Dubio FOH Mengtafel yamaha ls9 vs. roland m400

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • frederic
    replied
    Originally posted by paulschreuder
    Hoezo is de LS9-32 de enige tafel die financieel haalbaar is? Een RSS M-400 o.b.v. 32 inputs (b.v. met 2x 1608 stage-unit) kost netto ongeveer hetzelfde maar met daarbij het grote voordeel van een digitale multi (laag gewicht, ongevoelig voor interferentie, betere klankwaliteit)

    Groet,

    Paul
    De Roland tafel is wel een klasje minder en is wel degelijk enkele duizenden euro's duurder. Tenminste als je een set neemt met 32/16 kanalen.
    Komt er nog eens bij dat Roland een klote merk is op gebied van updates enz... En dat de klankkwaliteit beter is ben ik nog niet zo zeker van! Het is vooral deze aan de knopjes die dit bepaald.

    Leave a comment:


  • paulschreuder
    replied
    Originally posted by frederic
    heb die LS9 aan het werk gezien op ons festivalletje, en ben daar ferm naar staan kijken en luisteren. Als ik al een live digitafel zou kopen zou het de LS9 zijn. Is ook de enige tafel van dit niveau die financieel haalbaar is. Zeker gezien je eigenlijk niets meer moet kopen van outboard gear. Dacht hem gezien te hebben voor een 9000 euro multikabel van 32/8 op 40m inbegrepen.

    Na amper 1/2 uurtje uitleg kon zelfs ik ermee overweg.
    Enig nadeel is het ontbreken van VCA groepen. Maar dit kun je eenvoudig oplossen door kanalen aan elkaar te bundelen. Het overzetten van settings van éne kanaal naar het andere is ook eenvoudig.

    De klank en kwaliteit van de effecten zijn ook meer dan behoorlijk.
    Is een ideale digitale tafel voor de kleinere PA-man. We hadden in 1 uur een volledige PA opgesteld met 2 man!
    Hoezo is de LS9-32 de enige tafel die financieel haalbaar is? Een RSS M-400 o.b.v. 32 inputs (b.v. met 2x 1608 stage-unit) kost netto ongeveer hetzelfde maar met daarbij het grote voordeel van een digitale multi (laag gewicht, ongevoelig voor interferentie, betere klankwaliteit)

    Groet,

    Paul

    Leave a comment:


  • berolios
    replied
    Originally posted by purplehaze
    @ soundtech
    het is geen nadeel dat de gain maar 1x ingesteld kan worden, er bestaat namlijk zoiets als een ideale gainstructruur en deze is onafhankelijk van monitor- danwel FOH-gebruik.
    Er bestaat ook zoiets als verschillende manieren van mixen...

    Mijn ideale gain-structuur is alle faders etc op 0dB en dan gainen zodat het goed is... zal de monitorman blij van worden ...

    Leave a comment:


  • soundtech
    replied
    Originally posted by purplehaze
    @ soundtech
    het is geen nadeel dat de gain maar 1x ingesteld kan worden, er bestaat namlijk zoiets als een ideale gainstructruur en deze is onafhankelijk van monitor- danwel FOH-gebruik.
    Als ik op een festival monitors doe vind ik het prettig als ik zelf kan gainen en niet afhankelijk ben van de zaal tec, maar dat is puur persoonlijk wat ik prettig vind.

    Tevens heb je zaal techneuten die veel met hun gains mixen, dan verdanderd de input op je monitor tafel ook continu als de zaal tech wat veranderd. Vind ik niet echt handig
    Last edited by soundtech; 12-12-08, 16:57.

    Leave a comment:


  • frederic
    replied
    heb die LS9 aan het werk gezien op ons festivalletje, en ben daar ferm naar staan kijken en luisteren. Als ik al een live digitafel zou kopen zou het de LS9 zijn. Is ook de enige tafel van dit niveau die financieel haalbaar is. Zeker gezien je eigenlijk niets meer moet kopen van outboard gear. Dacht hem gezien te hebben voor een 9000 euro multikabel van 32/8 op 40m inbegrepen.

    Na amper 1/2 uurtje uitleg kon zelfs ik ermee overweg.
    Enig nadeel is het ontbreken van VCA groepen. Maar dit kun je eenvoudig oplossen door kanalen aan elkaar te bundelen. Het overzetten van settings van éne kanaal naar het andere is ook eenvoudig.

