Ervaringen Martin audio, L-Acoustics of Adamson

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Originally posted by berolios
    Huh? Laat me even voorop stellen dat ik die data-sheet nooit gezien heb. Maar ik weet toch wel vrijwel zeker dat Spektrix 2,5-weg is. Of ben ik nou wappie aan het worden?? Dat zal het wel zijn denk ik ... Mmmm...

In principe kun je al deze systemen stacken. Enige waarbij ik dat zelf nog niet gedaan heb is Y-18. Maar V-Dosc, dV-Dosc, Y-10, Spektrix, W8c zijn allemaal te stacken met behulp van het vliegframe, zoals noot al aangaf... oefening baart kunst, dat wel ... en je kunt niet oneindig veel kasten op elkaar leggen... 6 stuks bij V-Dosc is ECHT de max (meer mag officieel trouwens ook niet!).

Bedenk wel dat de rigging bij Spektrix niet heel rigide is. Bij Spektrix neem ik daarom ook altijd wat blokjes hout mee (om de achterkanten uit elkaar te duwen) en een spanband (om de voorkanten tegen elkaar aan te trekken).

Maar voor een goed advies L'Acoustics vs Adamson moeten we toch eerst weer wat input van de TS hebben.

p.s. Meyer kan ook, maar ook dit zijn geen echte line-source-arrays (toch? Mac?). Of dit een probleem is moet je voor jezelf uitmaken. Persoonlijk vind ik het mooie erg PA-tjes (mijn ervaring beperkt zich tot MILO en M'Elodie), maar zie er vooral toch toepassing voor in het theater/ evenementen ... en minder voor dikke vette ranzige rock 'n roll ...

Nope... ik weet het nog steeds niet ... mail staat in mijn profiel...
    Hierzo: http://www.adamsonproaudio.com/pdf/s...20SpekTrix.pdf

Dat je (d)V-Dosc en Y10 ook kon stacken ben ik inmiddels achter, maar wordt hier ook bevestigd.
    Last edited by MusicSupport; 08-10-08, 13:18.
    d&b Audiotechnik

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Originally posted by MusicSupport
      Ja, ik had 'm voor mijn post al bekeken, maar daarvoor had ik 'm nog nooit gezien.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• ralph van dijk
        • Sep 2008
        • 52

hey allemaal top dat er door een hoop gebruikers word gereageerd.

Ik heb een paar vragen aan Jullie wat is nou dat verschil tussen Line-aray en Source line Aray??

verder denk ik inderdaad dat vooral DV-dosc en Adamson meer geschikt is voor ons aangezien wij van alles en nog wat doen, de ene keer met tape artiesten de andere keer een vette house DJ en de andere keer een goede rock band erg veel verschillende dingen dus.

Tevens zijn de feesten ook de ene keer in een feesttent van 25 x 50 meter en de andere keer buiten.

Ik merk ook dat een belangrijk punt is dat als je gaat stacken dat ook maar meestal met max 4 tot 6 kastjes kan, gewoonweg omdat de sprijding te hoog gaat en tegen het dak komt en daar zit je niet op te wachten natuurlijk.
        vaak moet je dan ook nog eens kijken naar hoe ver het dan nog gaat, ik ben er wel achter gekomen dat je naar mijn idee beter een systeem kan nemen die in de top 3-weg actief is. wij hebben dat nu ook met het cobra 4 en het gaat gewoon een stuk verder als een heleboel andere systemen, komt ook denk ik door de componenten in de cobra 4 top (1 x 15" laag 4 x 4,5" mid en een 2" driver en dan nog gewoon je sub eronder)

Als ik het goed begrijp is het vliegen of het stacken met spektrix dus niet helemaal precies te doen aangezien je met blokjes moet klooien?

Voor de rest hebben wij idd. ook naar D&B gekeken Q serie of mischien zelfs J serie, het grote nadeel vond ik eigelijk de versterkers, je hebt er heel veel nodig oom een systeem draaiend te krijgen en ze zijn ook niet echt goedkoop, en ik vind het vermogen een beetje weinig, nou heb ik wel begrepen van Rolf van Audio Pro dat dat niet zo veel zegt.

