Yamaha ls-9

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Originally posted by jakkes72
    Ik heb zelf een binnenkist gemaakt voor mijn LS9/32, en een 3-delige kist laten maken.
    Voorzijde
    Onder de linkerzeide is een ruimte van 2HE. Gevuld met een TC- D2 en een Xilica processor, rechts is een schuiflade voor hoofdtelefoon ed.
    De strippen aan de wit zijn magneet strippen met daarom met dymo tape gelabeled wat wat is (kick, sn enz.)
    Achter de schuiflade zit een Linksys wireless router.
    Met mijn laptop kan ik dan de tafel configureren/bedienen enz.
    Zijkant
    Kabelruimte open
    Achterin is de 650 VA UPS te zien.
    Achterzijde
    Overzicht van de achterzijde
    Binnenzijde
    Netjes getapijt.
    Zijkant flightcase
    Mooie kist, goed over nagedacht. Ipv de D2 en de processor zou je natuurlijk ook makkelijk een Adat innterface (of 2) in kunnen bouwen (dat zie je nu vaak in losse cases). Erg handig.

Zo'n kist maakt toch de mengtafel weer beetje meer mengtafel.

Dat zo'n kist een paar knaken kost, tja, het scheelt je een hoop tijd en ellende, das ook wat waard toch?
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Het werkt inderdaad erg goed. wel vind ik de delay functie op de LS9 tegenvallen, daarom ook de TC D-2. Voor de rest zit echt alles onboard.

FOH zit op de layer 1 (1-32), monitor op layer 2 (33-64) op de custom layer zitten de kanalen 1-24, de subgroepen met 1 schuif (gelinked)
      Wel laat ik alle kanalen via een subgroup naar L/R gaan op advies van deze link: PSW Sound Reinforcement Forums: LAB: The Classic Live Audio Board => LS9 signal routing...
      Ik kan eigenlijk niet vinden in deze link waarom je alles via een subgroep zou laten lopen. Vertel! Waarom zou dat nodig zijn?

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

In mijn beleving komt het hier op neer:
        We hebben twee bronnen: een op kanaal 1, via een mix naar stereo en een op kanaal twee direct naar stereo.
        Door de routering van kanaal1 via een mix doet het signaal er x-samples extra over om op de stereo bus te komen.
        Kanaal 2 heeft dat echter niet, en de bronnen komen dan met een x-samples verschil op de stereo bus terecht.

Nu is/word het de discussie of dat hoorbaar/merkbaar is

Over die 2 HE: wellicht dat dat toekomst muziek is.

Wat ik wel jammer vind(maar wel verklaarbaar) is dat je wel een insert kunt aangeven, maar die vervolgens niet via een OMNI Out naar buiten kunt laten gaan, en via een input weer return kunt krijgen.
        De verklaring is inderdaad weer de extra samples/tijd die benodigd is voor de DA-AD conversie.
        Workaround:
        Via de direct out, en vervolgens op een ander kanaal weer de tafel in (kost dus wel een kanaal extra)
        Last edited by jakkes72; 12-06-07, 18:57.

Comment

• VANEENBERGEN
          • Sep 2003
          • 187

Meestal worden de signalen virtueel geroute. er bestaan dan geen echte analoog vergelijkbaare mix bussen. dit kost te veel dsp kracht. De 3 fader standen (kanaal_fader, subgroep_fader_main_fader) worden opgeteld. hieruit komt de vermenig vuldiging van et signaal voor dat het bij links of rechts wordt opgetelt. voor een subgorep uitgang worden de kanaal_fader en subgroep_fader opgetelt.

dit is zoals wij dat deden. dist kost je het minste MAC (multiply and accumulate) instructies. en daar is een DSP op gebouwt.

joost
          Joost van Eenbergen
          ELC lighting

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

In mijn beleving komt het hier op neer:
            We hebben twee bronnen: een op kanaal 1, via een mix naar stereo en een op kanaal twee direct naar stereo.
            Door de routering van kanaal1 via een mix doet het signaal er x-samples extra over om op de stereo bus te komen.
            Kanaal 2 heeft dat echter niet, en de bronnen komen dan met een x-samples verschil op de stereo bus terecht.

Nu is/word het de discussie of dat hoorbaar/merkbaar is

Over die 2 HE: wellicht dat dat toekomst muziek is.

