SM 58 vergeleken met andere mics...
Collapse
X
-
Ik kom al jaren in een jeugdhuis waar na 5 jaar nog steeds dezelfde sm58's liggen, en zelfs een oude sm 48.
Die worden wekelijks 1 a 2 avonden gebruikt voor (per avond) 3 a 5 punk, hardcore en metal bands.
Als je het genre kent, weet je dat er niet zo voorzichtig omgegaan wordt met het materiaal.
Voor dit soort muziek hebben die micro's een zeer goede klank, weinig vrouwelijke vocalisten, weinig hoog in de stemmen zowiezo.
En, er mag mee gesmeten worden me aan getrekt worden enzo.Comment
-
Hoe je het ook draaid of keert, de sm58 is en blijft tot op heden nog altijd een standaard micro.
dat er ondertussen betere zijn, tja, dat weet mijne kleine teen ook
Maar ik denk dat we moeten redelijk blijven ...
De SM58 of 58 beta is een dankbare micro, iedereen, maar dan ook iedereen heeft er al door gezongen, zelfs de beste zangers ter wereld
Het is gewoon een zeer goede microfoon met zijn voor en zijn nadelen , maar ja dat heb je ook met mengtafels, P.A's enz ...
sisFulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
de SM58 is nog altijd degelijk, klinkt erg okee in de meeste gevallen. Maar laten we ook de SM57 niet vergeten, maar goed, dat is niet het onderwerp dit keer.....
ik persoonlijk liever geen Beta87 (is geen slechte mic, maar ik hou niet van condensators op "harde" podia)
liever geen Beta58 (vieze "S" klank)
dus dan ben je snel klaar, sennheisers, AKG's, AT's etc etc, ze hebben allemaal wel iets.
voor zangers en zangeressen waar ik vaak mee werk zoek ik vaak naar passende micro's. (tot mijn grote verbazing werken de meest bizarre dingen soms erg goed...)
mijn conclusie:
als je niet weet wat er gaat gebeuren, en het moet acceptabel tot zeer goed zijn pak je de SM58. Werk je vaak met dezelfde artiesten, ga dan op zoek naar iets wat bij de betreffende stemmen past. (ikzelf kom dan vaak ook uit op een SM58 op enkele uitzonderingen na). dus zoiets als de "beste" bestaat niet. je zoekt iets wat voor jouw toepassing met jouw zanger/zangeres goed werkt...(en daarbij gebruik je je oren)Last edited by Mike Manders; 10-06-07, 05:35.Comment
-
Ik heb zowel de sm58 als de sm 58 beta, heb een paar sm58's die gemakkelijk 10j oud kunnen zijn, als ik ze naast een nieuwe zet klinken ze nog altijd even goed, wel ff checken dat de basket nog mooi rond is en er geen vuil of andere narigheden inzitten. Heb ook al met sennheisser e845 de klus gedaan, maar die vond ik maar niets. Doe veel punk, hardcore en metal, dan kun je niet beter hebben als een sm58, de beta is dan eigenlijk weer te helder daarvoor...Hoe je die cd moet laten spelen??? Gewoon op het driehoekje drukken meneer...Comment
-
Vrijwel alle acts gebruiken in hun stratocaster andere(betere) elementen om de storing te verminderen. Betere snaren die langer goed klinken, Betere stemmechanieken en hals-body verbeterde bevestiging omdat die gitaar anders in no-time vals is. En vaak een verbetrde brugconstructie.
Het akoestische drumstel heeft betere vellen, totaal veranderde hardware. Ronde ketels, dubbelbasspedalen en remote hihats, drumkrukken waar je rug op heelblijft enz
Er bestaan geen toetsenisten meer die een rhodes als iets anders gebruiken dan een rhodespiano. Het doel "stagepiano" voor pianisten die een pianogeluid-maar-dan-portable-en-makkelijk-te-versterken" zoeken is tegenwoordig bijna lachwekkend.
Maar voor de rest is alles hetzelfde gebleven sinds einde jaren zestig.
Geen betere microfoons op de podia te vinden. Ze bestaan dus niet.
(En leadvocalen van toonaangevende wereldacts zijn voor het grootste deel met neumann microfoons op plaat gekomen.)Last edited by showband; 10-06-07, 11:29.lekker belangrijk!Comment
-
Zei ook niet dat ie als stagepiano moet gebruikt worden. Maar dat ding wordt nog steeds gebruikt voor z'n authentiek geluid.
Een SM58 mag dan misschien niet super klinken, maar toch heeft ie zijn nut op een podium...Comment
-
Maar er wordt gevochten om de les paul uit 1973 en het slingerland drumstel uit nog langer geleden net zoals al het toetsenspul uit 70-80. Niet omdat er niks beters is maar vanwege een authentieke sound. Mijn bewering is dan ook niet dat er niks beters is als de 58 of de stratocaster.
De 58 is zo diep geworteld in bepaalde stijlen pop/rockmuziek dat ie onderdeel uitmaakt van het geluid. En in die situatie is er dus ook niks beters omdat de 58 het beste klink als zichzelf.
Overigens vind ik vergelijkingen met studio altijd mank gaan omdat zowel doel, middelen en omstandigheden anders zijn. Gitaren worden opgenomen met meerdere microfoons op de meest bizarre plaatsen in de ruimte. Evenals vocalen op bv platen van Bowie, dit geeft geen enkel referentiekader voor live rockgeluid. Helaas, want bij de linecheck lijkt de neumann toch echt mooier te klinken, blijft er tijdens de show vaak weinig van overeind in het totaalgeluid.
In specifieke situaties is er door andere mic's uitproberen soms veel winst de halen op de plek en klank van de vocaal in de mix. Voor een standaard rockrepetoire valt het met de 58 bijna altijd op zijn plek.
grtz RobRobski
my password keeps me newbie foreverComment
-
Mijn keuze valt ook vaak op een SM58. Er zijn zat mic's die beter klinken, er zijn mic's die van dat Radio Veronica laag hebben (Sennheisser) wat veel zangers mooi vinden, je kan kiezen voor een beetje 'lucht' in je mic. Maar ja, als je een hakkende drummer achter de zangeres hebt staan moet je de 'lucht' weer uit de mic EQ om er nog iets van te kunnen maken.
Uiteindelijk maak je met een SM58 met weinig EQ werk een soundje die je makkelijk in de bandmix plaatst. De overspraak valt ook nog wel mee in vergelijking met andere type mic's.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Ja, leuk, laten we dan eens 5 grootmembraams voor zang op een podium (met wedges) bij de gemiddelde rockband zetten en kijken wat er gebeurd.
appels/peren...........Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
En zelfs nog de oude UHF serie: foei.....
Verder een zeer verdiend afscheid voor BZN, heb niet zoeveel met hun muziek, maar het is wel een prestatieComment
-
dit waren trouwens beta 58 koppen, kon je zien aan het blauw randje erbij.
maar ik ben het wel met je eens dat je ze steeds vaker ziet.
Maar een beta 58 kop met een UHF-R body is ook een super combinatie.Last edited by R@dical; 19-06-07, 11:22.Comment

Comment