sub vraagje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koelboy
    • Oct 2011
    • 12

sub vraagje

Hallo,

Ik ben hobbyist en als mijn vraag hier niet op zijn plek is: excuses.

Ik mag muziek graag op live volume luisteren en heb een erg grote ruimte tot mijn beschikking. Ik ben daarom bezig een PA setje op te bouwen. Ik hou erg van vintage spullen dus ook van vintage geluidsapparatuur. Het hoeft niet superhard te gaan maar moet wel mooi klinken Ik draai met name (blues)rockmuziek.

Ik heb nu

topkasten van stage accompany (SA1202+JBL2405) + versterker yamaha P2100
    Stage accompany crossover 160Hz
    laag versterker BGW 750C
    Ik zoek nog een sub(s) voor het laag

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een enkele Stage Accompany P16: 2x 15 inch met gescheiden kamers in 1 kast. Deze is bedoeld voor 1 kanaal, maar de drivers zijn natuurlijk ook individueel aan te sturen. Voordeel: ruimte- en kosten efficiƫnt.

Mijn vraag is: kleven er geluidstechnische nadelen aan een enkele (stereo)sub? En zou deze combi een beetje in balans zijn?

Ik hoor graag wat jullie denken en ook als ik moet opsodemieteren met mijn gehobby

Jan
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Originally posted by Koelboy
    Ik hoor graag wat jullie denken en ook als ik moet opsodemieteren met mijn gehobby Jan
    Opzouten dan :-)
    misschien is het wat voor je om naar die sub vergelijkingsdag te gaan .

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Wat misschien handig is om te weten:
      Lage frequenties kunnen we met ons gehoor (veel) minder goed lokaliseren, afhankelijk van de frequentie. Bovendien is in veel muziek al het laag in het midden (dus mono) geplaatst omdat naalden van pickups vroeger uit de de groef sprongen als al het laag naar ƩƩn kant gepanned was. Door reflecties van je (grote) ruimte wordt het nog veel lastiger om laag te lokaliseren, dus een enkele mono subwoofer zou voldoende moeten zijn. Overigens wordt bij concerten en festivals het laag bijna altijd mono gemaakt, al dan niet al in de mengtafel door bronnen als bassdrum en basgitaar naar het midden te zetten zoals in studio's ook veel gebeurd, of door het laag aan te sturen met de "aux-fed-sub" methode waarbij slechts de instrumenten die daadwerkelijk lage frequenties (onder de +- 100Hz) bevatten naar de subs worden gestuurd via een aux uitgang.

Al met al vind ik het persoonlijk grote onzin om te spreken van stereo laag (onder de 100 Ć” 150Hz), en afhankelijk van hoe het gebracht wordt getuigd het soms van een (iets) te hoog HiFi-audiofiel gehalte.

Overigens luisteren al die audiofielen met hun 5.1 systemen ook allemaal naar een mono subwoofer...

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Ericsamandj
        • Jul 2010
        • 414

En dat zie je weer terug in de vele actieve systeempjes die werken met 2 sateliet topjes en 1 subje.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Het is maar de vraag of signalen echt stereo
          zijn en of wij dit ook waarneembaar kunnen beluisteren
          of horen.

Als ik in een live-setting met een stereo-set van 2 x top
          en 2 x sub (L/R), een basgitaar, die mono speelt, uitstuur
          via beide subs, is dit dan stereo?

Zo kun je je afvragen of je het stereo-effect van jouw sub,
          kunt beluisteren. Ik zou zeggen, sluit het eens mono op 1 speaker
          aan en luister naar wat je hoort, dan mono op 2 speakers en daarna
          in stereo.

Ik ben benieuwd naar je lotgevallen en hoop ze hier te lezen.

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Zodra de golflengte meer dan tweemaal de afstand tussen je oren wordt krijgen we steeds meer moeite met het waarnemen van de richting van het geluid.
            Een toon van 50 Hz heeft een golflengte van pakweg 6,8 meter, de druk verandering op het linker en rechteroor wijzigt hierbij zo langzaam dat we niet meer in staat zijn om vast te stellen waar het geluid vandaan komt.
            Stereo effect is nog kritischer, onder de pakweg 1000 Hz zit nog steeds weinig stereo informatie.
            Ons gehoor is wel uiterst gevoelig voor looptijdverschillen in het hoog, 0,01 ms verschil tussen links en rechts is al waarneembaar.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koelboy
              • Oct 2011
              • 12

Ah, dat is een boel nuttige info!

