FX & EQ rack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Hugo, dat is een leuk stukje software zeg.
    Al even wat mee zitten spelen maar ga er vanavond eens voor zitten.

Comment

• Bjornberkvens
      • Aug 2011
      • 15

Ziet er erg interessant uit, helaas werkt dit niet op mac.

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Originally posted by hugovanmeijeren
        Naar aanleiding van dit topic heb ik even wat geëxperimenteerd met het programma LiveProfessor (gratis: http://www.ifoundasound.com/?page_id=8) in combinatie met een RME MADIface.

LiveProfessor is een programma waarin je VST-plugins zelfstandig kunt laten draaien en direct aan een input en output kunt koppelen (of aan elkaar, er zijn zeer uitgebreide routing mogelijkheden). Zo kun je bijvoorbeeld live gewoon Waves draaien.
        Het programma werkt ook met snapshots zodat je snel live verschillende favoriete functies kunt recallen, dat zou ook nog eens via MIDI moeten werken, maar dat heb ik nog niet getest.

Groeten Hugo
        Via MIDI werkt ook prima. Ik heb LiveProfessor ook een tijdje gebruikt, maar om een reden die ik mij niet meer kan herinneren toch weer overgestapt op Cantabile.
        Als controller gebruikte in een Korg NanoKontrol, werkte super!

Comment

• T_Mai
          • Mar 2010
          • 25

Welke geluidskaart gebruik jij met Cantabile? Ik wil binnenkort ook zoiets proberen.
          Ik dacht zelf aan een Echo Audiofire 12, zodat ik 12 inserts tot mijn beschikking heb.

Hoe zit het met de latency eigenlijk?

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Zelf gebruik ik een E-Mu 0404 USB, maar ik kan deze helaas niet aanraden.
            Als je enkel een reverb gebruikt is latency geen issue: die 5-10ms trek je van je predelay af.
            Latency zelf is de tijd dat de kaart nodig heeft om een AD en DA conversie te doen. Vaak rond de 5ms.

Comment

• T_Mai
              • Mar 2010
              • 25

Hmm oke, Zou je die latency merken als je bijv, Een EQ/compressor gebruikt op de insert?

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Latency heb je altijd, en afhankelijk van de buffer die je instelt is dat meer of minder (minder buffer=minder latency). De buffer kan je instellen is samples of milliseconden. Hoe groot de buffer is hangt dus ook nog weer samen met de samplerate van je interface (als je 48KHz gebruikt is je buffer 2*langer dan wanneer je 96KHz gebruikt, want een sample duurt met 96KHz maar de helft van de tijd vergeleken met 48KHz).
                De plugin zelf introduceert ook nog weer latency, omdat de computer een bepaalde tijd nodig heeft om het eerste signaal te verwerken, het zijn maar milliseconden, maar met 12 kanalen tikt dat wel aan. Met EQ of dynamics ga je dat merken. Met galmpjes gewoon de latency van de pre-delay aftrekken en het klopt weer.
                Latency verlagen doe je door je computer te upgraden/vervangen, en een snelle interface te kiezen (RME bijvoorbeeld maakt onmogelijk snelle interfaces, maar dat kost ook wat). Als je een goede (muziek/pa) winkel in de buurt hebt bel je ze op, regel je een afspraak, neem je je PC mee en ga je gewoon proberen wat het beste werkt.
                Nog een tip: sommige DAW's hebben een extra standaard ingebouwde buffer, waardoor je latency langer wordt, bovendien hebben DAW's allemaal functies (sequencer etc.) die jij helemaal niet nodig hebt, dus zoek een programma als BloXpander, waarmee je gewoon inputs en outputs hebt en daar je plugins tussen hangt. Verder is alle rekenkracht die je hebt nodig, dus zet alle andere software uit (browsertje, Word, etc.).

Daan
                Last edited by djspeakertje; 12-11-11, 11:16.
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• BJD
                  • Oct 2007
                  • 771

Originally posted by djspeakertje
                  het zijn maar milliseconden, maar met 12 kanalen tikt dat wel aan.
                  Dat heeft niets met het aantal kanalen te maken. Digitale filtering is gelinkt aan de samplerate en kost "kloktikken" (om het maar even in jip en janneke taal uit te leggen). Hierdoor zal dit altijd processingtijd kosten. Door de impuls algoritmes goed te optimaliseren kun je deze processingtijd beperken. Het aantal kanalen verandert daar niets aan, want een computer processor giert tegenwoordig op 2+ Ghz, met ook nog eens een paar cores. Hier zit de vertraging dus niet in.

