Hoezo iedere artiest zn eigen Geluidsman

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SM
    • Oct 2004
    • 129

citaat:Geplaatst door ruurd

hey,

ik wil niet vervelend doen hoor, maar is deze discussie wel de moeite waard?

kijk, als je een liveset moet draaien dan wordt de kwaliteit van het geluid voor het grootste geluid niet bepaalt door de mengtafel, maar vooral wat de technicus doet met die tafel (mixen). Natuurlijk zijn er verschillen tusen tafels. Is niet erg, maar die verschillen zijn (in verhouding) erg klein.

Zorg eerst maar dat wat je in die mengtafel stopt goed is. Dáár ontbreekt het nog wel eens aan, en het lijkt me een beetje raar om dan te zeggen: Jah, ik had geen midas xl4, of wat dan ook, tot mijn beschikking.

Qua gebruikersgemak kun je zeggen: iedereen zijn eigen ding. Iedereen heeft wel een bepaalde tafel die hij het fijnst vind werken, of een bepaald merk. Maar een goede techniekus kan met alle mengtafels overweg. Dat vind de baas ook fijner

wat ik wil zeggen: Je kunt wel een geweldige tafel hebben, maar als je er niet de goede dingen mee doet, heb je er nog niets aan. Je kunt soms een wat "mindere" mengtafel hebben, maar als vervolgens de de zanger van de band niet te horen is, ligt dat echt niet aan die tafel, maar wél aan die technicus die dat ding bediend.

(amen)

Er zijn geluidsmensen die dingen doen en dan met een collega staan te praten van: Geen idee wat ik er nog aan moet veranderen, maar het blijft een beetje plat klinken op zo'n (insert brand name here). Tegen de tijd dat je dat ook eens zelf ervaren hebt zul je merken dat verschillen tussen tafels groot genoeg zijn om bij grotere / serieuzere dingen echt een verschil te maken. Een ander punt is dan of je ook daadwerkelijk gaat zeiken, c.q. een andere tafel eisen. De betere technici denken dan: ach, geluid doen op een mackie is soms best een uitdaging.

Sebas

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

citaat:Geplaatst door elmer

citaat:Geplaatst door jadjong

citaat:Geplaatst door Tofke78

citaat:Geplaatst door elmer

ik bedoel dit enigzins negatief! maar eigenlijk komen die budget series behoorlijk kwaliteit te kort om het plaatje midas te mogen dragen! als ik me niet vergis komen ze ook niet uit de fabriek van midas zelf.
      Dus wat jij zegt is dat een Midas Venice of Verona bullshittafels zijn die superslecht klinken? :-D Da's een goeie :-D
      Nee, hij zegt dat de goedkopere series niet de kwaliteit evenaren van een XL4 en daarom het midas-logo niet mogen hebben. No shit he, ooit het prijsverschil gezien

inderdaad dat zeg ik ja, en natuurlijk een Midas kost een paar centen maar dan heb je ook wat! persoonlijk ben ik van mening dat het jammer is dat je van die kleine "midasjes" kan kopen, hadden ze nooit moeten doen, het is toch iets waar je jezelf mee associert en das toch jammer van zo'n merk als Midas.
      Bouw dan die tafeltjes onder een andere merknaam bv, dan blijft een Midas iets exclusiefs
      Wat een onzin, ik denk niet dat Midas nu opeens minder XL4's is gaan verkopen omdat ze onder de zelfde naam ook een Venice uitbrengen. In tegendeel! Commercieel is het een gewoon een goeie zet geweest.

Wat je nu wel ziet is dat elk ' hobby-bob-bedrijf' op zijn website kan vermelden (en dat ook doet) dat ze met Midas tafels werken. Inmiddels hecht je dus wel iets minder waarde aan die naam en neem je een bedrijf dat nu een Midas heeft niet opeens serieuzer.

