Vrx Jbl

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

Hoi

Uiteraard moet je bij uitbreidingen zeker bij dezelfde versterkers blijven. Dat is ook zeker de bedoeling

Wij zijn aan het denken om nog een topje en subje per kant mee te vliegen. In totaal komen we dan op 4 topjes en 1 sub per kant. Topjes op een itech 6000 en subjes op een itech ?

Ofwel nog een itech 6000 bij en dan per kant een itech 6000 met kanaal A voor de toppen en kanaal B voor de subs.

mvg
    Ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• DvE
      • Jul 2004
      • 61

Ik heb afgelopen jaar (kan even niet meer terug halen wanneer dit was) deze VRX serie gehoord.

Was er zeer over te spreken. Was in de jaarbeurs in utrecht.
      Zeer positief. Lekker geluid. Goed verspreid, lekker bassen (er zullen wel extra subjes gestaan hebben; kon ze echter niet vinden) en zeer klein.
      Ze stonden met z'n 2-en of 3-en per kant te blazen tegen een naar mijn idee slecht afgeregelde Line arraytje (merk & type weet ik helaas niet. Leek op martin).

Comment

• Kingafric
        • Sep 2003
        • 33

Ben zelf ook al lang eigenaar van VRX kasten. Ik gebruik er de srx 728 subs onder. Mooie combinatie. Volgende maand schakel ik over van XTI rack naar I-tach amps. Hierdoor nog een beter en aangenamer rendement. En om het laag wat op te vangen bij verrre spriding vlieg ik gewoon een vrx718s mee omhoog.

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

De laatste maand hennig wat PA's gedaan op die set. Maar wat me vooral opviel was dat het systeem toch iets 'schel' had...

Kan natuurlijk aan mij liggen, en hoogstwaarschijnlijk ligt het ook aan de manier waarop ik hem had ingeregeld, maar ik kreeg het er niet echt uit...

Waren 4 toppen per kant, bovenste 2 op MID trow, onderste 2 op short trow. Bovenste topje had ik even op long trow geprobeerd maar toen waren we nog verder van huis. Het was openlucht trouwens.

Settings in de itech: gecrossoverd met een Bessel 24 vanaf 99Hz, en een dip op 2277Hz, Q 4,4, -4dB (dat dipje is udo himself komen instellen).

Dat dipje maakte het al een pak beter om fullrange naar te luisteren, met een DJ die zijn plaatjes draaide. Maar als ik er een optreden op mixte had ik steeds wel moeite met de stem: ofwel verzoop de verstaanbaarheid in de muziek, en als ik de stem dan er wat uit wilde heffen kletterde het langs alle kanten... Andere instrumenten zoals trompet heb ik ook bewust op de achtergrond gehouden, net om die reden, maar das minder erg omdat verstaanbaarheid hier minder belangerijk is

Ik ga nog veel moeten prutsen met dat ding voor ik het door en door ken dus, maar als er mensen zijn die gebruikerservaringen in die zin willen delen? Of kunnen zeggen wat ik zoal fout deed?

PS: wie gebruikt hem actief/passief?
          Last edited by Poelmans; 05-08-07, 11:55.

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

Heb je geen verdere instellingen gebruikt in de I-tech ?

Op de site van JBL staan voor deze serie allerlei instellingen die je kunt downloaden. Wellicht verstandig om daar ook even in te duiken.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by Poelmans
              De laatste maand hennig wat PA's gedaan op die set. Maar wat me vooral opviel was dat het systeem toch iets 'schel' had...

Kan natuurlijk aan mij liggen, en hoogstwaarschijnlijk ligt het ook aan de manier waarop ik hem had ingeregeld, maar ik kreeg het er niet echt uit...

Waren 4 toppen per kant, bovenste 2 op MID trow, onderste 2 op short trow. Bovenste topje had ik even op long trow geprobeerd maar toen waren we nog verder van huis. Het was openlucht trouwens.

Settings in de itech: gecrossoverd met een Bessel 24 vanaf 99Hz, en een dip op 2277Hz, Q 4,4, -4dB (dat dipje is udo himself komen instellen).

