Toppers in concert 2007 - Zeer slecht geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Even mijn 2 cents....

@Brinky: Je profiel bevat enkel een link naar je website, en verder is het allemaal nogal vaag. Maak je bekend vriend, dan weet iedereen of je reactie serieus moeten nemen, of te maken hebben met een willekeurig blaaskaaksyndroom.

Concerten als deze zijn absoluut complex, en zoals eerder aangegeven bestaan er ook productionele budgetten en fouten die een geluidsman het werken onmogelijk kunnen maken. Stel dus fijn vast dat je het geluid niet mooi, of goed vond, en laat het ons weten als je feitelijkheden hebt kunnen bemachtigen.

De Arena staat bekend als moeilijke zaal, en wat ik over het algemeen een probleem vind (zeg niet dat dit hier zo is!) is dat dergelijke artiesten beginnen als simpele tape-act, en dat de geluidsman meegroeit in het proces. Deze mensen hebben echter de ballen ervaring met stadionconcerten, en het afmixen van enorme projecten, dus persoonlijk zou ik als producent een ervaren Arena-mixer inhuren. Er zijn geluidsmensen zat die dat erg vaak hebben gedaan, en dus simpelweg weten waar ze over spreken. Op dit soort budgetplaatjes is het onverstandig om mensen " kansen" te geven, en kun je beter safe spelen.

Maar nogmaals: ik heb werkelijk geen idee hoe dat in dit specifieke geval zit.

Wat ik wel kan beoordelen is het podium en lichtplaatje, en dan mijn mening hierover: creatiefloos. Dit is echt dusdanig vaak al gedaan, dat ik mij afvraag of er uberhaubt budgetten waren voor een ontwerp. Zeg niet dat het slecht is: programmatie en timing is prima hoor, maar ik vind het absoluut een gevalletje "we maken ons er makkelijk vanaf".
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• MusiQmaN
      • Sep 2006
      • 328

Originally posted by AJB
      De Arena staat bekend als moeilijke zaal, en wat ik over het algemeen een probleem vind (zeg niet dat dit hier zo is!) is dat dergelijke artiesten beginnen als simpele tape-act, en dat de geluidsman meegroeit in het proces. Deze mensen hebben echter de ballen ervaring met stadionconcerten, en het afmixen van enorme projecten, dus persoonlijk zou ik als producent een ervaren Arena-mixer inhuren. Er zijn geluidsmensen zat die dat erg vaak hebben gedaan, en dus simpelweg weten waar ze over spreken. Op dit soort budgetplaatjes is het onverstandig om mensen " kansen" te geven, en kun je beter safe spelen.

Ben ik toch benieuwd hoe je dan verwacht dat deze technici die ervaring meoten opdoen

de oude rotten op het ''grootverbruik'' vak zijn ook ooit klein begonnen lijkt me
      Drummer en techniek freak.

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Mensen moeten inderdaad klein beginnen, maar mijn verhaal is duidelijk, als je het niet begrijpt: vooral nog eens doorlezen.

Weet inmiddels dat mijn voorbeeld niet van toepassing is op dit concert, maar ik had al aangegeven dat ik verder geen details had van de klus. De geluidsman die dit heeft gedaan heeft toch wel een serieuze CV, dus het zal elders fout gegaan zijn.
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Originally posted by AJB
          Wat ik wel kan beoordelen is het podium en lichtplaatje, en dan mijn mening hierover: creatiefloos. Dit is echt dusdanig vaak al gedaan, dat ik mij afvraag of er uberhaubt budgetten waren voor een ontwerp. Zeg niet dat het slecht is: programmatie en timing is prima hoor, maar ik vind het absoluut een gevalletje "we maken ons er makkelijk vanaf".
          ... is toch inherent aan de gehele show en artiesten, of zeg ik nu iets stoms

Maar enfin, back on topic, terug naar de feiten ... !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Ik had de vraag al eerder gesteld, maaruh:

Wordt dat Martin huissysteem in de Arena nog gemonitord op de een of andere manier? Het lijkt me toch dat er in geval van brand of callemiteiten ook omgeroepen moet kunnen worden (dat is verplicht in dit soort hallen volgens mij).
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Brinky
              • Jun 2005
              • 104

Originally posted by cobi
              Ik had de vraag al eerder gesteld, maaruh:

Wordt dat Martin huissysteem in de Arena nog gemonitord op de een of andere manier? Het lijkt me toch dat er in geval van brand of callemiteiten ook omgeroepen moet kunnen worden (dat is verplicht in dit soort hallen volgens mij).

