Hoezo iedere artiest zn eigen Geluidsman

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

even een vraagje aan de mixers van tape-setjes hier: Hoelang doen jullie er gemiddeld over om een setje neer te zetten,

aangezien ik aankomend weekend een tape-setje moet opzetten voor een act, dus graag ook tips
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Ligt eraan hoeveel je moet neerzetten, waar, trap op, hoe goed je je set kent, enz. Kan in 5 min maar ook dat je een half uur nodig hebt. Dus...

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Ligt eraan hoe ervaren je bent....Of het een inprikker is of niet....met of zonder monitors....Vanaf 5 min. zeg maar...tot inderdaad een half uur...
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

Originally posted by shure-fan
          even een vraagje aan de mixers van tape-setjes hier: Hoelang doen jullie er gemiddeld over om een setje neer te zetten,

aangezien ik aankomend weekend een tape-setje moet opzetten voor een act, dus graag ook tips
          Gewoon lekker op tijd vertrekken. Ik ben meestal toch wel een uurtje van te voren aanwezig. Soms zelfs meer. Vind het altijd wel lekker om tijd te zijn en effe te kunnen babbelen met aanwezige technici en organisatie, verder kan er onderweg natuurlijk van alles gebeuren waarddoor je langer onderweg bent, ook een rede om het allemaal niet zo krap te plannen voor mij.
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Jeroen
            • Aug 2000
            • 1021

Volgens mij krijgen we nu 3 topics in 1?
            Wordt allemaal erg onoverzichtelijk op deze manier.

Topic1: Ja lekkere zooi daar op die bruiloft, dit heeft denk ik toch allemaal wel een beetje te maken met de in-ear hype onder de Hollandse artiesten die er heerst. Beter voor je oren is en blijft discutabel. "Vroeger" in de tijd dat we veel tape dingen deden en er stond een setje die voldeed pakte ik dat wel, veel makkelijker voor iedereen. Maar ja, dan lagen er ook fatsoenlijke floortjes en waren ze goed gechecked door een techneut en niet door een willekeurige DJ die nu op pad mag met een tape-artiest.

@Showband Karaoke tech/act? Ik denk dat de Gibsons een van de weinige acts in Nederland is die ook nog wat leuks met instrumenten doet op het podium. Het hardste is ie wel en daar zijn wij en de klant ook niet altijd even blij mee, hard = op verzoek van de artiest. Ik gebruik die monitor overigens alleen als ik ergens niet op het front kan gaan luisteren en als het backstage druk word met mensen die er niets te zoeken hebben om ze maar weg te kunnen jagen, dus trek je plan als je de afluistering te hard vindt. En qua monitors liggen daar TurboSound TFM330 met een Crest 8001 op het laag.

Topic2: Onzinnige discussie? Iedereen heeft zo z'n smaak over mengtafels, maar 1 ding weet ik zeker,... kwaliteit van de "low-budget" Midas is niet te vergelijken met een H2000 of een H3000. Ik heb zowel met de XL4, H3000 en de Venice/Verona gewerkt en er zit echt een serieus verschil tussen die tafels. EN NEE, de Venice klinkt niet hetzelfde, de EQ is niet gelijk en ook de signaal/ruisverhoudingen niet. Ohw! Laten we het ook hebben over modulaire bouw, 48v per kanaal (ook ECHT 48v bij gebruik van 20 kanalen) Dus denk aub niet dat je voor 2000 euro dezelfde kwaliteit koopt als wanneer je een H3000 koopt. Niet alleen de sticker maakt het prijsverschil.

Topic3: @Shure-fan Wat hebben ze precies nodig,... vertel gerust wat meer Maar het bouwen varieert ook per locatie. Kan idd vanaf een min of 5 tot een half uur duren.
            Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1086

Originally posted by Jasper-Lichtbron
              Sterker nog, waarom je rackje in de auto laten staan wanneer je met een artiest bent die daarvoor geld betaald? Of geef je spontaan korting wanneer op locatie blijkt dat de set die daar staat gewoon prima te gebruiken is?
              Ehhh, wacht ff. Dus omdat de artiest betaalt voor de apparatuur zet je dus hoe dan ook je eigen set neer? Al zou er een identieke set staan van je dubbelganger? Vreemde wereld!

Ik werk in het theater. Ik verhuur apparatuur en bedien het spul. Gebruik een middelgrote EAW set. Maar als ik in de tour ergens een goedgeplaatste en goed aangesloten D&B, Apogee of Meyer set tegenkom, dan blijft mijn set in de auto staan. Dat weet de klant ook: waarom perse gebruiken waar je voor betaalt als het minstens net zo goed kan klinken op de installatie van het huis en je nog tijd bespaart ook???