Of je deze latency gaat merken is afhankelijk van de toepassing. Als je een digitale (via pc) compressor insert op het monitorkanaal van de leadvocal dan gaat hij wss niet blij worden, want wij zijn als mensen in staat om vanaf een paar ms delay dit waar te nemen. Op je FOH mix maakt het weer veel minder uit: bij wat grotere optredens staan de instrumenten ook een paar ms naar "achteren" ten opzichte van het PA waardoor deze vertraging alleen maar positief is. Wat wel een probleem kan opleveren is overspraak icm kanaalspecifieke delay. Als je op je snare top een pc compressor zet en op je snare onderkant niet (om maar wat extreems te noemen) dan ga je niet blij worden. Dat is ook een punt waar de betere digitafels zich onderscheiden van de rest: alle kanalen hebben daar een vaste delay. (time-management)

Comment

• RobertK
                    • Jun 2012
                    • 82

Foto volgt nog (zal volgende week fototje maken!):
                    Rack A:
                    Racklight (starville)
                    Audient EQ
                    3x SPL Dynamax (top compressor voor vocalen en akoestische instrumenten, dat is waar ik voornamelijk mee werk)
                    Lexicon Alex (Delay)
                    Tc M350 (med Reverb)
                    Alesis quadraverb 2 (voor namelijk bright hall, a la George michael's Jesus to a Child, werkt heerlijk op bepaalde vocalen/fluiten/violen)
                    Dit gaat allemaal via een Harting multikabeltje

Rack A+ (extratje voor het grotere werk)
                    2x Behringer Multigate Pro (opzich niet verkeerd, opzoek naar goeie opvolger)
                    1x SPL Dynamaxx (op L/R ge-insert)
                    1x Aphex Aural Exciter + Big Bottom (gelinkt aan de SPL)

van kindermusicals tot orkesten gaan hier doorheen!

Comment

• RobertK
                      • Jun 2012
                      • 82

hmm probeerde net foto erop te gooien...

herkansing: mijn prive rack, als het rack van mijn collega (net wat uitgebreider) niet beschikbaar is...

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Interessante indeling... heb je een rede dat je je EQ bovenin en je FX onderin hebt geplaatst?
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• RobertK
                          • Jun 2012
                          • 82

Omdat ik eenmaal in een show eerder bij m'n EQ zou willen zijn dan bij mijn FX.
                          Ik verander weinig aan mijn FX, voor sommige shows wissel ik van presets (draai aan knop en klik, kan blind). Maar meestal kom je al weg met je taptempo en die is goed te vinden.

Daarnaast heb ik te vaak gevonden dat als je de eq te laag hebt, je tijdens eq'en geen direct geluid van de p.a. af krijgt omdat je gebukt onder je tafel zit dan.

Comment

• J.C. Productions
                            • Nov 2010
                            • 26

Effectenrack

Originally posted by RobertK
                            Omdat ik eenmaal in een show eerder bij m'n EQ zou willen zijn dan bij mijn FX.Ik verander weinig aan mijn FX, voor sommige shows wissel ik van presets (draai aan knop en klik, kan blind). Maar meestal kom je al weg met je taptempo en die is goed te vinden.Daarnaast heb ik te vaak gevonden dat als je de eq te laag hebt, je tijdens eq'en geen direct geluid van de p.a. af krijgt omdat je gebukt onder je tafel zit dan.
                            Ik denk dat het het beste is om de FX units bovenin te hebben, en dan in het midden de EQ.En dan de rest van de randapparatuur eronder in.De EQ en Compressors gebruik je meer dan de FX units.De FX stel je 1 keer in en gebruik je bijna altijd dezelfde preset.Dus dat is wel het handigste om je eigen rack in te delen.
                            Hartelijke groet,
                            Joeri
                            Technicus
                            JC Techniek Groep

Comment

• Gitarist 62
                              • May 2006
                              • 278

Hoezo verander je weinig aan je fx... Daar gaat bij mij toch heel regelmatig tijdens de show een aanpassing in. Wisseling van een uptempo rock nr naar en ballad vereist toch in ieder geval een andere decay, maar meestal ook andere soort galm... En je tapknop wil je toch echt onder handbereik hebben.
                              ~Clearsound~

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Beetje vreemd om tijdens de show nog aan je EQ te zitten, heb je toch iets niet goed gedaan tijdens het inregelen....
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...