Beveiliging inprikken artiest

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

Originally posted by Funmaker
    voor fuiven enzo gebruiken wij een laptop...
    die wordt op de limiters ingeprikt en gaat dan naar da laptop (die bij de licht tafel staat)
    En als ze in het rood proberen te spelen trekken wij het vol. naar onder en dimmen de dj lamp...
    Doet exact hetzelfde als op de mengtafel van de FOH technieker de schuif dichttrekken. Alleen als de mengtafel van de DJ begint te clippen, of de uitgang van de FOH mengtafel is dit systeem nutteloos... Garbage in = garbage out principe.

DJ lamp dimmen: weet uit ervaring dat ik dan gewoon denk dat de lichtman iets speciaals van plan is (en mij weer op het verkeerde moment in den donker zet.. Lees: net als ik snel snel platen moeten zoeken om de climax te houden gaat de lamp uit )

Ik weet trouwens uit de fuif-ervaringen dat als je de DJ genoeg power geeft hij het nooooit zo ver gaat drijven dat zijn mengtafel clipt... Een DJ gaat er van uit dat hij zelf het volume bepaalt, en pompt bij tot het naar zijn inziens genoeg is, of tot de flikken aan zijn discobar staan. Elke poging om dees job over te nemen van hem zonder goeie communicatie resulteert in een vervormende mengtafel...

Bezie het eens anders: als jij zorgt dat in de processor een gain wordt gegeven van een ruwe 10dB (ja das veel...), dan heeft die DJ allang genoeg power vooraleer zijn pioneer er nog maar aan denkt om die overload led te laten branden. En de output limiters doen hun werk.
    Dikwijls wordt de gain zo afgesteld dat: mengtafel volledig open = net genoeg gain. Haalt die DJ het dan in zijn hoofd om net iets verder te gaan dan heb je meteen een clippende mengtafel, FOH tafel, of processor (of een combinatie daarvan).

Of zelfs ooit meegemaakt dat de verhuurde te weinig gain had gedraaid. geluidstech was er niemeer (ofnee, beter: in de tent ernaast aant draaien), dus ik moest dan maar (als DJ) een 10dB int rood draaien van de lichttechniekers. Ik wist dat da al nie goed was voor de pioneer dat er stond. Ikke pinten halen, en loop langs de processor: CLIP CLIP CLIP! Ja zelf was ik daar ook nie gelukkig mee (mijn set trekt op geen kl*ten), maar ja ze hebben hun eigen daar int een klein straatje gedwongen door mij in de eerste plaats niet te vertrouwen: hadden ze dat wel gedaan en mij genoeg gain gegeven in de processor dan was er geen probleem.

Moraal vant verhaal: indien je speakerset goed beveiligd is, is het nutteloos, of zelfs destructief om de volumeknop uit handen van een DJ te nemen. Ik probeer een DJ altijd rechtstreeks op de processor te hangen, tenzij hij begeleid wordt door andere instrumenten (die ik moet samen mixen). Dan kan ik de kostbare FOH mengtafel dichtdoen, en pinten pakken. Als het te luid is ga ik wel een klapke achter de discobar doen...

Oh, en nog een ervaring van aan de andere kant van de lijn: Heb ooit eens in een klein zaaltje gespeeld waar zo een rodec begrenzer was geinstalleerd, MET potmeter achter de toog. Alleen... IK WIST DA NIET!
    Dus kom daar aan: huh, veel te stil geluid (70dB ofzo)... Ondertussen zelfs de monitor naar het publiek gedraaid. Tot 11 - 12 uur, en het toogpersoneel de gain open draait. Ik natuurlijk allang te zat om te beseffen dat zij gain bijgedraaid hebben, en ik dus uit de noodzaak van daarvoor met een mengtafel radicaal int rood aant spelen.
    Fuif gedaan, komt dee zaalwachter ineens stoefen met zenne begrenzer... Ja da had ge mij voor de fuif ook kunnen zeggen!!!!!!
    Last edited by Poelmans; 10-08-07, 11:09.

