geschikte draadloze microfoon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen
    • Aug 2000
    • 1021

Hey Hans,

Je moet wel oppassen dat je die gain niet tever terug schroeft. Zolang hij op de ontvanger niet te hand binnen komt (peak) is er niets aan de hand, voordeel is wel dat je batterijen langer meegaan
    Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• outvorst
      • Jul 2005
      • 84

citaat:Geplaatst door Jeroen

Hey Hans,

Je moet wel oppassen dat je die gain niet tever terug schroeft. Zolang hij op de ontvanger niet te hand binnen komt (peak) is er niets aan de hand, voordeel is wel dat je batterijen langer meegaan
      Ik wil het zo gaan proberen:
      -gain op micro zo laag mogelijk;
      -gain op ontvanger zo hoog mogelijk:
      -gain op mengtafel zo laag mogelijk;
      -eq vlak;
      -compressor uit.

Op deze manier lijkt me de compressie in de microfoon en ontvanger het minste. Heb namelijk de indruk dat daardoor het probleem ontstaat.

Als dat nog steeds niet het gewenste resultaat brengt dan gaat die wireless 58beta in de uitverkoop en gaan we aan het testen met een ander mic. Volgens de Sennheiserwebsite zou de Sennheiser EW145G2 behoorlijk ongevoelig voor feedback zijn. Wellicht dat dat wel werkt want hoe dan ook, het moet toch mogelijk zijn om ondanks dat het zangvolume van onze zangeres niet overdreven hoog is, er een wireless te vinden die niet direct begint te fluiten zodra ze de zaal inloopt.

Comment

• Jeroen
        • Aug 2000
        • 1021

Ik zou balans zoeken bij de handzender. Zorg dat je bron zo hard mogelijk is, of dat wat het dichtst bij de bron zit zo hard mogelijk, maar niet dat de ontvanger over de zeik gaat. Dus probeer het levelen van je handheld zo hoog mogelijk te doen. Kijk dan wat je bij de ontvanger moet doen om de gain op je tafel niet in de + te krijgen, dan ben je een heel eind. Mocht dat niet helpen,... regel ergens een SM58 kop voor op de zender, dit moet prima kunnen werken.

Je EQ vlak kan,... maar probeer even met je sweep te zoeken waar de feedback zit. Vaak kun je aan de hand daarvan wel een conclusie trekken.

Geen compressor ben ik in dit geval wel mee eens,... kun je altijd nog erbij zetten als blijkt dat het goed gaat.

Feedback bij de zaal inlopen is een discutabel punt natuurlijk. Als de zaal inlopen de reden voor feedback is,... komen er nog hele andere factoren kijken bij de reden waarom.

Maar ik ben benieuwd en wens je in ieder geval succes

Comment

• outvorst
          • Jul 2005
          • 84

Vrijdag in een kroeg gespeeld en de gain instellingen nog wat aangepast zoals al eerder beschreven. Geen feedbackproblemen gehad, ook niet toen de dame + mic de zaal inging. Klonk gewoon goed. Niks op aan te merken, misschien afgezien van het feit dat ik de fader verder open moest zetten dan me eigenlijk lief is. Is het een tic om alle faders op 0 dB te willen hebben? Heb dat ooit eens in een Music Maker gelezen en heb dat sindsdien eigenlijk altijd gevolgd (vind het ook wel makkelijk om zo voor een optreden de basismix neer te zetten).

We draaien na onze vakantie een aantal grotere lokaties en ben zeer benieuwd of e.e.a. dan nog steeds goed gaat. Wil dan nog eens gaan proberen hoeveel harder ik de handheld nog kan zetten voordat de feedbackproblemen zich weer voordoen.

Groeten,

Hans

Comment

• Jeroen
            • Aug 2000
            • 1021

Kijk! Dat is gunstig. Ehmmm wat je kan doen is via een AUX of direct out de zangeres via een extra kanaal binnen laten komen en deze mee te sturen naar de main mix, dan hoeven ze niet helemaal bovenin te hangen.

