Oktava (+MOD's)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    #1

    Oktava (+MOD's)

    Bonjour eenieder,

    Het Russische Oktava kennen we denk ik allemaal wel, die mannen hebben een aantal zeer bruikbare modellen ertussen zitten (ook o.a. Ribbons). Het schijnt dat een aantal grootmembramen zo uit de fabriek OK zijn, maar als je ze modificeerd schijnen ze echt opeens stukken vetter te worden, zeker voor die prijzen (lees ik dan hier en daar).

    Bij de meest uitgebreide modificatie blijft er niet meer veel van het orgineel over ;-)... nieuwe bedrading, nieuwe elektronika, nieuwe grill en ophanging.
    Het type dat mijn interesse heeft is een MK-319 standaard PEO modificatie en ik zou hem live voor vanalles willen gebruiken, maar vooral gitaar cabs e/o overhead.

    Nu zijn deze (kant en klare) MODs tegenwoordig ook via de officiele weg te koop en ik vroeg mij af of iemand hier ervaring heeft met de gemodificeerde versies?


    Verder vroeg ik mij zowieso af hoe de gebruikers-ervaringen liggen met de oktava-grootmembramen en Ribbons (dus niet de MK-012jes). Bij onzer dr dB heb ik de Ribbons wel vaker gehoord en die vind ik gewoon VET, op overheads durf ik ze zelfs waanzinnig te noemen... dat ribbon kapsel weegt natuurlijk niks, dus die hoge tonen komen er erg natuurlijk door. Ook op gitaar schijnen ze vet te zijn, vorig jaar met een Royer op gitaar (cab) gewerkt en dat was superdik. Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met de Oktava ribbons? En met welke van de drie dan... ML-52-1, ML-52-2, ML-53 ?? En waar gebruik je die dan voor ?

    Wat die grootmembramen betreft hebben we vorig jaar een keer die 219 getest (ongemodificeerd) en dat was het toch niet op gitaar (cabinet), er was toen een 101 die een stuk beter uit de verf kwam.


    Reden van deze thread is wat meer inzicht te krijgen in de mics die misschien interessant zijn eens uit te proberen en dan vooral die dingen die zich onderscheiden van wat je in de normale verhuur- koffers/ kisten/ lades aan microfonie tegenkomt. Aanschaffen komt dan misschien wel weer later in het jaar een keer ;-).

    Ciao
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

    #2
    Wat die grootmembramen betreft hebben we vorig jaar een keer die 219 getest (ongemodificeerd) en dat was het toch niet op gitaar (cabinet), er was toen een 101 die een stuk beter uit de verf kwam.
    Onthou dat de 319 in weze een 219 is in een minder lelijke behuizing!

    Verder ben ik ook benieuwd naar betaalbare grootmembraams vooral ook voor toepassing op gitaarcabs. Sinds ik in de studio een Neuman M147 en een Microtech Gefel 990 naast een SM57 heb gehouden, ben ik me gaan afvragen waarom ik live dat dunne gekras toch al die jaren geaccepteerd heb. Maar ik zie het ook niet zo zitten om standaard maar een paar mics van 3000 euro p.s. of duurder mee te gaan slepen. Gelukkig zijn de 609's al een stuk beter, maar ook ik wil wel meer. Ik zou graag willen dat wat ik voor de gitaarspeakers hoor over kan brengen naar de P.A.

    Als de Oktavaas al dan niet gemodificierd die klus aankunnen, zou ik er live wel weer wat mogelijkheden bijhebben.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

    Comment

    • Carl
      • Nov 2000
      • 907

      #3
      Is een grootmembraan van Røde/CAD/Samson ofzo niet bruikbaar?

      Ik loop al een tijdje te denken om zoiets te kopen als overhead mic.
      Vanaf € 49,00 koop je al zo'n ding.
      Ik zou niet zo gauw een Samson kopen, maar Røde en CAD lijken me prima dingen, zeker voor het geld. Een Røde NT1A kost € 169,00 retail, CAD ligt wat hoger, zo vanaf een honderdje of 3~4 denk ik.
      Prijzen van Oktava heb ik niet in mijn hoofd, maar liggen wel boven de 1000 toch?

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        Originally posted by sparky
        Onthou dat de 319 in weze een 219 is in een minder lelijke behuizing!
        Is dat zo? Ze zijn qua karakteristiek toch wel beduidend anders. Of we er vorig jaar ook een 319 bij hadden en hoe die uit de verf kwam weet ik eerlijk gezegd niet meer.

