Begrenzer?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Back on Track
    • Jun 2009
    • 227

    #1

    Begrenzer?

    Ik was vandaag op locatie om een klus voor te bereiden...

    hier werd net voordat ik wegging nog even gezegd dat ik een limiter moest hebben omdat anders de vergunning van het evenement werd ingetrokken.

    deze zou dan moeten zorgen dat de boxen en de versterker niet meer als een bepaald aantal decibel kunnen produceren, naar mijn weten is dit niet het nut van een limiter, en bestaat zo'n apparaat niet, de limiter zou dan in mijn rack ingebouwd moeten zitten zodat ik het niet kan veranderen.

    de gemeente zou hier op kunnen controleren

    ik weet dat het een vaag verhaar ik, maar heeft iemand goede raad, naar mijn weten bestaat zo'n apparaat helemaal niet....

    En als het zou bestaan even een voorbeeld,

    ik heb een "db begrenzer"

    deze stel ik in op 80 db.... maar dat zou dan toch verschillen of ik een EV setje of skytec setje heb
    BACK ON TRACK DJ
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

    #2
    Die bestaan (helaas) wel.

    De Dates SPL-limiters is een voorbeeld. DATEQ Audio Technologies

    Die werken meestal op basis van een meetmicrofoon die bij teveel geluid eerst alarm geeft en vervolgens doodleuk het audio afschakelt.

    Er zijn gemeenten in Nederland (maar niet echt veel) die zo'n ding live "eisen" en er zijn er zelfs die het luikje (met daarachter de potmeters) verzegelen zodat ze kunnen zien dat je hebt zitten klooien.

    SPL-achtigen zijn meestal bedoelt voor kroegen etc (lees: vaste installaties)

    Omdat het werkt op basis van een mic i.p.v. op basis van signaalniveau's maakt het niet uit of je een skytec of een EV-set meeneemt.

    Je kunt ze bij sommige bedrijven (bijvoorbeeld Fraizle) huren voor een paar euro per dag.
    Last edited by SoundOfSilence; 22-12-09, 15:56.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #3
      Bovendien, ik mag hopen dat je in je voorwaarden hebt staan, dat als je opdrachtgever één dag van te voren de klus moet annuleren omdat ze JOU niet op tijd van fatsoenlijke informatie hebben voorzien (oh, voordat je vertrekt, je moet een begrenzer hebben! - Ja maar die heb ik niet!), dat het hun probleem is en je netjes een faktuurtje mag sturen.

      Zo'n ding kun je denk ik niet eventjes tussen neus en lippen door bij de lokale geluidsboer halen, laat staan op de klus ijken. Als je nog genoeg tijd hebt denk ik dat het verder geen probleem zal zijn.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • remco_k
        • Sep 2002
        • 325

        #4
        Originally posted by Back on Track
        Ik was vandaag op locatie om een klus voor te bereiden...

        hier werd net voordat ik wegging nog even gezegd dat ik een limiter moest hebben omdat anders de vergunning van het evenement werd ingetrokken.
        Dat is mogelijk
        deze zou dan moeten zorgen dat de boxen en de versterker niet meer als een bepaald aantal decibel kunnen produceren, naar mijn weten is dit niet het nut van een limiter, en bestaat zo'n apparaat niet, de limiter zou dan in mijn rack ingebouwd moeten zitten zodat ik het niet kan veranderen.
        Even tussen ons beiden: wat denk je anders dat een limiter zou moeten doen, behalve het begrenzen van een audio signaal?

        Maargoed, ja, dat bestaat. En wordt veelvuldig in kroegen en discotheken ingebouwd - en verzegeld. Hier een hele lijst, van minder lux tot ultra lux:
        DATEQ Audio Technologies

        de gemeente zou hier op kunnen controleren
        Reken er maar op dat dat ook écht kan gebeuren.
        ik weet dat het een vaag verhaar ik, maar heeft iemand goede raad, naar mijn weten bestaat zo'n apparaat helemaal niet....
        Zoals je misschien inmiddels wel snapt, is het zo vaag helemaal niet maar gewoon.
        En als het zou bestaan even een voorbeeld,

        ik heb een "db begrenzer"

        deze stel ik in op 80 db.... maar dat zou dan toch verschillen of ik een EV setje of skytec setje heb
        Ja en daarom worden die dingen ook verzegeld. Ze zijn afgeregeld op de complete installatie en ruimte en regelgeving aldaar.
        Sommige limiters hebben een externe meetmic, die meten het daadwerkelijke geluidsnivo en sturen aan de hand daarvan de limiter aan.