Dat dipje maakte het al een pak beter om fullrange naar te luisteren, met een DJ die zijn plaatjes draaide. Maar als ik er een optreden op mixte had ik steeds wel moeite met de stem: ofwel verzoop de verstaanbaarheid in de muziek, en als ik de stem dan er wat uit wilde heffen kletterde het langs alle kanten... Andere instrumenten zoals trompet heb ik ook bewust op de achtergrond gehouden, net om die reden, maar das minder erg omdat verstaanbaarheid hier minder belangerijk is

Ik ga nog veel moeten prutsen met dat ding voor ik het door en door ken dus, maar als er mensen zijn die gebruikerservaringen in die zin willen delen? Of kunnen zeggen wat ik zoal fout deed?

PS: wie gebruikt hem actief/passief?
              Heb ook wel eens met VRX gedraaid en er eigenlijk best leuke resultaten mee gehaald. Ik vind het geen rock 'n roll set, daar heeft het gewoon te weinig ballen voor, maar die jazz/ bigband dingetjes die ik ermee gedaan heb waren erg fijn hoor.

Die knoppen achterop vind ik echt een compleet idiote functionaliteit (heb ik in deze thread al vaker uitleg over gegeven) en als ik jouw relaas zo hoor denk ik dat je het beste gewoon eens al ie onzin in de neutrale stand moet zetten (volgens mij is dat 'nearfield', in ieder geval zónder bultjes in het mid / hoog, gewoon alles recht, geen EQ filters ertussen, gewoon hoe dat kastje klinkt). Dan nog eens emee aan de gang, kijken wat het doet.... ik denk dat jouw problemen dan voor 99,9% zijn opgelost.

Succes ermee !!
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

Originally posted by MarkRombouts
                Heb je geen verdere instellingen gebruikt in de I-tech ?

Op de site van JBL staan voor deze serie allerlei instellingen die je kunt downloaden. Wellicht verstandig om daar ook even in te duiken.
                Wij gebruiken hem passief (scheelt versterkers e ), en daar geeft JBL enkel settings voor de limiters voor op. JBL geeft een hele hoop crossover settings op voor actief, maar vreemd genoeg geen limiter settings? Iemand die daar meer over weet?

@Berolios: Ik geloof dat 'Mid' als neutrale setting wordt aangegeven. Maar ik ga donderdag er wat mee prutsen (vrijdag erop mixen...), en al die kastjes eens gewoon op short trow zetten. Ik ben benieuwd...

Verder ga ik ook eens even een setting van JBL proberen, actief gestuurd dan... We hebben een itech 6000 per kant, en donderdga hangen er slechts 2 kastjes per kant. Met de juiste limiter moet dit wel vlot lopen dacht ik...

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

Toch loont het misschien ook om in de instellingen van de actieve sturing te kijken, ook al gebruik je ze passief. Je ziet daar bijvoorbeeld dat het hoog behoorlijk gedempt wordt in de gain en ook in diverse EQ punten.

Wellicht hebben de drivers in verhouding dus veel te hard staan draaien ?? Ik weet natuurlijk niet in hoeverre hiervan iets wordt gecorrigeerd in het filter bij passief gebruik.

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Originally posted by Poelmans
                    ...@Berolios: Ik geloof dat 'Mid' als neutrale setting wordt aangegeven. Maar ik ga donderdag er wat mee prutsen (vrijdag erop mixen...), en al die kastjes eens gewoon op short trow zetten. Ik ben benieuwd...
                    Je moet je goed realiseren wat die knoppen eigenlijk doen (effe manual bekijken en volgens mij staat het ook op het stickertje op de kast zelf). Houd me ten goede, maar volgens mij zijn die knoppen gewoon shelvig EQ's op iets van 2 of 3 kHz... Voor zover ik begrepen heb denkt JBL met die knoppen achterop het 'verlies' in het (mid)hoog op 'grotere afstanden' te kunnen compenseren, nearfield is gewoon flat, midfield is 3 dB boost, far field 6 dB boost, zoiets staat me in ieder geval ervan bij... echt kletspraat pur sang dus eigenlijk, maar dat terzijde.

Deze kastjes moet je ook echt niet als line-array zien (en al helemaal niet als line-source-array), maar meer als 'modulaire conventionele kasten met een redelijk precieze afstraling', je kunt ook geen hoeken instellen (een andere reden voor die knopen achterop is het boosten van de bovenste kasten, ipv een aantal 0-graden tussen de bovenste kasten zoals je een banaan zou han). Ik heb er twee keer twee per kant gehad op een statiefje en drie keer drie per kant, gevlogen en redelijk gedoken. Alle keren alls netjes in de neutrale positie.