        Maar we zijn dus in feite op zoek naar hetzelfde wat git cabs betreft. Ik heb altijd wel goede resultaten met een 414 hiervoor, maar dat vind ik op dit moment een beetje duur eigenlijk. Voor een 414 heb ik 3 Oktava Ribbons of 7 319's (ongemodificeerd)... en een 414 kun je vaak ook nog wel krijgen van een club of verhuurbedrijf op een festival. Een 57 (al dan niet in een combi met wat anders) op gitaar kan ik mijn ding trouwens altijd gewoon mee doen hoor, dus dat ben ik niet helemaal met je eens, hoewel ik ook wel erg gecharmeerd ben van die 909 (die nieuwste platte). Maar ik wil ook wel graag zelf vette mics meenemen voor gitaar die je ervoor zet en waarmee je dan al praktisch klaar bent. Trouwens, wat in een studio werkt hoeft in een live situatie natuurlijk niet even goed te werken, maar daar zullen we het wel over eens zijn denk ik.


        CAD en Samson ken ik niet direct, maar heb wel het sterke vermoeden dat dit klankmatig niet van de orde is die ik zoek. Waarom juist Oktava is vooral omdat die niet duur zijn (volg het linkje in de openingspost maar eens) en toch erg goed schijnen te zijn, mits je de juiste modellen/ modificaties neemt. Rode heb ik wel vaker mee gewerkt en is zeker niet slecht, maar hiervoor geld eigenlijk hetzelfde... niet helemaal wat ik zoek.

        Thanks!
        Last edited by berolios; 23-01-08, 13:38.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • Lennartsound
          • Dec 2006
          • 269

          #5
          Rode is prima spul. Cad is gewoon niet zo bekend hier. Studio Projects is ook heel erg ok, zeker gezien z'n prijs. Samson zou ik maar niet aan beginnen.

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Originally posted by Lennartsound
            Rode is prima spul. Cad is gewoon niet zo bekend hier. Studio Projects is ook heel erg ok, zeker gezien z'n prijs. Samson zou ik maar niet aan beginnen.
            Ik heb eens een Studio Projects C-1 (?) op git cab gehad en daar was ik toen heel erg blij mee. Ik was bang dat vermelding van andere merken en types in de openingspost gevaar zou opleveren voor 'vervuiling', zoals we dat hier af en toe zien gebeuren. Ik ben ondertussen eens naar de prijslijst van Helios (importeur Studio Projects) aan het kijken en zie nu dat die C-1 eigenlijk best aantrekkelijk geprijsd is (ongeveer vergelijkbaar met de duurste Oktava 319 MOD).

            Rode heb ik wel eens mee gewerkt (vooral die pijpjes) en is zeker prima spul, alleen heeft het me tot nu toe nog niet echt kunnen overtuigen. Moet hier wel eerlijk bij zeggen nog nooit een Rode grootmembraam op gitaar geprobeerd te hebben, dat niet.

            Wederom bedankt voor de reacties, hopelijk nog een paar meer van dat ;-) !

            Adios!
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • Lennartsound
              • Dec 2006
              • 269

              #7
              Originally posted by berolios
              Ik heb eens een Studio Projects C-1 (?) op git cab gehad en daar was ik toen heel erg blij mee. Ik was bang dat vermelding van andere merken en types in de openingspost gevaar zou opleveren voor 'vervuiling', zoals we dat hier af en toe zien gebeuren. Ik ben ondertussen eens naar de prijslijst van Helios (importeur Studio Projects) aan het kijken en zie nu dat die C-1 eigenlijk best aantrekkelijk geprijsd is (ongeveer vergelijkbaar met de duurste Oktava 319 MOD).

              Rode heb ik wel eens mee gewerkt (vooral die pijpjes) en is zeker prima spul, alleen heeft het me tot nu toe nog niet echt kunnen overtuigen. Moet hier wel eerlijk bij zeggen nog nooit een Rode grootmembraam op gitaar geprobeerd te hebben, dat niet.

              Wederom bedankt voor de reacties, hopelijk nog een paar meer van dat ;-) !

              Adios!
              Ik heb die C1 op zo'n beetje alles geprobeerd en het verbaasde me iedere keer weer hoe universeel deze vocal mic eigenlijk is. Altijd goeie presence!
              Het wordt natuurlijk nooit een Neumann qua finesse maar enfin, prijs etc..

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Originally posted by Lennartsound
                Ik heb die C1 op zo'n beetje alles geprobeerd en het verbaasde me iedere keer weer hoe universeel deze vocal mic eigenlijk is. Altijd goeie presence!
                Het wordt natuurlijk nooit een Neumann qua finesse maar enfin, prijs etc..
                Gebruik jij hem dan vooral live, of in de studio? Zoals ik al zei zou gitaar cab mijn eerste toepassing zijn, misschien OH... in ieder geval live-gebruik. Met wat voor mics vergelijk je die C-1 dan?? Ik kan wel vragen het karakter te beschrijven, maar dat is zo persoonlijk natuurlijk. Die gitarist waar ik die C-1 toen bij gebruikte had van zichzelf niet zo'n goede sound... ik zat er eigenlijk altijd een beetje mee te klooien... Met die C-1 viel het toen opeens een stuk beter op zijn plek. dat is eigenlijk het voornaamste dat ik me ervan herinner. Heb er bij hem ook vaker een KSM27 op gehad, maar daar had ik dat niet zo bij. Kan ook een combinatie van diverse elementen geweest zijn natuurlijk. Gewoon kijken of ik er ergens twee kan lenen en eens volop uitproberen denk ik, hetzelfde geld voor die ribbons want die heb ik nog nooit zelf gebruikt.

