Begin Drive-In

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Disco 2DB
    • Apr 2003
    • 40

Ondanks dat ik hier vrij weinig meer op het forum doe, wil ik toch graag even reageren op dit topic.

Ik ben zo'n 6-7 jaar geleden met mijn broertje (we waren toen zo'n 8 en 11 jaar oud) begonnen met het draaien van kleine disco'tjes in klaslokalen/boerenschuurtjes voor bekenden.
    Dat is begonnen vanuit twee tweedehands cd-spelertjes en een mengtafeltje op onze kamer. Toen we besloten om van onze "kamer-disco" een "echte professionele disco" (onbevangen kindertijd) te maken, zijn we wat "flinke" inkopen gaan doen.
    Al met al hebben we toen waarschijnlijk een f1000,- (plm €500,-) uitgegeven aan apparatuur (geluid en licht) met als resultaat:

- 2 doodnormale cd-spelertjes.
    - Eenvoudig mengtafeltje (geleend)
    - Zelfbouw boxen met oude huiskamer versterker van onze vader
    - Triple Derby
    - Zelfgemaakte spiegelbol
    - Puntspot
    - Stroboscoop
    - 2 eenvoudige statieven
    - Zelfgebouwde bak met schkelaars om de lampen te besturen

En blij dat we ermee waren!
    We draaiden voor kleine groepen (basisschool groep 6; zo'n 30 man), maar onze "klanten" waren altijd erg enthousiast en eigenlijk overal bleven wij een jaarlijks terugkomend fenomeen. We draaiden toen voor f50,- per avond (en dat is dan geen marktverzieker, maar een compleet andere markt, want het gros van onze doelgroep maakt geen verschil tussen Dynacord en (onze) zelfbouw-speakers).

In die jaren erna zijn we langzaam gaan groeien, maar gebleven bij de "B" (zo niet "C") -merken (Skytec/Showtec/DAP/JBSystems). Maar van onze klanten (nu ook sportverenigingen en onbekende instellingen) kregen wij steeds te horen dat we elk jaar weer professioneler geworden waren.

Nu zijn wij van plan te stoppen met onze disco, omdat ik elders ga studeren. Maar ondanks dat ik dit later weer op wil gaan pakken, maar dan met nieuwe èchte professionele apparatuur, blijf ik vol enthousiasme terugkijken op onze "eerste" drive-in.

Wat is nou de waarde van dit verhaaltje voor dit topic?
    Ik wil hier graag mee duidelijk maken, dat je op een leeftijd onder de 18 jaar (ik dus ook), eigenlijk het geld en de mogelijkheden niet hebt om een èchte professionele drive-in-show te beginnen. Je werk (nodig voor het investeren) zit meestal aan het minimum-inkomen en je hebt vaak alleen in de vakantie werk. Daarnaast blijf je natuurlijk minderjarig waardoor je contracten nagenoeg geen waarde hebben (dus hoge bedragen vragen voor je diensten wordt vaak riskant). Verder is het zo dat de grotere instellingen die op zoek zijn naar een drive-in, niet snel met minderjarigen in zee gaan en blijf je zowel verzekering-technisch als met vervoer, afhankelijk van je ouders.
    Dus ik wil niet demotiverend zijn, maar ondanks dat al die A-merken zo aantrekkelijk zijn en goede reacties hebben van professionele collega's, adviseer ik om als tiener/puber/adolescent niet je zuur verdiende centen in dure apparatuur te steken, omdat die volgens professionals nog aardig goed zijn.

Geloof mij, de b-merken doen het ook (voor je publiek vaak zelfs goed genoeg) en vooral: het gaat om de lol die je eraan beleeft. En als je meer apparatuur koopt waar jij plezier aan denkt te beleven, des te leuker het wordt om te draaien. Maar blijf daarbij wel binnen je budget, want je kan geld maar één keer uitgeven ... en als al je geld is opgegaan aan 1 (overigens goed werkend) apparaat, moet dat ene apparaat wel erg veel in zijn mars hebben om jou die kick te geven er elke avond weer helemaal voor te gaan ...

Dus ik zou zeggen, koop wat je nodig denkt te hebben, maar stem het af op je budget. Zijn het b-merken of is het van mindere kwaliteit? Je publiek merkt het niet, jij beleeft er plezier aan, leert er gigantisch veel van en blijf je het leuk vinden? Er ligt nog een hele toekomst voor je, waarin je nog genoeg (hoe leuker jij het vindt hoe meer) geld in kan verdienen voor die Dynacord-stack met systeem-versterkers.

Tot zover ome Marco met zijn "wijze" verhaaltje en zijn "kleine" broertje

PS: Dit zijn slechts mijn eigen ervaringen in de wereld van de drive-in-shows, dus het kan best zijn dat dit voor iederee

Comment

• vasco

• Oct 2003
      • 2568

Hij wil graag dat wij hem helpen. Als hij niet met meer info komt is dat voor ons heel moeilijk. Vind het leuk om iemand te helpen maar op deze manier vraag ik mij af of hij hier wel op de goede plaats is
      Eens zitten rondkijken op het forum en dit is niet zijn eerste topic met dezelfde vragen. Hij luisterd dus gewoon niet en vraag me dan af waarom hij hier vragen komt stellen [V]

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

uhm ja ik denk niet dat er heel veel jongens en/of meisjes zijn van 14 die snel 2 a 3000 euri hebben. Je hoeft niet alles in 1 keer te kopen (is wel leuker maja) als ik jou was zou rustig op het gemakje alles kopen, dan dit en even later dat. Ik ben nu ongeveer 4 a 5 jaar bezig en ik heb rond de €4000 euro uitgegeven. (niet om op te scheppen heb je niks aan) het zijn bij mij ook voornamelijk b merken maar alles zit wel netjes in fc en alles ziet er netjes en verzorgt uit. Je kan ook is een aantal dingetjes gaan huren. Dat is goedkoper als je zeer weinig draait en je hebt meestal betere spullen dan je zelf zou kunnen kopen. En met een laptop werken is wel leuk en aardig maar als het goed is staat er dan gedownloaden muziek op[V]
        Ik zou zowiezo gaan kijken voor een dubbele cd speler. Computers blijven computers en die lopen ook wel is vast. En om nou een tijdje met 1 cd speler te draaien is niks.
        [u]dus</u>ga eerst maar sparen en als je onverwachts klusjes krijgt moet je wat spulletjes huren.
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• DJ.T
          • Nov 2002
          • 1502

Als je met een computer werkt staat er als het goed is gedownloade muziek op?
          Alsjeblieft, wil je gauw je mond gaan spoelen en voordat je weer iets zegt je gaan verdiepen in de mogelijkheden van het draaien met PC of laptop?
          We're ready to party, are you?

Comment

• Drive inn tnt
            • Sep 2003
            • 1082

Ja sorry[B)][:I][:I][:I][:I][:I][:I]
            I know, maar het komt wel best vaak voor vooral bij kindere van rond de 14.[V]
            Ik gelukkig niet
            Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

Working...