    De klank en kwaliteit van de effecten zijn ook meer dan behoorlijk.
    Is een ideale digitale tafel voor de kleinere PA-man. We hadden in 1 uur een volledige PA opgesteld met 2 man!
    Last edited by frederic; 12-12-08, 15:29.

    Leave a comment:


  • purplehaze
    replied
    @ soundtech
    het is geen nadeel dat de gain maar 1x ingesteld kan worden, er bestaat namlijk zoiets als een ideale gainstructruur en deze is onafhankelijk van monitor- danwel FOH-gebruik.

    Leave a comment:


  • Big Bang
    replied
    Originally posted by paulschreuder
    - De M-400 is qua kanalen vergelijkbaar met de LS-9-32 die 9000 euro kost
    - Een digitale multi voor de M-400 is een stuk goedkoper dan een gelijkwaardige analoge kabel (laten we zeggen 50m, 32 kanalen) met degelijke multiconnectoren
    1) De LS9-16 is een 16/32 systeem, de LS9-32 is een 32/64 systeem. De Roland is een 24/48 systeem en zit daar dus precies tussenin

    2) Ook yamaha komt met een digitale multi oplossing gericht op de LS9/M7Cl gebruikers: SB168-ES | Interfaces | Products | Yamaha Pro Audio

    Leave a comment:


  • soundtech
    replied
    Nadeel is als je zowel op de FOH en Monitoren een Roland neerzet de gain vanaf de zaal ook de gaine vande monitortafel is, je kan dus niet onafhankelijk gainen. Dit heeft een yamaha niet

    Leave a comment:


  • purplehaze
    replied
    splitten gebeurt bij de RSS systematiek (Roland M400 + digisnake) op het podium via het S4000 stageblok bijvoorbeeld.
    Letwel de doorkoppel is volgens het REAC-protocol dus er is een M400 benodigd voor monitormix toepassingen.
    Of er moet een converter tussen die de signalen van digitaal naar analoog omzet enzo kun je dan weer elke willekeurige mengtafel aansturen.

    Leave a comment:


  • ronwijnands
    replied
    roland yamaha waar testen?

    Wij zijn een coverband die de overstap naar digitaal willen maken.
    Aangezien de drummer zelf de monitors doet ;hoe kun je het best de signalen splitten als je met een digisnake werkt? (24 kanalen ;gebeurt nu op de multikabel)
    Waar kun je de M400 en de LS9 demoklaar testen?

    Zijn er nog alternatieven? (Mackie TT24? Tascam DM4800?)

    Thx

    Leave a comment:


  • RWJ
    replied
    Ik heb de M400 nu op aantal festivals gebruikt en weinig problemen ondervonden met gasttechnici, dit komt vooral door de intuïtieve interface van de de tafel alles is snel te vinden ook voor iemand die nog nooit met de tafel heeft gewerkt. En men is verrast over de geluidskwaliteit van de M400. En als straks (15 juli) de software update er is word het nog beter: 8 matrix, tap delay, vrij toewijsbare dynamics, verbeterde interface, direct output's per kanaal. Alle vernieuwingen staan al op de site van Roland RSS by Roland - New software Release for Popular RSS M-400 V-Mixer Digital Console


    Originally posted by Husss
    Beste Roland m400 mannen(vrouwen),

    Wat zijn jullie ervaringen mbt deze tafel met gasttechnici.
    Op diverse riders staat vermeld "geen digitafel"
    komen jullie dit soort zaken tegen en levert het problemen op of... is het een graag geziene tafel

    Gezien de prijs en mogelijkheden is dit een redelijk complete FOH optie. Voordeliger als analoog icm multi, siderack ed..

    Met vr gr,

    Husss

    Leave a comment:


  • moderator
    replied
    2digi or not 2 digi is niet het discussiepunt, WELKE specifieke digi mixer Dubio FOH Mengtafel yamaha ls9 vs. roland m400

    dat is de discussie....ff een reminder voordat de festival/rider ervaringen een vlucht nemen die misplaatst zou zijn in het licht van dit onderwerp, alvast dank!

    sidekick, festival set-up met 1 van deze mixers....festival in legoland?

