij naar aan het kijken zijn.

Ben benieuwd naar dinsdag na de gespreken met de jongens van Adamson. ik laat ook zeker nog even weten hoe het afloopt daar.

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Originally posted by ralph van dijk
        Klopt, ben ook inmiddels ook achter dat het niet hoort, maar wel erg makkelijk denk ik.
        Ik ben benieuwd in de praktijk hoe die overloop is naar je eerste kastje van je normale aray.

Ben er ook achtergekomen dat de dv-dosc kasjes 7,5 graad zijn inplaats van 5 graden niet volgends de regels.
        Ik ben ook nog even aan het lezen geslagen van de vertec topic pff. wat een theorien zijn er haha.. ik ga me daar ook niet te veel in storten maar heb wel een paar erg belangrijke dingen geleerd, bedank heren van het forum daarvoor.

Ik heb donderdag middag nog even de heren van Senheisser gesproken, ik merk wel dat ze iets makelijker zijn geworden in de aanschaf van l-acoustics het is alleen jammer dat ze niet zelf een DV-dosc demo systeem
        hebben, dat moeten we toch echt met de diverse verhuur bedrijven regelen, wel via hun ook overgens.

Berolios heb jij overgens ook ervaring met dat D&B J systeem? Ik heb er gisteren naar geluisterd maar heb daar toch een gemengt gevoel over overgens vind ik het systeem ook erg duur.
        J serie is duur, maar ook erg uitontwikkeld en erg goed. Bedoelt als tegenhanger voor V-Dosc. Natuurlijk valt of staat J serie net als V-Dosc met een goede system tech. De ingebouwde DSP van de D12 valt nog bij te sleutelen maar er is meer dan een compleet systeem. Spec technisch gezien (grafiekjes en staatjes) zie je waarom V-Dosc en J-serie veel op elkaar lijken kwa prestaties en waarom W8L niet mee kan komen op bepaalde vlakken (dit hoor je live ook)(Ook smaak afhankelijk natuurlijk)

Natuurlijk heeft de zaal veel invloed op de klank van het systeem en heeft de mixer veel invloed op wat je uiteindelijk hoort.

Ik ben bij de NL'se presentatie en launch van de J serie geweest in de Heineken Music Hall met een optreden van Belle Perez. Nu heeft die een erg goede mixer, maar ik completely onder de indruk van het systeem!
        Wederom helpt de zaal hier erg mee, want de HMH is erg goed geschikt voor dit soort toepassingen.

Daarnaast ben ik bij de eerste Symphonica in Rosse concerten geweest en hiervoor was een technische presentatie van d&b gepland met uitleg van de ontwerpers van d&b, de systemtechs en de mixer van Borsato. Hier is de ontwikkeling van het systeem uiteengezet en daarnaast is er uitleg gegeven over het systeem wat in er toen in het Gelredome hing.
        Vergeet niet dat in een stadion er geen 100% spreiding op zowel het horizontale als verticale vlak kan worden gegenereerd. Hoeveel je ook ophangt. Tijdens de demo zonder publiek heb ik het systeem in een lege zaal kunnen beluisteren. En dan klinkt het indrukwekkend maar je hoort heel goed kamfilters en probleemsituaties. Dit hangt ook weer samen met keuzes die gemaakt zijn.

Uiteindelijk vond ik het concert wel erg okey, maar als geheel. Ik had niet hetzelfde enthousiasme als toen met Belle Perez.

Kortom...het hangt allemaal met veel factoren samen!
        Last edited by MusicSupport; 12-10-08, 22:40.
        d&b Audiotechnik

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

Originally posted by MusicSupport
          J serie is duur, maar ook erg uitontwikkeld en erg goed. Bedoelt als tegenhanger voor V-Dosc. Natuurlijk valt of staat J serie net als V-Dosc met een goede system tech. De ingebouwde DSP van de D12 valt nog bij te sleutelen maar er is meer dan een compleet systeem. Spec technisch gezien (grafiekjes en staatjes) zie je waarom V-Dosc en J-serie veel op elkaar lijken kwa prestaties en waarom W8L niet mee kan komen op bepaalde vlakken (dit hoor je live ook)(Ook smaak afhankelijk natuurlijk)

Uiteindelijk vond ik het concert wel erg okey, maar als geheel. Ik had niet hetzelfde enthousiasme als toen met Belle Perez.
          zo te lezen heb jij je een beetje gek laten maken door verkooppraatjes

buiten dat, als je wild word van de muziek van belle perez neem ik je niet serieus, je was gewoon afgeleid door het uitzicht

de enige keer dat ik over J series mocht mixen was er GEEN system tec, die was ziek ofzo.

Nogmaals terugkomen op mijn eerdere betoog, al die boxen klinken allemaal prima. Alleen dan moet rest nog worden geregeld. en daar komt even wat meer bij kijken dan wat boxen kopen en ophangen.
          knoppen en waarden :)

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by dokter dB
            zo te lezen heb jij je een beetje gek laten maken door verkooppraatjes

buiten dat, als je wild word van de muziek van belle perez neem ik je niet serieus, je was gewoon afgeleid door het uitzicht

de enige keer dat ik over J series mocht mixen was er GEEN system tec, die was ziek ofzo.