Even over die faders,... dat is juist een hele slechte eigenschap om het op die manier te doen.

Je binnenkomend signaal moet rond de 0db liggen en de balans maak je met de faders. Op die manier hou je makkelijk overicht mbt je balans van de band. Als het op de manier zoals jij beschrijft zou "moeten" kun je net zo goed een monitortafel nemen of zelfs helemaal geen faders in een mengdoos bouwen. Een Hi-hat mix je namelijk nooit op 0db mee en zo ook met de overhead om even een voorbeeld te noemen.

Dus even in het kort:
            Gain = inkomend signaal NAAR 0db toehalen en bij voorkeur niet afzwakken (bron te hard)
            Fader = Ingekomen (0db) signaal naar de eindmix sturen

Al met al kun je het andersom doen, vele mensen gaan je voor daarin, maar zo is een mengtafel niet ontworpen.

Comment

• outvorst
              • Jul 2005
              • 84

ff snel over die faders (want anders gaan we off-topic):
              ik drukte me geloof ik niet helemaal correct uit. Op mijn soundcraft FX16 zet ik de gain volgens de pfl op "0" en de faders als uitgangspunt ook op "0". Zijn er dan nog correcties in de mix nodig (zoals idd hihat en overhead) dan haal ik die terug op gain. Lijkt me ook niet handig om dat anders te doen. Volgens mij komt dat overeen met de werkwijze die jij beschrijft.

Maar wat ik wel vreemd vind, is dat in het geval van die draadloze mic ik soms door het rondzingen gedwongen was om de gain een stukkie terug te halen en met de fader het gemis in volume te compenseren. Na het uithalen van zo'n actie was het probleem min of meer opgelost. Begrijp nog steeds niet waar dat door komt.
              Enig idee?

Comment

• Jeroen
                • Aug 2000
                • 1021

Je maakt dus eigenlijk wel de mix op de gain,... en hou je je faders op 0db. Da's eigenlijk niet helemaal hoe het bedoeld is. Er zijn vele discussies geweest over dit onderwerp op het forum, en eigenlijk komt het erop neer dat iedereen z'n eigen werkwijze heeft.

Dat wat je omschrijft wat betreft het rondzingen komt dus door een heleboel factoren en 1 daarvan is de headroom van je tafel, zo ook de signaal/ruis verhouding. Je gain is voor inkomend en je fader voor uitgaand signaal. Je gain potmeter heeft waarschijnlijk een schaalverdeling, moet je maar eens opletten wat er gebeurd als je die op 0db zet (vaak op 11uur) en dan je PFL indrukt, als het goed is zit daar niet veel verschil tussen en is je signaal/ruisverhouding optimaal en kans op feedback minimaal. Moet je erbij draaien of eruit draaien hangt het weer van de kwaliteit af van je tafel wat voor gevolgen dat heeft, om het even makkelijk te houden.

Een aantal dingen moet je in je achterhoofd houden en wat ik vertel klopt niet altijd, het is allemaal afhankelijk van je tafel, componenten, microfoons en zelfs afhankelijk van je PA en monitors incl. processing en amps.

Maar experimenteer en probeer met zo min mogelijk apparaten, verloopjes en toeters en bellen het voor elkaar te krijgen, mix zoveel mogelijk met je faders en niet met je gain, hou je input op de modules rond de 0db, hou de output van je EQ op 0, dus niet je master output van je EQ verder open of juist dicht draaien, en gebruik geen feedback destroyers e.d.