Ik heb dan wel bij de onderhandelingen afgesproken dat ik zo werk. De klant heeft daar helemaal geen moeite mee (tot je dus ineens altijd op het huissysteem draait, maar dat doe ik dus ook niet).

Mvg, @lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Nisha
                • Jul 2006
                • 26

Ik zie dat Rocky´s ook aanwezig is,
                Dat is een bedrijf uit Oosterhout,
                Hij heeft een geluidsbedrijf maar hij is zelf ook artiest.
                Trad hij zelf op of was dat een ander?

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

@lex,
                  In het theater heb je rustig de tijd om te bekijken/luisteren of de set een set is waarmee je uit de voeten kunt. Tape act wil zeggen, alles in een klein uurtje op z'n plek. Enige check die je kunt doen is een line check en dan ga je uit.
                  Er zijn in dit circuit naast de hele goede bedrijven ontzettend veel beunhazen actief, bedrijven die met een PA uit het jaar kruik, sets die de bezoekersaantallen echt niet aankunnen.

Mert name de combinatie van: onbekend met wie je samenwerkt, prestatiedruk zorgt ervoor dat je wel je eigen set gaat stacken.

Wanneer alles op locatie al prima voor mekaar is, dan laat je dat natuurlijk achterwege...maar 9:10 is dat helaas niet zo.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

En ook andersom. karaokeact die aan een kant van het toneel (bovenzaal evenementenruimte bij de kuip) 1 (prachtige) DB stack neerzet voor 500 man waar je aan de lange zijde staat. En dan van achter de stack mixt met de prachtige yamahatafel waar de mix perfect is. Tenminste achter de stack. Voor het publiek die vóór de speaker staat echter ....Een zone knetterharde hoog. (beginnend aan de linkerkant van het toneel tot middenvoor het toneel naar rechtsmidden in de zaal. (kuip feestzaal) En in de helft van de zaal (buiten de dekking van de ene speakerstack) matig geluid...

Maar goed merkengeil dus sleuren ze liever.
                    lekker belangrijk!

Comment

• bran0985
                      • May 2004
                      • 75

Nu wil ik ook ff... heb trouw alle pagina's gelezen. Stel...je bent een duo... normaal werk je met je eigen set maar je moet/mag ergens optreden als "tussen act" voor een half uur. In het verleden wilden wij niet moeilijk doen en kwamen inderdaad aan met een MD-tje (kost ook nog een avondje werk om het voor af op MDte zetten want normaal werken wij met een PC)en 1 gitaar. Wij stelden ons altijd netjes voor aan de geluids "techneuten" haalde ook nog wat te drinken voor ze... en vroegen dan "2 microfoons 1 x D.I. voor gitaartje en bandje aanzetten... pauzes stonden al op de band dus 1 x op play drukken beetje galm op micr. beetje zaalgeluid terug op monitor beetje mix maken en klaar... Nou wordt er snel (door sommige) dénigerend over tape acts gesproken en over de technisie die tape acts bedienen maar het schijnt toch niet makkelijk te zijn om daar een goede mix van te maken... meestal drijft het bandje ergens op de achtergrond staan de stemmen veels te hard er bovenop en over die gitaar maar niet te praten... De kunst is om het te laten klinken als een bendje! En dan zullen we het niet over feedback hebben... Maar goed ik snap dat de meeste geluidsmensen de "tape act" als een noodzakelijk kwaad zien... dus als je zo een paar keer op je bek bent gegaan ga je vanzelf die koelkast mee sleuren....

Comment

• GoTMoRe
                        • Aug 2005
                        • 350

Maar dan kun je alsnog je eigen geluidsman meeslepen, plaatsvan die koelkast, die vast niet vol zal zitten met goud gele rakkertjes

Zonder dat je al dat gezeur hebt.
                        lala..

Comment

• bran0985
                          • May 2004
                          • 75

Originally posted by GoTMoRe
                          Maar dan kun je alsnog je eigen geluidsman meeslepen, plaatsvan die koelkast, die vast niet vol zal zitten met goud gele rakkertjes

Zonder dat je al dat gezeur hebt.
                          Daar heb jij weer gelijk in.
                          Maar wij "hadden" de overtuiging dat een techneut die een band kan mixen ook die 5 kanaaltjes van ons wel zou kunnen schuiven....

Maar goed, meestal vinden de techneuten in de praktijk al die eigen geluidsmensen met hun eigen apparatuur niet zo erg als dat ze in dit forum doen lijken... Je stuurt 2 kanaaltjes recht uit pannetje links/rechts, schuiven open en pauze....
                          Volgende artiest; schuifies dicht, 2 touwtjes om steken, schuifies open en pauze...

