Dubio FOH Mengtafel yamaha ls9 vs. roland m400

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• DJ Antoon
    replied
    Originally posted by ronwijnands
    De ruis blijft ,ook met de condensators in de xlr!

Ik heb de in-ears inmiddels op marktplaats gezet (wel zonde want ze waren pas gekocht) en ga nu voor de AKG IVM4 in-ears in de hoop dat het probleem dan is opgelost!
    Mijn inziens zou het met goede filtering bruikbaar moeten zijn.

Ooit al eens geprobeerd om er lijntrafo's tussen te zetten? Trafo's geven zo wie zo al weinig HF door, voor deze toepassing zou ik het zelfs wel durven testen met de goedkope stereo auto lijn trafo's, misschien nog een 2 extra condensators aan de ew300 zijde, al zullen deze waarschijnlijk wel wat kleiner moeten worden.
    Als dit werkt zou je het ook kunnen proberen met ferriet kralen, liefst meerdere wikkelingen, mocht dit niet voldoende zijn dan zou een goed common mode spoeltje weer wel goed kunnen werken.

Leave a comment:

• maranta
    replied
    delay functie op de losse grafische eq's die je op de outputs kunt inserten zodat je PA of delaylijn eenvoudig kunt delayen
    Ik kan dit niet terug vinden in de manual, is dit in de upgrade nog doorgevoerd? , ik ben nog steeds in dubio, al heeft roland de voorkeur, maar ik vind dit wel een must op dit soort tafels.

Leave a comment:

• ronwijnands
    replied
    probleem EW300 sennheiser nog niet opgelost!

De ruis blijft ,ook met de condensators in de xlr!
    Roland is niet de enige met dit probleem in combinatie met de EW300 sennheiser in-ear ;kijk maar op
    http://www.aviom.com/library/Technic...e-Solution.pdf

Daar maken ze een duidelijk verschil tussen de eerste generatie en de G2 serie ;misschien ligt daar het probleem ;we gebruiken nl. de eerste generatie transmitters in combinatie met de tweede generatie G2 ontvangers!

Ik heb de in-ears inmiddels op marktplaats gezet (wel zonde want ze waren pas gekocht) en ga nu voor de AKG IVM4 in-ears in de hoop dat het probleem dan is opgelost!

ps
    ligt niet aan pilot tone of stereo,focus,nabijheid zender,kanalen,interferentie etc.
    Last edited by ronwijnands; 11-01-09, 12:46.

Leave a comment:

• Outline
    replied
    Hier heb je de specs: RSS M-400 V-Mixer Live Mixing Console :: Specifications

Leave a comment:

• DJ Antoon
    replied
    Originally posted by Outline
    Nog even een aanvulling: stond vanmorgen onder de douche te denken (ideale locatie en al menig goede/geniale inval gehad daar) dat het misschien nog zou kunnen interfereren met of de stereo-pilot (iets van 19KHz?) of de pilot van Sennheiser zelf (iets van 38KHz).

Iemand een blik er op?
    Verwacht van niet bij dit soort verschijnselen heb je het vaak over vanaf een paar 100kHz tot in de MHz'en. Die MHz zijn simpel weg te filteren met een paar condensators, het is vooral het gebied vanaf de 100kHz die het lastigste zijn.

Aangezien de oplossing lijkt te zijn een 22nF condensator op elke signaalader, zit het kantelpunt boven de 100kHz afhankelijk van de uitgangsimpedantie van de roland.
    Is er iemand die weet hoe hoog deze precies is?

Leave a comment:

• Outline
    replied
    Nog even een aanvulling: stond vanmorgen onder de douche te denken (ideale locatie en al menig goede/geniale inval gehad daar) dat het misschien nog zou kunnen interfereren met of de stereo-pilot (iets van 19KHz?) of de pilot van Sennheiser zelf (iets van 38KHz).

Iemand een blik er op?

Leave a comment:

• DJ Antoon
    replied
    Originally posted by Outline
    Dat het probleem zich niet voordeed met een DB-Technologies-setje kan misschien komen omdat dat een MONO IEM-setje is?

Want hoe moeilijk is het nou voor Roland om zelf zoiets te testen, zeker met een merk als Sennheiser wat toch wel een industrie-standaard is?
    Het is erg gebruikelijk om op een input een RF filter te zetten, als de sennheiser zo gevoelig is, dan is het kantelpunt duidelijk op een veel te hoge frequentie gekozen of erger nog zit er helemaal niet in. Vergeet niet dat ook instraling van buiten af op de kabel dan binnen kan dringen en storing kan veroorzaken.

De roland mag ook niet teveel HF uitgeven, en waarschijnlijk is de frequentie van het stoorsignaal dermate hoog dat het van processor klokken afkomt. Soms word er gedacht dat als er een goed actief uitgangsfilter inzit dit niet mag gebeuren, maar bij deze hoge frequenties doen actieve analoge opamp filters het simpel weg niet meer. De enige goede remedie is een passief filter direct op de uitgang, vaak werkt enkel een condensator al voldoende, maar een extra (common mode) spoel doet wonderen.

Misschien wisten ze dit bij Roland en sennheiser al wel wat langer, dit soort EMC metingen word vaak pas gedaan als er al spullen verkocht zijn. En om het design dan nog aan te passen als alles verder goed werkt...