Ik lees er een beetje uit dat het zeker de moeite is de enkele sub een kans te geven! Ik had me bijna laten verleiden om voor meer geld twee 18" subs van mindere kwaliteit te kopen.. Twee van die knoeperts zien er wel echt lekker uit... Maar, misschien is al dat conusoppervlak wel wat overdreven voor onder twee 12" topjes en is 2x15" wel mooier in balans met de tops.

Wat betreft de manier van aansluiten: ik neig er vooral naar om er een 'stereo' sub van te maken omdat ik niet goed weet hoe ik hem anders aan moet sluiten, ik gebruik een oude (vintage Harman Kardon Citation Seventeen preamp als bron en ook de crossover (SA F60) is een toonbeeld van eenvoud. En hoewel het wellicht weinig toevoegt zie ik er ook niet echt nadelen aan, gezien de gescheiden kamers.

Wellicht is het wel goed te scheiden op 100 ipv 160 Hz. Dat crossover werkt alleen met verwisselbare filterkaarten dus het zal wel niet makkelijk zijn die te vinden voor zo'n oud apparaat. Pardon, vintage

Ik denk dat ik het maar een kans geef en zal tzt zeker ff berichten hoe het uitpakt.

Thanks!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Lekker iedere speaker in de sub zijn eigen kanaaltje geven, zo ongeveer in het midden tussen je toppen leggen en beuken met die set.
                Buiten dat je oren geen stereo kunnen waarnemen in de lage frequenties zit er daardoor ook geen informatie in de opnamen, meestal worden alle instrumenten die laag produceren op de opnamen al in het midden gezet. Per saldo krijgen beide drivers dus toch wel eenzelfde signaal.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

P16 heeft inderdaad gescheiden kamers en kun je dus zonder problemen de drivers apart aansturen (bij een gedeelde kamer zou je kans op beschadiging van een driver hebben als ƩƩn van de drivers om een of andere reden uitvalt).

Ca. 100Hz is inderdaad beter als x-over frequentie. De x-over frequentie van de SA X60 printjes kun je zelf aanpassen door andere weerstanden en/of condensatoren te monteren (moet je wel een soldeerbout kunnen vasthouden). Een mailtje naar SA met de vraag voor de benodigde weerstand-/condensatorwaardes zullen ze nog wel beantwoorden denk ik.

1x dubbel 15" onder 2x 12" top kan. Ik doe zelf vaak bandjes met 2x dubbel 15" onder 12" top, maar mijn subs zijn misschien iets minder efficient (kleiner = SA4528 / SA B30-achtig).
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Koelboy
                    • Oct 2011
                    • 12

Helaas, de P16 bleek net verkocht

Maar er duikt vast wel weer eens een op. Ik hoop eigenlijk dat ik twee (betaalbare) B30's kan vinden..

Ben er wel over uit dat het SA moet zijn. Ondertussen zal ik eens kijken of ik achter die filterwaarden kan komen en mijn soldeerstation afstoffen

Comment

• Koelboy
                      • Oct 2011
                      • 12

pardon. ik bedoel B15's... B30 is weer tikkie heftig...

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

als je deze subs maar niet bedoelt…

Comment

• Koelboy
                          • Oct 2011
                          • 12

haha! die foto is op allerlei manieren over de top!

Wel een leuk setje (de speakers)

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by Koelboy

Wel een leuk setje (de speakers)
                            lol.. in de kachel brandden ze leuk, ja

Comment

• Koelboy
                              • Oct 2011
                              • 12

even een kleine follow up hier

Naast het SA crossover heb ik dus een oude BGW750C (2x225w/8ohm) voor het laag en een Yamaha P2100 (2x100w/8ohm) voor mid/hoog

Ik ga er geen live muziek mee versterken maar het is een grote loods en ik draai wel stevig/hard.

zowel voor de SA tops als de SA sub(die ik nog steeds niet heb.. grmbl) wordt een xover van 100Hz aanbevolen. Ik heb nu filterkaarten LP160Hz, maar ik denk dat LP 100Hz inderdaad beter zal klinken. Heb het dus nog niet kunnen proberen omdat ik nog geen sub heb.

Nu is mijn vraag: is het gezien het relatief bescheiden vermogen van de P2100 wellicht veiliger LP 160Hz aan te houden of zou 2x100 watt voor de toppen moeten volstaan met HP 100Hz?

Voordat ik mijzelf verplicht een zwaardere versterker aan te schaffen door LP 100Hz filters te maken..

wat jullie? Ik zou het gewoon moeten proberen maaar ik sta te popelen om die filters in orde te maken zodat ik zodra ik een sub heb meteen los kan Bovendien is dit vast met theorie te bepalen zonder die vermaledijde praktijk...

Comment

Working...