                Verder, om even terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag: niet veel Oktava grootmembraam gebruikers hier mag ik concluderen?
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4516

                  #9
                  Geen Oktava grootmembraam gebruiker.
                  Wel een erg enthousiaste sE 2200A gebruiker.
                  Voor dat geld vind je niet snel beter.

                  Ik doe trouwens het meeste el gitaarwerk in de studio met kleinmembraam.
                  Maar voor de gevallen dat het ronder moet klinken is de sE te gek.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Hey, thanks...
                    ... sE zeker ook bekend en stond achter de schermen ook al op het uitprobeer-lijstje, 2200 ligt qua prijs ongeveer hetzelfde als de C-1, vaker gebruikt, maar eigenlijk alleen bij bigband/ jazz. Ooit wel eens live gebruikt voor je cab?

                    Ik ga gewoon eens proberen wat mics bij elkaar te krijgen/ lenen/ huren als ik weer eens een langer lopend festival draai... dan kan ik ze eens goed uitproberen en kijken wat de klank geeft dat ik zoek.
                    Last edited by berolios; 23-01-08, 20:39.
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Ik moet toch zeggen, ik ken 3 klassen van microfonen. Low budget (Stagg enz..) middenklasse (AKG C4000 enz...)en dan de echt goeie (neumann AKG C414 en andere).
                      Ik moet eerlijk bekennen ik heb de oktav(b)a MK012 en de MK219 (oa bij saxen) geprobeerd, dat deze als low budget geprijsd zijn, maar ver boven de middenklasse uitsteken qua kwaliteit.

                      Die MK319 en ML52 (ribbon) heb ik nog niet getest, maar als ze in hun functie dezelfde kwaliteit hebben als die andere 2 zou ik geen seconde twijfelen wat gekocht.
                      Die MK012 blijf ik maar bijkopen.

                      Wel opletten met Chinese kopijen. Dit bewijst dat Oktava een bijzondere kwaliteit is. Brol wordt niet gekopieerd.

                      Maar het blijven aardslelijke dingen. (zou mijn vriendin zeggen)

                      Comment

                      • berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

                        #12
                        Originally posted by frederic
                        Wel opletten met Chinese kopijen. Dit bewijst dat Oktava een bijzondere kwaliteit is. Brol wordt niet gekopieerd.
                        Voor de geinteresseerden: HIER vind je een beschrijving hoe je de neppers van de echte kunt onderscheiden.

                        Het verhaal van frederic is van het type dat me in eerste instantie over Oktava heeft laten nadenken, want hij is niet de eerste die ik er zo over hoor praten. En dan heeft hij het voor zover ik begrijp over ongemodificeerde modellen, de gemodificeerde schijnen nog weer een pak beter te zijn.

                        Maar verder dus ook geen mensen ervaring met de ribbons van Oktava? Op de website van Oktava staat dat de ML-53 (ribbon) meer bedoeld is voor lage bronnen, dus de ML-52-01 of 52-02 zou dan beter in mijn toepassing passen waarschijnlijk.

                        Adios
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                        Comment

                        • bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

                          #13
                          Ik heb eens een Studio Projects C-1 (?) op git cab gehad en daar was ik toen heel erg blij mee.
                          Ik zou niet gauw een grootmembraam voor een gitaarcab zetten in het
                          wereldje waar ik meestal mix..., maar ik heb het afgelopen zondag toch
                          eens geprobeerd.
                          Op de linker speaker een E609 en op de rechter een Studio Projects C1.
                          Wat een verschil , de 609 gelijk maar gemute.
                          Ga aankomend weekend eens een SP B1 proberen, en zal kijken of ik
                          wat vergelijking wavjes kan plaatsen.
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                          Comment

                          • berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

                            #14
                            Tsja, zo zie je maar weer dat experimenteren soms leuke bevindingen op kan leveren!
                            Tof dat je er blij mee was! Wat was het voor show/ bandje?

                            Ik moet die misschien toch ook nog eens proberen, die C1. Probleem is natuurlijk dat er zoveel mooie spullen te krijgen zijn ;-)... maar ik ga eerst nog een en ander uitproberen !

                            Cheers
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                            Comment

                            • bones2001
                              • Aug 2003
                              • 741

                              #15
                              Was een lokale cover band die een live demo cd wou opnemen, dus
                              het kwam weer mooi van pas, gitaartje staat er lekker fris op
                              Mixen is net als schilderen.
                              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                              Comment

                              Working...