        Verder ben ik het eens met Stoney3K. De organisator is verantwoordelijk om jouw te informeren, al dan niet ervoor te zorgen dat zo'n limiter beschikbaar is, geeikt en indien nodig verzegeld wordt.

        Ik heb nog nooit gezien dat een mobiele show een dergelijke limiter met zich meedraagt, kan ook niet omdat zo'n ding op elke situatie moet worden afgestemd door een daarvoor aangewezen instantie. Wel zie ik "gewone" limiters meegaan en soms voor hetzelfde doel gebruikt maar dan wel op eigen initiatief zonder verzegeling e.d.
        Last edited by remco_k; 22-12-09, 15:43.
        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

        Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

        Comment

        • Back on Track
          • Jun 2009
          • 227

          #5
          Originally posted by remco_k

          Even tussen ons beiden: wat denk je anders dat een limiter zou moeten doen, behalve het begrenzen van een audio signaal?

          een limiter haalt de pieken uit je microfoonsignalen



          en heeft een van jullie een idee waar je zo'n ding in de regio Tilburg vandaan kan halen?
          ik heb bij HGL geïnformeerd en daar hebben ze er nog nooit van gehoord...


          bedankt voor jullie reacties alvast
          BACK ON TRACK DJ

          Comment

          • Nobbie
            • Dec 2009
            • 2

            #6
            Let wel op bij het plaatsen van een limmiter waar anderen mensen over draaien DJ's geile op rode lampjes en een Dateq limmiter gaat van af +6 db input in de overload. dus verandert die mooie sinus lijn in blok golven.

            ik heb menig setje moeten vervangen in mijn leven door dj's die denken dat het helpt om +12db of meer in te sturen.

            ik heb boven een limmiter al menig maal een extra compressor limmiter moet plaatsen die er weer voor zorgt dat het ingans signaal wat de limiiter in gaat ongeveer netjes 0db blijft.

            maak je gebruik van een DJM-800 zet het schakelaartje op de achterkant op
            -12! heb je noch wel een limmiter nodig maar hoef minder te vrezen voor blok golven die jou setje stuk maken!

            Comment

            • remco_k
              • Sep 2002
              • 325

              #7
              Originally posted by Nobbie
              Let wel op bij het plaatsen van een limmiter waar anderen mensen over draaien DJ's geile op rode lampjes en een Dateq limmiter gaat van af +6 db input in de overload. dus verandert die mooie sinus lijn in blok golven.
              Gewoon even voor de netheid: dat komt doorgaans (uitzonderingen daargelaten) niet door die limiter, maar door de mixertjes die niet meer harder kunnen uitsturen en DJ's die maar aan de Gain blijven draaien totdat de rode leds op de VU meter niet eens meer uitgaan. Daar komt dan al een blokgolf uit.
              (en het is limiter, met 1 m)

              Originally posted by Back on Track
              een limiter haalt de pieken uit je microfoonsignalen
              Als je 'm zo instelt wel ja. Dat is ook het begrenzen van audio signalen.
              en heeft een van jullie een idee waar je zo'n ding in de regio Tilburg vandaan kan halen?
              ik heb bij HGL geïnformeerd en daar hebben ze er nog nooit van gehoord...
              Ik ben bang dat je voorgaande reakties nog niet helemaal goed begrepen hebt. Ik zal het anders verwoorden:

              Als er in zo'n vergunning staat dat er een dergelijke limiter installatie moet zijn, dan moet die hoogstwaarschijnlijk ook worden afgeregeld door een daarvoor geschikte instantie en daarna verzegeld.
              Het is iets meer dan het even kopen van zo'n ding. (en daarbij mag je een aardige zak zakgeld meenemen voor deze modellen).

