Originally posted by deloitte
MBO theatertechniek
Collapse
X
-
Zo vanavond had ik mijn intake op het grafisch lyceum in Rotterdam.
Kwam ik in goed gesprek met de docent. Het komt er op neer dat je aan het eind van je vierjarige opleiding kan solderen en simpele licht en geluids instalaties kan opbouwen. Kortom, het bouw en breekwerk. Naja daar ga ik dus geen 4 jaar aan besteden.
Vette boksuh meneer
[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]Comment
-
Dus jouw instelling is dat je daar in 4 jaar niks zou leren?
En dat je kennelijk dacht dat je direct na die 4 jaar - als schoolverlater - Hoofd Techniek van een verhuurbedrijf of een schouwburg zou kunnen worden?
Lekker joch ben jij.
Zijn er mensen die de 4 GLR-jaren al afgemaakt hebben,
en hierop even kunnen reageren?een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
3de jaars ( ook laatste jaar ) ook goed? Theater is niet alleen opbouwen breken(afbouwen moest ik altijd zeggen breken doe je bij een sloopbedrijf). Een stuk geschiedenis is na mijn idee ook belangrijk. En hoe zit een theater eigenlijk in elkaar? Waar is het ooit ontstaan etc. etc. Verder wat ik ooit al eerder heb aangegeven. Is een stage een mooie manier om contacten te maken die je eerder misschien nooit had gemaakt.
Ook is het gemiddelde theater aardig conventioneel. Via een school kun (weet niet hoe het bij elke opleiding in nederland is) je wat meer met apparatuur van de toekomst werken. De computer generatie van dit moment komt steeds meer in theater. Maar voorlopig is het nog heel wat "oale leu". Een van de opmerkingen bij mijn stage beoordeling was dat ik toch heel wat vlotter met een computer was.
Dus als je school de zaken een beetje voor elkaar heeft. Kan je de huidige theatertechnici een stap voor zijn in ontwikkelingen.Comment
-
Ik denk dat het 2 kanten heeft. Ik zit nu in het 2e jaar en heb, volgens mij, dit jaar enorm veel geleerd. Niet alleen in leerstof maar ook in houding tegenover 'het vak'. Wat ik zeggen wil is dat het GLR (of grafisch lyceum in het geheel) geen perfecte plaats is om te leren, maar wel een kans die niet erg veel mensen krijgen.Originally posted by rinus bakkerDus jouw instelling is dat je daar in 4 jaar niks zou leren?
En dat je kennelijk dacht dat je direct na die 4 jaar - als schoolverlater - Hoofd Techniek van een verhuurbedrijf of een schouwburg zou kunnen worden?
Lekker joch ben jij.
Zijn er mensen die de 4 GLR-jaren al afgemaakt hebben,
en hierop even kunnen reageren?
Ik begrijp het punt van iemand die zelf al uit een praktijkwereld komt. Wat je bijvoorbeeld het eerste jaar doet is zo enorm simpel. Maar zou dat juist niet positief kunnen zijn? Je gaat met gemak je opleiding door en verruimd je wereld.Comment
-
Dan reageer ik ook even
Ik zit op dit moment in het 1ste jaar van AV-techinicus ( op het Grafisch Lyceum Rotterdam ) Bij het begin vond ik het niet echt leuk
maar dat kwam door de geschiedenig en dergelijke. Ik vind het sinds periode 3 intressant worden. Je leert welke microfoon je bij welk instrument van een bandje moet zetten en al. Dus ook het complete drumstel. Ook krijg je lichtlessen. Bij het begin simpel, maar als je er nog niks van weet goed. In de 2e krijg (zo als het mij verteld is) bewegend licht erbij. Maar als jij aangeeft dat je er wel mee wilt werken in de 1ste omdat het je intresseerd dan is dat geen probleem. Je moet inderdaad niet denken dat je gelijk Hoofd geluid-licht of beeldtechnici bent. Dat absoluut niet. Maar je leert wel degelijk dingen. In de 2e moet je stage lopen, dan lijkt het mij helemaal dat je dingen gaat leren en dat er een wereld voor je "open" gaat.
