geschikte draadloze microfoon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

geschikte draadloze microfoon

Hoi,

Voor live toepassingen in onze coverband maakt onze zangeres gebruik van een draadloos Shure SM58 Beta systeem. Klinkt op zich goed, maar het grote probleem is dat dit systeem bijzonder makkelijk rondzingt, hetgeen waarschijnlijk veroorzaakt wordt door het relatief lage zangvolume van de dame in kwestie. We hebben al van alles geprobeerd om het rondzingen te ondervangen (varierend van gebalanceerd/ongebalanceerde kabels tot aan "feedback killers" aan toe) maar helaas zonder het gewenste resultaat. Vreemd genoeg hebben we nergens last van als we overschakelen op de SM58 met kabel.

Zou een uitgebreide externe EQ op de inserts een oplossing zijn, en zo ja moet deze dan voor of na de compressor zitten?

Wie kan helpen om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt,

Hans

• shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

een compressor op de insert steken lijkt me wel handig, en probeer eens haar signaal te splitten (dus ipv 1 ingang op je mixer maak je 2 dmv een splitter) dit zou ook wel eens kunnen helpen
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

Ik zou eerst eens proberen om helemaal geen compressor op de monitor te gebruiken. Als de monitor gestuurd wordt door de zaaltafel is het splitten van het kanaal zoals hierboven wordt gezegd een goede optie. Je kan dat één kanaal compressen en naar de zaal sturen, en het andere kanaal niet compressen en naar de monitors sturen. Verder kan je beide signalen natuurlijk apart EQ-en.

Je moet ook eens kijken naar de ontvanger van de mic. Ik zou zorgen dat je haar stem niet te hard op dat apparaat laat binnenkomen. Je verliest dan namelijk meer dynamiek, waardoor het apparaat eigenlijk ook als een soort compressor werkt. Dit verklaart ook waarom je met een normale sm58 geen problemen hebt. Kortom de inpout gain op de ontvanger niet te ver open draaien.

De meest effectieve oplossing is trouwens "in ear monitoring" voor de zangeres i.p.v. floormonitors.

Succes! Robert

Comment

• outvorst
        • Jul 2005
        • 84

De hele band werkt met in ear, en we hebben een Mindprint T-Comp op de zang insert zitten. Zou het wat zijn om de zang eerst de Mindprint in te sturen en daarna te splitten naar twee kanalen?

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Okee, compressie van de monitor af om te beginnen, ook al is het in ear. door haar zang te comprimeren verdoezel je haar tekortkomingen voor haar eigen oor. Jullie zangeres moet harder zingen, punt!!! Daar ligt het probleem dus daar ligt ook de oplossing!! Zangles lijkt de aangewezen manier om dat te realiseren.

Verder moet je ook uitkijken met de hoeveelheid compressie die je in de zaal gebruikt, de mic gaat immers rond over de zaal aangezien je in-ears gebruikt, hoe meer je comprimeert, hoe eerder je mic rond zal gaan. Brengt me op het volgende punt: Hoe staat het met het zaalvolume? Dat moet toch ook aardig hoog liggen als ik deze situatie zo eens hoor.

Dus opgesomd:

-als die SM beter werkt dan de Beta, ga voor de SM
          -Let op het zaalvolume
          -Niet te weinig, maar nog veel belangrijker, niet teveel compressen!!
          -Jullie zangeres moet harder zingen en dat is het allerallerbelangrijkst!!!

P.S Een eigen tech meenemen kan ook nogal wat verbeteren.....Mits het budget het toelaat natuurlijk.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Robert
            • Aug 2000
            • 630

De hele band werkt met in ear... dus de feedback is over de zaal-PA? Heftig... Als de zangstem over de in-ear goed klinkt heeft het totaal geen zin om het kanaal te splitten.

Het is wel opmerkelijk dat er geen problemen zijn wanneer een mic met kabel wordt gebruikt. Het feit dat de draadloze mic iets 'compressed' kan hiermee te maken hebben. Een mogelijke oplossing, zoals ik al zei, is om de gain op het draadloos systeem minder ver opendraaien.

Een uitgebreide EQ op het kanaal kan in beperkte mate zin hebben. Bedenk wel dat alles wat je EQ'd om feedback tegen te gaan ook de klank van haat stem aantast. Ik zou daarom eerst andere oplossingen proberen.

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Als je geen problemen hebt met de SM58 via draad, dan is de vraag... Is dat een gewone 58?
              Zo ja, dan moet je het toch in de richting kiezen van de luidsprekeropstelling tov de zangeres. (Ik doe geen afbreuk aan de gain-opmerking hoor. die is zeker ook relevant).
              De SM58 Beta is een supercardioide die zeker in bepaalde opstellingen zoals kleine zaaltjes meer last van rondzingen kan hebben dan een gewone 58 (cardioide). Ik pak in die gevallen graag terug op een gewone 58
              Paul.
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Ibvee
                • Nov 2002
                • 714

sm58 beta is iets duurder... en meestal als deze mike gebruikt wordt ie niet voor niets gebruikt... Richting van de speakers tov de zangeres maakt ws ook niet echt veel beter, laten we ervanuit gaan dat de jongen ze op de juiste manier neerzet: naar de zaal gericht, dus dan gaat het geluid juist bij de mike weg! en dan komen we voor de beta nog op een appart geval, die heeft namelijk het dode punt niet recht achter de mike, maar op ongeveer 30 graden links, en 30 graden rechts achter de mike, wat dus betekent dat de speakers juist al in de dode punten zitten! In kleine ruimtes kan het nog steeds zo zijn dat ie iets meer feedback gevoelig is, maar deze jongen heeft het nergens over kleine ruimtes... (over het algemeen speelt een band met complete in-ear en draadloze 58 beta's niet meer zo vaak in kleine ruimtes...) Zou het toch echt eerder zoeken bij de input.
                De groeten => Micha

