Jongens, jongens, wat is iedereen hier plots zo heilig zeg....
Slechte technici
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Jongens, jongens, wat is iedereen hier plots zo heilig zeg....
Voor mij persoonlijk hoef ik niet heilig te doen, ik ben anti-alcohol en drugs in het verkeer en tijdens het werk...Niet dat ik nooit wat drink, maar dat doe ik lekker als ik vrij ben..Drugs gebruik ik sowieso niet...dat schijnt klauwen met geld te kosten..en dat wordt niet altijd verdiend in deze handel...En uiteraard vind ik zeer onproffessioneel om je lam te zuipen op een klus...
Ik weet ook wel dat er bepaalde groepen zijn waar het heel normaal is om je lam te zuipen, blowen, snuiven whatever...Maar das niet voor Olafje weggelegd...
Uiteraard ook om het feit dat ik heel goed weet wat ik achter in de auto heb en wat er thuis wacht...En mijn rijbewijs is me heilig..;-) Spa Blauw en cola light rulzzz....;-)Olaf Duffhuës
**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**Comment
-
Ik word moe/sloom van alcohol. Niet van 1 of 2 biertjes/wijntjes/whiskey maar meer zeker wel. Voor, tijdens en als ik de bob ben dus gewoon geen druppel alcohol. Ben ik ook gezelliger als ik gewoon reageer in plaats van sloom uit mijn ogen te kijken, kan er niet goed tegen. Kan er niet van wakker liggen, leven met cola etc. is ook heel leuk en gezellig.
Comment
-
Comment
-
bij mij viel het op dat hoe groter de klus, hoe eerder je iemand met een witte neus rond zag lopen...niet voor niets dat ik vrij snel ben gestopt als tech bij een musical. Ik had een gezonde vrees voor werken op hoogtes, maar anderen waren door diverse redenen die imho ook met drugs te maken hebben zo overmoedig dat ze gerust ongezekerd uit een genie klommen om een headje uit de kap te trekken. Dat ik dat dan niet deed werd dan weer als zwak ervaren.
Maargoed..als ik op een fuif lampen aan het doen ben, en ik ben geen bob dan drink ik gerust een pint, en wel meer dan 1 ook. Als ik tech ben bij het een of ander drink ik er bij het eten eentje, en na afloop gaat er ook nog eentje in. Alles in verhouding tot de opdrachtgever!Comment
-
tech en bier
allereerst vind ik inderdaad dat je je niet lam moet zuipen achter de schuiven .
ik drink graag een pilsje,ook tijdens het schuiven maar wel in verhouding,dus niet te veel.
maar ja genoeg over het bobgedoe nu back to business
ik vind dat een goede geluidstechnicus niet alleen moet kunnen knopjesdraaien en in plaats van het afwerken van het merkenlijstje
van wat er moet staan moet de technicus ook een muzikant zijn.
het maakt niet uit welk instrument maar het is belangrijk om te kunnen
denken en je kunnen verplaatsen naar de gedachten van de muzikant.
ik denk dat dan een deel gewonnen is en het met het geluid helemaal goed komt.
hij zal natuurlijk moeten weten wat de installatie kan en feilloos de apparatuur beheersen.
ook flexibiliteit en improvisatievermogen is een pre.
het is niet altijd zo dat je een concertzaal hebt met super accoustiek en een meyer line array met een midas ervoor en een metershoog gevuld
effectrack.
je moet ook in staat zijn om met een mindere set zonder compressors en gewoon een simpel galmpje,drie monitortjes en een 12 kanaals tefel een goed geluid neer te zetten in een galmbak.
in het circuit waar ik werk komt het vaak voor dat de centrale plek van de
prominent aanwezige geluidsman in de zaal niet geaccepteerd word maar je achter de p.a. zit met je rekje en tegelijk een 6 weg monitorsysteem doet samen met f.o.h. en 10 minuten hebt om 8 man te soundchecken en gaan met die banaan
dus mannen het is niet altijd goud wat er blinkt maar het komt er op aan wat je in je mars hebt en welke ervaring die je hebt.
denk niet dat je op eenzame hoogte zit maar deel je ervaring met anderen zodat we er allemaal beter van worden.
wat ook belangrijk is:
de geluidsman is de eindverantwoordelijke muzikant en ik vind dat hij het recht heeft om met de band mee te denken over de opstelling en hij mag
de rider naar believen en beschikbare ruimte aanpassen omdat hij het eindresultaat bepaald en dat is een feitComment
-
hoi,
Ik vind het soms ook wel te gemakkelijk om slecht geluid op de ruimte, apparatuur, band, etc te steken. Het zijn inderdaad wel allemaal factoren die het geluid gaan bepalen. Maar kvind het even belangrijk hoe je er als technieker mee omgaat.