Nogmaals terugkomen op mijn eerdere betoog, al die boxen klinken allemaal prima. Alleen dan moet rest nog worden geregeld. en daar komt even wat meer bij kijken dan wat boxen kopen en ophangen.
            Uuh,...zal ik een serieuze reactie geven of een lollige? Hoe is die van jou bedoeld?

Nee van Belle Perez wordt ik niet wild. Wel van het geluid wat die de mixer op dat moment van deze band wegzette; mede dankzij een uitstekend klinkend J system. En trouwens wel een uitstekende band hoor! Mag zeker gezegd worden; ook al is het je ding niet.
            Misschien was ik toch afgeleid door Belle toen ik vooraan stond ,.... En iemand z'n muziekale voorkeur mag nooit een reden zijn om iemand niet serieus te nemen toch; maar dat was vast niet serieus bedoeld hierboven )

Verder met je eens! Er wordt geen slecht spul gemaakt. Ook W8L is best in orde (dat ik het persoonlijk op sommige gebieden te kort vind schieten is wat anders) Alles valt of staat met een systeemconcept bij grote line (source) array configuraties (bij gestackte setup net zo goed trouwens) en met een goede technicus die weet hoe en wat hij inregelt.

En neen, niet ingepalmt door verkooppraatjes. Die J serie seminar was objectief vanuit d&b gezien en ze gaven ruiterlijk toe dat V-Dosc ook een dijk van een systeem is en natuurlijk vertellen ze daarna graag dat J wat beter is; maar dat is een kwestie van horen voordat je het geloofd. Voorlopig vel ik daar geen oordeel over. Daarnaast zit ik heel veel in de boekjes en specsheet te lezen en leren. Ik probeer een objectieve mening te geven; ben dan wel gekleurd door ervaring met d&b maar heb de TS bijv. toch ook op Adamson gewezen.

Alles valt of staat (voor ralph) met een systeem wat aansluit bij zijn wensen en eisen en met een klank en techniek die het beste bij hen past. Er is er maar een die dat kan beoordelen en dat is ralph zelf!

No salestalk here!
            Last edited by MusicSupport; 13-10-08, 01:32.
            d&b Audiotechnik

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by MusicSupport
              ............Vergeet niet dat in een stadion er geen 100% spreiding op zowel het horizontale als verticale vlak kan worden gegenereerd. Hoeveel je ook ophangt. ........!
              mm, ik zou niet weten waarom niet..
              Sterker nog: dan zijn er dus zones die goekopere kaartjes zouden moeten hebben, omdat de techniek daar niet met fatsoenlijk geluid kan komen.

zal wel een D&B-systeem-handicap zijn. Of een luie technicus, of een budget-kwestie.

Comment

• ralph van dijk
                • Sep 2008
                • 52

Ik moet zeggen dat ik het geluid zeker ok vond bij het concert, gezien de vorm en de gekke hoeken die in het stadion zitten, en dan hebben we nog een hoop staal en beton.
                Het kan me voorstellen dat het echt geen makelijke lokatie is, en vooral met zoveel verschillende vocalen, Het klopte wel allemaal petje af voor de heren van Peak.

Vlogends mij is het J systeem wel een line source aray, maar dat weet ik niet zeker (jullie wel waarschijnlijk).
                Het systeem is gewoon een stuk groter als de systemen waar wij naar kijken, maar volgends mij niet gelijk aan V-dosc als dat wel zo zou zijn dan is het juist goedkoper in dat opzicht.
                Volgends mij is het systeem een beetje gelijk waardig aan het Kudo, tenminste kwa componenten opbouw, de specs die de fabrikant door geeft zijn zeker hoger dan het Kudo.

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Originally posted by MacGyverSounds
                  mm, ik zou niet weten waarom niet..
                  Sterker nog: dan zijn er dus zones die goekopere kaartjes zouden moeten hebben, omdat de techniek daar niet met fatsoenlijk geluid kan komen.

zal wel een D&B-systeem-handicap zijn. Of een luie technicus, of een budget-kwestie.
                  Nuance (wederom; omdat alles zo letterlijk genomen wordt hier (NOFI)):

In een dergelijk stadion zit je (zoals Ralph al zegt) met zoveel hoeken en reflecties en kamfilters. Ik hoop dat je wel begrijpt dat je het in zo'n geval met de vooraf bepaalde hoeveelheid speakers op sommige plekken niet 100% krijgt. Heeft niks met luie technicus/d&b handicap te maken en dat weet je best! (Wel met de eerder genoemde budget kwestie bijvoorbeeld)

