Yamaha ls-9

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco

• Oct 2003
    • 2568

In de LS9 zit een software MP3 player/recorder wat kan betekenen ook een CD-speler op FOH minder te plaatsen en een USB stick met muziek te gebruiken.

Nu ga ik binnenkort een klus doen met een M7CL op FOH. Zit deze software MP3 player ook in de M7CL en kan ik net als de rest van de randapparatuur de CD-speler ook thuis laten?

Op de M7CL als ook in de handleiding kan ik hier niets over vinden. Het gaat alleen om een beetje inloop en pauze muziek in het theater.

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

De M7 heeft deze funktie niet, MP3/WAVjes afspelen vanaf USB

Helaas pindakaas
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Originally posted by peternotermans
        Nog ff wachten dus.. (Draadloos gedeelte met 01V96 ging wel weer prima)..
        Sorry: ik dacht het afgelopen weekend was.....

Comment

• vasco

• Oct 2003
          • 2568

Originally posted by cobi
          De M7 heeft deze funktie niet, MP3/WAVjes afspelen vanaf USB
          Ben ik toch niet aan een nieuwe bril toe.
          Dan maar een iPod mee hiervoor, jammer.

Comment

• LSVG
            • Dec 2006
            • 18

Je kan de gains van de behringer ada niet recallen. Maar de rest van de instellingen van die kanaal wel. Dus hoef je alleen (toch) het signaal met de gains goed te stellen (bijv. standaard signaal binnen laten komen op -10db) en heb je de rest van de instellingen wel gerecalled?

Comment

• cobi
              • Aug 2002
              • 1083

Originally posted by LSVG
              Je kan de gains van de behringer ada niet recallen. Maar de rest van de instellingen van die kanaal wel. Dus hoef je alleen (toch) het signaal met de gains goed te stellen (bijv. standaard signaal binnen laten komen op -10db) en heb je de rest van de instellingen wel gerecalled?
              Lijkt me niet bevordelijk voor je geluid. Het is voor het geluid beter om rond de 0 db in te sturen.

Een paar gains heb je toch zo ingesteld?
              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

'k heb nu ook een LS9 aangeschaft (32 kanaals) Nu probeer ik MP3's die op een USB stick in een map YPE\Borsato staan af te spelen.
                Dit lijkt vooralsnog niet te lukken, iemand een idee?

Edit:
                Ondertussen gevonden.

Nu wil ik echter als ik opneem op de USB-Stick graag iets hebben zodat op het moment dat ik op een knop druk, de stick doorgaat met opnemen, maar dan met een nieuw track-id.(zodat ieder gespeeld nummer ook een apart track-id krijgt)
                Last edited by jakkes72; 10-02-07, 21:51.

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

Om toch nog even terug te komen op de delayfuncties per output.

De DM1000 heeft de mogelijkheid om op de outputs, mix en bussen een delaytijd in te stellen, zodat het rechtstreeks aansturen van delaystacks en/of het vertragen van de hoofdset mogelijk is.

Eerder in dit topic wordt gezegd dat de LS9 deze mogelijkheid ook heeft. Ik heb echter de editor van de LS9 geïnstalleerd om eens te kijken hoe het allemaal een beetje in elkaar steeks en kan daar de functie nergens terug vinden.

Wie weet hoe het precies zit ?

Comment

• martijn verkerk
                    • Nov 2005
                    • 300

Originally posted by MarkRombouts
                    Om toch nog even terug te komen op de delayfuncties per output.

De DM1000 heeft de mogelijkheid om op de outputs, mix en bussen een delaytijd in te stellen, zodat het rechtstreeks aansturen van delaystacks en/of het vertragen van de hoofdset mogelijk is.

Eerder in dit topic wordt gezegd dat de LS9 deze mogelijkheid ook heeft. Ik heb echter de editor van de LS9 geïnstalleerd om eens te kijken hoe het allemaal een beetje in elkaar steeks en kan daar de functie nergens terug vinden.

Wie weet hoe het precies zit ?
                    kun je niet in de editor doen
                    je kan de bussen namelijk niet delayen maar wel de poorten....
                    dwz je rout een output naar een poort (bv omni1) en dan delay je de poort (op de tafel output port setup)
                    het voordeel is dat je bv. je mix l/r naar meerdere poorten stuurt en die seperaat van elkaar kan delayen (en met de trim volume kan bepalen)
                    scheelt je dus heel veel bussen als je veel delay lijnen hebt...

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

aha dat is duidelijk.

bedankt voor de info.