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Originally posted by moderator
      Inprikken is nog steeds een gunst...althans, zo zie ik het.
      Wanneer een inprikker zich blijft misdragen dan gaan er, net als bij Timo limiters tussen die fiks hakken. En een babbeltje met de tech die het verkeerd heeft begrepen dat inprikken ook weer kan worden omgedraaid naar zelf opbouwen!
      Gisteren meegemaakt , ik ga de zanger maar niet noemen anders wordt het link !
      Het mooiste van dit alles was dat zijn technieker niet eens wist hoe een gain werkt , laat staan een compressor
      Dit zijn dan DE zangers die 45 minuten bléren en nog eens 1500 euro vragen + een technieker die niet eens weet wat een fader is ...
      Nu is het gedaan ... klaar !!!!!!!!!!
      Niemand komt nog aan mijn mengtafel , laat staan aan mijn effecten ...
      Met wijze woorden gesproken , de inprikkers kunnen mijn kl*t*n kuisen .
      IK heb hem overgenomen met een veel beter resultaat, punt andere lijn
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Robert H
        • Jan 2006
        • 377

Dikke +1 voor Poelmans...

Bij het lezen van sommige reacties ben ik echt blij dat ik doorgaans bij de partij hoor die de PA lévert. Ik zou niet graag komen optreden terwijl ik in mijn achterhoofd weet dat mijn noeste muzikale arbeid uiteindelijk klinkt als een kruising tussen Radio538 en een pannenkoek. Inprikkers door een Behringer Autocom, sorry hoor...

90% van de inprikkerts gaat bij ons vol open. Dat wil zeggen: Geen compressie of sneaky HP-filters op 80 Hz. Geen kanaal-EQ en alles op 0 dB, inclusief de masterfader. Zoek het maar mooi zelf uit (en dat bedoel ik op een positieve manier). Onze geluidsman blijft er vijf minuten bij, zet z'n tafel op slot en komt gezellig richting kleedkamer. De artiest heeft meer dan genoeg vermogen om zo hard te gaan als 'ie wil. Zijn/haar geluidsman zal het (hopelijk) niet in z'n hoofd halen om boven de 0 dB te gaan draaien, op dat punt zijn er waarschijnlijk al mensen gewond afgevoerd...

Inprikken is natuurlijk een zegen voor de Nederlandse subtoppers, maar laten we ook eerlijk zijn: Niemand zit te wachten op een crew die een mega-PA naar binnen sleept voor een half uurtje Gordon. Het is dus voor beide partijen mooi dat het hele zootje over hetzelfde stel speakers staat te knallen. En qua kwaliteit, tja... Ik kan echt niet wakker liggen van Joling-, Kroes- of Roelvinkfans met bloedende oren, da's helemaal de keuze van de gastschuiver. De organisatie weet de dader desgewenst wel te vinden. Indien nodig wijzen we hem met alle liefde aan
        Last edited by Robert H; 10-08-07, 18:27.

Comment

• Mark-LED
          • May 2004
          • 822

Ik communiceer ALTIJD duidelijk met de dj's van tevoren, er zit een wit stukje tape op de dj mixer waar 'mixen op 0db svp' op staat ter herinnering en ik loop met het volste gemak richting podium om de 0db grens mondeling nog even te herinneren mocht het toch meer dan +6db in het rood gaan. Kleine pieken zeik ik niet over, +3db ook niet, maar harder dan +6db in het rood betekent mondelinge tik op de vingers.

Als er ergens een set staat waar niemand bij blijft, gaat er een compressor (DBX) op, die gaat limiten na +6db. Dit werkt ook goed.

Het komt en gaat met je communicatie. Communiceer duidelijk, geef ze genoeg vrijheid (zet je schuif maar op 0db, 9 van de 10 beginnen toch niet meteen op vol volume zogauw ze horen dat het hard genoeg gaat) en gedraag je niet al te kinderachtig tegenover hen. Daarmee bereik je veel meer dan limiters, praten over monitoren of andere geintjes. Werkt voor beide partijen niet leuk.