Comment

• Jeroen
                            • Aug 2000
                            • 1021

Originally posted by bran0985
                            Nu wil ik ook ff... heb trouw alle pagina's gelezen. Stel...je bent een duo... normaal werk je met je eigen set maar je moet/mag ergens optreden als "tussen act" voor een half uur. In het verleden wilden wij niet moeilijk doen en kwamen inderdaad aan met een MD-tje (kost ook nog een avondje werk om het voor af op MDte zetten want normaal werken wij met een PC)en 1 gitaar. Wij stelden ons altijd netjes voor aan de geluids "techneuten" haalde ook nog wat te drinken voor ze... en vroegen dan "2 microfoons 1 x D.I. voor gitaartje en bandje aanzetten... pauzes stonden al op de band dus 1 x op play drukken beetje galm op micr. beetje zaalgeluid terug op monitor beetje mix maken en klaar... Nou wordt er snel (door sommige) dénigerend over tape acts gesproken en over de technisie die tape acts bedienen maar het schijnt toch niet makkelijk te zijn om daar een goede mix van te maken... meestal drijft het bandje ergens op de achtergrond staan de stemmen veels te hard er bovenop en over die gitaar maar niet te praten... De kunst is om het te laten klinken als een bendje! En dan zullen we het niet over feedback hebben... Maar goed ik snap dat de meeste geluidsmensen de "tape act" als een noodzakelijk kwaad zien... dus als je zo een paar keer op je bek bent gegaan ga je vanzelf die koelkast mee sleuren....
                            Sterker nog, we gaan voor een bepaalde act zelfs per locatie bekijken hoeveel PA we mee gaan nemen. Ongeacht hoe groot, wat en wie er staat ploffen wij een stapel hout neer.

5 uit 5 shows is gebeleken dat sowieso discotheken het inprikken niet hebben begrepen. De sets zijn ingeregeld op stamp herrie en niet geschit om een stem verstaanbaar te laten klinken. Ook collegabedrijven lijken het heerlijk te vinden om hun setje te gaan "tunen" terwijl er een showtje aan de gang is. Gek he? Ze nemen weer hun eigen spul mee.

Het maakt mij niet uit of ik nou 5 minuten of 5 uur moet bouwen voor een show van een half uur. Neem je werk serieus en doe het goed, of doe het niet. En blijkbaar moet tegenwoordig alles zelf gedaan worden als je een beetje geluid wil kunnen maken zonder dat er een tech met veel te grote ego denkt dat HIJ bepaald hoe het moet klinken. Dus toonregeling recht, gain op 0db en laat het met rust.

Maar goed, ben het er wel mee eens dat het onpraktisch is en het er niet al te gelikt uit ziet als er nog een PA naast staat, maar het schijnt zo te moeten tegenwoordig.
                            Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• bran0985
                              • May 2004
                              • 75

En blijkbaar moet tegenwoordig alles zelf gedaan worden als je een beetje geluid wil kunnen maken zonder dat er een tech met veel te grote ego denkt dat HIJ bepaald hoe het moet klinken. Dus toonregeling recht, gain op 0db en laat het met rust
                              Daar komt nog zo'n probleem om de hoek kijken... je zet dus een eigen setje neer (wij doen bediening en optreden allemaal zelf) hoor je terwijl je bezig bent de hele zooi veranderen.... Geloof me, terwijl je staat op te treden is dat knap waardeloos! Nu zal ik nooit, en zeker niet in het licht en met microfoon, aanmerkingen maken op de technicus en hem ook nog bedanken maar vrolijk wordt je daar niet van.... al mag je dat nooit aan de zaal laten merken...

Om de techneuten even voor te zijn; Het gaat vaak zat ook goed! En ja, wij zouden héél graag een tecnicus bij ons willen hebben maar financieel is dat helaas voor ons niet haalbaar... ten zij de belasting e.d. ons zouden willen sponseren (dat is nou het makke van die "B artiesten" )

Comment

• JeroenVDV
                                • Mar 2004
                                • 963

Waar ik ook een beetje moe van word, zijn de tape-acts van de wat bekendere artiesten die met een bakwagen met bijv. een standaard C7-setje aankomen. Blijft erin staan totdat de beste man heeft bekeken of de aanwezige set voldoet of niet.

Wat een grapjas, alsof'ie de C7 set op elke plek zomaar kan inzetten. Is ook niet heilig, al denkt de technicus in kwestie vaak van wel.
                                Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...