Nog een belangrijk +punt van DV-dosc vind ik dat ik er eigelijk niemand negatief over hoor praten en dat de meeste mensen het ook goed vinden klinken.
        Ik vraag me af ligt dat aan de standaart instellingen of werken de bedrijven allemaal met zulke goeie geluids mensen, ik denk zelf het eerste gezien dat ook geluidsmensen soms een slechte dag hebben (kan eigelijk niet maar toch)

Ik was eerst ook een beetje teleurgesteld over het punt dat L-Acoustis is over gestapt op de nieuwe processor versterkers de LA 4 en LA 8 maar ik geloof nu wel dat je geen keus hebt omdat de meeste merken dat nu doen.
        Een groot voordeel is wel dat deze versterkers 4 kanalen hebben van volgends mij 1800 Watt aan 4 OHM per kanaal de prijs is ongeveer 6000 euro netto geloof ik gedeeld door 2 is 3000 euro per 2 kantjes, en dan nog de processor die ingebouwd zit die bespaar je ook uit.2 x een XTA of Lake is toch ook zo'n 6000 euro netto.

Wat een keuzes toch...

Ik zou toch ook nog wat reacties willen horen over het Martin Audio systeem, wij hebben goei contacten bij TM, maar ik heb toch het idee dat vooral het W8LM toch wat minder klinkt als DV-dosc en Adamson teminste misschien niet minder klink maar je moet er meer kastjes van ophangen en meer aan EQen.
        Wel een groot voordeel van het Martin is dat we de WS18X en de WS218X van onze kleine setjes gewoon onder het line-aray kunnen leggen en dat we de Crest Pro 200 serie (de 8200 en 9200) ook als standaart versterker rack kunnen gebruiken bij onze disco, tape en kleine band setjes.

Ben benieuwd jullie reacties Gr

Comment

• MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

Originally posted by ralph van dijk
          hey allemaal top dat er door een hoop gebruikers word gereageerd.

Ik heb een paar vragen aan Jullie wat is nou dat verschil tussen Line-aray en Source line Aray??

verder denk ik inderdaad dat vooral DV-dosc en Adamson meer geschikt is voor ons aangezien wij van alles en nog wat doen, de ene keer met tape artiesten de andere keer een vette house DJ en de andere keer een goede rock band erg veel verschillende dingen dus.

Tevens zijn de feesten ook de ene keer in een feesttent van 25 x 50 meter en de andere keer buiten.

Ik merk ook dat een belangrijk punt is dat als je gaat stacken dat ook maar meestal met max 4 tot 6 kastjes kan, gewoonweg omdat de sprijding te hoog gaat en tegen het dak komt en daar zit je niet op te wachten natuurlijk.
          vaak moet je dan ook nog eens kijken naar hoe ver het dan nog gaat, ik ben er wel achter gekomen dat je naar mijn idee beter een systeem kan nemen die in de top 3-weg actief is. wij hebben dat nu ook met het cobra 4 en het gaat gewoon een stuk verder als een heleboel andere systemen, komt ook denk ik door de componenten in de cobra 4 top (1 x 15" laag 4 x 4,5" mid en een 2" driver en dan nog gewoon je sub eronder)

Als ik het goed begrijp is het vliegen of het stacken met spektrix dus niet helemaal precies te doen aangezien je met blokjes moet klooien?

Voor de rest hebben wij idd. ook naar D&B gekeken Q serie of mischien zelfs J serie, het grote nadeel vond ik eigelijk de versterkers, je hebt er heel veel nodig oom een systeem draaiend te krijgen en ze zijn ook niet echt goedkoop, en ik vind het vermogen een beetje weinig, nou heb ik wel begrepen van Rolf van Audio Pro dat dat niet zo veel zegt.