Er hangt naast het systeem van de arena zelf ook nog een "bose" systeem in het plafond waarmee ze al de voorgaande jaren met wedstrijden het publiek hebben voorzien van geluid.

Ik ben er gister weer geweest, en zat echt op de allerbeste plekken in de arena, de royalty seats (niet dat ik dat betaald heb hoor, want zo rijk ben ik niet) maar was uitgenodigd. Dit natuurlijkde ultieme plek om de techniek te bekijken tijdens de show, wat er in welke gevallen gebeurd.

Mijn analyse:

Vóór mij en boven mij hingen 2 banaantjes elk aan een kant natuurlijk, dus ik was omringt door goed verspreid geluid. (Het delay systeem aan deze kant heeft deze avond goed gefunctioneerd) Ik vind, en dat is dus echt mijn mening, dat de balansen van het orkest echt heel ver te zoeken waren. de backing klonk wel lekker warm de stemmen van de 3 mannen vond ik te hard opzichte van de muziek, eigenlijk moet ik zelfs zeggen dat de muziek veel te zacht stond... zelfs gordon en joling zelf zaten (met 1 oortje in) 2 keer naast de tel. toen het een beetje harder gezet werdt tegen het einde vloeide er dus een rondzinger op het laag vanuit de orkestbak. waardoor het weer vele malen zachter ging. ik vond dat peroonlijk erg jammer omdat je er weinig beleving van hebt. crashes en percussie waren niet te horen, even als diverse gitaar solotjes.

Technich:
              op het front stond een Midas xl4 voor het orkest met daarnaast voor de vox een yamaha o2r. het gekke vond ik dus wanneer me de gekke balans mij steeds opviel dat de technicuserg weinig deed, probeerde ook niet om het een en ander erbij te zetten,maar gewoon laten gaan... vreemd

Ze zaten overigens met 2 man achter die xl4 en nog eens 2 man daarachter voor backup? geen idee...

Ojah... die technici die doorstromen, dat gebeurd inderdaad, ik ken de tape technicus van Joling en inderdaad hij stond achter de knoppen voor gerard z'n oortjes in de orkestbak. waarom ook niet? we hebben de avond wel anders beleefd omdat we ditmaal in een goede sfeer kwamen dus dan zit je er al met een andere instelling...

Mensen dit was mijn mening! ik zeik niemand af, maar zei gewoon wat ik ervan vond! misschien waren er wel meerdere redenen voor deze manier van mixen...

Vond het wel leuk om te zien dat ze gewoon met analoog mixen en niet met de op dit soort dingen bijna verplichte digico...

Gegroet!
              Don't give me that shit!!

Comment

• Brinky
                • Jun 2005
                • 104

Moet er nog wel even bij zetten dat joling en gordon niet op het podium stonden toen ze naast de tel zongen (dus ook geenmonitors konden meepakken)

Mzzl!

Comment

• keenoncoolstuff
                  • May 2003
                  • 695

Originally posted by Brinky
                  Moet er nog wel even bij zetten dat joling en gordon niet op het podium stonden toen ze naast de tel zongen (dus ook geenmonitors konden meepakken)
                  Dan vraag ik mij toch af waarom ze die in-ears hebben. Of zeg ik nou iets heel belachelijks?

Groet, Rob.
                  All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                  If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Brinky
                    • Jun 2005
                    • 104

Was bij de opening hadden ze net ff 1 oortje uit, toen ze het hoorde grepen ze er ook gelijk naar om weer in te doen!

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Was bij de opening hadden ze net ff 1 oortje uit, toen ze het hoorde grepen ze er ook gelijk naar om weer in te doen!
                      Blijkt maar weer dat deze heren een soundcheck en het gebruik van in-ear niet serieus nemen.
                      Staan alleen maar dom te geiten bij soundchecks(althans zo te zien bij allerlei grappig bedoelde real life series enz.)