Maar goed, neemt niet weg dat ze een heel leuk tafel voor een leuke prijs op de markt hebben gebracht.
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

citaat:Als tape artiest heb je maar een half uurtje, dus vanaf het begin moet het staan. Je krijgt geen uur om te soundchecken, alleen ff een lijn checkje naar de zaal en ff wat roepen door de mic en luisteren of de eventuele monitors het doen. Je wilt dus zo veel mogelijk vastigheid net zoals de artiest dat wil.
        De mix tussen de (orkest)band, zang en galmpje moet in het ieder geval over de monitoring gelijk goed zijn om een artiest zich zeker te laten voelen. Dus een tafeltje wat je goed kent en de juiste galm zijn een must, net zoals de mic en de (fl)oortjes, want niet alles klinkt hetzelfde (dan zouden we het forum wel kunnen opdoeken). Dan heb je in de eerste 2 nummers nog wat tijd om je EQ die je op de zaal zet nog een beetje in te regelen en dan moet het toch echt helemaal staan en kun je je showtje afmaken.
        Oftewel spullen die je kent zijn belangrijk, voor jezelf om fijn te werken en voor de artiest, als jij het in de hand hebt staat hij een stuk fijner op het podium en als je 3 optredens op een avond moet doen is het veel makkelijker om ff die 2 kistjes uit je auto te halen, naar binnen te rijden, 2 lijntjes erin en spelen dan dat je iedere keer weer een galmpje moet instellen op een ander apparaat, je MD spelers de ene keer links staan en dan weer rechts en je het eerste optreden op een XL4 doet en de laatste op een dynacord. En dat je ondertussen nog ff de kleedkamer en parkeerplaats checked en zorgt dat de spa blauw op het podium staat.
        'Karaoke Tech' zoals het hier genoemd werd vergt soms andere vaardigheden dan alleen geluidmixen. Het technische niveau ligt lager dan dat je een bandje staat te mixen, maar sociale vaardigheden, communicatie en helder denken om problemen op te lossen is hier veel belangrijker.
        Ik zie heel het probleem niet, ik zie het als een uitdaging en dat ik een keer wat meer verdien zeg maar...Dat ik een keer mijn spullen in de auto kan laten...En ik ben van mening als je met spullen van een ander kunt werken, je goed over komt...Als ik ergens binnen kom en er staat een of andere bagger installatie, dan wordt het anders...Maar de betere merken Soundcraft, Midas, DDA, A&H, Crest, Lexicon, TC enz...draai ik mijn hand niet voor om...Máár, das per persoon verschillend...
        Volgens mij zit de gemiddels band waar je op door prikt er echt niet op te wachten dat ik 8 kanaaltjes van zijn mengtafel leen. Daar komt bij dat het optreden van een tape artiest vaak begint gelijk naar een ander optreden. Met je eigen setje kan je alvast je optreden voorbereiden en appartuur testen/inregelen, een bandje/bedrijf wat er al staat met een mengtafel wordt niet blij als jij alvast je galmpje gaat inregelen op hun tafel als ze nog bezig zijn met hun eigen optreden.

Maar goed, ook hier geldt weer, in overleg is alles mogelijk.
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• SpaceyDeeJ
          • Sep 2001
          • 876

[offtopic]

Originally posted by Jasper-Lichtbron
          Die sjaak moet alleen altijd per se een volgspot hebben, waar ie dat nou weer vandaan haalt.

En zo werd ik eens 1 uur van te voren opgetrommeld voor meneer Leen. Het was een "simpel" verjaardagsfeestje...

[/offtopic]

Blijf het jammer vinden dat met dat soort gelegenheden iedereen altijd zegt collegeaal te zijn, maar ondertussen zo onwijs veel bla bla heeft, ik heb dat en dat en dat en dat gedaan en ik werk met zus en zo, en ondertussen zie je hem snel voor zijn Behringer delay gaan staan om zijn vehaal niet meteen belachelijk te maken
          cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Dj-Sjors

Hoezo dit soort B artiesten. Nederlandstalige zangers zijn anders nu wel even helemaal in!

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

Hoezo dit soort B artiesten. Nederlandstalige zangers zijn anders nu wel even helemaal in!
              Iets wat in is, wil niet zeggen dat het ineens A artiesten zijn...
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Martin-vdB
                • Oct 2003
                • 85

Kan het nog gekker

Sorry dat ik het zeg maar ik zou me eigen doodschamen als technicus wanneer ik naast de al
                ...-tig aanwezige sets de mijne er persé tussen moet hebben.