Wat ik wel jammer vind(maar wel verklaarbaar) is dat je wel een insert kunt aangeven, maar die vervolgens niet via een OMNI Out naar buiten kunt laten gaan, en via een input weer return kunt krijgen.
            De verklaring is inderdaad weer de extra samples/tijd die benodigd is voor de DA-AD conversie.
            Workaround:
            Via de direct out, en vervolgens op een ander kanaal weer de tafel in (kost dus wel een kanaal extra)
            Jaja, en je bedoelt dus, als je ALLES door een subgroep route dan heeft alles die vertraging dus komt alles er ook tegelijk uit. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, al zou je verwachten dat ze alles op het einde weer gelijk trekken.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Hallo,

Ik heb nu een LS-9 32ch op proef, voorlopig kan ik de meeste functies wel redelijk snel vinden.

Maar wat nog niet helemaal wil lukken is het solo-systeem naar een output toe routen en deze onder een fader zetten, dit ivm het afluisteren van monitorgroepen. Kan iemand me uit de brand helpen? bij voorbaat dank!
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• jadjong
                • Oct 2003
                • 654

Kijk eens op pagina 257 van de engelse handleiding

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Dank voor het zoeken...

Ik had em inmiddels ook gevonden. Heb het niet gedaan, vond het toch een beetje te tricky om dit nu uitgerekend aan de master fader te moeten toewijzen. Als ik het apparaat puur als monitortafel zou willen gebruiken zou ik het wel doen. Ik heb nu net een 3 daags festival met het ding gedaan. 1e dag wat akoustich werk, 2e dag een rockbandje ala Thin Lizzy/Status Quo. En dat gaat allemaal prima. Alhoewel het schermpje niet altijd even lekker te lezen is. Maar wel heerlijk om je gates, je compressors en eq per kanaal op dat schermpje te hebben en dedicated knopjes voor je tresholds. het mooiste is nog wel het einde van de dag: gooi je multi los, zet de tafel weg en hey, de FOH is gebroken.

De volgende dag waren er ook wat druk bezettere bands w.o. ook een rowen heze tribute band. Dat zijn best veel instrumenten en 6 vocalen . Het is muziek die ontzettend in beweging is qua arrangementen. Hier miste ik echt VCA's, of DCA's zoals ze dan schijnen te heten. Volgens mij moet je ook wel dingen kunnen groeperen door subgroepen te maken (auxen op post-fader en op unity) en die dan weer naar een matrix te sturen. Maar dat lijkt me best omslachtig en tijdrovend en je gaat toch weer meer in layers werken. En de galmpjes die zijn eh, toch heel yamaha helaas.

conclusie: voor kleinere bands geweldig, maar als het wat groter wordt lijkt M7CL geschikter.
                  Last edited by sparky; 25-06-07, 11:59.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Ik heb binnenkort een LS9-32 tot mijn beschikking voor een productie. Ik zou hiervoor graag wat voorbereidingen treffen in de studiomanager software. Zodat ik op locatie minder tijd kwijt ben om alle scenes te programmeren. Het gaat mij dan met name om de mutes per nummer, aux sends per nummer en eventuele routing voor het opnametraject.

Dit is allemaal in te stellen via studiomanager, je hebt immers de functies van de gehele tafel tot je beschikking. Echter is een aantal zaken, zoals gain, EQ, Dynamics en volume toch pas op locatie in te stellen. Daar ondervind ik een probleem.

Ik heb in de instelling voor de scenes aangegeven dat een aantal parameters van de betreffende kanalan recall safe zouden moeten zijn, dit zou volgens mij in moeten houden dat ze blijven staan als een volgende scene wordt opgeroepen. Als ik nu instellingen ga maken voor de verschillende scenes en ik laat alles volumes e.d. nog op nul staan werkt dit in studiomanager toch niet zoals ik zou willen. Ik heb een aantal scenes gemaakt en wilde even testen hoe het werkt, zonder tafel voor de duidelijkheid.

Als ik in de eerste scens een aantal instellingen wijzig, aantal faders omhoog, EQ's aangepast en ik recall dan de volgende scene, dan springt alles toch weer terug naar nul.

Doe ik iets fout of is wat ik wil niet mogelijk. Of werkt dit wel als je dit via de tafel doet. Ik zou dit graag van te voren weten, zodat ik indien mogelijk mijn scenes al zo veel mogelijk voorbereid, maar geen tijd zit te verknoeien als dit dus niet mogelijk blijkt te zijn op deze manier.

Hopelijk heeft iemand er ervaring mee.

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

Originally posted by MarkRombouts
                      Ik heb binnenkort een LS9-32 tot mijn beschikking voor een productie. Ik zou hiervoor graag wat voorbereidingen treffen in de studiomanager software. Zodat ik op locatie minder tijd kwijt ben om alle scenes te programmeren. Het gaat mij dan met name om de mutes per nummer, aux sends per nummer en eventuele routing voor het opnametraject.