Nog een belangrijk +punt van DV-dosc vind ik dat ik er eigelijk niemand negatief over hoor praten en dat de meeste mensen het ook goed vinden klinken.
          Ik vraag me af ligt dat aan de standaart instellingen of werken de bedrijven allemaal met zulke goeie geluids mensen, ik denk zelf het eerste gezien dat ook geluidsmensen soms een slechte dag hebben (kan eigelijk niet maar toch)

Ik was eerst ook een beetje teleurgesteld over het punt dat L-Acoustis is over gestapt op de nieuwe processor versterkers de LA 4 en LA 8 maar ik geloof nu wel dat je geen keus hebt omdat de meeste merken dat nu doen.
          Een groot voordeel is wel dat deze versterkers 4 kanalen hebben van volgends mij 1800 Watt aan 4 OHM per kanaal de prijs is ongeveer 6000 euro netto geloof ik gedeeld door 2 is 3000 euro per 2 kantjes, en dan nog de processor die ingebouwd zit die bespaar je ook uit.2 x een XTA of Lake is toch ook zo'n 6000 euro netto.

Wat een keuzes toch...

Ik zou toch ook nog wat reacties willen horen over het Martin Audio systeem, wij hebben goei contacten bij TM, maar ik heb toch het idee dat vooral het W8LM toch wat minder klinkt als DV-dosc en Adamson teminste misschien niet minder klink maar je moet er meer kastjes van ophangen en meer aan EQen.
          Wel een groot voordeel van het Martin is dat we de WS18X en de WS218X van onze kleine setjes gewoon onder het line-aray kunnen leggen en dat we de Crest Pro 200 serie (de 8200 en 9200) ook als standaart versterker rack kunnen gebruiken bij onze disco, tape en kleine band setjes.

Ben benieuwd jullie reacties Gr
          Ik kan alleen maar even inhaken op het D&B verhaal. Wat Rolf zegt klopt ook en is iets wat ik al jaren roep en heb geleerd; het gaat niet om vermogen. Het gaat om rendement!!! Hoeveel watt zegt geen reet! Een Q1 is 400W maar heeft wel een retehoge SPL. En dat je veel Amps nodig hebt valt ook wel mee. Je kunt 3x Q1 per D12 kant draaien. Dus een Array van 6 kastjes op 1 D12 en dan bijvoorbeeld ook 6 subs kan ook op 1 D12. Dus 4 D12's voor een complete array met subs in stereo steup. Vind ik erg netjes!

Ik denk dat je bij LA niet beter uit bent en bij Adamson ook niet. Daar werken ze met DSP's en de subs hebben 1 amp per sub sub nodig en de toppen gaan per 2 op een 1 amp. (Talking about spektrix here)

Bij LA zijn de kasten weer duurder en de LA48 zal ongetwijfeld duurder zijn dan een D&B D12. Beetje om het even dus.

Succes met je keuze!

Je kunt best wel een flinke groundstack bouwen met de meeste systemen. Zolang je maar niet over een maximale overhellende hoek gaat naar voor toe. En anders je frame borgen aan de grond of er een 1000 kilo beton op parkeren
          d&b Audiotechnik

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

[...] Ik heb een paar vragen aan Jullie wat is nou dat verschil tussen Line-aray en Source line Aray?? [...]
            DIT topic is voor jou echt effe verplicht leesvoer ... Kern van de zaak: boxen onder elkaar is een line-array... systemen die in hun hele frequentie-bereik een lijnbron maken zijn line-source-arrays. Voordeel van een lijnbron is dat het verval kleiner is dan bij een conventioneel systeem (het klinkt dichtbij, ook op grote afstand... in de volksmond). Vooral het koppelen van het hoog is hierin erg moeilijk.

Maar ik ben blij dat ik de vraag gesteld heb, want hij wordt niet helemaal begrepen volgens mij: kun je even goed onderbouwen waarom je naar een line-array systeem aan het kijken bent (tov een conventionele PA)? Is dit omdat jullie klanten dat vragen? Is dit omdat je mee wilt gaan in de ontwikkelingen? Is dit omdat je denkt dat dit beter klinkt? Is dit omdat je denkt met minder middelen meer performance te halen? Is dit omdat je dan denkt grotere klussen te krijgen? Is dit omdat je met zo'n systeem verder kunt spelen? Etc... etc...

