Akoestiek versus Techniek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Originally posted by kokkie
    ...En Berolios, de meeste mensen die hier reageren zitten volgens mij wel in het 'stapel hout links en rechts' circuit...
    Die mensen snappen de basis al niet, dus daar moeten ze eerst eens aan gaan werken ja
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

heb me eerst ff afzijdig gehouden....

maar bij deze.
      Een zaalakoestiek met een backdrop aanpassen is hetzelfde als een ferrari met een volkswagen kever koplamp erop, het ziet er misschien wel geinig uit, maar het helpt alleen maar in het donker.

De gemiddelde feesttent-organisator wil absoluut maaar 1 ding, en dat is geld verdienen. De concurrentie staat echter meestal maar 2 dorpen verderop te spelen, dus de investeringen in tenten, binnententen, akoestisch verantwoorde dekens etc kun je op je buik schrijven.
      Vervolgens wordt er gevraagd door het bandje van vanavond dat er wel een 12-banaans Line moet hangen van M, A, M, of welk alfabet dan ook.

De feesttent-eigenaar (of pachter) denk maar aan 1 ding : bier, en zal die lines etc een zorg zijn. ( en jij moet je bek houden met dat dure salaris van jou,, 400 euro per dag... das stelen, mijn glazenhalers kosten maar 60 per dag, en die eten gewoon een patatje oorlog)..

Nog afgezien van de brandwerendheid van de doeken die we op willen hangen,,,
      Laten we wel zijn, de tijd dat Normaal 6 dorpen verderop te horen was ligt ook een beetje achter ons, althans dat hoop ik dan maar...

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Even deze thread op de rails houden, want het lijkt allemaal een beetje te ontsporen...:

Mensen, ik wil effe duidelijk maken dat ik het hier NIET alleen maar heb over feesttenten !!!! Ik had ze effe als extreem voorbeeld aangehaald, omdat iedereen zich daar qua akoestiek iets bij voor kan stellen. In feesttenten gaat het inderdaad vaak om bier-zuipen en is kwaliteit eigenlijk onbelangrijk... maar je moet niet vergeten dat er de meeste serieuze festivals ook tenten staan waar serieuze bandjes in spelen... deze horen dus effectief in dezelfde categorie !! diezelfde k@t-akoestiek !! Alleen dan zonder de 'stapel hout links en rechts' mentaliteit (gelukkig).

Zoals reeds vele malen duidelijk gesteld gaat het mij erom dat er bij evenementen waar kwaliteit belangrijk is, of athans zou moeten zijn, ik vind dat er wel wat vaker buiten de gebane paden gedacht mag worden. Een voorbeeld zijn de eerder genoemde festivals... mensen kopen daar toch voor aardig wat geld een kaartje om serieuze artiesten te zien. Dan wordt daar vaak geld uitgegeven aan dure spullen, terwijl redelijk eenvoudige oplossingen zoals akoestische aanpassingen VEEL meer nut zouden hebben.

En sorry Mac, maar doeken hangen helpt WEL... ik heb het misschien nooit in 'feest'tenten gedaan omdat ik daar vrijwel nooit zit, maar op eerder genoemde festivals, diverse soorten hallen en bepaalde open-air podia heeft het strategisch ophangen van doeken zich wat mij betreft zeker bewezen !!!
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by showband
          ...Een frisse fotodoek van 10 bij 4 met een tropisch eiland voor 100 euro extra... welke organisatie zou dat NIET doen?
          versus
          Een "extra stuk zwart doek van 100 euro extra want dat is beter voor het geluid" zie ik je niet verkopen...
          Het mag ook een andere kleur zijn hoor ... echter: dat foto-doek is geen doek, maar ZEIL... maw: je maakt het probleem waarschijnlijk alleen maar groter! Mooi idee, maar niet heel reeel denk ik.

Ik snap jouw perspectief zeker wel, maar ik heb het hier specifiek niet over feestjes van een paar honderd man publiek... dat mag duidelijk zijn. Ik heb het hier over evenementen waar er budget is voor kwaliteit te gaan, maar dat dat in de verkeerde hoek wordt gezocht. Niet dat slimme akoestische aanpassingen niet voor het kleine circuit zouden gelden, maar daar is het vaak al helemaal 'roeien met de riemen die je hebt' en vaak geen/ weinig budget.

p.s. dat doek waar jij het over hebt Showband hebben organisatoren vaak al: dat hangen ze voor mijn PA !!

