Yamaha ls-9

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

De LS9-16 heeft één slot, en de LS9-32 heeft er twee.
    Als ik het goed bekijk is de 16 een halve 32, alles is gehalveerd.
    8 omni out ipv 16, 1 slot ipv 2 etc.
    Ik ben ook zeer geïntresseerd in een LS9, ik twijfel alleen nog of ik niet voor een DM1000 zal gaan, vanwege 12 uitgangen , de LS9-16 kost zo'n beetje hetzelfde, en heeft 8 uitgangen.
    Ik weet dat de geluidskwaliteit minder is, maar ik werk al een paar jaar met een 01V versie 1, en heb daar geen problemen mee.

Comment

• Silence_One
      • Jan 2007
      • 29

Originally posted by Cobra
      En wat vinden jullie van de Tascam DM-4800 t.o.v LS9-32 voor live werk.
      Ben al een paar weken in het bezit van de Tascam. Hij klinkt veel beter dan de yamaha. maar de Yamaha's, en vooral de nieuwere serie's (M7CL en LS9) zijn veel simpeler in gebruik. bij de tascam zitten meerdere functies onder 1 knop. dat maakt het toch wel een ingewikkeld machientje. eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de laatste tijd te weinig tijd heb om de DM-4800 onder de knie te krijgen. maar heb over 2 weken weer meer tijd dus dan zal ik er aan beginnen.

Eerder in dit onderwerp werd de mc7l en de ls9 vergeleken met de dm1000/dm2000. deze vergelijking gaat vooral voor het (semi-)studiowerk niet op. de remote op de dm 2000 is erg handig voor de meersporen machine's. ook mis ik op de nieuwere yamaha's de digitale channelstrip( die lcd scherpjes boven de faders). wat vooral erg handig is als je een symphonie orkest hebt met 96 kanalen. dan kom je er pas achter hoe handig dat is als ie met de layers meegaat.

een kleine opmerking voor de japaners. volgens mij zit de lamp bij de ls9-32. op een lastige plaats.( had hem liever iets meer naar links gezien) en wat ik altijd al miste bij de 01v de lamp!! is er ook niet bij de LS-9 16 jammer. vooral voor theaterwerk vind in het een must een lamp op je tafel!

Comment

• Cobra
        • Oct 2006
        • 5

Tascam tov Yamaha

Originally posted by Silence_One
        Ben al een paar weken in het bezit van de Tascam. Hij klinkt veel beter dan de yamaha. maar de Yamaha's, en vooral de nieuwere serie's (M7CL en LS9) zijn veel simpeler in gebruik. bij de tascam zitten meerdere functies onder 1 knop. dat maakt het toch wel een ingewikkeld machientje. eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de laatste tijd te weinig tijd heb om de DM-4800 onder de knie te krijgen. maar heb over 2 weken weer meer tijd dus dan zal ik er aan beginnen.

Eerder in dit onderwerp werd de mc7l en de ls9 vergeleken met de dm1000/dm2000. deze vergelijking gaat vooral voor het (semi-)studiowerk niet op. de remote op de dm 2000 is erg handig voor de meersporen machine's. ook mis ik op de nieuwere yamaha's de digitale channelstrip( die lcd scherpjes boven de faders). wat vooral erg handig is als je een symphonie orkest hebt met 96 kanalen. dan kom je er pas achter hoe handig dat is als ie met de layers meegaat.

een kleine opmerking voor de japaners. volgens mij zit de lamp bij de ls9-32. op een lastige plaats.( had hem liever iets meer naar links gezien) en wat ik altijd al miste bij de 01v de lamp!! is er ook niet bij de LS-9 16 jammer. vooral voor theaterwerk vind in het een must een lamp op je tafel!
        Dus voor live werk zou het logischer zijn om de yamaha te kiezen.. En je bent sneller bij de goede knoppen!
        Maar de Tascam is toch nog wel een beetje goedkoper...
        Lastig...weet iemand nog meer voor en nadelen?

Comment

• Silence_One
          • Jan 2007
          • 29

hallo cobra,

inderdaad is de tascam goedkoper. ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe maar weinig tijd had om de tascam te leren kennen. wat bij alle tafels is( vooral digitaal) als je eenmaal weet hoe het werkt kun je er snel mee werken. vergt alleen wat tijd en oefening.

Comment

• Bobber
            • Jan 2007
            • 3

Iemand ervaring met de Allen & Heath I-Live dig console?
            Last edited by Bobber; 18-01-07, 20:12.

Comment

• purplehaze
              • Jul 2004
              • 692

@ Silence_One:
              Welke yamaha tafel heb je naast de Tascam DM-4800 gehad om te testen welke beter klinkt ?

Ik heb de DM4800 eens bekeken en gezien zijn prijs ziet hij er aardig compleet uit, en met name die "fat channel" controllers lijken me erg handig voor de dynamics en Eq.
              Het is m.i. een aardige concurrent voor de LS9-16/32.
              Het aantal uitbreidings- en aansluitmogelijkheden is indrukwekkend, met name ook de mogelijkheid om je vertrouwde externe randapparatuur te kunnen inserten enzo...
              Dit wordt een serieuze kandidaat voor de vervanging van mijn 01v96

Comment

• Silence_One
                • Jan 2007
                • 29

@purplehaze:

had de keuze tussen de yamaha M7CL 48 kanalen, en de Tascam DM4800. toen ik voor de yamaha keek heb ik ook de LS9-32 geprobeert. de yamaha pre-amps zijn welliswaar verbeterd, maar kunnen niet op tegen die van de tascam. ook de interne effecten van de tascam zijn gewoon beter (deze zijn in samenwerking gemaakt met TC electronic). wat lay-out en makkelijkheid betreft is yamaha echt in het voordeel. bij de yamaha's staat er minder info in het scherm waardoor het duidelijker is. de tascam staat eigelijk te veel info in het scherm waardoor het zijn duidelijkheid verliest. wel moet opgemerkt worden dat tascam voor veel funcies handigere handelingen kent. mogelijkheden bij de tascam zijn ongekend.