Paul
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Vond het wel leuk om te zien dat ze gewoon analoog mixen en niet met de op dit soort dingen bijna verplichte digico...
                        Dat is toch wel bijzonder ja, hier bij ons in de studio's staan er meestal gelijk twee DigiCo D5 LIVE tafels als er een 'klein' orkestje komt spelen.....

Nog even over de in-ear , ik heb nu vele youtube filmpjes zitten kijken en bij allemaal valt op dat vooral Joling vrijwel constant aan die knopjes zit te draaien en de hele tijd oor in oor uit enz enz
                        Last edited by beyma; 08-06-07, 22:16.
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• davehouben
                          • Dec 2003
                          • 92

Uhh nahja ik heb nog niet zo heel veel ervaring met stereo in-ear mix maken maar ik heb wel eens begrepen dat veel grote artiesten meestal op 1 oortje hun zang hebben staan en op andere oortje de mix van de muziek. Of op een kant hun zang stuk harder. Nahja het was zoiets! Vandaar dat je misschien ook vaker artiesten met een oortje uit ziet zingen. Maar dat kan natuurlijk ook zijn in geval wanneer er geen ambience mic's gebruikt worden in de mix. Wanneer je dan een gesloten in-ear systeem hebt dan hoor je natuurlijk niets van je publiek en nahja das natuurlijk wel zo prettig dus dan zie je vaker dat ze een oortje uit doen. Maar goed, beetje concert heeft wel altijd ambience mic's staan/hangen dus zal bij de toppers zeker ook het geval zijn. Misschien iemand die hier meer van weet??

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Ik heb vandaag gehoord dat het om een delayprobleem ging. Of het stuk was, uit stond of verkeerd afgesteld was weet ik niet, maar het probleem kwam volgens mijn betrouwbare bron (zijn collega is direct betrokken bij dit gebeuren en hij staat ook regelmatig achter de knoppen in de arena) door een probleem met de delay.

Wat ik me afvraag: hoe gaat het met testen voor zo'n productie. Lopen er dagelijks mensen langs alle publiekplekken terwijl er geluid geproduceerd wordt, of wordt dat enkel bij de eerste keer gedaan? Wordt er dagelijks een soundcheck gedaan, of slechts één keer?
                            Zelf loop ik altijd m'n speakers na, ook al is de boel maar 2 minuten uit geweest, maarja... dat zijn dan meestal 2 topjes en 2 subjes van m'n drive-in

René
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by SPS
                              Blijkt maar weer dat deze heren een soundcheck en het gebruik van in-ear niet serieus nemen.
                              Staan alleen maar dom te geiten bij soundchecks(althans zo te zien bij allerlei grappig bedoelde real life series enz.)

Paul
                              valt wel mee bij froger en joling. Maar ik heb ook ooit s een complete repetitie zien vernaggelen door gordel, ben toen bijna ingepakt en weggeweest. De show ging inderdaad dus erg de dikke mist in...

Comment

• Brinky
                                • Jun 2005
                                • 104

Originally posted by davehouben
                                ik heb wel eens begrepen dat veel grote artiesten meestal op 1 oortje hun zang hebben staan en op andere oortje de mix van de muziek.

Voor mij is dat echt nieuw!!!!

Dit gebeurdt nauwelijks, de ambient hebben ze in de arena niet op de oortjes, omdat er natuurlijk zoveel vertraging zit in wat het publiek doet en het orkest. dat is inderdaad de reden dat ze hem ff uitdoen, zodat ze feedback horen uit de zaal.
                                Als ze dat wel zouden doen, die ambient, wordt de functie van de oortjes overbodig, en kun je net zo goed alleen op monitors werken.

Ik heb wel eens een trucje gehoord met de balans van een beltje, focus uit zetten en 1 kant stem(galm) geven en andere muziek dan kan de artiest zelf doormiddel van de balans een mixje maken maar het geluid blijft dat (dubbel) mono dus helaas niet optimaal.

Comment

Working...