Heb je al eens een condensator microfoon geprobeerd (draadloos of niet). Ik heb vaak goede resultaten behaald bij zachte vrouwelijke stemmen met de Shure SM86 en/of Sennheiser E865. Misschien is dat een keertje de moeite waard om te proberen.
geschikte draadloze microfoon
Collapse
X
-
-
Als je teruggaat naar de gewone sm58 ga je er op achteruit, en je gaat eigenlijk meer het probleem uit de weg dan dat je het oplost, en ws heb je het dan nog niet eens opgelost. Omdat de mikes toch vrij veel op elkaar lijken, ligt het (zoals hierboven al genoemd) ws meer aan de zender/ontvanger en de compressor die je erop hebt, dan aan de mike of de speakers. Ik denk dat er hierboven al een heleboel bruikbare tips zijn genoemd, als ik jou was zou ik er wat mee gaan spelen, en kijken of het er beter van wordt.citaat:Zou het zin hebben een andere mic aan te schaffen en zo ja, wat is een goede suggestie (sennheiser EM100 hebben we al geprobeerd maar werkte ook niet echt lekker)? Zou het zin hebben om de beta kop te vervangen door een standaard SM58 kop (als dit technisch mogelijk is)?De groeten => MichaComment
-
Wat je eens moet proberen is een micro van Audix, deze zijn zeer feedback-ongevoelig.
Met name de OM-7 is op dat gebied een onbetwiste topper (extreme hypercardiod) maar je moet wel opletten dat je daar vrij dichtbij in zingt.
Maar ook bv de OM-3 is een fijne, er is nu trouwens een aardige aanbieding van de OM-3 draadloos (RAD360/ OM-3).
groet, Michel
groet, Michel
Comment
-
Ten eerste: gain op je zender dichtdraaien, trouwens altijd doen, op eender welke zender (bij de shure zit deze waarschijnlijk in de witte knop op de acherzijde van het batterijcompartiment) Als hij dan vrij clean binnenkomt: Ontvanger op line schakelen (achterzijde module), en zo binnenpakken op je tafel, output volume van de ontvanger opendraaien.
Dit is gewoon de standaartsetting die je, volgens mij, moet aanhouden.
Vanaf deze moment moet je beginnen zoeken: Te veel compressie= feedback. Vraagt de dame in questie meer monitoring als er meer volk in de zaal zit, en gaat het dan feedbacken, of is het op soundcheckvolume al feedback? Al eens een 87-kop geprobeert? (helpt goed, maar aub geen luide volumes in de buurt)
Verder, wie en hoe EQ je de monitors, welk type zijn ze, in welke frequenties zit je feedback-probleem.
Met echt zachte stemmen kan je misschien eens gaan kijken in het sennheiser-gamma, maar dan wel richting 3000 of 5000 series. De anderen stellen echt niets voor.
Ps: in kleine tenten (lees podium -10 meter breed, met dak op -4 meter) gebruik ik standaard 58'en omdat deze minder feedbacken. Probeer dan wel niet om het brilliantere van de Beta eruit te halen, want dan barst de hel los.
ps: luister over de koptelefoon eens naar haar micro: Wat hoor je dan?"En Go"Comment
-
!!!!
Volgens mij is het nou al tig keer gezegd, die sm58 die gebruikt wordt is niet draadloos, en aangezien ze op zich niet zo bar veel van elkaar verschillen (en vooral niet zoveel dat de beta een feedback concert geeft waar de 58 netjes blijft), zit het probleem waarscheinlijk niet in de kop!! En als je een andere kop pakt ga je het probleem meer uit de weg dan het op te lossen, als ik goedkopere spullen pak omdat ik de duurdere spullen niet goed kan laten werken, dan leer ik er nix van, en ga ik er kwa klank op achteruit! Dat zijn 2 dingen die we allebei liever niet willen geloof ik...De groeten => MichaComment
-
Misschien een keertje een draadgebonden beta 58 proberen, weet je in ieder geval zeker waar het aan ligt. De microfoonkop of het draadloos systeem.Comment
-
Hallo,
Gelukkig komt er schot in de oplossing van het probleem.
Gisteren kort wat geexperimenteerd aan de hand van jullie tips.
Als eerste heb ik de gain op de microfoon zover mogelijk teruggedraaid en de lagere output gecompenseerd met de gain van de mengtafel.
Daarnaast heb ik de compressor in bypass gezet hetgeen geen problemen opleverde.
Alhoewel de ruis in het signaal toenam werd de feedback tot nul gereduceerd (op 1 rondzinger na maar die werd veroorzaakt omdat de mic wel heel erg dicht in de buurt van een van de topkasten terecht kwam). Ik denk dat ik die ruis ook nog wel wat kan verminderen door de gain op de ontvanger wat verder open te zetten en die op de mengtafel verder terug te halen maar er was helaas te weinig tijd om dat ook nog ff te proberen.
De komende paar weken liggen we stil i.v.m. vakanties, maar ik ben optimistisch gestemd dat deze beta58 toch gaat doen waarvoor we hem hebben aangeschaft!
Nogmaals bedankt voor jullie tips en "feedback"!
Groeten,
Hans
Comment
-
Hallo Hans,
Ik heb met belangstelling alle adviezen en tips die je tot nu toe hebt gehad gelezen en dit heeft al, gezien jouw laatste bericht, tot enige verbetering geleid.
Misschien kan ik ook nog een kleine bijdrage leveren om jouw probleem nog verder te kunnen oplossen.
Een tijdje geleden had ik ook hetzelfde feedbackprobleem via de p.a. met de microfoon van een zangeres in de band waar ik het geluid van doe.