Cheers en succes ermee!
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

Dit is werkelijk niet te geloven
                      proc, instelingen enz...
                      problemen treden al op voordat er eigenlijk muziek uitkomt.
                      Dit vraagt om problemen .
                      Mijn conclusie is , JBL en vooral dit systeem is nog niet voldoende getest en goed bevonden, veel te veel regelen.
                      Ik heb testen gehoord, gezien , ondervonden , op gespeeld ...
                      Nee, sorry
                      VRX , veel te duur en klinkt voor geen meter ook niet op langere afstanden .
                      OK , ik ben een EAW fan , MAAR die gaat eruit ... iets veel beter gevonden
                      raad eens ?
                      sis
                      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• rolanddeg
                        • Nov 2004
                        • 337

...Meyer...?

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Originally posted by sis
                          proc, instelingen enz...
                          Mijn conclusie is , JBL en vooral dit systeem is nog niet voldoende getest en goed bevonden, veel te veel regelen.
                          Nee, sorry ...
                          Dat is toch niet helemaal waar Paul.

Ook dit VRX systeem werkt zoals de meeste andere (prof) systemen: er worden vanuit de fabrikant settings vrijgegeven voor diverse processoren, alsook regelmatig de filter/ fase/ delay/ EQ-settings, mocht de applicabele processor-data niet direct voorhanden zijn. Dat JBL samen met Crown, DBX, BSS en Soundcraft in één holding zit, worden die iTech versterkers er natuurlijk bijverkocht.

'Veel te veel te regelen' is in mijn ogen niet echt van toepassing als je weet waar je mee bezig bent. Tuurlijk, er moet ook een 'idiot-proof' setje van gemaakt kunnen worden, zonder dat daar een of andere dure systeem-tech aan vooraf moet gaan. Nexo PS-15 klinkt ook niet zonder processor... je weet daar de setting smisschien niet van, maar in die processor gebeuren ook allemaal die (extreme) dingen die je in dit soort settings ziet.

Jij was een EAW fan? Kijk dan eens voor de grap in de Lake Contour settings van KF 730... da's ook flink hakken en zagen kan ik je vertellen !

Originally posted by sis
                          ... VRX , veel te duur en klinkt voor geen meter ook niet op langere afstanden...
                          VOORAL niet op de lange afstanden zul je bedoelen. Daar is het ook niet geschikt voor... is niet erg, maar JBL moet ook niet pretenderen dat dat wél zo is.

Originally posted by sis
                          ...raad eens...
                          Ome John? Die heb ik laatst op TV gezien, wel een lelijke vent hé ;-).
                          Denk maar niet dat Meyer een uitzondering is qua processing !! Je ziet misschien de settings niet, maar ze zijn er wel hoor !

Afijn, ik ga maar weer verder met mijn artikel (yep, ook in de vakantie aan school bezig...)

Cheers!

Comment

• jadjong
                            • Oct 2003
                            • 654

Originally posted by sis
                            proc, instelingen enz...
                            Nee, sorry
                            VRX , veel te duur en klinkt voor geen meter ook niet op langere afstanden .
                            OK , ik ben een EAW fan , MAAR die gaat eruit ... iets veel beter gevonden
                            raad eens ?
                            sis
                            Na 3x je tekst gelezen doe ik toch maar een poging: Mackie Srm450

Comment

• Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

Sis,

Begint met een T en eindigt op....

ECNARE!!!!!

hahaha
                              deze middag ook even wezen luistere, klein festivalletje dus ZWAAR overkill, maar klonk wel lekker.

Komende week ook maar eens naar Peter.

groet John
                              Groeten John
                              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• luc2366
                                • Jul 2002
                                • 1161

ik voorzie al een aantal jaren enkele wagens op Aalst karnaval. Dit jaar had ik eindelijk eens de tijd om m'n "eigen" trucks en die van de concurrentie te gaan aanhoren en ik moet zeggen: héél veel PS-15 (dat me alwéér niet kon overtuigen) en 1 grote wagen vol VRX (als ik me niet vergis werd deze geleverd door Soundfield). Wel, dat was de enige wagen die me écht kon overtuigen! Het ging retehard en klonk nog goed ook!
                                Spijtig dat de beestjes zo duur zijn...

Comment

Working...