D&B Q of J heb ik geen ervaring mee, kan ik dus niks nuttigs over zeggen uit eerste hand, maar ik zou het persoonlijk bij L'Acoustics of Adamson houden.

Line-array systemen (zoals bijv Martin of D&B) vergelijken met line-source-array systemen (V-Dosc, Adamson, Linex) is appels met peren vergelijken. Het lijnbron effect kun je niet faken door maar meer kasten neer te hangen... het is dus bullshit dat je met MEER W8L kasten hetzelfde effect als met iets minder V-Doscen kunt krijgen op de lange afstand... ofwel je systeem koppelt in het hoog, of niet.

Of een systeem een line-source-array is of niet, zegt helemaal NIKS over de klank... en de voordelen van een lijnbron worden ook pas echt goed merkbaar bij de grotere shows, waar je over grotere afstanden moet spelen. Maar... pas als je begrijpt welke voordelen de diverse systemen met zich meebrengen (dus hoe de theorie in elkaar steekt), kun je pas bepalen wat voor jou belangrijjk is. Het dan WEL of juist NIET kiezen voor een line-source-array is dan een BEWUSTE KEUZE... en niet "omdat je niet beter weet". --> lees eerder genoemd topic door! en er zijn er sindsdien nog een aantal geweest die interessant kunnen zijn. Laat je vooral niet door verkopers overtuigen dat er andere oplossingen zijn (wat meer kasten etc)... het zijn natuurwetten... net zoals zwaartekracht !

Dan nog een paar puntjes: het vliegen van Spektrix is geen enkel probleem... echter, met de rigging bij spektrix kunnen kasten tov elkaar scharnieren... als er gevlogen wordt is dit geen unt, want dan doet de zwaartekracht zijn werk (alle kasten netjes tegen elkaar aan gedrukt)... bij stacken werkt die zwaartekracht juist tegen, dus moet je er effe wat blokjes tussen duwen.

dV-Dosc is een systeem wat me toch steeds weer verbaasd... zo'n kleine kastjes en zo'n dikke sound !! Zeker als je ze gebruikt icm dV-Subjes (als laagjes bijvoorbeeld) kun je er de meest ruige dingen mee doen. dV-subjes kun je trouwens ook meevliegen om een goede full-range fly te maken.

Al met al: als je KUNT kiezen tussen vliegen of stacken moet je eigenlijk ALTIJD kiezen voor vliegen... dat is vele makkelijker en sneller dan stacken.
            Daarbij ben je met vliegen ook flexibeler qua hoeken en zo... je kunt de onderste kast met stacken namelijk maar een bepaalde maximum hoek meegeven.

Als ik jouw verhaal tot nu toe hoor zou ik voor dV-Dosc gaan:[LIST][*]sterk netwerk voor support[*]super makkelijke rigging[*]extreem veel inhuurmogelijkheden[*]super flexibel in inzet[*]amps en bekabeling netwerk-breed vastgelegd[*]heel volwassen DSP-libraries --> goede basisklank gegarandeerd![*]zeer breed draagvlak bij techneuten[/LIST]
            en daarmee dus een idiot-proof systeem !!

Succes!
            Last edited by berolios; 08-10-08, 14:49.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• ralph van dijk
              • Sep 2008
              • 52

De La 48 verkopen ze niet meer los bij senheisser je moet een hele set kopen met de nieuwe vertsrekers LA8. dit doen ze om de versterker racks gelijk te krijgen bij ieder bedrijf.

Ik heb inderdaad ook naar het Q systeem gekeken van D&B allen Rolf heeft mij verteld dat je voor een zaal van 50 meter toch zo'n 8 tot 10 kasjes nodig hebt per kant, dat is niet meer te stacken, dan moet je naar de J serie, wat echt een fantastisch systeem is ik heb weer kaarten gekregen voor marco zaterdag dus ga daar zeker weer genieten haha.

Wij hebben trouwens wel maxen als monitoren, helemaal top.

bedankt.