Triest gewoon

Comment

• Ws Soundexpresse
                  • Jun 2001
                  • 1007

Sorry dat ik het zeg maar ik zou me eigen doodschamen als technicus wanneer ik naast de al
                  ...-tig aanwezige sets de mijne er persé tussen moet hebben.

Triest gewoon
                  Heb je wel ervaring met tape-acts?????

Als je je eigen set bij hebt (ik bedoel dus niet het front setje) werkt het gewoon 100x fijner als je je eigen tafeltje, mixer, monitors en ander spul kan gebruiken.

Het is hier al eerder gezecht, vooral als je er 2 of 3 op n avond hebt, is ff je kistje uit de bus pakken, sneller dan apparatuur inregelen. Ook vind de artiest het over het algemeen fijner als er voor hem bekende spullen aan de zijkant staan, en bekende monitoren voor zn neus liggen. Dan staat hij gewoon met n zekerder gevoel op het podium. Kun je zeikerig vinden of niet, maar zo is het nu eenmaal.
                  Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• Martin-vdB
                    • Oct 2003
                    • 85

Originally posted by Ws Soundexpresse
                    Heb je wel ervaring met tape-acts?????
                    Nee, gelukkig heel weinig. Ik hou me voornamelijk met levende muziek bezig.

Het is hier al eerder gezecht, vooral als je er 2 of 3 op n avond hebt, is ff je kistje uit de bus pakken, sneller dan apparatuur inregelen.
                    Een tape-act bestaat over het algemeen uit één (1!) zanger/zangeres en een stereo signaaltje van de CD/MD/DAT-speler. Dat zijn dus 3 ingangs-kanaaltjes te sturen naar een monitor en de zaal. Dat zijn ten hoogste 4 uitgangen als je de monitors stereo wilt hebben. Het kan aan mij liggen maar als je dat als technicus niet aankan op elke willekeurige set dan mag je je naar mijn mening geen technicus noemen. Je maakt mij niet wijs dat 3 kanalen inregelen meer tijd kost dan "effe" een andere set neer te zetten.

Ook vind de artiest het over het algemeen fijner als er voor hem bekende spullen aan de zijkant staan, en bekende monitoren voor zn neus liggen. Dan staat hij gewoon met n zekerder gevoel op het podium. Kun je zeikerig vinden of niet, maar zo is het nu eenmaal.
                    Nee, heb ik begrip voor maar zorg dan als artiest dat je een goede technicus hebt die met je meegaat en je die zorgen ontneemt.

Let wel, ik heb ook op hele vage shows gestaan en dan bouw ik ook soms nog wel alsnog m'n eigen spullen op maar dat is dan meer omdat de "huis-PA" op sterven na dood is. Dus 2 sets kan ik begrijpen maar zoveel als dat er op die foto's staan?!?!?!? Kom op zeg!

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

zorg dan als artiest dat je een goede technicus hebt die met je meegaat en je die zorgen ontneemt.
                      Da's het probleem, die zijn er bijna niet!

Comment

• Rock On
                        • Jan 2004
                        • 250

Originally posted by Martin-vdB
                        Dus 2 sets kan ik begrijpen maar zoveel als dat er op die foto's staan?!?!?!? Kom op zeg!
                        Er is ook al eerder aangehaald dat tape-acs meestal 3 of meer shows op een avond doen, dus er is over het alsgemeen geen set die er langer als 2 uur staat! Er is simpelweg geen tijd om vern#%kte instellingen weer recht te draaien. Uitgekweeld? Inpakken en wegwezen!
                        En daarnaast worden er af en toe trucjes uitgehaald met de kanalen, ik heb een set gebouwd voor een duo waarbij elke mic werd gesplit in 3 kanalen: één voor het front, één voor de in-ears en één voor de floortjes. Komt de klank in de zaal zeker ten goede! Want je hoeft niet naar de floors te eq-en. Dus kanalen over is ook niet altijd het geval!