Tijdsgebrek, technicus heeft voor mij ook het recht om een goeie soundcheck te eisen. Want tenslotte wordt er niemand beter van, het publiek noch de muzikanten.
Ik ben zelf ook muzikant en vaak wissel ik dan zelf eens van plaats met de muzikanten...en kan die zelf eens in de zaal gaan luisteren. (Vinden ze meestal heel leuk).
Maar wat is goed geluid hé...dat is en blijft universeel...Comment
-
Op zich is er aan een pintje op job zeker niks mis. Zeker niet voor een lichttech. En op voorwaarde dat je niks met rigging te maken heb is ladderzat afbreken nog steeds niet levensgevaarlijk. En zat licht doen gaat echt wel. Toch op een event met DJ: Laten we zeggen dat je de vibe dan beter voelt
EDIT: begrijp me nu niet verkeerd: ik breek niet ladderzat events af hoorDat zou gewoon niet professioneel zijn...
Stackje luidsprekers afbreken met iemand die een slok op heeft? mij niet gezien, dit is in mijn ogen niet alleen gevaarlijk voor degene met een slok op maar ook voor de collega's. Je reactie vermogen is zo verneukt met een slok alcohol op dat je dingen niet meer juist kan inschatten en dat begint bij het stackje afbreken bij het kantelpunt je voelt dit niet meer je bent te laat om de luidspreker op te pakken.
Licht afbreken met iemand die een slok op heeft, vindt ik net zo verkeerd. Je geeft als argument als je niks met rigging te maken hebt kan het wel, maar wat als er een ketting uit een zak loopt? een shackle per abuis uit iemands handen valt? je bent gewoon te langzaam op zulke momenten.
als de deuren van de trailers dicht zijn absoluut drink ik dan ook een pilsje, maar onder het werken no-way.Comment
-
Wie wat wanneer drinkt is een zaak voor een ieder an sich!
Onderwerp hier is: slechte technici.
ga elkaar nu geen vliegen afvangen of, trendy gezegd, liggen komma neuken.
dat kwalificeert/past een goed technicus nietModerator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
Over neuken gesproken,... dat past/kwalificeert een goed technicus dan weer wel
Maar ehmmm. Tja,... 115db? Is dat nou echt een graadmeter van een goede tech? Hoezo pure stierenstront.
"Een vrouw weegt 70KG, dus is ze lelijk" Laten we wel voor het gemak vergeten dat ze Miss "2 meter" Universe is. Om maar even een achterlijke vergelijking te nemen. Vader Abraham verkoopt 100.000 CD's per jaar, dus is het goede muziek (Youp van 't Hek)
Ik ga meer voor de eerder genoemde berichten. Je inleven in de muziek, wat is het soort feest, welk type muziek, lopen die arrogante muziekanten te zeiken dat de gitarist z'n 4-stack Marshall op standje 11 heeft staan en dat dus HUN monitor harder moet en of de beste stuurlui ook in dit geval weer aan de wal staan. Ik meen te hebben gezien dat veel muziekanten gereageerd hebben en er is natuurlijk geen enkele muziekant die zijn monitor duidelijk, verstaanbaar en luid wil horen,.... tot ik jullie tegen kom en de SM84's in standje clip moeten omdat het bandje nog nooit accoustisch gerepeteerd heeft, voor z'n eigen geiligheid staat te spelen en het zelf nooit fout doet. Maar nu wel gaan zitten zeveren om 115db.
Of ga ik nu te ver moderator?
Laten we 1 ding voorop stellen, geluid zal altijd een vorm van smaak zijn en ook het volume is persoonsafhankelijk.
Maar ik kan me voorstellen dat 115db met alleen 1KHz wel wat overdreven is ja.Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfoComment
-
Nog even een toevoeging,...