Dit is allemaal in te stellen via studiomanager, je hebt immers de functies van de gehele tafel tot je beschikking. Echter is een aantal zaken, zoals gain, EQ, Dynamics en volume toch pas op locatie in te stellen. Daar ondervind ik een probleem.

Ik heb in de instelling voor de scenes aangegeven dat een aantal parameters van de betreffende kanalan recall safe zouden moeten zijn, dit zou volgens mij in moeten houden dat ze blijven staan als een volgende scene wordt opgeroepen. Als ik nu instellingen ga maken voor de verschillende scenes en ik laat alles volumes e.d. nog op nul staan werkt dit in studiomanager toch niet zoals ik zou willen. Ik heb een aantal scenes gemaakt en wilde even testen hoe het werkt, zonder tafel voor de duidelijkheid.

Als ik in de eerste scens een aantal instellingen wijzig, aantal faders omhoog, EQ's aangepast en ik recall dan de volgende scene, dan springt alles toch weer terug naar nul.

Doe ik iets fout of is wat ik wil niet mogelijk. Of werkt dit wel als je dit via de tafel doet. Ik zou dit graag van te voren weten, zodat ik indien mogelijk mijn scenes al zo veel mogelijk voorbereid, maar geen tijd zit te verknoeien als dit dus niet mogelijk blijkt te zijn op deze manier.

Hopelijk heeft iemand er ervaring mee.
                      Je kan via windows-->scene-->recall safe kan je idd instellen wat je uit de automatisering houd. Je moet dan per kanaal nog wel aangegeven dat je de dat je de recall safe wilt gebruiken, dat doe je gewoon in de channel overview. In Studio Manager zie je dan ook al dat de EQ stand blijft wat ie is als je gaat recallen.

Succes

Comment

• ostracized
                        • May 2002
                        • 214

EDIT:
                        tafel is binnen, vraag niet meer relevant.
                        Last edited by ostracized; 24-01-08, 14:53.
                        (...)

Comment

• ostracized
                          • May 2002
                          • 214

wel een nieuwe vraag bijgekomen:

Na enig zweten is t gelukt om met de ls9 editor/studiomanager op laptop de tafel aan te sturen... je kunt vanuit studio manager direct een schermpje krijgen met je matrixen, echter op de tafel zelf moet je dit via de setup doen. ik heb even gezocht maar kon zo niet vinden of deze aan de user defined keys kan toegewezen worden... weet iemand dit? of is er een toets combi(net zoals naar je racks te gaan: 1-4&5-8 gelijktijdig indrukken) waarmee dit kan.

en dan de 2e de tap functie van de delay werkt alleen op de BPM? ik krijg t niet voor elkaar dat deze tap de snelheid van de delay regelt.(ingesteld als tap-->rack 8) mono delay erin...

Otto
                          (...)

Comment

• janneman32
                            • Dec 2005
                            • 65

en dan de 2e de tap functie van de delay werkt alleen op de BPM? ik krijg t niet voor elkaar dat deze tap de snelheid van de delay regelt.(ingesteld als tap-->rack 8) mono delay erin...
                            Volgens mij moet je ff de Sync knop in het menu van de instellingen van de delay op "aan" zetten. Hij zou dan naar een tap moeten luisteren.

Greetzzz, Jan

Comment

• ostracized
                              • May 2002
                              • 214

ha gevonden, bedankt!

EDIT: en die matrix is gewoon te bereiken door MIX/MATRIX (t staat er notabene) in te drukken in de master layer
                              Last edited by ostracized; 29-01-08, 21:20.
                              (...)

Comment

• MarkRombouts
                                • Jan 2005
                                • 1391

Ik heb ook sinds enige tijd mijn LS9-16 in gebruik, samen met 2 Focusrite Octopre LE's. Werkt tot volle tevredenheid, zeer gebruiksvriendelijk, goed geluid, en ook de zaaleigenaren zijn blij met de weinig ruimte die ik nodig heb op de FOH positie.

Ik heb echter Studiomanager nog niet aan de praat gekregen. Ik ben er al verschillende keren mee aan de slag gegaan, maar helaas nog zonder resultaat. De DME driver is goed geïnstalleerd en vind de LS9 ook in het netwerk, zonder problemen. Dit werkt goed zowel direct met een kabeltje als via een draadloze router.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe ? of tips waar ik op zou moeten letten ?

Ik hoor het graag.

Comment

Working...