Comment

• S500D
                  • Feb 2003
                  • 215

Als zij zacht zingt dan zou zij harder moeten zingen dat is punt 1, maar in je mic zit ook een schakelaar of potmeter om je mic iets meer output te geven richting de ontvanger. Bij de PGX serie is dat een schakelaar in de mic van 0db of -15db. Mischien dat dat iets helpt.

Gr Ron
                  U draait, Wij vragen.

Comment

• shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

kwa microfoon is het idd ook goed, om de zender op -10 db te zetten.
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• dj truss
                      • Dec 2004
                      • 89

hoi,
                      met een equalizer kan je er toch ook voor zorgen dat de feedback verminderdt?
                      heb je dit al geprobeert? waarschijnlijk wel
                      the only feeback we want is the audience\'s

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

@ DJ truss: Ja leuk, lekker in je zaalsignaal gaan zitten hakken
                        @ Ibvee: Ik hoop toch wel dat het hier over kleinere zalen gaat, over wat voor loeiharde zaalvolumes moeten we het anders hebben. als dit over grote zalen met lage volumes gaat, hoe zacht zingt deze zangeres dan en hoeveel compressie zit erop vraag ik me dan af....

EDIT: Op de site zie ik toch niet echt veel kleine locaties staan....
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• outvorst
                          • Jul 2005
                          • 84

Helaas kan ik aan het zangvolume van onze zangeres (op korte termijn) weinig doen. De oplossing zou uit een andere hoek moeten komen. Daarnaast is het vanwege haar beweeglijkheid toch wel bijzonder prettig als ze draadloos blijft werken.
                          Het soort zalen waar we de meeste problemen hebben, zijn de feesttenten en de sporthallen, waarbij in bijna alle gevallen er bij de soundcheck geen problemen zijn, maar dat e.e.a. verkeerd gaat zodra er publiek bij is. Misschien ook handig om te weten dat we we geen band zijn die vanaf het begin van het optreden al op hoog volume draait. V.w.b.de plaatsing van de P.A. wordt er altijd rekening gehouden met het feit dat we te maken hebben met 1 mic die makkelijk rondzingt op de buitenset (gelukkig is dit ook de enige mic die problemen geeft).

@Robert: Ik ga in ieder geval verder experimenteren met de gain op de microfoon en de ontvanger;
                          @Sparky: nog minder compressie op de Mindprint ga ik ook proberen (weet zo de instellingen niet/zou ik na moeten kijken).
                          @SPS: het is inderdaad de meest simpele SM58 die er te vinden is.

Zou het zin hebben een andere mic aan te schaffen en zo ja, wat is een goede suggestie (sennheiser EM100 hebben we al geprobeerd maar werkte ook niet echt lekker)? Zou het zin hebben om de beta kop te vervangen door een standaard SM58 kop (als dit technisch mogelijk is)?

Comment

• Tristan
                            • Oct 2004
                            • 121

citaat:Geplaatst door sparky

EDIT: Op de site zie ik toch niet echt veel kleine locaties staan....
                            Zien er zeker niet klein uit, zingt ze dan zo zacht? of gaat het zo als al gezegd zo erg hard?
                            tja....Lekker simpel, Lekker degelijk ofwel gewoon zoals het hoort

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

In mijn ogen is bij zachte vocalistes compressie nou net niet handig.
                              De dynamiek van zachte stemmen is niet groot en hoeft dus niet samengeperst te worden. Aan de andere kant heeft ze door dat gefluister wel een enorm dunne stem dus ik denk dat zonder compressie ze nog meer als een cartoonfiguur zal klinken. Vrijwel alle zenders compressen trouwens ook...voor ze weer expanden. En daar gaat het ook wel eens fout.

Wat handig kan zijn bij in ears is een supercardioide met limiter en noisegate. Die zijn van opzij nog wat ongevoeliger en luisteren nog iets preciezer naar alleen de vocaliste. Nadeel is de gevoeligheid van achteren maar je gebruikt toch geen monitors.
                              Als die dame in de oefenruimte went aan minimaal de microfoon met noisegate open te zingen. En tussen die zang in, de microfoon dicht zit gaat het al beter. Hoewel ik op de livestukjes een verschrikkelijk op china's beukende drummer hoor. Daar zing je nooit overheen.

Met een limiter kun je op zijn minst de rampen bij de microfoon wat in volume begrenzen. (ik maak me sterk dat bij die mindprint dat allebei standaard erop zit)

Meestal gaat de zaal op goede zangmicrofoons met compressie trouwens rondzingen op het laag. Heb je wel voldoende (mid)laag afgerold?
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...