Dat was mijn stukje over het GLR. Ik kan eigelijk nog wel even door gaan zo, maar dit lijkt me wel even genoeg. Als er verder nog onduidelijkheden zijn hoor ik het wel.
Groetjes,
DJ LaakieComment
-
PffffOriginally posted by rinus bakkerDus jouw instelling is dat je daar in 4 jaar niks zou leren?
En dat je kennelijk dacht dat je direct na die 4 jaar - als schoolverlater - Hoofd Techniek van een verhuurbedrijf of een schouwburg zou kunnen worden?
Lekker joch ben jij.
Lees even goed AUB.
Dat waren de exacte woorden van een van die mensen van het Grafisch Lyceum.Vette boksuh meneer
[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]Comment
-
Met dank aan Kilian een djlaakie.
De rest mag voor zich spreken.
Er is heel wat op te merken (zeiken) over het reguliere onderwijs,
en dat is ook zeker zo wat betreft Theater/Podiumtechniek.
Daarbij valt de hoogste ('HBO') opleiding nog steeds het hardst door de mand, want het woord techniek zijn ze daar alweer helemaal aan het vergeten.
Dus krijgen we straks nog meer "architecten" die uiteindelijk niet eens weten wat 'bouwmaterialen' of 'werktuigen' zijn!
Laat staan hoe, waarom en waar ze toegepast moeten worden.
Maar binnen dat geheel van Podiumtechniek-opleidingen is het toch wel zo dat er een paar MBO-opleidingen positief bovenuit steken, namelijk die van Grafisch Lyceum Amsterdam en Grafisch Lyceum Rotterdam.
De eerste heeft trouwens recent zijn naam gewijzigd, al weet ik niet precies meer hoe die nu heet.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
De tweede ook, de opleiding theatertechnicus/inspicient op het GLR heet nu podiumtechniekOriginally posted by rinus bakkerMet dank aan Kilian een djlaakie.
De rest mag voor zich spreken.
Er is heel wat op te merken (zeiken) over het reguliere onderwijs,
en dat is ook zeker zo wat betreft Theater/Podiumtechniek.
Daarbij valt de hoogste ('HBO') opleiding nog steeds het hardst door de mand, want het woord techniek zijn ze daar alweer helemaal aan het vergeten.
Dus krijgen we straks nog meer "architecten" die uiteindelijk niet eens weten wat 'bouwmaterialen' of 'werktuigen' zijn!
Laat staan hoe, waarom en waar ze toegepast moeten worden.
Maar binnen dat geheel van Podiumtechniek-opleidingen is het toch wel zo dat er een paar MBO-opleidingen positief bovenuit steken, namelijk die van Grafisch Lyceum Amsterdam en Grafisch Lyceum Rotterdam.
De eerste heeft trouwens recent zijn naam gewijzigd, al weet ik niet precies meer hoe die nu heet.Comment
-
In amsterdam heet die opleiding nu MA oid.Vette boksuh meneer
[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]Comment
-
Niet de opleiding maar de school...Originally posted by Drive inn tntIn amsterdam heet die opleiding nu MA oid.
Die heet namelijk Mediacollege Amsterdam (kortweg AM)
www.mediacollegeamsterdam.nl
Groetjes,
DJ LaakieComment
-
Ik heb ze dit zelf nog nooit horen zeggen. Ik heb het heel toevallig van de week eens nagevraagd, en toen kreeg ik als antwoord.Originally posted by Drive inn tntPffff
Lees even goed AUB.
Dat waren de exacte woorden van een van die mensen van het Grafisch Lyceum.
"Je bent dus niet Hoofd Licht-Geluid of Beeldtechnici. Dat denken er veel maar dat is dus niet zo. Daar moeten nog een aantal opleidingen/curcussen aan voor af als je dat wilt zijn. Als je het 4e jaar er aan plak ben je iets meer als AV-Medewerker, maar absoluut nog geen Hoofd Licht-Geluid of Beeldtechnici.
Groetjes,
DJ LaakieComment






Comment