Comment

• tijn
                • Oct 2003
                • 184

Als je er nog niet helemaal uit bent of je uberhaupt een line-array wilt, dan kun je wellicht ook kijken naar het ARCS systeem van L-Acoustics. Dat is te gebruiken als stack, is te vliegen en als line-array. Je hebt dan wel hetzelfde WST principe als V-Dosc en DV-dosc.
                Ook als je later nog door wil groeien naar een "echt" line array is dit geen verkeerde investering (bijvoorbeeld als downfill voor V-Dosc). Versterkers, subs en processor kun je dan blijven gebruiken.
                Is voor jouw toepassingen wellicht een hele flexibele en bruikbare oplossing.

Groeten,

Martijn

Comment

• ralph van dijk
                  • Sep 2008
                  • 52

Ik begrijp het, eigelijk logisch dat alle componenten moeten kopelen maar idd. niet altijd vanzelf sprekend bij alle merken.

de reden dat wij naar een horizontaal line aray willen is dat zowel een klein systeem voor kleine zaaltjes als een heel groot systeem te maken is, en naar mijn idee klinken line aray systemen gewoon een stuk beter dan hoorn geladen kasten.
                  Ook een belangrijk punt is je rest waarde van zo'n systeem die zijn hoger dan de gewone systemen gewoon weg omdat iedereen een line aray wil op dit moment.

Volgends mij komt een line aray systeem ook verder vooral als je het gaat combineren met een nog grotere line aray kast(V-dosc, W8LL of Y18).

Wij draaien ook nog wel eens met een X-aray systeem van EV dat is een soort verticaal line aray systeem, ik vind het gewoon een stuk minder mooi en krachtig klinken en met zo'n kast kom je niet meer verder als waar de kast voor gebouwd is, je kunt wel een grotere vertikale spreiding maken, maar je komt niet verder.

Bedankt Martijn maar we zijn er wel over uit dat we een line aray willen, gezien dat we al heel veel conventionele kasten hebben staan.
                  De arcs is idd. ook een prachtig klinkent systeem toch weer die L-Acoustics.

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Ralph... duidelijk verhaal en duidelijke keuze met een aantal goede argumenten.

Een van jouw speerpunten is de flexibiliteit, ook eventueel in combinatie met inhuur-materiaal voor grote klussen. Hiermee zit je bij L'Acoustics en Adamson wel goed, hoewel L'Acoustics toch nog altijd makkelijker te krijgen is dan Adamson... zeker in de drukke periodes (ik weet dat we in Belgie in drukke tijden wel vaker zo'n beetje heel Europa hebben leeggetrokken wat Adamson betreft ).

Vat dit niet verkeerd op: maar zoals bekend vergt het inregelen van line-array systemen toch wat meer ervaring, kennis en kunde dan de doorsnee conventionele PA. Als die niet echt aanwezig zijn binnen de mensen die bij jullie de klussen draaien, zou ik toch wel veel waarde hechten aan goede DSP-settings-libraries en neig ik toch naar een advies richting L'Acoustics, ook vanwege eerder genoemde punten. Extra tip bij aanschaf van L'Acoustics is iedereen een QVT (Qualified V-Dosc Technician) cursus te laten doen.

[...] Volgends mij komt een line aray systeem ook verder vooral als je het gaat combineren met een nog grotere line aray kast(V-dosc, W8LL of Y18) [...]
                    Als je verder wilt spelen, wil je een line-source-array... en Martin W8 is dat niet... die valt dan eigenlijk al af.

Zo, nu heb ik wel genoeg geouwehoerd vandaag
                    Adios!

Comment

• ralph van dijk
                      • Sep 2008
                      • 52

Het mooi aan dit vind ik ook eigelijk dat ik van alle kanten heel veel positieve verhalen krijg over L-Acoustics je kan er bijna niet meer om heen.
                      Ander belangrijk punt wat jij al aangeeft is de cursus en het stukje theorie dat je erbij krijgt, het is inderdaad andere koek een line aray.