[u]</u>Voor de duidelijkheid: ook deze band maakt gebruik van in-ears.
Ik heb toen een Sabine SL-820 solo (tweedehands: 199 euro) feedbackkiller aangeschaft en sindsdien heb ik bijna geen feedbackproblemen meer.
Je bent al wel met feedbackkillers aan de slag geweest heb ik gelezen maar ook daar is er veel kwalitieitsverschil.
De praktijk:
Ik sluit het apparaat aan op de insert van haar kanaal op de zaaltafel. Daarna schuif ik de fader van haar zangkanaal langzaam omhoog (met de masterfader op maximaal) en forceer a.h.w. dat er feedback met de p.a. via haar microfoon ontstaat. De sl-820 legt deze feedbackgevoelige frequenties dan vast (max. 8). Er zit ook nog een noisgate op dit apparaat maar die gebruik ik niet omdat mijns inziens de instelmogelijkheden te beperkt zijn.
Mocht je dit nog niet geprobeerd hebben (met dit apparaat) dan is het in ieder geval een poging waard.
groetjes,
Hans
jbmComment
-
Hans,
Tast die Sabine het signaal niet aan? Wij zijn namelijk op een vergelijkbare manier met een Behringer Feedback Destroyer Pro DSP1124P in de weer geweest, welke er weliswaar voor zorgde dat de mic niet meer ging rondzingen, maar verder zorgde dat apparaat er ook voor dat er geen fatsoenlijk signaal op het microfoonkanaal binnenkwam.
Groeten,
HansComment
-
Hallo Hans,
De specs van de Behringer ken ik niet en ik heb ook geen praktijkervaring met dit apparaat dus daar kan ik niet over oordelen.
Behringer biedt over het algemeen best veel waar voor z'n geld maar het is denk ik niet eerlijk om deze 2 apparaten gezien de aanschafprijs kwalitatief op hetzelfde niveau te plaatsen.
De filterbreedte van de Sabine kun je instellen op 1/5 of 1/10 octaaf.
Een normale 31-bands equalizer heeft een filterbreedte van 1/3 octaaf.
Dat betekent dus dat je bij een filterbreedte van 1/10 octaaf geen equalizer met 31 schuifjes hebt maar (volgens mij) 100!!!!
Mijn theoretische kennis op dit gebied is ook maar beperkt maar wat duidelijke moge zijn is dat het apparaat in kwestie maar een honderdste deel of enkele honderdste delen van het frequentiespectrum onderdrukt en een verschil in geluid heb ik tot op heden niet gehoord.
Daarnaast worden de Sabine feedbackkillers al sinds jaar en dag in de professionele sector gebruikt dus dat zegt ook wel wat.
Bij deze wil ik je wel een voorstel doen maar dit graag via de mail.
Mijn emailadres is: hanslieveke@hetnet.nl
Tot horens!
groetjes,
Hans.
jbmComment
-
Ze worden wel gebruikt ja, maar zeker niet voor bandjes. Kom op zeg, in-ears en dan nog rondzingers.citaat:Geplaatst door poplins
Daarnaast worden de Sabine feedbackkillers al sinds jaar en dag in de professionele sector gebruikt dus dat zegt ook wel wat.
Bij deze wil ik je wel een voorstel doen maar dit graag via de mail.
Mijn emailadres is: hanslieveke@hetnet.nl
Ik heb zo'n idee dat de originele poster wel een antwoord heeft gevonden. Zoals zo vaak een gain structure ding.
Rot op met al die dingen uit de signaalweg. Gewoon recht, niet teveel EQ-en en gain geven waar het kan. Dan moet ook zo'n mike met een zachte zangeres geen problemen geven.
S.Comment
-
HATSJOE! Ik zie een hoop voorstellen voorbij komen, voornamelijk met randapparatuur of het gebruiken van een draadje. Je moet eerst zorgen dat je totale systeem in orde is voordat je met randapparatuur gaat werken. Waar pak je dat aan? Bij de bron.
De bron is in dit geval de zangeres. Die zal niet spontaan 10db harder gaan zingen.
Er word draadloos gebruikt en het gebeurd niet als ze zingt met een draadje. Maar gebruikt ze met draad ook een 58Beta?
Hier is dus het punt dat je aan moet werken, geen randapparatuur of rare fratsen maar simpelweg het proberen van een andere kop. Dit kan een SM58 zijn,... maar ook een 87. Ik weet niet wat voor genre muziek jullie spelen, maar ik ga toch voor de 58 in dit geval.
Dan kun je zeggen dat je erop achteruit gaat, maar een fluitconcert is ook niet echt waar mensen op zitten te wachten,... bovendien is de klank mede afhankelijk van de stem, dus dat kunnen we niet beoordelen vanaf hier.
Wat ook nog een mogelijkheid is, maar da's een beetje hobbybob,... aan de achterkant van de ontvanger zit een line/mic schakelaar, verzet die eens en probeer het dan nog een keer. Als een niet echt lekkere mengtafel hebt en je moet heel veel met je gain doen kan dat een oplossing zijn, maar niet ideaal, wel goedkoop
Eerste posting sinds lange tijd,... dus spaar me
Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfoComment
-
Met draad wordt er een gewone sm58 gebruikt.
Vanavond draaien we nog een optreden (top40 rock/cover circuit) waarbij ik de tijd heb om nog eens wat met de gain instellingen van de ontvanger en de mengtafel te gaan experimenteren. Ik verwacht daar wel wat van, juist ook omdat ik de gain op de microfoon zelf n.a.v.een tip op dit forum al een eind teruggeschroefd heb.
Ik laat wel ff weten wat het resultaat is.
groeten,
HansComment

Comment