    Leave a comment:


  • purplehaze
    replied
    Ach ja, en als je alleen maar een mix hoeft te maken zijn de huidige digimixers best toegankelijk, een geluidsman kan de was doen zeg maar.

    Het wordt anders als je een user-layer in gaat richten, de routing gaat veranderen, als je gaat knutselen aan effecten enzo, dan is het wel handig als je wat "droog" hebt kunnen oefenen of dat er iemand naast staat.

    Leave a comment:


  • vasco
    replied
    Originally posted by Husss
    Beste Roland m400 mannen(vrouwen),

    Wat zijn jullie ervaringen mbt deze tafel met gasttechnici.
    Op diverse riders staat vermeld "geen digitafel"
    komen jullie dit soort zaken tegen en levert het problemen op of... is het een graag geziene tafel
    Als ik ergens kom en weet dat er gasttechneuten meekomen dan doe ik zoals Berlios hierboven al aangeeft contact opnemen met deze mensen.

    Uit overleg de laatste tijd leer ik dat steeds meer techneuten geen bezwaar maken tegen een digitale tafel van Yamaha of Roland. Sommige willen wel graag dat je bij ze blijft ter ondersteuning maar dat vind ik geen probleem kun je soms gelijk weer iets nuttigs/handigs/leuks van elkaar leren.

    Leave a comment:


  • berolios
    replied
    Originally posted by cobi
    Ik heb laatst mee gemaakt dat er op diverse festival riders werd gemeld dat digitale tafels niet geaccepteerd werden. Er stonden dus braaf een M7CL en een MH3 naast mekaar, uiteindelijk heeft iedereen op de M7CL gemixt. De M7 is dus al behoorlijk geaccepteerd. Ik weet niet hoe dat bij de Roland tafel is.
    Ik merk steeds weer dat de communicatie erg moeilijk blijkt te zijn bij bandjes. Dit vloeit vooral voort uit het feit dat het management een (oude?) rider meestuurt en er af en toe ook nog wel eens een vervanger aan komt zetten ipv de vaste tech. Als er dus op een rider staat dat digitale tafels onacceptabel zijn, zou het zomaar kunnen dat de tech het eigenlijk prima vindt om erop te werken... maar ook andersom !! De vermelding 'geen digitale tafels' zul je zeker ook tegenkomen op festival-riders.

    Als je een digitale tafel neer wilt zetten, zorg dan dat je persoonlijk contact opneemt met de tech van het bandje, dan kun je direct bekijken of het OK is. Vaak hebben zij namelijk wel files van Yamaha en/of DiGiCo tafels die als basis gebruikt kan worden. Maar er zijn voor bandjes ook genoeg redenen te verzinnen om niet digitaal te willen gaan... zeker op de huistafel van een festival niet... check het daarom altijd gewoon goed vantevoren !!

    Zowel een analoge alsook een digitale tafel neerleggen op FOH is een optie, maar weinig kunnen zich die luxe veroorloven... daarbij... van de prijs van 1 x M7CL + 1x MH-3 kun je ook 1 goede analoge tafel neerleggen... dan weet ik wel welke optie ik zou kiezen... zowel als huistech als als gasttech.

    Times are changing, dat is een ding dat zeker is... 'acceptatie' heeft niet altijd iets met klankkwaliteit en/of gebruiksgemak te maken... vaak ook vooral met of de tech toevallig files voor de betreffende tafel op zijn USB-stikkie bij zich heeft of niet. Was het voorheen vooral Yamaha en DiGiCo, zie je nu ook een aantal andere merken opkomen die veel gebruikt worden op tourtjes... denk bijvoorbeeld aan de Digidesign tafels.

    Hierin moet je natuurlijk wel onderscheid maken tussen festivals (geen soundcheck) en normale shows (wel soundcheck). In het eerste geval zullen de aanwezige files de doorslag geven, in het laatste geval is er evt ook tijd om nieuwe settings te maken en zal kwaliteit de doorslag geven.

    Kern van mijn advies blijft wel: als je op een show (maar ZEKER op een festival) een digitale tafel neer wilt leggen, zorg dan dat je goedkeuring krijgt van de gasttechneuten... dan kunnen ook zij zich adequaat voorbereiden.

    Ajoo!

    Leave a comment:

Working...