Gehoorbeschadigingen lopen onze zielige tieners eerder door hun KF850 setje op hun I-Pod aan te sluiten en dit ook als zodanig te gebruiken dan door een bandje te gaan kijken wat een beetje stevig draait.
Misschien moeten alle boxenbouwers maar aansprakelijk gesteld worden, kunnen we ook de snack fabrikanten (plus aanverwanten), mars, Venco, Shell, enz, enz,... gaan aanpakken.
Ohw ja, wat ook wel handig is,... ga niet met je kop tegen de baskast hangen, is beter voor je gehoor. Of zullen we ze gewoon thuislaten.
Nee nu, anno 2007, komen de gehoorbaschadigingen door het kijken naar een bandje. En niet door hun I-Pod en andere herrieveroorzakers.
PA's uit de jaren 70 waren kwalitatief veel beter met minder hoge druk,... het was absoluut niet zo dat alles een hogere vervorming had, of toch wel? Uit langdurig onderzoek in de jaren 90(!) is gebleken dat het aantal db's een grote invloed heeft op de achteruitgang van het gehoor, maar dat een vervormd geluid veel sneller en een grotere beschadiging toebrengt aan het gehoor.
Laten nou net die I-Pods op standje oorlog ontzettend veel last hebben van vervorming. Ooit een tiener horen zeggen dat zijn dopjes al 5 jaar mee gaan?
Ik hoop dit zeer nuttige topic weer wat leven in te hebben geblazenZie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfoComment
-
In de present time vervormen fatsoenlijke setjes nauwelijks meer, en stoppen we pas bij 115dB.
En wat wil het liefst?
* 100dB, maar dan vervormd?
* 115dB, retestrak en helder?
Van dat laatste word je ook doof
Ik heb overlaatst een demo bijgewoond op een Q party, waar een VRX set gehangen werd: Iedereen was aant klagen dat het veel te stil was, en het geluid achter de FOH wegviel. Na meting van mensen van audioxl bleek wel dat op de FOH (allee ja, DJ booth in de zaal) er 115dB kletterde. Dan is het wegvallen nog relatief, achter in de zaal zal je nog 100dB gehad hebbenHet viel wel weg, daar niet van, en een delay was nodig. Maar wij hadden na een aantal uren in dat helder geluid geen referentie meer: de DJ bleef doorduwen, en wij hadden daar geen erg in (verterkers bolden netjes int groen).
Moraal vant verhaal: met een moderne set zonder decibelmeter op stap gaan (zowel drive inn als live) is zelfmoord. Ik zou zelf al lang een decibelmeter moeten hebben, das een feit. Maar ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de verhuurfirma (mijn baas dus, en niet ik) om een decibelmeter bij ofwel de lichttechnieker in de zaal, of de FOH technieker te leggen. Met moderne technieken (wireless ethernet en HIQnet enzo) is het voor lichtmensen poepsimpel om de hele set stiller te laten spelen.
En als we met z'n allen dat doorhebben, DAN zijn we gezonder bezig als de jaren 90. Want:
* 100dB onvervormd is beter voor de oortjes als 100dB vervormd...Comment
-
eventjes inspringen als lichtnicht ik zie dat de heer Poelmans hier met termen als Wireless enzo ligt te gooien... Ik weet dat wij het met een simpel xlr kabelke doen aangesloten op een laptop en zelf ik lichtnicht kan dat instaleren en gebruiken...
maar dat offtopic gezegd zijnde... ik vind een slechte technici iemand die maar wat staat aan te kl*ten en denkt dat hij het kent en kan... een persoon die er absoluut niets van kent maar er met zijn vingers afblijft tot hij het heeft leren kennen is dan voor mij wel een goede technici....
een andere def voor slechte technici is als het materiaal deftig is maar het geluid op niks aan trekt... maar sja das vrij persoonlijk dan ook weer....
*verhuist terug richting lichtforum*
Hold on a second, relax and listen...Comment
-
Kijk, ikzelf ben ook beginner in heel de geluidswereld. Kan een basic mixje neerzetten, en daar blijft het bij. Ga nog elke job in een of ander klein detail op mijn bek en daar leer ik van bij. Ben ik dan een slechte technieker?
Nee, zolang je uit je fouten maar leert. Je hebt er ook die denken dat ze het warm water hebben uitgevonden.Comment
Comment