Stadsbal Utrecht 2003

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jag
    • Nov 2002
    • 319

Stadsbal Utrecht 2003

Elk jaar wordt bij ons het nieuwe jaar ingeluid met een feestje georganiseerd door de gemeente Utrecht in de stadsschouwburg, dit jaar deed ik het geluid. Op het programma stonden toespraken van onze directeur en de burgemeester, een echte Utrechtse smartlap en door dezelfde twee vrouwen meteen ook de presentatie. Verder draaide er een DJ clubbie en waren er nog wat akoestische dingen en nog wat dingetjes in de foyers. En als sluitstuk de Groovetroopers, een vrij forse band bestaande uit:

twee drumkits, een toetsenist, een gitarist, een basgitarist, drie keer vocal, twee keer tenoorsax, een keer altsax, twee keer trompet, twee keer trombone en een dwarsfluit.
    Het eerste deel van het programma was met het publiek in de zaal, met de DJ en de band mocht het publiek ook het podium op.

Een deel van onze grote zaal (1000 zitplaatsen):

Het toneel van boven gezien:

Een foto vanuit de zaal toen de DJs aan het draaien waren:

De FOH mixer, klaar om ingechangeerd te worden:

Ik aan het werk achter de tafel:

De tafel:

De Groovetroopers:

Alle gehuurde spulletjes weer opgeruimd en klaar om weer opgehaald te worden:

Gebruikte spullen:

PA:
    Axys Source set voor zaal, met extra top als center en nog wat front en balcony fills
    1 Axys Scope op de grond per kant en twee gevlogen middenboven het podium
    1 Axys B118 sub per kant en 1 Axys B225 Target sub per kant

Monitors:
    7x Axys UFM212 floor
    6x Axys U14

Mixers:
    Soundcraft 24 kanaals monitor tafel
    Soundcraft 32 kanaals Delta FOH tafel voor de band
    Soundcraft 24 kanaals K3 theater tafel voor het zaalprogramma

Microfoons:
    4x AKG c414
    5x Neuman km184
    7x AKG Ck91
    5x tommetje van Sennheiser
    3x Beta58
    2x Sennheiser evolution handheld zender
    2x Shure Beta 99 voor katheder
    3x Beta57
    1x AKG D112
    6x Klark Teknik DI

Fx:
    TC M2000
    Lexicon galmpje
    Yamaha Spx90 galmpje
    6x Dbx gate/compressor/limiter

EQ:
    3x XTA Dp200 digital parametric EQ/delay
    3x Dbx 231 twee kanaals 31 bands grafische EQ

Het was een leuke klus om te doen, alhoewel de omstandigheden niet ideaal waren. Ik had geen floors meer over, daarom moest ik de PA achterop voor monitoring gebruiken. De source set moest daarom naar achteren gedelayed worden, zo'n 24ms. En dat was eigenlijk teveel (akoestische en versterkte bronnen liepen niet meer gelijk).
    Verder was het eerste nummer van de band de "soundcheck". Ik had ook nog een kapot kanaal (uiteraard precies de lead vocal [:P]). Duurde wel een paar nummertjes voordat ik tevreden was en een paar fototjes kon nemen .
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

citaat:
    Ik had geen floors meer over, daarom moest ik de PA achterop voor monitoring gebruiken. De source set moest daarom naar achteren gedelayed worden, zo'n 24ms. En dat was eigenlijk teveel (akoestische en versterkte bronnen liepen niet meer gelijk).
    dit had je dus kunnen vermijden ....
    ALTIJD een technical rider vragen! Geven ze geen, dan zullen ze hun plan moeten trekken met een standaard set.

citaat:
    Verder was het eerste nummer van de band de "soundcheck". Ik had ook nog een kapot kanaal (uiteraard precies de lead vocal [:P]).
    Ik doe altijd een line-check van alle kanalen op voorhand.