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Hoeveel gaan deze akoestische aanpassingen toevoegen aan de beleving van de mensen of is het alleen om de geluidstechnicus vrolijk te stemmen?

... de meeste mensen die hier reageren zitten volgens mij wel in het 'stapel hout links en rechts' circuit. En daar ga je niet alles oplossen met een paar backdropjes
            Quote MacG : "Een zaalakoestiek met een backdrop aanpassen is hetzelfde als een ferrari met een volkswagen kever koplamp erop, het ziet er misschien wel geinig uit, maar het helpt alleen maar in het donker"

Zo ... het aandeel gestructureerde (positieve) bijdrages gaat achteruit met dit soort flauwekul uitspraken zeg. Zoals Berolios reeds aankaartte geldt de stelling (misschien juist) niet voor enkel feesttenten maar voor die talloze andere situaties waar collega mede forum-ers staan. Wellicht dat die misschien wel net zo wijs zijn als Kokkie maar hier itt hem (en de anderen die er het nut niet van (willen) zien) wel hun voordeel mee doen.

Overigens is er sinds enige tijd betaalbaar printbaar "vlaggedoek" op de markt dat je voor panelen dempingsmateriaal kunt spannen. Da's reclame / decoratie en functionaliteit in 1. Ik geloof best dat dit een goede kans van slagen heeft bij de wat serieuzere evenementen, en daar hebben we het over dus.

Groetos !
            Last edited by Koen van der K; 21-09-08, 12:01.
            Meer is minder, minder is meer

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Originally posted by Koen van der K
              Zo ... het aandeel gestructureerde (positieve) bijdrages gaat achteruit met dit soort flauwekul uitspraken zeg. Zoals Berolios reeds aankaartte geldt de stelling (misschien juist) niet voor enkel feesttenten maar voor die talloze andere situaties waar collega mede forum-ers staan. Wellicht dat die misschien wel net zo wijs zijn als Kokkie maar hier itt hem (en de anderen die er het nut niet van (willen) zien) wel hun voordeel mee doen.

Overigens is er sinds enige tijd betaalbaar printbaar "vlaggedoek" op de markt dat je voor panelen dempingsmateriaal kunt spannen. Da's reclame / decoratie en functionaliteit in 1. Ik geloof best dat dit een goede kans van slagen heeft bij de wat serieuzere evenementen, en daar hebben we het over dus.

Groetos !
              Ah, dus mensen na laten nadenken over waar het geld vandaan moet komen voor de extra kosten is geen nuttige structurele bijdrage?
              En (quote berolios) "Het is de taak van een groot aantal partijen samen om de kwaliteit van een evenement naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen." is wat ik 'beleving' noem en daarin moeten afwegingen gemaakt worden in budget.

Verder worden er ook regelmatig locaties gekozen voor evenementen vanwege de uitstraling, om daar nou akoestische aanpassingen aan te gaan doen? Of denk je dat iedereen met een beter gevoel naar huis gaat als er een evenement in het Concertgebouw in Amsterdam is, waarbij geluidsversterking nodig is, en dat we dan het concertgebouw met backdrops en akoestische panelen gaan afhangen (met of zonder leuke print)?

Maar misschien zijn jullie allemaal wel heel goed 'schoenmaker blijf bij je leest' bezig. Op en top geluidskwaliteit. Maar op productie niveau spelen misschien nog wel andere zaken?
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Ah, dus mensen na laten nadenken over waar het geld vandaan moet komen voor de extra kosten is geen nuttige structurele bijdrage? ... Maar misschien zijn jullie allemaal wel heel goed 'schoenmaker blijf bij je leest' bezig. Op en top geluidskwaliteit. Maar op productie niveau spelen misschien nog wel andere zaken?

Whatever ... blijf vooral doen waar je zo goed in bent, dan houden wij dit topic verder wel interessant zonder zaken uit de totaalcontext van dit relaas trekken. Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met alles wat je post maar je belicht zaken mijns inziens niet in de context zoals wij dat in eerste instantie zien. Daarbij ben ik van mening dat er hier ook genoeg mensen rondlopen die wel degelijk weten waar ze over praten, en dan niet enkel over dat kleine stukje geluid in een complete productie.