Comment

• peternotermans
                        • Oct 2003
                        • 156

Heb ff weinig tijd (gehad) om foto's online te zetten, maar de "draadloze LS-9 ervaringen" wil ik jullie toch niet onthouden. Ik heb nu 3 klusjes achter de rug met deze setup.

Ik had de tafel vantevoren gerout en floormonitorlevels getrimd (ging te hard de monitorversterker in).

Alles in 1 rack (LS-9 / CD / x-over / amps / wireless accesspoint) op het podium, en tablet-PC (laptop met touchpanel) op de "FOH positie" (what's in a name) .

Soundcheck: 20 minuten. Had wel ff problemen met feedback over de monitors omdat ik de EQ's in de monitorsends niet aan had staan .

Het draadloos gebeuren heeft geen enkel moment gehaperd.

Een nadeel: Yamaha heeft in de Studiomanager software de VU-meters niet meer naast de faders staan; je moet dus een extra window openen en op een 1024x768 scherm heb je hier geen plek meer voor want het fader window + efx return window + master slider window wil je continue beschikbaar hebben. Hopelijk past Yamaha dit aan, anders zou een oplossing kunnen zijn om een kleine tft monitor op de TV-out van de laptop te koppelen voor dit fader window (met Windows Extended Desktop).

De tafel klinkt als een klok en de parametrische EQ's reageren supersnel.
                        Ook de 31-bands EQ werkt erg direkt.
                        De effecten zijn heel goed (Mijn referentie is TC-Electronics M-one) en de reverb is super "open". De compressors / gates hebben gewerkt als verwacht. Ik heb geen ervaring met analoge compressors (buiten Behringer) dus weet niet hoe dit onderling vergelijkt.

Wat ik wel gemerkt heb is dat de tafel sneller een "sigma" (clipping) overflow heeft op de prefader stereo bus. Dus als al je je kanalen tegen de 0dB hebt afgeregeld komen en je faders op 0dB staan kunnen pieken ervoor zorgen dat je tafel clipt. Hierdoor had ik in het eerste nummer even wat distortion. De 01V96 had hier meer headroom en was wat vergevingsgezinder.
                        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• peternotermans
                          • Oct 2003
                          • 156

Nog 1 vraagje: Omdat ik de tafel samen met de amps in 1 rack heb zitten en het rackje zo simpel en licht mogelijk wil maken heb ik de volgende vraag:

Het is in theorie mogelijk om deze tafel ook direkt als 2-weg x-over te gebruiken: er is een stereo bus en een mono bus. Als je de stereo bus bv 140Hz laag-af filtert en de mono-bus 140Hz hoog-af (en bv 40Hz laag-af) zou je rechtstreeks vanuit de mixer naar de amps kunnen gaan.

Ander voordeel: dan zou ik de x-over freq + levels ook remote beschikbaar hebben.

Is dit aan te raden? Voors en tegens?

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Moet mogelijk zijn. Ik heb complete theatersystemen op die manier vanuit een 01V96 aangestuurd.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• peternotermans
                              • Oct 2003
                              • 156

Originally posted by sparky
                              Moet mogelijk zijn. Ik heb complete theatersystemen op die manier vanuit een 01V96 aangestuurd.
                              Hmm, erg interessant, ik heb nu een DBX 223XL crossover die 24dB/oktaaf filtert op het x-over punt (hetgeen die LS9 high- en lowpass EQ's niet halen). De LS9 (net als de 01V96) haalt dat niet.

Geen problemen gehad met "overlap" als gevolg van te "slappe" filtering op het x-over punt? Of heb je een "gaatje" gelaten (bv sub x-over tot 100Hz en fullrange vanaf 140Hz)...?

Comment

• sparky
                                • Apr 2002
                                • 2104

Dat is voor mijn doelen nooit een probleem geweest.

De topjes hadden meestal hun eigen processor en de subs lowpassen ging eigenlijk wel prima vanuit de 01V96. Verder heb ik het gebruikt om laag en midlaag uit de in-, firstrow- en underbalconyfills te halen, meestal gebruikte ik hiervoor een combinatie van een highpass- en een lowshelffilter.

Subs (dus geen laagkasten...)cross ik meestal niet hoger dan 100Hz, het liefst nog iet lager, dat is op deze manier altijd prima gegaan. Maar het gebied rond de 140 Hz is niet erg vergevingsgezind, het kan zijn dat je daar strakkere filtering voor nodig hebt.

Mischien maar eens testje doen dus, links via de LS9 aansturen, rechts via de DBX....
                                Last edited by sparky; 21-02-07, 20:30.
                                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...