Comment

• Jag
      • Nov 2002
      • 319

citaat:dit had je dus kunnen vermijden ....
      ALTIJD een technical rider vragen! Geven ze geen, dan zullen ze hun plan moeten trekken met een standaard set.
      Twee vrouwtjes die met een cd-tje meezingen, ik denk niet dat die een rider hebben [:P].
      De beste oplossing was geweest om gewoon meerdere delay tijden te gebruiken en die te switchen tijdens de voorstelling. Maar goed, dat was er bij ingeschoten.

citaat:Ik doe altijd een line-check van alle kanalen op voorhand.
      Een echte line check kon ook niet (de band kwam pas binnen toen ik al met het zaalprogramma bezig was), maar ik heb wel even snel gecontroleerd of alles binnenkwam, en dat kwam het. Maar de lead vocal wilde niet naar de stereo master bus routen.

Comment

• lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

met een linecheck bedoel ik dus: voordat de band binnenkomt ALLE kanalen testen door er een condensatormicro op te prikken, en te zien of je dat ding ook werkelijk uit de speakers hoort komen....

Comment

• Jag
          • Nov 2002
          • 319

Dat had ik ook gedaan.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

citaat:Geplaatst door Jag
            de lead vocal wilde niet naar de stereo master bus routen
            Wedden dat - als je had gezegd dat het voor de zaal dan een best instrumentaal nummer zou worden - hij/zij ineens wel via de master bus goed vond... []

Comment

• Jag
              • Nov 2002
              • 319

Ik heb haar een nieuw kanaaltje gegeven (bas moest eraan geloven), vond ze prima .

Comment

• Daan Hoffmans
                • Aug 2000
                • 1225

citaat:citaat:
                --------------------------------------------------------------------------------
                Geplaatst door Jag
                de lead vocal wilde niet naar de stereo master bus routen
                --------------------------------------------------------------------------------

Wedden dat - als je had gezegd dat het voor de zaal dan een best instrumentaal nummer zou worden - hij/zij ineens wel via de master bus goed vond...
                en we hebben weer geen idee waar de klepel hangt...

Verders mooi klusje, is int Beatrix zeker?
                Wel ergerlijk wanneer je bij dit soort prestigieuze dingetjes geen tijd krijgt voor een fatsoenlijke soundcheck.
                <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Jag
                  • Nov 2002
                  • 319

[quote]citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Verders mooi klusje, is int Beatrix zeker?
                  Wel ergerlijk wanneer je bij dit soort prestigieuze dingetjes geen tijd krijgt voor een fatsoenlijke soundcheck.
                  Sja, zoiets wordt dan door de programmering doorgedrukt. Mij werd gevraagd of ik de FOH wilde doen, de omstandigheden waren niet anders. Sja, jammer natuurlijk. Zo'n grapje kost toch een hoop geld, tijd en moeite en echt goed wordt het niet als je niet echt de tijd hebt.
                  Het is de eeuwige strijd tussen techniek en programmering. De laatste wil het liefst drie voorstellingen op een dag, snel nog ff tussendoor een verhuring. Gigantische technische eisen en het mag niks kosten.
                  Ik maak wel mee dat er een voorstelling staat in de kleine zaal, drie voorstellingen in de foyers en drie verschillende voorstellingen in de grote zaal. En dan het liefst ook nog met live uitzendingen.
                  Er zijn ook wel genoeg rustige dagen. Alleen als partimer ben je er vooral voor de hectische klussen. Ach ja, ik vind het helemaal prima.

Dit was trouwens in de stadsschouwburg (waar ik dus ook werk), niet in het Beatrix. Daar staat momenteel dat Abba gebeuren volgens mij. Daar is geen plek voor zo'n feestje.

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

citaat:Wedden dat - als je had gezegd dat het voor de zaal dan een best instrumentaal nummer zou worden - hij/zij ineens wel via de master bus goed vond...
                    en we hebben weer geen idee waar de klepel hangt...
                    Verdere toelichting graag.
                    k las t volgende "Maar de lead vocal wilde niet naar de stereo master bus routen." Conclusie: lead vocal vindt master bus niet goed (wat zou er anders mee bedoeld worden). En t oorspronkelijke probleem was toch dat de vocal op een kapot kanaal was gezet, of wordt ik nu gek? [)]

Comment

• Daan Hoffmans
                      • Aug 2000
                      • 1225

Denk dat je um niet echt lekker begrepen hebt... Tis niet die zanger/zangeres die niet wou dat zijn/haar signaal naar de masterbus gerout werd (ten eerste: wat weet een artiest daar nou van? ten tweede: het moet wel, anders werkt het niet)
                      Het probleem zit hem in het kanaal waar de lead in geprikt zat, dat kon door een een defect niet naar de master gerout worden.

