Toppers in concert 2007 - Zeer slecht geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Ik wil ff niet zeuren hoor....maar bovenstaande heb ik gelezen met een hele grote glimlach op mn gezicht.
    Reden: laat zich het beste omschrijven met het spreekwoord " De beste stuurlui staan aan wal"

kan gebeuren dat iets op mute staat, terwijl dat niet de bedoeling was, uit de reacties blijkt dat het na de pauze ( een pauze in een concert....raar?!)
    het geluid wel weer naar behoren werkte...

Heb ooit eens een voorstelling gedraaid, welliswaar 1200 man op bezoek, dus geen arana vol, waar na de pauze een groot deel van mn frontlicht uitviel.
    Kan je zeggen dat ik door de grond zakte toen het gebeurde. Dan zit je dus met een galapremiere die flink verziekt is!
    Uiteraard wordt er dan gezocht naar de oorzaak, meestal wordt die wel gevonden en naast domme materiaalpech is doorgaans menselijk falen de oorzaak.
    laakbaar, ja
    Onoverkomelijk, voor de een ja voor de ander nee.

mensen die naar de Arena gaan en goed geluid verwachten zijn wat mij betreft nog niet vaak genoeg teleurgesteld!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Brinky
      • Jun 2005
      • 104

Ik ben er geweest, en geloof me ondanks dat de smaak van geluid bij iedereen anders is, was het deze avond echt zeer zeer slecht.

Wat Olaf zegt klopt, iig over de balans(en) dan...
      De balans tussen de 3 stemmen was steeds verschillend, en dus vaak niet hoorbaar (laat staan verstaanbaar) ook ten opzichten van de band. als technicus ben je zoiezo al automatisch gefocust op hoe het geluid is, dus na dit voorval goed opgelet, en nee, het werd er echt niet beter op...

Verder het feit dat het "galmde" klopt ook, maar dat is altijd in de arena.
      Waar deze mensen mee in de war zijn, is de "echo" oftewel de delay.
      Wat er dus eigenlijk is gebeurd: Gewoonweg alle delay instellingen op het geluid van de arena zelf (het nieuwe systeem voor de tweede ring) was niet GEACTIVEERD!!!!

Ik heb Stagepro gebeld voor het werkelijke verhaal en ze wilden geen gedetaillerde uitleg geven maar dat het aan de delay's lag was feit.

Ik ben benieuwd naar de oplossing die de toppers zelf gaan bieden!
      Don't give me that shit!!

Comment

• Brinky
        • Jun 2005
        • 104

Het "huisgeluid" van de arena zijn Martin Audio W8LM kastjes, en hangt er inderdaad om het bij concerten op de tweede ring beter te laten klinken.

Alleen, tja, als je het dan niet delayed...(of althans vergeet in te schakelen nadat alles een nacht is uitgeweest...) Vandaar dat het na 20 minuten voor de pauze dus zelfs al verholpen was, maar daarbij bleef het erg slecht....

Ook een menselijke fout, alleen wel een hele grote en fatale (lijkt mij) voor de
        perso(o)n(en) in kwestie!

Comment

• G_D
          • Sep 2006
          • 46

Dat er niet bezuinigd is op geluid is op foto's te zien, o.a. op Toppers in Concert, Amsterdam Arena. Hier zie je duidelijk dat de hoeveelheid V-Dosc voldoende is en het dus niet aan hoeveelheid weergevers heeft gelegen.

De reden van het het wel slecht klinken is volgens mij inderdaad een delay fout, dat zou het verhaal uit het artikel van de Telegraaf goed kunnen verklaren.

Comment

• MusiQmaN
            • Sep 2006
            • 328

En toch had ik bij Phill Collings op de e ring, rechts van het podium een heerlijk geluid. Bij Rene Froger solo vond ikhet ook niet verkeerd trouwens.

Toen ik vorig jaar naar de Toppers ging vond ik het geluid ook niet helemaal lekker op de 2e ring (slecht verstaanbaar kan ik me nog herinneren op sommige momenten)
            Drummer en techniek freak.