Enfin, klein voorbeeldje vandaag weer bij een popfestival in Breda. Ik mag die FOH gasten de kost geven die in zo'n akoestisch dramatisch zeiltentje een goed geluid proberen neer te zetten. Een paar stukken backdrop had 't die mannen mijns inziens wel wat makkelijker kunnen maken. Sfeer was weer prima, goed weer en koel bier !

Groetos !
                Last edited by Koen van der K; 21-09-08, 15:57.
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Originally posted by Koen van der K
                  Whatever ... blijf vooral doen waar je zo goed in bent, dan houden wij dit topic verder wel interessant zonder zaken uit de totaalcontext van dit relaas trekken. Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met alles wat je post maar je belicht zaken mijns inziens niet in de context zoals wij dat in eerste instantie zien.

Groetos !
                  Nou Koen, 2 vragen dan maar.
                  1. Waar ben ik goed in?
                  2. Wat is de totaalcontext waar jullie het over hebben?

Maar Breda Barst zou best een leuk festival zijn om er ff bij te doen als vrijwilliger. Fijn dat het goed verlopen is en ik hoop dat het bier na het werk was.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

In sommige feesttenten (vooral de wat sjiekere) hangt een wit doek mooi gedrapperd van de nok naar de zijkanten, hoewel dat helemaal niet biergooiproof is, en helaas ook erg duur, geeft het wel een heerlijk drop en demp effect, is gewoon prima te mixen in zo'n tent.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

...Verder worden er ook regelmatig locaties gekozen voor evenementen vanwege de uitstraling, om daar nou akoestische aanpassingen aan te gaan doen? Of denk je dat iedereen met een beter gevoel naar huis gaat als er een evenement in het Concertgebouw in Amsterdam is, waarbij geluidsversterking nodig is, en dat we dan het concertgebouw met backdrops en akoestische panelen gaan afhangen (met of zonder leuke print)?...
                      Het mag duidelijk zijn over welke context ik praat, toch? Je gaat het concertgebouw natuurlijk niet volhangen met zwarte doeken, net zo min als dat je dat in het Kurhaus of waar anders van dat soort lokaties ook gaat doen. In het concertgebouw ga je ook geen dikke rock 'n roll band neerzetten, het meest versterkte zal wellicht iets van wereldmuziek zijn. Daarbij, als je dat soort lokaties kunt betalen, kun je ook de juiste mensen en artiesten betalen. Vorig jaar die xx-jaar wereldomroep show gedaan met Blof in het concert gebouw en dat klonk toch zeker niet slecht. Je moet in zo'n geval gewoon werken met de akoestiek in volume en klank. Daar was de prioriteit van de show ook duidelijk: de TV-uitzending... zaalgeluid was dus in beginsel minder van belang tov van hoe het er allemaal uitzag.

Originally posted by Hansound
                      In sommige feesttenten (vooral de wat sjiekere) hangt een wit doek mooi gedrapperd van de nok naar de zijkanten, hoewel dat helemaal niet biergooiproof is, en helaas ook erg duur, geeft het wel een heerlijk drop en demp effect, is gewoon prima te mixen in zo'n tent.
                      Alleen is dat dan meestal niet in de traditionele 'feesttent'-zin, maar waarschijnlijk vooral bij bedrijfsevenementen, toch? Is trouwens al eerder voorbij gekomen in deze thread.

Afijn, ik vind het erg jammer dat de thread niet de kant op gaat waar ik heen probeer te sturen: input van collega-bandjes-mensen die hier iets nuttigs over te zeggen hebben. De context is dus duidelijk: het 'normale' circuit voor bandjes zoals festivals en clubs... dus betonnen dozen, kletter-podia, tenten en meer van dat soort irritante akoestische situaties .

Comment

• dwali
                        • Jun 2002
                        • 92

Hoi allen,

toch ook maar even inhaken..:

Helaas moet ik het met Mac eens zijn dat 99vd100 keer de opdrachtgever/organisator de kosten belangrijker zal vinden dan een voor hem/haar "onduidelijk" akoustisch venomeen..

Of er nu een MH3 of een XL4 neergelegd wordt is meestal niet de keus vd opdrachtgever, maar is een vraag vanuit een rider.. Dus ook al ga je doeken hangen, die vraag blijft.. (daar gaat je "wisselgeld")

Het feit dat we soms op plekken komen die een geluidstechnische hel zijn (cruise terminal, now and wow, westergas.. enz enz..) zegt al genoeg dat die opdrachtgevers daar niet mee bezig zijn... (of zich daarvan bewust zijn..)