Overigens: ff snel via een subgroep wilde ook niet? Kan me voorstellen dat je daar in de stress niet eens naar kijkt natuurlijk...
                      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

Sorry, verkeerd begrepen. Kep t niet altijd zo op metaforen [)]

Comment

• Jag
                          • Nov 2002
                          • 319

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Denk dat je um niet echt lekker begrepen hebt... Tis niet die zanger/zangeres die niet wou dat zijn/haar signaal naar de masterbus gerout werd (ten eerste: wat weet een artiest daar nou van? ten tweede: het moet wel, anders werkt het niet)
                          Het probleem zit hem in het kanaal waar de lead in geprikt zat, dat kon door een een defect niet naar de master gerout worden.

Overigens: ff snel via een subgroep wilde ook niet? Kan me voorstellen dat je daar in de stress niet eens naar kijkt natuurlijk...
                          Nou, die subs op deze tafel waren een beetje vaag. Er was een knopje sub, die logischerwijs schakelt tussen wel of niet de submix naar de stereo master bus. Maar of je dat knopje nou indrukte of niet, hij stuurde altijd de submix naar de masters (alleen met de knop ingedrukt wel iets van 6 dB harder). Pas als je een knopje ret indrukte bij het fx return kanaal erboven (een knopje waarvan ik verwacht dat ie alleen schakelt tussen de stereo fx returns of de subs op de meters) was de sub als group out te gebruiken.

Nou ja, ik heb er maar voor gekozen om een kanaal te laten vervallen. In dit geval dus de basgitaar, die stond toch al op een behoorlijk niveau te spelen.

Comment

• Ibvee
                            • Nov 2002
                            • 714

Laat me raden, dat zaakje hebben jullie gehuurd bij van der Linden?? K zag de foto's, en die delta hebben wij een weekie daarvoor gebruikt voor een grote kerstnachtdienst, grappig om die zo terug te zien dan. Maar idd is t n beetje vage tafel, kwa subgroepen dan, maar in de manual (op internet) staat dat ie helemaal niet naar de master rout als je t knopje "sub" dus niet indrukt... Maar verder is t wel leuk spul, vooral die targets []
                            De groeten => Micha

Comment

• Jag
                              • Nov 2002
                              • 319

citaat:Geplaatst door Ibvee

Laat me raden, dat zaakje hebben jullie gehuurd bij van der Linden?? K zag de foto's, en die delta hebben wij een weekie daarvoor gebruikt voor een grote kerstnachtdienst, grappig om die zo terug te zien dan. Maar idd is t n beetje vage tafel, kwa subgroepen dan, maar in de manual (op internet) staat dat ie helemaal niet naar de master rout als je t knopje "sub" dus niet indrukt... Maar verder is t wel leuk spul, vooral die targets []
                              Ja, wij hebben dat gehuurd bij vanderLinden. Daar huren wij meestal ons geluid (we huren ook wel bij Ampco af en toe). Martijn van vanderLinden deed ook de monitormix.
                              Grappig dat je die Delta ook laatst gebruikt hebt. We hebben met drie man naar die subgroepen zitten kijken, vage dingen []. Verder een karige maar fijne tafel om mee te werken.
                              Dat Target sublaag is idd leuk spul. We gebruikten het weliswaar niet in een line array, maar conventioneel functioneert het ook prima. Er moet alleen wel wat aan gecorrigeerd worden, ik moest flink snijden met een hoge Q filter rond de 90Hz. Verder hebben wij ook niet de software gebruikt om de DSP in de target sub mee te besturen, we zijn er stilletjes aan vanuit gegaan dat alles neutraal stond.

Comment

Working...