Comment

• Wim Siebelink
              • Jul 2001
              • 51

Toppers in Concert, Amsterdam Arena

zoals je op de foto kunt zien, lijkt het wel of het V-Dosc alleen op het veld en op de eerste ring is gericht, links en rechts bovenin kun je de banaantjes van het Martin zien. Tja als er ergens iets niet gewerkt heeft.... danwel gemute stond, of niet of verkeerd gedelayed.... en ze er dan pas achter komen als de mensen gaan klagen of weglopen, en het dan moeten proberen op te lossen....
              Ik ben dus benieuwd naar de reacties van de zondagavond en de komende avonden.

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Quote Mathijs > "Als je de berichten goed had gelezen, had je gezien dat het probleem door een niet funcionerend deel van de PA kwam."

Dit heb ik ook uit betrouwbare bron vernomen.

Eerst maar eens de feiten bekijken en dan hoe je het zelf (beter) gedaan zou hebben op dat moment in zo'n situatie.

Achteraf analyseren waar de uiteindelijke oorzaak ligt zal echt wel gebeuren door de collega's.
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

Geen idee hoe het geluid is geweest bij de toppers, maar is het niet zo dat je een dergelijke 'prestige' klus eigenlijk niet goed kunt doen?

Er kijken zoveel mensen mee over je schouder die het zelf beter denken te kunnen maar ondertussen nog maar op niveau van de betreffende technicus moeten zien te komen. Er wordt eigenlijk altijd gezeken over het geluid bij dit soort prestige klussen. Het zelfde geld voor Borsato. Er zit denk ik altijd wel een stukje jaloezie en kift bij.

De uitvaart van Hazes en het bruilofs feest van Maxima en Alexander hebben ze geloof ik gedaan met een dubbele FOH setup. 1 voor het veld en 1 voor de ring. Misschien een idee voor toppers 4?

Weet iemand toevallig of die Martin kasten die in de Arena hangen voor de ring ook worden gemonitord? Anders kom je als tech. natuurlijk er bijna niet achter (of heel laat) dat er een paar banaantjes niet mee werken...
                  Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Hier een youtube filmpje vanaf het veld opgenomen, je hoort de stemmen inderdaad duidelijk , maar de rest hmmmm

YouTube - Toppers In Concert 2007

Leuk ook die commentaren er onder van de mensen die geen idee hebben wat er daar gebeurd

Hier nog een tien minuten "gemonteerd" filmpje van iemand, ook hier weer harde stemmen, en een brei van klanken, vooral op laatst met Lee Towers is het wel heeeel erg hoor....

Maaaaaaar, het LICHT ziet er geweldig uit !!

YouTube - Toppers In Concert 2007 - Compilatie
                    Last edited by beyma; 04-06-07, 22:06.
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• badboyscrew
                      • Aug 2000
                      • 304

Nou moet dit een professioneel forum voorstellen lekker met z'n allen iemand (pers(o)on(en), firma's) afzeiken omdat het geluid niet goed is.

Erger nog we gaan nu al de kwaliteit van het geluid bepalen door filmpjes gemaakt met een telefoon is echt een profi referentie.

Er zal echt wel iets mis gegaan zijn maar gebeurt dat niet bij iedereen
                      Het is en BLIJFT mensenwerk en een naar iets van de mens is dat ze wel eens een fout kunnen maken ook op mega produktie's.

Voor de rest wat hier gebeurt Dieptriest!!!!!
                      groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

Doet me eigenlijk wat denken aan de discussies over geluid op grote festivals.
                        Een hoop geklaag dat het geluid wordt weggeblazen door de wind, en vervolgens een hoop gezaag over hoe 'ze' het toch zo veel beter hadden kunnen doen.
                        Feit blijft dat degelijke bedrijven, die met zulk een hoop materiaal zitten, over het algemeen ook wel wat akoestische analyses doen voor ze aan zo'n productie beginnen. En alhoewel het in theorie er allemaal geweldig zal uitgezien hebben, weten deze bedrijven ook dat er nog steeds allerlei kan fout gaan.
                        Grote producties blijven moeilijk...