Soms kan "het probleem" in het voortraject meegenomen worden, en kan er wel overtuigt worden daar budget voor vrij te maken.. (meestal hangen de doeken trouwens om cosmetische reden, dat het dempt is mooi meegenomen..)

gr,.dwali
                        For those about to rock, we salute you...

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

...fijn dat de mod die uitspattingkjes mooi heeft weggepoets... ik stem voor het modden van je 'eigen' threads !!

Comment

• Erwo
                            • Jan 2009
                            • 4

mijn vraag week iets te veel van het onderwerp af, nieuwe thread gemaakt (http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...tml#post495857)

excuses moi.
                            Last edited by Erwo; 07-01-09, 23:16. Reason: Te veel off-topic, nieuwe thread gestart

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Beste Erwo,

Welkom op dit forum!
                              Rechts bovenaan vind je de zoekfunctie. Als je daar 'backdrop' intypt, kom je denk ik een heel eind.

Neem ook eens goed het 'newbies' gedeelte door, daar zul je vast en zeker bruikbare threads vinden.

Jouw vragen vallen helaas nogal buiten dit onderwerp, dus bij deze het verzoek jouw post effe weg te poetsen en een nieuwe thread te openen. Daar heb je de mods niet voor nodig, geef je hun ook weer wat rust .

p.s. Backdrop is niks anders dan (veelal) dikker zwart doek dat wordt gebruikt vanuit vooral esthetisch oogpunt om podia en zalen netter te maken.
                              p.s.2 Jouw probleem is niet zo 1,2,3 op te lossen, er zijn wel wat tips, maar aan natuurkunde kunnen ook wij helaas weinig veranderen ... --> Open even een nieuwe thread en ik beloof je dat je nuttige input zult krijgen ...

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

Originally posted by dwali
                                [...]Of er nu een MH3 of een XL4 neergelegd wordt is meestal niet de keus vd opdrachtgever, maar is een vraag vanuit een rider.. Dus ook al ga je doeken hangen, die vraag blijft [...]
                                Hi Dwaal,

Tsja, het klopt natuurlijk helemaal wat je zegt... juist dit is een van de redenen dit onderwerp eens in de groep te gooien. Ik weet namelijk zeker dat een groot deel blijer zal worden van een MH-3 in een goed klinkende ruimte, dan een XL-4 in een bagger-keet... althans, als er rationeel nagedacht zou worden en politiek (en ego's) geen rol zouden spelen.... en als de rest (PA, mensen, etc) gewoon dik voor elkaar is, zou het me verbazen als er echt mensen gaan klagen (MH-3/ XL-4 is wel groot verschil, maar neem eens een XL-200 / H-1000 of zo tov een XL-4).

Feit blijft dan wel weer dat die dikkere tafel juist WEL weer zijn meerwaarde kan leveren in een akoestisch aangepaste ruimte ... kip en ei was het geloof ik, zoiets?

Maar het zou toch mooi zijn als aan de ene kant de bands/techneuten vragen voor akoestische aanpassingen. Maar aan de andere kant ook opdrachtgevers beter begeleid worden (in oa het voortraject) in het effectiever besteden van hun budget? Dan zou de kwaliteit opeens een paar sprongen in de goeie richting maken, toch? Daarbij vind ik dat 'huistechneuten' zich hier wel wat vaker hard voor mogen maken... maar dat is misschien mijn perspectief... soms is het heel simpel (hoeft zeker niet veel te kosten, paar doekkies) ZO veel beter te maken dat ik het echt zonde vind dat er gewoon niet over nagedacht wordt. Door het hier gewoon al eens over te hebben, kan al helpen (hoop ik dan naief ).

Kijk... als het om de opening van een of ander gebouw gaat, waar toevallig een bandje komt spelen... soit... Maar ik heb het hier juist over die gevallen waar het om de muziek moet gaan, dus ook geluidskwaliteit hoog in het vaandel zou moeten staan... Erg mooi voorbeeld inderdaad: pop-gigs in de Westergas Gashouder... Maar ook die klote-tent-podia die overal neergepleurd worden bij zo'n beetje alle mid-size festivalletjes... mooi en stevig ja... maar het klettert ook alle kanten uit !! (en het is in mijn ogen zo simpel op te lossen: doekkie in het dak, in de zijkantjes en aan de achterkant en klaar is klara... )

Thanks maar weer !
                                Last edited by berolios; 07-01-09, 23:21.

Comment

Working...