Heel verhaal en ik ga er vanuit dat er vast iemand is met een andere mening, dus kan gezellig worden nog

Comment

• outvorst
                  • Jul 2005
                  • 84

mmm, interessant! Op de Soundcraft website denkt men er als volgt over:

- quote -

To set the gain on the mixer;

Press the PFL/Solo switch on the relevant input.
                  Adjust gain/input sensitivity until meters read within the yellow (‘3’ to ‘6’ on meter scale). This allows for the extra 10dB of gain that is available on Soundcraft input faders.
                  Release PFL/Solo.
                  Repeat for all other inputs.
                  NB: EQ affects gains settings. If you adjust the EQ you will need to re-check your gain level using the above method. Once you have optimised the gain your mixer will give the best possible signal quality with the minimum of noise and distortion.

Balancing Fader Levels Faders allow you to make fine adjustments to your sounds and act as a visual indication of the overall mix levels.

It is important to keep your input faders around the ‘0’ mark for greater control. This is because fader scales are typically logarithmic and not linear, so if your fader position is near the bottom of its travel then even a small movement will lead to huge leaps in level. Similarly try not to have your fader at the top of its travel because this will leave you no room to further boost the signal.

- unquote -

Tot op heden heb ik deze werkwijze gevolgd. Bedoelen jullie nu hetzelfde of moet ik weer eens een cursusje tekstverklaren gaan volgen?

Comment

• outvorst
                    • Jul 2005
                    • 84

Hey Jeroen,
                    Heb net ff nog een leuke oude discussie gelezen.

Ik ga op basis daarvan de komende tijd nog eens wat aan het experimenteren om eens te kijken wat de verschillen zijn tussen de twee manieren van werken. Ben benieuwd.
                    Groeten,
                    Hans

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

citaat:Geplaatst door outvorst

mmm, interessant! Op de Soundcraft website denkt men er als volgt over:

- quote -

To set the gain on the mixer;

Press the PFL/Solo switch on the relevant input.
                      Adjust gain/input sensitivity until meters read within the yellow (�3� to �6� on meter scale). This allows for the extra 10dB of gain that is available on Soundcraft input faders.
                      Release PFL/Solo.
                      Repeat for all other inputs.
                      NB: EQ affects gains settings. If you adjust the EQ you will need to re-check your gain level using the above method. Once you have optimised the gain your mixer will give the best possible signal quality with the minimum of noise and distortion.

Balancing Fader Levels Faders allow you to make fine adjustments to your sounds and act as a visual indication of the overall mix levels.

It is important to keep your input faders around the �0� mark for greater control. This is because fader scales are typically logarithmic and not linear, so if your fader position is near the bottom of its travel then even a small movement will lead to huge leaps in level. Similarly try not to have your fader at the top of its travel because this will leave you no room to further boost the signal.

- unquote -

Tot op heden heb ik deze werkwijze gevolgd. Bedoelen jullie nu hetzelfde of moet ik weer eens een cursusje tekstverklaren gaan volgen?
                      dat laatste....

Ik denk dat je het vooral hebt over het puntje:

citaat:It is important to keep your input faders around the �0� mark for greater control.
                      Hier bedoeld men dat het verstandig is om rond het 0dB gebied te mixen. Aangegeven redenen hiervoor zijn, de karaktereristiek van de faders (controle) en het feit dat je als je helemaal "bovenin" mixt je niets meer kan boosten als het nodig is. Wat er nog bijgezegd zou kunnen worden is dat als je alles "pedal to the metal" hebt staan de boel totaal over de zeik gaat en als je helemaal onderin mixt dat dat de hoeveelheid ruis ook niet ten goede komt.

Het gaat dus over het uitgangspunt van waar je faders ongeveer zouden moeten staan. Er staat niet: Je faders moeten op 0dB staan en voor de rest mix je maar met je gains...

Ik vraag me ook altijd af hoe de mensen die dat wel doen omgaan met monitormixen vanaf dezelfde tafel en hun inserts....
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• outvorst
                        • Jul 2005
                        • 84

Mooi, wat mij betreft is het helder.Bedankt allemaal!
                        Nou alleen de LOI nog even bellen...

Comment

Working...