Contra banaan?
Collapse
X
-
Heel apart dat je met speakers de akoestische tekortkomingen van een ruimte kunt verbeteren....
Blijft volgens mij dezelfde ruimte met dezelfde akoestiek.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
De tech heeft dus geen duidelijke reden gegeven waarom dit gedaan is. Er wordt wel over gediscussieerd wat dus de reden zou kunnen zijn http://soundforums.net/varsity/9075-lumbar-array.html. Alleen iedereen die roept wel wat anders!Comment
-
Gaan we ff wegstrepen wat niet van toepassing is.
Om het zwaartepunt goed te krijgen is onzin, daarvoor heb je genoeg mogelijkheden met de fly-bumper.
Anti-geluid, leuke term maar welke richting wil je dan uitdoving creƫren en welke frequentie?
Verbetering van de ruimte akoestiek, daarvoor moet je bouwkundig aanpassingen doen.
Galm creƫren, plausibel maar op z'n minst opmerkelijk om dat op deze manier te doen, schijnen heel mooie kleine digitale kastjes voor te zijn die dat kunnen.
'Sidefills', dat is voor mij de meest plausibele verklaring maar blijft vreemd.
Een technicus die stomdronken was, de handleiding niet heeft gelezen, niet wist uit welke kant het geluid kwam of gewoon de hele wereld op het verkeerde been wilde zetten.
Dat laatste zou natuurlijk wel heel grappig zijn.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Dat zou een wereldgrap zijn...wat ook nog kan:
OPDRACHTGEVER:
ik wil minimaal 15 (hoeveel hangen er?) kastjes zien per kant want dat staat in het programma van eisen cq het bestek..en daar betaal ik g*** voor...
TECH:
Ok jij je zin...maar hoe de kastjes dan uiteindelijk moeten hangem zei die er niet bij....DUSSS..
ik zal hem wel krijgen met zijn onzin...en heeft de rest van de wereld ook wat om te lachen....
en te speculeren...
eens zien wat er voor reacties komen op diverse fora...dan bundel ik die reacties in mijn nieuwe boek : The ultimate onzin story's of linearrey's....
Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaaComment
-
Anti-geluid in combinatie met galm/delay, ofwel, de tegengesteld gehangen kasten zorgen ervoor dat de nagalmtijd (versterkt) een stuk minder wordt?Gaan we ff wegstrepen wat niet van toepassing is.
Om het zwaartepunt goed te krijgen is onzin, daarvoor heb je genoeg mogelijkheden met de fly-bumper.
Anti-geluid, leuke term maar welke richting wil je dan uitdoving creƫren en welke frequentie?
Verbetering van de ruimte akoestiek, daarvoor moet je bouwkundig aanpassingen doen.
Maw.: Gemeten nagalm van de ruimte wordt gesimuleerd in een digitale galmbak, en in tegenfase, via die verkeerd om hangende kasten, terug de ruimte in gestuurd zodat de galm minder wordt?
Dat betekent dan wel weer dat het PA-geluid in verhouding een stuk later moet komen omdat het 'anti-geluid' voor moet lopen op de PA zelf. Wat goed kan verklaren waarom die stack zo ver naar voren is gehangen
First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Nee, want als je de hang naar voren verplaatst klopt er geen bal meer van je spreiding...
Om je theorie te laten werken moet het digitale gedeelte (en de converters) latency-loos zijn en fase-lineair. Zie ik zo nog niet gebeuren. Bovendien moeten de overige processors en amps van die extra kasten dan ook zero-latency en fase-lineair zijn.
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Uit die toppen komen golflengtes van pakweg 2 cm tot 3,5 meter, antigeluid over zo'n breed spectrum in een ruimte die je met het beste computer model nog niet nauwkeurig kunt voorspellen creƫren zal niet meevallen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Je hoeft de hele ruimte toch niet te modelleren?
Omdat je fysiek in de ruimte bent, kun je in principe een hoop parameters van de ruimte zoals ie is (nagalmtijd, demping, impulsrespons, enzovoort) gewoon meten in plaats van die te moeten 'gokken' uit een computermodel van diezelfde ruimte.
@djspeakertje: Er is nergens gezegd dat die array de hele versterking voor zijn rekening neemt. Integendeel, als je de beschrijving van de engineer in kwestie leest zul je merken dat er nog veel meer in die zaal hangt...First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Galm in een ruimte is ongeorganiseerde chaos, dat is wat ermee aan wilde geven. Daar kun je dus niets mee met antigeluid.Je hoeft de hele ruimte toch niet te modelleren?
Omdat je fysiek in de ruimte bent, kun je in principe een hoop parameters van de ruimte zoals ie is (nagalmtijd, demping, impulsrespons, enzovoort) gewoon meten in plaats van die te moeten 'gokken' uit een computermodel van diezelfde ruimte.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Alleen als je het anti-geluid op exact dezelfde plek maakt als het oorspronkelijke geluid, hoef je de ruimte niet te modelleren en zal het effect 100% zijn... maar misschien is het dan handiger om gewoon alle speakons los te halen. ;-)
Op het moment dat je het anti-geluid op een andere plek genereert dan het oorspronkelijke geluid, zul je een model van de ruimte moeten hebben en zul je 1 luisterplek in de ruimte moeten kiezen die je wilt aanpakken: hoe komen het oorspronkelijke geluid en het anti-geluid samen op de luisterplek? De ruimte zorgt er voor dat het gedrag anders is op elke luisterplek.As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
-
Volgens mij wil je met antigeluid voorkomen dat het onversterkte geluid vanaf het podium zich mengt met verstrekt geluid.
Een soort plexiglaswand tussen publiek en zaal....Comment
-
Dat denk ik dus ook, dat het publiek juist alleen versterkt hoort en het podium geen last heeft van de nagalm van de ruimte.
Speakons kun je misschien los trekken, maar met instrumenten kun je dat niet.
First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Waarom zou ja dat in ***snaam willen? Je gaat een orkest toch niet alleen op speakers draaien? Daar gaat het juist om zoveel mogelijk geluid vanaf een podium!! Die PA is altijd alleen maar aanvulling. Kortom, onzin dus...
PvG:
Op het moment dat je het anti-geluid op een andere plek genereert dan het oorspronkelijke geluid, zul je een model van de ruimte moeten hebben en zul je 1 luisterplek in de ruimte moeten kiezen die je wilt aanpakken: hoe komen het oorspronkelijke geluid en het anti-geluid samen op de luisterplek? De ruimte zorgt er voor dat het gedrag anders is op elke luisterplek."
Juist! Dit is in de praktijk absoluut niet mogelijk. Antigeluid is flauwekul in deze situatie. Naar mijn mening wordt hier veeeeel te moeilijk nagedacht over een PA. Bovendien zorgt dit alleen maar voor fase-problemen.Comment

Comment