prijs drive-in shows??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by sis
    Blijkbaar betalen de klanten graag die prijs omdat ze dan zekerheid hebben over de goede afloop van de avond.
    Er is er zelfs eentje bij die met meyersound draaid .
    sis
    Ik merk inderdaad een trend:

Óf je wordt te goedkoop bevonden omdat je een beginner bent (mijn streeftarief is 250-300 euro per avond) en te weinig gear of ervaring hebt, óf je wordt aan de kant gezet voor een stunter die het gratis doet omdat ie blijkbaar het vriendje van de familie is of voor een belachelijk lage prijs zijn set neerzet.

Don't get me wrong, ik heb niks tegen beginnende DJ's. Waar ik wel een beetje tegen ben is de lui die een set meesjouwen met DAP MC-serie boxen, een ShowTec deco-trussje met een kilo of 40 eraan en el-cheapo CD-spelers, om dat vervolgens voor een euro of 50-150 neer te zetten. Ik geef toe dat ik beginnend DJ ben, maar ik ga voor de kwaliteit in plaats van de kwantiteit -- alles in flightcases, kabels netjes weggewerkt en apparatuur zoveel mogelijk van A-merken. Zo garandeer je ook de veiligheid.
    Het probleem is dat je moeilijk tegen bovenstaande figuren op kunt concurreren, IMO is toch het beste wat je kan doen je als een fatsoenlijk bedrijf professioneel profileren en proberen om met de 'grote jongens' mee te komen.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• seppe30
      • Dec 2007
      • 248

mag ik vragen wat je voor 250 tot 300 euro zo al voor neer zet en hoe lang speel je daar dan voor ?

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

De keren dat ik gedraaid heb in mijn leven zijn op 1 hand te tellen, maar toch wil ik een korte bijdrage leveren in deze discussie en hiermee richt ik me vooral op diegene die zich nog NIET mogen rekenen onder de ervaren en goed betaalde DJ's hier.

Probeer je eens te verplaatsen in je klant... WAT is het nu eigenlijk dat die boekt als hij een DJ wil? Is dat een sjieke installatie waar zo veel mogelijk geluid en licht vanaf komt? Is dat een muziek-computer, of juist platenspelers? Is dat iemand die plaatjes komt draaien?

Over het algemeen? Geen van dit alles... Mensen willen een leuke avond die dmw iemand die weet waar hij mee bezig is muzikaal (altijd subjectief natuurlijk ) wordt opgeluisterd. Het liefste willen ze dan iemand die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft en een mooie lichtshow vinden sommige opdrachtgevers ook echt kicken... maar HOE dat allemaal tot stand komt (met welke apparatuur dus) zal 85% van de opdrachtgevers GEEN REET interesseren.

Tuurlijk, het geluid moet mooi klinken en niet pijn gaan doen aan je oren... maar dat is (meestal) een voorwaarde van de klant... niet iets waarop hij een Drive-In in eerste instantie uit zal zoeken. Zelfde geldt voor de lichtshow... klanten die wel bekend zijn in het circuit weten wel wie er iets moois neerzet en wie niet... maar de exacte lijstjes van spullen die daartoe dienen zullen ze echt niet hoeven weten. Het is de kunst van de DJ om op basis van de behoeften van zijn (beoogde) klanten de materialen samen te stellen waarmee die wensen vervuld kunnen worden.

Dus voor diegenen die zich afvragen hoe ze hun prijs moeten bepalen:
        [1] Kijk wat jouw kosten zijn om een avond te draaien (licht/ geluid/ transport/ eigen gage/ etc).
        [2] Bepaal wat voor waarde jouw bijdrage aan een avond/ evenement vertegenwoordigd (= hoe goed ben je in wat je verkoopt? = muzikale ondersteuning van een feest/ evenement/ whatever). Oftewel: wat vinden ouw klanten jou waard ??

Dat tweede bepaalt eigenlijk de prijs die je kunt vragen. Dat is ook wat een aantal mensen hier ongeveer al een miljoen keer hebben geroepen, maar het blijft op de een of andere manier niet hangen bij de juiste mensen geloof ik.

Dan ga je bekijken of de prijs die je kunt krijgen meer is dan de kosten die je maakt. Zoja? Dan neem je de klus aan. Zonee? Dan blijf je lekker thuis. Misschien dat een klus een speciale promotionele waarde heeft (iedereen moet toch ergens beginnen... of... als je deze klus goed doet, heb je voor de rest van het jaar werk), dan kun je ook een keertje met minder genoegen nemen.

Gratis weggeven van shows werkt voor 99% averechts, neem dat maar van me aan. Toen ik als techneut mijn dagprijs 50 euro verhoogde, kwam er alleen maar meer werk binnen... terwijl je vanuit pure 'marktwerking' misschien het tegenovergestelde zou verwachten. 'Marktwerking' is dus zeker niet zo rechtoe-rechtaan als het lijkt... het is het 'imago' van een artiest/ entertainer in deze business die bepaald of hij geboekt wordt (en welke prijs hij kan vragen). Basis blijft dat je wel wat moet kunnen natuurlijk, maar jezelf een beetje slim verkopen kan je pas echt een interessante vergoeding opleveren.