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Originally posted by lifesound
                          Doet me eigenlijk wat denken aan de discussies over geluid op grote festivals.
                          Een hoop geklaag dat het geluid wordt weggeblazen door de wind, en vervolgens een hoop gezaag over hoe 'ze' het toch zo veel beter hadden kunnen doen.
                          Feit blijft dat degelijke bedrijven, die met zulk een hoop materiaal zitten, over het algemeen ook wel wat akoestische analyses doen voor ze aan zo'n productie beginnen. En alhoewel het in theorie er allemaal geweldig zal uitgezien hebben, weten deze bedrijven ook dat er nog steeds allerlei kan fout gaan.
                          Grote producties blijven moeilijk...
                          Gekke is dat ik een jaar of 2 geleden met een wat kleiner bedrijf als tech ben meegeweest naar Dance Valley, waar Stage Pro een aantal podia deed, en dat bedrijf een aantal tenten en een buitenpodium. Al die line-arrays + subs van Stage Pro vond ik ECHT 3x niets, schel hoog en triest laag. Gelijke spreiding was ver te zoeken (en da's toch waarom je een line-array aan je klant verkoopt...).

Daartegenover de podia die wij deden, met minder kasten, minder versterking, geen line-arrays maar clusters F1-kasten. Klonk strakker, beter gespreid EN vele malen harder. En dat was niet alleen de mening van ons zelf.
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Leuk allemaal die ervaringen, maar we gaan ons in dit onderwerp beperken tot relevante opmerkingen over de toppers 2007.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 649

Goed.....zoals altijd is hiermee bewezen dat de beste stuurlui altijd aan wal staan ( no offense, het is grappig bedoeld).

Waardoor het geluid nu werkelijke zo slecht was is voor een heel groot deel van ons echt giswerk. Natuurlijk hebben we er allemaal verstand van en kunnen we hier een "gewogen" mening vormen, maar het blijft giswerk.

Buiten techniek (en het misschien niet werken van de versterking op de ring, met of zonder delay), de menselijke factor ( en ja, zelfs ik maak fouten), spelen er op de achtergrond ook mee; keuzes gebaseerd op budget, eisen omtrent gewenste EN geleverde kwaliteit( gebaseerd op berekeningen en specificaties ).

Als al deze zaken niet goed beschreven, niet goed ingevuld en ook nog eens "ongelukkig" samenvallen is dit het resultaat. Shitt happens..... of zoiets?

Comment

• Brinky
                                • Jun 2005
                                • 104

Ik ga woensdag weer, dus ik zal donderdag als ik uit m'n kater ben mijn ervaringen van de 4e avond omschrijven...

Het is natuurlijk niet zo dat er maar 1 iemand verantwoordelijk is voor zo'n fout. als dat zo zou zijn, zeg ik: tja, mensenwerk. Het geval wil dat hier veel meer mensen bij betrokken zijn en als al die mensen niet checken of alles goed is opgestart voor het begin van de tweede avond vind ik dat zwaar onprofessioneel!!!!

Op de site van Gordon stond dat het "huisgeluid" uit stond of uitgevallen was, nou!! da's zeker óók niet het geval geweest, gelukkig heb ik nl goede oren om te horen of kastjes uberhaupt wat produceren, en dat was zeker het geval...

Ik vat dat op als een klote smoes en afschuiving op de techniek van de arena, terwijl ik vind dat een facilitair bedrijf, die daar gebruik van maakt daar verantwoording voor moet nemen.

Als ik gebruik maak van een huis installatie, en het klinkt zwaar beroerd (of in dit geval het werkt niet naar behoren) is dat mijn eigen dikke schuld!

Ik hoop dat ze ervan geleerd hebben, en het woensdag 10x beter doen...

U hoort nog!

Comment

Working...