Meestal zijn veldkaarten duurder dan tribune kaartjes overigens

Er zal ongetwijfeld aan de setup gesleuteld zijn voor Symphonica in Rosse tov een jaar ervoor en daadoor zal het vast beter zijn geworden en is wat Ralph heeft ervaren beter geweest dan wat ik heb gehoord. (Smaak buiten beschouwing gelaten) En idd petje af voor de heren van Peak en D&B want ze hebben er echt netjes aan gerekend en getest.
                  d&b Audiotechnik

Comment

• ralph van dijk
                    • Sep 2008
                    • 52

Toevallig heb ik net pv service gesproken die draaien zowel als Q serie D&B als Spektrix Adamson erg interesant, die kennen dan nu het verschil als geen ander tussen die 2.
                    Overgens bedoel ik dit niet negatief tegen over D&B, maar het geeft wel aan dat het echt 2 verschillende systemen zijn logische natuurlijk.

Ze hebben inderdaad aardig moeten rekenen denk ik gezien dat er zo veel kleine araytjes hingen, zoals ik het even snel kon inschatten zo'n 140 J kastjes goeie morgen, budget hebben ze dus wel haha.. ook gezien de super mooie beweegbare LED screens (doet EML volgends mij?)

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

hoeken snap ik, staal en beton snap ik,.. maar kamfilters genereer je zelf.

Het voordeel van een line is dat je kunt beamen, dus de reflecterende beton en staal-zones uit het geluid kunt houden. Kortom : voor een duur ticket verwacht ik dan ook een dikke sound.
                      Het verdere voordeel van een line is een erg lage verval in geluidsdruk. De mythe dat het veld beter klinkt dan de tribune zou dus ook eigenlijk tot het verleden moeten behoren.

Barny heeft het goed : er komt iets meer bij kijken dan een paar boxen aan mekaar knopen.,.

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

hoeken snap ik, staal en beton snap ik,.. maar kamfilters genereer je zelf.

Barny heeft het goed : er komt iets meer bij kijken dan een paar boxen aan mekaar knopen.,.
                        Misschien bedoeld hij 'lobbing', kamfilters 'horen' is lastig, zeker met muziek..

Contai bai Barny?

Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• ralph van dijk
                          • Sep 2008
                          • 52

Wat is het verschil daar tussen?

Comment

• TabakabaT
                            • Jul 2008
                            • 10

Stackerdestack

V-dosc is wel zeker te stacken.... helaas want het is geen pretje!
                            " ja meneer Sub zegt Boem..... "

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

Originally posted by salsa
                              Misschien bedoeld hij 'lobbing', kamfilters 'horen' is lastig, zeker met muziek..

Contai bai Barny?

Dave
                              hee man
                              alles onder controle hiero beetje koud alleen ***
                              kom snel weer aruberen

over al de voorgaande toestanden
                              je kan er lang en kort over lullen
                              ik hou het voor nu bij het eerste

De verdieping in linesourcetheorie is niet direkt aan de orde als je een zaal als gelredome van geluid moet voorzien.

De fabrikant van het door jou gebruikte materiaal is daarmee allang aan het stoeien geweest, en de rol die je als idealistische engineer hebt is de volgende keuze maken: met een bedrijf in zee gaan die begrijpt en heeft bewezen hoe je met dit soort situaties omgaat.
                              Verassingen zijn bij zo'n grote produktie namelijk niet echt wenselijk.
                              En er zijn maar weinig bedrijven in nederland die dat kunnen en ook de ervaring hebben. Dat heeft zo goed als niks te maken met welk merk boxen worden gebruikt.

Ik vind het gelredome akoestisch een redelijk te behappen plek voor live-concerten, iig veel beter dan arena.
                              Ik heb afgelopen maart met APR daar 2 Anouk-concerten (FOH) gedaan. Hugo was system-tec (dat is wat je wil ), en wij werken ook al heel veel jaren heel erg fijn samen . daarmee is al een deel gedekt..

Het geheel was ingevuld met veel W8L (4x16 main/out en 4x12-delay) en veel mini's als fills, en veel subs (72 stuks incl L/R cardioide etc) en dat ging heel goed. (zeggen anderen dan )

En dit was niet omdat ik dat toevallig mixte en zo goed ben ofzo.
                              Mijn mix was maar een heel erg klein onderdeel van het totaalplaatje.
                              Zo'n produktie is heel groot.
                              Alle voorbereidingen, repetities, geluidsontwerpen, riggingpunten, berekeningen, planning etc etc. al die crew, produktie noem maar op. Publiek heeft geen idee wat daarbij komt kijken.
                              Pas als alles klopt valt alles op zn plek. qua sound. qua licht, qua spel.
                              Als de show begint is het echte werk eigenlijk al gedaan.
                              De kwaliteit van de sound in die hal word voornamelijk bepaald door de voorbereidingen.
                              Er is echt niemand geweest die het over de verschilen tussen W8L, Y18, Vdosc of whatever heeft, en hoe het dan had geklonken.....
                              Dat is gewoon totaal irrelevant.
                              mijn mening.
                              knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

ik bedoel maar.

Comment

Working...