Beveiliging inprikken artiest

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Er was ooit een tijd dat we categorisch NIET inprikten, tenzij de installatie door een bekende collega was ingeregeld. Al was het alleen maar omdat er mestal dan ienamd anders nog ff snel de master-EQ ging staan bijregelen om zijn sound uit ons bandje te halen.
    Tegenwoordig, met de speakerprocessoren soals soundweb is dat al veel lastiger, en ook zijn de installaties beter dan vroeger.
    Maar, zoals jij bij Dieka ook weer ziet : het is en blijft een lastig fenomeen. Alhoewel het eigenlijk belachelijk is, dat alle bandjes een eindset door heel nederland slepen, en daar ook nog geld mee moeten verdienen.
    Laten we dan afspreken dat iedereen op een bepaalde dag de eindset in de zaal van die avond laat staan. kom je morgenavond ergens anders : heeft de band van gisteren daar hun setje laten staan. Scheelt toch een boel gedoe...

Comment

• holiday disco show
      • Aug 2007
      • 16

back on track

Zo zit weer eindelijk achter de pc...dank jullie wel voor de vele reacties. Leuke verhalen en foto´s.
      Maar.....het verhaal ging uiteindelijk over een oplossing of de beste oplossing voor mijn situatie. Ik (de dj/drive in show) heb dus de PA en krijg een inprikker, vaak tapeact. Ik heb gelukkig een degelijke Dateq Apollo, geen pioneer. Via deze tafel is de PA aan te sturen.
      Mijn oplossing is tot op heden vanaf de inprikker bij mij het rack in op een compressor limiter(helaas dan ivm budget nog een behringer) om vandaar naar de dateq te gaan. Ik snap de oplossing van de DI niet. Wat is hiervan de meerwaarde?
      En de vraag is eigenlijk wat nu de optimale oplossing voor mezelf is, uitgaand van een worstcase scenario(dwz de inprikker kan zijn vingers niet beheersen en heeft communicatieve problemen)
      Ik ben zelf dan dj en weet dat het niet uitmaakt of je dj bent of techneut, het zit in de bovenkamer.....
      Affijn een stukje goed advies is welkom.

Comment

• Mark-LED
        • May 2004
        • 822

Inprikken op het mic-signaal van een Apollo?

Nee dat verklaart dan wel waarom het over het algemeen overstuurt.

Koop jezelf een PA-mixer van 4 kanaaltjes, met LINE-ingangen in de vorm van XLR, daar valt veel meer mee te regelen dan met een Apollo.

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Melo-dramatisch....

Wie heeft het over inprikken op mic?
          Je kunt op een apollo prima de ongebalanceerde inputs gebruiken van een line kanaal.

Wie weet dat iemand met meer technische know-how uitleg kan geven over de gedragingen een gebalanceerd signaal wat wordt aangeleverd op een ongebalanceerde ingang?
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

Vergeet niet dat het signaal vanaf de inprikker (die doorgaans wel een goed gebalanceerd lijntje aanlevert vanaf een 01v, Venice... hopelijk) gebalanceerd blijft tot aan de Behringah Composah. Het kleine stukje van de Behringah totaan de Apollo is geen ramp.

Comment

• holiday disco show
              • Aug 2007
              • 16

Originally posted by Melo-G
              Inprikken op het mic-signaal van een Apollo?

Nee dat verklaart dan wel waarom het over het algemeen overstuurt.

Koop jezelf een PA-mixer van 4 kanaaltjes, met LINE-ingangen in de vorm van XLR, daar valt veel meer mee te regelen dan met een Apollo.

***alsjeblieft bij de les blijven... in lijn in is wezenlijk anders dan een, mono, microfoon signaal.....en we zijn serieus bezig dus we pakken een lijn in.(is voor mij ook geen vraag of dit kan of niet kan, praktijk wijst nu al 10 jaar uit dat dit voorlopig alle keren goed gaat.De brom of ruis komt dan vaak van het spanningsnet)
              Het verhaal van de DI zou ik graag uitgelegd hebben. Ik heb nu meerdere malen bij anderen gezien dat er per kanaal een di tussen de tafel van de inprikker zat en en de tafel van de PA. (dat geval was zonder limiter ertussen).
              Hetgeen wat ik met name zoek zal zijn als ik een dusdanig slecht signaal krijg (vanaf een inprikker), bijvoorbeeld door oversturing, ik hier toch iets mee kan zonder mijn apparatuur te slopen. En het signaal dus bruikbaar te houden. Ik heb het niet over geluidskwaliteit maar over bruikbaarheid.

Comment

• purplehaze
                • Jul 2004
                • 692

Als dat overstuurde signaal bij jou op je apollo-tje binnenkomt en hij overstuurt jouw ingangstrapje niet is er niets aan de hand dan sloop je je tafeltje en de rest in de signaalketen niet. (Vergelijk het met een gitaar met een distortion)
                Een DI is dan wel handig omdat je vaak met een tweetal -20dB toetsen het level aardig naar benenden kunt krijgen en zodoende een werkbaar niveau creeren voor een (microfoon) input op je tafel.

Feit blijft dat het wel vervormt dus garbage in = garbage out.

Comment

• holiday disco show
                  • Aug 2007
                  • 16

Sorry maar de input gaat op lijningang van de apollo, via de composer pro, niet op de mic ingang.