Comment

• Cobra
                  • Oct 2006
                  • 5

Conclusie: Yamaha vs. Tascam

Yamaha is logischer qua opbouw (en dus makkelijker om op te werken!)
                  Tascam is goedkoper en klinkt beter!
                  Interne effecten van Tascam zijn ook beter dan die van Yamaha.
                  Tascam heeft gewone inserts en Yamaha niet.

Maar voor live toepassingen is de naam Yamaha toch nog wel bekender dan die van Tascam? (Tascam is toch meer studiospul?)

En is de Tascam wel een beetje roadproof?

Ik twijfel toch nog... Vroeger veelal gemixed op een O2r.

Comment

• purplehaze
                    • Jul 2004
                    • 692

Vraagje voor Silence_one:
                    hoe heb jij de M7CLen LS9 met de DM4800 vergeleken?
                    Naar wat ik hoor schijnen de pre-amps van de M7CL toch wel erg goed te zijn...

Comment

• peternotermans
                      • Oct 2003
                      • 156

Ik kreeg net bericht dat mijn bestelde LS9-16 voor me klaar ligt bij m'n dealer.
                      Met de offline-editor heb ik 'm al helemaal gerout (is dit ABN ) en geconfigureerd naar mijn wensen. Vanavond dus ff downloaden en testen.

9 feb ga ik dit tafeltje voor het eerst inzetten (top-40 coverband in grote kroeg). Extra'tje: dit ga ik draadloos doen. De LS-9 staat dus op het podium en wordt aangesloten op een goeie kwaliteit wifi accesspoint in combinatie met tablet-PC met goeie wifi-kaart.

Foto's en ervaringen volgen...
                      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

Jij durft,

EN een nieuwe tafel inzetten

EN deze ook nog eens draadloos gaan bedienen

Succes

Ik hoor graag naderhand hoe het allemaal is gegaan, want als dat een goede werkbare situatie is wordt ik daar wel blij van en geeft het me nog een reden een LS9 te gaan bestellen.

Comment

• peternotermans
                          • Oct 2003
                          • 156

Originally posted by MarkRombouts
                          Jij durft,

EN een nieuwe tafel inzetten

EN deze ook nog eens draadloos gaan bedienen

Succes

Ik hoor graag naderhand hoe het allemaal is gegaan, want als dat een goede werkbare situatie is wordt ik daar wel blij van en geeft het me nog een reden een LS9 te gaan bestellen.
                          Ach ja: "no guts, no glory"

Maar het zal wel allemaal meevallen.. Het draadloze stuk werkt al sinds medio december 100% betrouwbaar met een 01V96V2 (tot nu toe 6 verschillende lokaties). En omdat ik al een tijdje met die LS9 off-line editor aan het spelen ben ik al aardig gewend aan de bediening..

Wat wel ff spannend wordt: "hoe voelt-ie aan?". Oftewel: hopelijk wennen de ongetwijfeld betere voorversterkers, EQ's, efx, compressors, gates, etc snel...

Comment

• jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

Originally posted by peternotermans
                            Extra'tje: dit ga ik draadloos doen. De LS-9 staat dus op het podium en wordt aangesloten op een goeie kwaliteit wifi accesspoint in combinatie met tablet-PC met goeie wifi-kaart.

Foto's en ervaringen volgen...
                            Werkt de tablet pc dan ook via de touchscreen?
                            (ik bedoel dan dus bv een kanaal selecteren via je pen ipv met de muis)

En wat voor tablet pc heb je?

Comment

• peternotermans
                              • Oct 2003
                              • 156

Originally posted by jakkes72
                              Werkt de tablet pc dan ook via de touchscreen?
                              (ik bedoel dan dus bv een kanaal selecteren via je pen ipv met de muis)

En wat voor tablet pc heb je?
                              Een tablet-PC is een gewone laptop met een touchpanel als extra input-device (dat je meestal omgedraaid terug kunt klappen op het toetsenbord). Ik heb trouwens een tweedehands Acer Travelmate C300 op de kop getikt.

En ja, alles is te besturen met de pen: Faders bewegen , kanalen selecteren, tap-tempo, EQ-curves "tekenen" (dwz: je kunt freq en gain instellen in de grafiek).
                              Trouwens: met de 01V96V2 editor kon dat ook al allemaal, maar dan zit je met het probleem dat de gains niet remote bedienbaar zjin.

Maar je hebt geen digitale mixer nodig om dat allemaal uit te proberen: gewoon (gratis) een editor (LS9, 01V96V2, etc) + studiomanager downloaden vanaf de yamaha-site en experimenteren maar.

Comment

• jakkes72
                                • Dec 2003
                                • 1015

Dat laatste wist ik al wel.
                                Zodra ik mijn analoge set verkocht heb komt er een LS9/32

Comment

Working...