De keren dat een dj of tape act bij mij inprikt en harder dan +6db uitstuurt, zijn op 2 handen te tellen over de afgelopen paar jaar. Zegt toch wel iets over de communicatie denk ik dan..

Comment

• gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

Originally posted by Robert H
            Ik kan echt niet wakker liggen van Joling-, Kroes- of Roelvinkfans met bloedende oren, da's helemaal de keuze van de gastschuiver.
            Boehahahahah!!!

Ergens hoop ik dat wij elkaar nog eens tegen zullen komen. Volgens mij kunnen we wel door één deur

grt

Comment

• Robert H
              • Jan 2006
              • 377

Over inprikken gesproken (enigszins offtopic, maar wel effe leuk om te zien). Gisteren gespeeld in een bekende discotheek in het oosten. Hier hing sinds mensenheugenis als huisinstallatie een EV MT2-setje. Groot was onze verrassing toen bleek dat deze R&R-set uit vervlogen tijden onlangs is vervangen...

In de categorie: "overkill in het mooie Twentse land" presenteer ik u een leuk trosje Electrovoice XLC:

En dan te bedenken dat het zaaltje in kwestie niet bijster groot is (capaciteit van een mannetje of 700). Genoeg coverage?

Last edited by Robert H; 12-08-07, 13:48.

Comment

• Mark-LED
                • May 2004
                • 822

Welke discotheek is dat?

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

dieka kruistocht toch?
                  lekker belangrijk!

Comment

• Robert H
                    • Jan 2006
                    • 377

Originally posted by Melo-G
                    Welke discotheek is dat?
                    Dieka van de Kruusweg in Markelo. In de house-hal van deze 'boerendisco on steroids' hadden ze al een line-array, maar nu dus hier ook. In de bandzaal hingen tot voor kort twee MT2-tops per kant, nu dus niet minder dan acht XLC-kasten...

Edit:

Originally posted by showband
                    dieka kruistocht toch?
                    Damn, net te laat... Klopt als een discobus, showband

Comment

• MC Party
                      • Sep 2003
                      • 481

Ja had hem al eens gehoord. Kan merken dat sommige "inprikkers" op de een of andere manier nogal moeite hadden om de zang er lekker uit te krijgen. Moet normaal toch geen probleem zijn met zo;n overkill aan kasten..
                      Kan je dit bevestigen Robert ?

Moet zeggen dat de ev set wel meer rock &roll was ;-)
                      Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

Hebben ze alleen 8 toppen per kant gevlogen of zitten er misschien ook bassen bij ??

Wat betreft de mix van de inprikkers. Die staan meestal achter de set met een monitor te mixen. Als deze monitor een heel ander klankbeeld heeft dan de set, zal de mix nooit optimaal zijn hoe goed of groot de set die er hangt ook is.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by MC Party
                          Ja had hem al eens gehoord. Kan merken dat sommige "inprikkers" op de een of andere manier nogal moeite hadden om de zang er lekker uit te krijgen. Moet normaal toch geen probleem zijn met zo;n overkill aan kasten..
                          .............. ;-)
                          zal er binnenkort s een middagje aan wagen...

Comment

• MC Party
                            • Sep 2003
                            • 481

Ben benieuwd naar je bevindingen. Ik zelf krijg meer het gevoel dat de wens van de eigenaar.. "niet zoveel herrie" de doorslag voor deze keuze heeft gegeven. Beetje zelfde idee als in de grote zaal. Je kan nog normaal praten op de dansvloer etc...

Ik zelf had net zo graag een stapeltje T12 zien staan met fills voor de bovenring maar wie ben ik .. :-)
                            Last edited by MC Party; 13-08-07, 13:08.
                            Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• G_D
                              • Sep 2006
                              • 46

Niet dat het veel uitmaakt maar het gaat in die zaal om XLD en niet XLC(dan was de overkill nog erger geweest).

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5946

Zal niet de botte hork uithangen door de off-topics te tie-exxen
                                Wel het vriendelijke verzoek om weer verder te gaan met inhoudelijke reacties aangaande het onderwerp oftewel BOT !!! Back On Topic!!!!
                                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...