Volgens mij is het meeste hier wel over gezegd ondertussen........ Of spreek ik voor mijn beurt
                        "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by Martin-vdB
                          Een tape-act bestaat over het algemeen uit één (1!) zanger/zangeres en een stereo signaaltje van de CD/MD/DAT-speler. Dat zijn dus 3 ingangs-kanaaltjes...
                          Vaak wordt alleen de microfoon al naar 2 of heel soms zelfs 3 kanalen gesplitst voor FOH en monitor. Het "monitorkanaal" krijgt dan zijn eigen instellingen op de EQ etc. In jou geval gebruiken we dan toch al mooi 6 kanalen.

Ik heb een "tapeact" gedaan met een zanger en zangeres die naast de tape ook nog een keyboard en gitaar hadden. 4 kanalen mic, 4 kanalen MD, 4 kanalen keyboard en 2 kanalen gitaar zit ik al op 14 kanalen voor deze act. Nu is dit waarschijnlijk een uitzondering omdat tapeacts vaak niet zelf nog een instrument meespelen maar het geeft wel aan wat je in deze aparte wereld tegen kan komen.
                          Last edited by vasco; 08-02-06, 13:33.

Comment

• lifesound
                            • Apr 2003
                            • 1052

14 volledige kanalen? En dat doe je allemaal op je eentje?
                            Respect hoor, ik heb maar 10 vingers. Voor mij maximaal 10 kanalen aub.

Een standaard muziekgroep zit zonder problemen aan 14 kanalen.
                            Dat is nog maar het begin.
                            Dan spreek ik over drum-bas-gitaar-zang.

Komen er dan nog wat extra gitaren en keyboards bij durft het al naar 20 kanalen te gaan. Nog wat strijkers en blazers erbij ...

En toch krijgen ook wij geen uur soundcheck.
                            Met wat geluk heb je 20 minuten change-over. Dat is dus afbraak vorige groep, opbouw en soundcheck.
                            En toch lukt het ons dan een degelijke sound neer te zetten. Zelfs als we zelf geen mengtafel meehebben.
                            Waarom? Omdat je door veel op de baan te zijn met een band, je de instelling leert kennen. En door op veel verschillende mengtafels te werken, je die ook leert kennen.

Als jullie dan spreken over 2 tot 3 shows per avond...
                            Begin ik me toch vragen te stellen bij de geloofwaardigheid van de nood aan een eigen mengtafel voor tape-acts.

En ja, ook wij doen regelmatig monitors vanuit de zaal.

Comment

• Ws Soundexpresse
                              • Jun 2001
                              • 1007

er staat nergens dat mensen niet met ander mans spul kunnen werken
                              er staat nergens dat we perce onze eigen tafel willen
                              er staat nergens dat dat we niet met ander spul kunnen werken
                              er staat nergens dat we het teveel moeite vinden om met andermans spul te werken,

HET IS ALLEEN MAKKELIJKER!!!

Dus waarom zou je dat dan niet doen?

Ik heb zelf vaak genoeg in de zaal de tape act staan uit te mixen, omdat het podium alleen via een stampvolle dampende feesttent te vinden was.
                              Of over andermans set, omdat het in dat geval wel makkelijker was.

Maar waarom niet je eigen rackje mee naar binnen, als je dat zelf fijner vindt werken? Noem me die rede maar eens dan.......!
                              Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• Jasper-Lichtbron
                                • Jun 2001
                                • 2155

Sterker nog, waarom je rackje in de auto laten staan wanneer je met een artiest bent die daarvoor geld betaald? Of geef je spontaan korting wanneer op locatie blijkt dat de set die daar staat gewoon prima te gebruiken is?

De mengtafel van de act die er al staat is vaak te vol. En mochten er dan nog andere tape-acts ingepland staan: die zijn 20 minuten van tevoren pas aanwezig en zijn 10 minuten na hun act weer opgeruimd onderweg naar de volgende klus. Dus er is helemaal geen keuze, je laad uit, draait je MD en bent weer weg. Niet meer zeuren!

Comment

Working...