Enkel zoek ik de oplossing of verbetering om het signaal naar mij toe optimaal te beveiligen. En evt te verbeteren.
                  Praktijk is dat de inprikker het signaal nooit zo overstuurd dat dit niet meer te gebruiken is maar,.....ik wil graag de optimale oplossing.
                  Wat doet een DI precies?? Behalve ongebalancreerd naar gebalanceerd, -20 Db etc.....

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Truc zou kunnen zijn dat een DI box er weer een sinus van maakt, een DI is immers een soort van trafo...Schiet deze theorie maar af als daar technisch gezien argumenten voor zijn, maar als je een blokgolf in een Di stuurt, na de Di een scoop aan het uitgangssignaal hangt, dan zie ik weer een sinus...vinden je speakers leuker.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Eh, nee.
                      Een di maakt van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd laagohmig signaal. En met goede versies wordt het ding ook galvanisch gescheiden.

Dus minder signaalverlies over afstanden. Juiste impendantie en andere elektrische eigenschappen. Geen kans op aardlussen bij de betere doosjes.

Als jij een linelevel signaal zoals uit een cd speler of een synthesizer in een gewone DJ-tafel zijn line input stopt met 2 meter tussenafstand. Dan zal je met de DI weinig winnen.

Blokgolven "afronden" kun je leuk met een buizen trap doen. Dan vervormt het "anders" Niet dat je speakers dan heel blijven. ofzo
                      lekker belangrijk!

Comment

• gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

Originally posted by moderator
                        maar als je een blokgolf in een Di stuurt, na de Di een scoop aan het uitgangssignaal hangt, dan zie ik weer een sinus...vinden je speakers leuker.
                        Grappig. Zeker als je beseft dat een blokgolf niets anders is dan een opsomming van sinussen, en wel alle harmonischen (even en oneven). Maar dit wordt misschien een beetje te wetenschappelijk.

Voor zover ik weet: eenmaal vervormd, altijd vervormd... Je kunt de platte topjes wel rond gaan maken, maar dat moet dan selectief gebeuren. Best een ingewikkelde klus... Je hebt wel clip removal tools, dacht ik, maar of dat ook realtime toegepast kan worden...

Ik denk dat zo'n situatie ten alle tijde moet worden voorkomen. Communiceren met die DJ's, en als ze niet willen luisteren, pak jij je PA gewoon in en ga je naar huis. Onprofessioneel gedrag op andermans spullen? Wegwezen. Wordt vuilnisman, dan kun je lekker de hele dag onvoorzichtig met andermans spul omspringen.

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 804

Originally posted by gertgeluid
                          Grappig. Zeker als je beseft dat een blokgolf niets anders is dan een opsomming van sinussen, en wel alle harmonischen (even en oneven). Maar dit wordt misschien een beetje te wetenschappelijk.
                          Een spoel heeft een lagere impedantie voor LF dan voor HF, dus de hoogste harminischen worden sterk gereduceerd (die buiten het bereik waarvoor de 1:1 trafo intworpen is). Resultaat: een blok die al wat minder blok geworden is Neemt niet weg dat er nog altijd teveel HF inzit (al is die sinusvormig nu) die je HF drivers kan opblazen.

Oh, en gaat deze theorie wel op voor elektronische DIs? Ik geloof dat die BSS-en wel de standaard zijn, en die werken NIET met een spoeltje...

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

ik heb eens TRS beveiligde pluggen gezien met een magneetje. Van Nutrick dacht ik.
                            Heeft iemad dit al eens geprobeerd?

Comment

• BlackLight_Frank
                              • Feb 2004
                              • 143

Jaartje geleden ook al een discussie over gevoerd hier op het forum :
                              http://www.licht-geluid.nl/forum/dri...omgekeerd.html

Inmiddels laten wij bands of artiesten inprikken direct op de processor (2 x DX 38, 1 x links & 1 x rechts) als we daar genoeg vertrouwen in hebben. Anders gaat het nog via onze Dateq LPM 7.3, sommige mensen hebben gewoon geen gevoel voor aansturen van geluid (en denken zelf natuurlijk van wel).
                              Met de EV PX set komt het wel minder gauw voor dat men te hard wil insturen, als je hier netjes 0dB instuurt is het over het algemeen lawaai genoeg.

Frank
                              Black Light
                              Last edited by BlackLight_Frank; 30-08-07, 07:40.
                              Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

Comment

• holiday disco show
                                • Aug 2007
                                • 16

resultaat conclusie

Dank allemaal voor de positieve input.
                                Mijn conclusie uit dit verhaal:

- signaal eenmaal vervormd blijft vervormd. Dus schadelijk.
                                - een di lost het probleem van hierboven niet op dus heeft voor deze toepassing geen zin, op de apollo kan het signaal ook op de gain worden aangepast (live)
                                - mijn conclusie (bij inprikken van bandartiest) zet de techneut van de inprikker in een zone voor de PA waarbij hij veel herrie hoort en dus zelf niet te hard zal sturen.
                                - communicatie tussen techneuten (PA - inprikker) optimaal houden desnoods tijdens acts goed in de gaten houden bij geen vertrouwen.

Jammer dat er geen apparaten zijn die een vervormd signaal registreren en dan dit signaal blokkeren....

Thnx

mighiel

Comment

Working...