Een Mono iem setje maakt niet uit, deze jongens hebben waarschijnlijk een net ingangsfiltertje gemaakt.
    Ze hebben het allebei dus niet goed voor elkaar vrees ik...

Leave a comment:

• Outline
    replied
    Kijk, misschien is het Sennheiser-ontwerp niet helemaal heilig. Maar het Roland-ontwerp zeker ook niet!

Mijn redenatie is simpel: als ik met 9 van de 10 tafels (A&H's, Soundcraft's, O1V's, LS9's, Digico's, etc) geen problemen heb en met een Roland wel, ligt het wat mij betreft aan de Roland.

Dat het probleem zich niet voordeed met een DB-Technologies-setje kan misschien komen omdat dat een MONO IEM-setje is?

Benieuwd of het ombouwwerk qua kosten terug te vorderen valt bij Roland ivm ontwerpfout. Je mag er toch van uit gaan dat ze een product afleveren wat aan de eisen voldoet? En dat doet het in mijn ogen niet. Want hoe moeilijk is het nou voor Roland om zelf zoiets te testen, zeker met een merk als Sennheiser wat toch wel een industrie-standaard is?

Leave a comment:

• SoundOfSilence
    replied
    Beide?

Roland zou geen signalen boven de 20k mogen uitgeven en Sennheiser zou er niet gevoelig voor moeten zijn.

Maar! wie zegt dat Sennheiser er gevoelig voor is? Kan zijn dat in de Sennheiser het door een mengproduct hoorbaar gemaakt wordt, maar dat wil nog niet zeggen dat het aan de Sennheiser ligt.

Als ik 12v dv op mijn autoradio zet doet ie het prima, is het 11 volt met 5 volt wissel erbovenop, dan denk ik dat ik iets raars ga meemaken. Ligt het dan aan mijn autoradio, of aan de voeding?

het sap uit de Roland zou zo schoon moeten zijn dat een erop aangesloten apparaat er geen storing van ondervind.
    Andersom verwacht je toch ook dat je draadloze ontvangers zo schoon zijn dat je ADC's in de Roland geen gekke dingen gaan doen.
    Last edited by SoundOfSilence; 06-01-09, 22:47.

Leave a comment:

• MusicSupport
    replied
    Originally posted by purplehaze
    is het dan een ontwerpfout van Sennheiser of Roland... ;-)
    Ruisproblemen met de gebalanceerde ingang (zowel op Jack als XLR) van de IEM300 series heb ik ook wel eens met andere tafels ervaren. Kan ook opgelost worden door de kabel naar de IEM ongebalanceerd te maken...

Leave a comment:

• purplehaze
    replied
    is het dan een ontwerpfout van Sennheiser of Roland... ;-)

Leave a comment:

• ronwijnands
    replied
    ruis door combinatie M400 en sennheiser inear

Ff om het verhaal compleet te maken:

We hebben ipv sennheisers DB inears gebruikt en die hadden nergens last van. (terwijl dat een goedkopere serie is!)

Leave a comment:

• showband
    replied
    compander-schakelingen zitten in alle draadloze sets in de betaalbare prijsklasse.

De werkingsfrequenties van digitale zaken en Uhf zenders zitten ver boven de gehoordrempel. Als je veel ruis hoort betekent dit dat je volgens mij interferentie krijgt van twee HF bronnen. De bijgeluiden zitten in het hoorbare gebied. Inderdaad, dat hoor je uit te filteren. Bij de veroorzaker van de storing, in dit geval de roland.

een sterk nadeel van processorchips is de processornoise. Smoorspoeltjes op adapterkabels en GSM storingen op versterkers zijn bekende zaken die daar door de consument van gemerkt kunnen worden.

Het is aan de fabrikanten om de storingen van hun processors binnen hun behuizing te houden. Roland heeft in dit geval kennelijk op elke XLR twee condensatortjes bespaart... Niet uniek. Wel K*T....Wie herrinert zich nog het urenlang vervangen van 741 opamps in mengtafels in de jaren tachtig. En de venice heeft grote ontwerpfouten qua ingangstrappen.
    Last edited by showband; 06-01-09, 10:27.

Leave a comment:

• SoundOfSilence
    replied
    Originally posted by showband
    een draaggolf in de Uhf band bij een in/earsetje zit toch in de Mhz band?

w.t.f. interfereert HF noise van de roland daarmee?
    Volgens mij is het anders.... de Roland geeft boven de 20k rommel uit. Door de compander-schakeling in de Sennheiser wordt dit hoorbaar (iets met mengfrequenties, fase-ellende of wat dan ook)

Rommel is inerhent aan D/A converters, maar normaliter filter je strak op de maximaal nodige bandbreedte.

Leave a comment:

• showband
    replied
    een draaggolf in de Uhf band bij een in/earsetje zit toch in de Mhz band?

w.t.f. interfereert HF noise van de roland daarmee? Dan heb je processorherrie op de outputs. Niet leuk met een analoge eindbak en gevoelige tweeters. Die zit je dan ongemerkt heet te stoken.

Dit probleem heb ik met zelfs oude soundcraft digitale tafels nog nooit van gehoord. Dus "alle tafels" hebben dit zeker niet. Muss draait volgens mij ook wekelijks met in/ear setjes op digi tafels. Ook nooit dat verhaal bij gehoord.

Als twee condernsatortjes een mooie oplossing zouden zijn dan kunnen onze japanse vrienden die toch wel in het ontwerp even meenemen?

Leave a comment:

Working...