Tevens vind ik ook dat je op een gegeven moment een keuze gaat maken in een systeem van een merk dat gewoon goed moet geacepteerd zijn, er zitten heel veel prijs verschillen in de verschillende systemen.
                      Wij hebben op dit moment ook een uitnodiging liggen om te gaan luisteren naar het XLC en het X-line van Electro voice in ahoy op 30 oktober.
                      Het XLC systeem is heel erg gunstig geprijst maar ik heb de systemen al een paar keer gehoord en ook geluid op gedaan maar ben daar een stuk minder positief over als de bovengenoemde systemen.
                      Ik heb wel zoiets geef dan wat meer uit voor een beter systeem.

Die Cursus is bij L-Acoustics zelfs verplicht als je een nieuwe gebruiker bent.

Zijn er ook mensen op het forum die ervaringen hebben op andere Line Source aray's?

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

...
                        Zijn er ook mensen op het forum die ervaringen hebben op andere Line Source aray's?
                        die had ik al genoemd hierboven...

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

[...] Die Cursus is bij L-Acoustics zelfs verplicht als je een nieuwe gebruiker bent [...]
                          Nog effe snel:
                          Het is zeker niet zo dat je als leek die cursus ingaat en er als ervaren top-systeem-techneut uitkomt... abslouut niet... maar je leert wel in een korte tijd wat basis-beginselen van de theorie... maar belangrijker: hoe er in het netwerk gewerkt wordt, hoe het systeem in elkaar steekt (kablage, racks, DSP settings) en hoe je moet stacken/ vliegen.

Mocht je voor dV-Dosc kiezen, dan raad ik je zeker aan nog even naar de pre-rig dolly's te kijken.

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

In ieder geval goede adviezen hier. Vooral van jou berolios. Ipv overbodig gezwets wat ik toch ook vaak ben tegen gekomen op dit forum in de tijd dat ik niet actief was!

Het LA netwerk is idd groter dan dat van Adamson.
                            Het lijkt mij ook duidelijk dat het tussen deze twee moet gaan met de voorkeur voor dV-Dosc. Maar ik zou zeggen, laat de boys maar langskomen op een testlocatie naar jou keuze en vergelijk de twee systemen in een A/B vergelijk in gelijke omstandigheden met identieke muziek of testgeluiden.
                            d&b Audiotechnik

Comment

• ralph van dijk
                              • Sep 2008
                              • 52

Wij zijn natuurlijk ook niet helemaal onervaren en weten ook best wel wat van verschillende instellingen in delay tijden, kantel frequenties en bepaalde EQ standen, maar zo'n stukje theorie zal je wel even een aardig stuk op weg helpen denk ik.

Zijn dat de racken die AED ook gebruikt?

Hoe vind jij eigelijk het gebruik van mee vliegende subs? bij dv-dosc is het normaal, maar er zijn ook merken die zeggen dat dat niet nodig is (lijkt mij sterk) aangezien dat je met een 8" of een 10" nooit zoveel laag kan weergeven als een 15".
                              Natuurlijk komt je sub er nog bij voor het echte werk maar die punch krijg je volgends mij toch echt met die 15" spiekers.

Comment

• ralph van dijk
                                • Sep 2008
                                • 52

Wij zullen inderdaad ook 2 verschillende demo's gaan aanvragen, ik merkte vooral bij Adamson dat ze heel snel een afspraak wilde maken, daar ga ik dan ook dinsdag heen.
                                Bij L-Acoustics/senheisser moet je toch wat meer aandringen om daar een beetje serieus genomen te worden en ik ben daar ook door gestuurd naar een gebruiker in Noordwijk (wel bij ons om de hoek in Leiden).
                                Die vertelde mij ook dat het makelijker is om toch bij L-Acoustics zelf een demo te gaan vragen logisch natuurlijk.

Als ik het goed heb merk ik toch wel dat deze 2 merken toch de betere systemen zijn en ook erg goed geacepteerd.
                                Wij werken nogal eens met bekende acts uit America en England en volgends mij zijn deze merken ook goed geacepteerd op de riders van hun.

Mijn keuze wordt op deze manier toch een stuk makelijker.

Voor de rest Berolios zeer goede adviesen inderdaad, jij hebt als ik het goed begrijp op veel verschillende systemen gedraait en jouw voor keur gaat ook naar L-Acoustics?

Comment

Working...