Succes ermee.

0,02
        Last edited by berolios; 10-03-09, 10:12.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Prima verhandeling, zo denk ik er ook over, maar....

Je gaat er hier al vanuit dat je al klussen krijgt, en er dus klanten naar jou toestappen. Voor de meesten van ons beginners is het nog zo dat je naar je netwerk moet zoeken en moet blijven vragen of er niet ergens nog een feestje is waar je je set kwijt kan. De vraag is hoeveel je daarmee opschiet -- op een gegeven moment heeft iedereen zo'n houding van "komt hij weer met zijn geplug, die is toch wel wanhopig of niet?" en werk je jezelf als bedrijf het graf in.

Hoe hebben andere (al verder gevorderde) drive-in shows de aanloop naar de eerste paar klussen aangepakt? Niet iedereen is het type dat met de hele buurt aan gaat lopen pappen, is er een fatsoenlijke manier om je eerste boekingen binnen te slepen? Posters hangen en kaartjes plakken op het prikbord van de supermarkt vind ik ook namelijk wat overdreven en 'kijk mij nou'.

Uiteraard mag het voor zich spreken dat een representatieve website, visitekaartjes en eventueel T-shirts voor op klus al een hoop schelen voor een professionele uitstraling, maar die zien een klant veelal pas als de set al staat.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Nou, het is dus een grote fout om te denken dat het bij het bepalen van de prijs belangrijk is wie wie vraagt. Misschien in nuance wel, maar niet om de achterliggende gedachte die ik eerder schetste.

Acquisitie voeren is altijd lastig... zeker in een wereld waar het om imago en ons-kent-ons draait. Persoonlijk zou ik me richten op de DJ-skills an sich. Vanuit dat oogpunt kun je er bijvoorbeeld tussen proberen te komen als DJ bij een grote Drive-In show... of voor mijn part eerst als sleephaas. Ook kan een goede website en goede presentatie in bijv telefoongids/ gouden gids het verschil maken tussen gevraagd worden of niet... zeker in het begin.

Je moet je voorstellen dat een groot deel van de mensen dat een feestje organiseerd, dat nog (bijna) nooit eerder gedaan hebben. probeer te bedenken hoe die mensen te werk gaan (internet/ telefoonboek) en probeer daarop in te spelen.

Zorg wel dat je altijd (professionele) kaartjes bij je hebt, zodat je die weg kunt geven als de situatie daar naar is.

Posters ophangen is niet professioneel en draagt de verkeerde boodschap uit.

Om het begin te overbruggen kun je waarschijnlij kbest met een lokale PA-boer de deal maken dat hij voor een schappelijk tarief de spullen levert die voor die show nodig zijn... zo ben je ook 100% flexibel naar je opdrachtgevers toe.

Wat ook een idee kan zijn (dit moet je wel liggen) om het begin van e carriere een kick-start te geven is gewoon ZELF een keer een feest organiseren in het lokale cultureel centrum of zo. Voorwaarde is hier wel dat je echt ook wat kan.

Zo heb ik vroeger zelf ooit een keer een festival georganiseerd (ik was toen 17 of zo) waar ik dan (uiteraard) zelf geluid deed. Door daar een goede sound neer te zetten heb ik wel een goede beurt gemaakt bij de (vele) aanwezige muzikanten, veel complementen gehad en veel kaartjes uitgedeeld. Daar is misschien niet direct veel werk uit gekomen, maar genoeg om de spiraal naar boven in te gaan. Later kom je die gasten weer ergens anders tegen en dan wisten ze vaak nog... hee... de vorige keer was het ook al goed voor elkaar... wil je niet ook eens voor ons werken?

Als je zo'n feest organiseerd, dan moet je er wel echt klaar voor zijn... website in orde, kaartjes bij je, advertenties in de gouden gids/ telefoongids. Prijs heb je al in gedachten (zet niet te hoog, maar zeker ook niet te laag in), bijvoorbeeld 150 euro + kosten apparatuur/ transport. etc etc... Als mensen je nalv het feest willen boeken, of meer willen weten, moeten ze al de indruk krijgen dat je bedrijf al als een tierelier loopt en dat ze wat missen als ze jou niet gaan boeken .

Dus... moraal van het verhaal: zorg dat je een goede DJ wordt en dast je goed wordt in het aanvoelen van de zaal en iets speciaals doet waardoor de mensen de avond van hun leven hebben. Dat is de basis... niet de spullen waarmee je dat doet.

Suc7 met de discussie verder !
            Last edited by berolios; 10-03-09, 10:41.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Originally posted by EST drive in show zwolle
              Als drive in show zijn wij nu bijna 6 jaar actief. en de boekingen gaan als elk jaar gewoon door we krijgen alleen maar meer.
              dat is natuurlijk het goede nieuws.
              Dat vind ik raar, omdat je de eerste 3 maanden van het jaar 2009 nl: jan, febr en maart gratis draaien
              Tja , zo staat het dus letterlijk op jullie site !
              sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...