Begrenzer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by Nobbie
    Let wel op bij het plaatsen van een limmiter waar anderen mensen over draaien DJ's geile op rode lampjes en een Dateq limmiter gaat van af +6 db input in de overload. dus verandert die mooie sinus lijn in blok golven.

ik heb menig setje moeten vervangen in mijn leven door dj's die denken dat het helpt om +12db of meer in te sturen.
    Is de beste limiter dan niet gewoon het opvoeden van een DJ? Vorige week stond ik nog ergens tussen twee DJ's in wat vullers te draaien, en die lui waren stomverbaasd dat ik 'beschaafd' draaide. Ik kon niet naar 0dB toe, want de andere lui konden alleen maar +12dB uitsturen, als ik dus ineens in volume zou zakken zou iedereen het ook merken.

Sommige DJ's schijnen te denken dat het publiek beter meekomt als HIJ harder draait, of ze zijn gewoon doof. Ze snappen in ieder geval niet dat een PA echt niet harder gaat als hun knopje op de DJM verder rechtsom gaat. Anders is er wel een geluidstech die hun 'standje 11' wel even teniet doet.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Party's With a Message
      • Dec 2009
      • 37

Originally posted by remco_k
      Ehm even offtopic maar ik kan er niet zo goed tegen als er dingen worden geschreven die niet kloppen:
      Wat jij schrijft is (min of meer) de beschrijving van een compressor.
      Een (downward) expander, de meest voorkomende, werkt ongeveer hetzelfde als een gate, drukt geluid juist -weg- als het onder de treshold komt. Verschil met de gate is dat de mate van het wegdrukken met een variabele gaat: de ratio. Zo'n expander kan worden gebruikt om ruis of achtergrond noise te onderdrukken. Expanders (en gates) worden ook ingezet om feedback en overspraak te voorkomen. Iets compleet anders dus dan de omschrijving die jij geeft.
      In de DBX 266 zit een downward expander. Net als in ongeveer 99,9% van andere compressor/limiter/expander/gate combi's.
      Dus als je die expander gebruikt en je denkt dat hij een versterkende functie heeft, dan is er dus iets anders wat versterkt. Tip: de compressor/limiter.
      Oké! Ere aan wie ere toekomt!
      Thanx
      Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!

Comment

Working...