              Dus zo'n ding kopen is een eerste stap. Maar dan ben je er nog lang niet.
              Je opdracht gever zou dit op moeten lossen lijkt me...?
              Last edited by remco_k; 22-12-09, 19:31.
              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

              Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

              Comment

              • Back on Track
                • Jun 2009
                • 227

                #8
                bedankt

                ik heb even rond geinformeerd,

                en heb besloten de klus niet aan te nemen als de organisatie niet voor een limiter zorgt.

                dan hoef ik met mijn huis tuin en keuken PA geen dure spullen gaan huren (kopen men zakgeld is al een tijdje op aan deze dure hobby)
                BACK ON TRACK DJ

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  #9
                  Het lijkt mij, dat wanneer de gemeente de eis van limiting stelt, die beperking opgelegd wordt aan de locatie.
                  Het lijkt mij dan ook dat de locatie zorgt voor zo'n grapje, inclusief een, door daarvoor bevoegde personen, afgeregeld systeem.

                  Wanneer die limiting niet aanwezig is en er komt een controle vanuit de gemeente, dan is de locatie daar verantwoordelijk voor, niet de leverancier van de audio apparatuur. Uiteraard staat dit vermeld in je contract en uiteraard telt dit niet wanneer de locatie jouw opdracht geeft zo'n systeem mee te brengen, maar dan betaald men daar ook voor (inclusief die extra dag voor het inregelen van het systeem).

                  Of ze nou bij jou of bij een andere leverancier aankloppen, dat zal altijd zo blijven.
                  Je kan ook, in overleg met de locatie, een doodgewone limiter in je rack schroeven en een DB meter bij de mixer leggen. Grote kans dat de gemeente dit ook accepteert als ze controleren (je komt niet boven je dB limiet uit), anders draait de locatie er voor op.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • Back on Track
                    • Jun 2009
                    • 227

                    #10
                    dit regeltje?

                    · Wij zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen van eventuele geluidsoverlast.
                    BACK ON TRACK DJ

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Originally posted by Back on Track
                      dit regeltje?

                      · Wij zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen van eventuele geluidsoverlast.
                      Hahaha, die bijvoorbeeld
                      (Maar je trekt hem wel uit de context en je citeert hem niet helemaal correct!)
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Lijkt er sterk op dat hier een eis wordt gesteld waarvan zowel opdrachtgever, aannemer als de instantie (gemeente) die de eis oplegt eigenlijk niet weten hoe het werkt.
                        Ambtenaren, wat kun je er tegen hebben? Ze doen toch niets?
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Party's With a Message
                          • Dec 2009
                          • 37

                          #13
                          Hebben ze dit niet tijdens de boeking gemeld?
                          Dan kan jij gewoon je klus doen en de rekening sturen hoor!
                          Je moet je niet laten naaien, daarom zijn je algemene voorwaarden "van levensbelang!"

                          Erg raar dat ze er dus zo laat mee komen. Ik zelf zou zo'n apparaat echt niet aanschaffen en alleen mee werken als hun hem hebben staan. Ik heb in m'n rack een DBX266 zitten. Een compressor/gate/expander. Ik gebruik hem voornamelijk voor het comprimeren van zang/basgitaar maar als de drive-in de deur uit moet staat hij op m'n master.

                          Een compressor is "minder streng" dan een limiter. Een limiter zegt, HO!! JE GAAT TE HARD KAPPEN! een compressor zegt, O.o. je gaat wat te hard. Dan zal ik je rustig zachter maken... Dat is natuurlijk allemaal in te stellen. In iedergeval helpt het wel wat. Een limiter is sowieso geen slechte investering aangezien je hier ook een soort van rust geeft in je show. Alles op 1 volume. Ik weet niet hoe je draait, maar mp3-tjes verschillen nogal vaak in volume. Zeker als je dit niet goed afstelt op je cue, ga je dit horen in de zaal.

                          Een expander maakt je geluid dus harder (als het te zacht is) en een compressor/limiter maakt het zachter. Dit in 1 zorgt voor 1 volume. Werkt bij mij goed. Het is wat ik zeg, ik gebruik hem vaak voor zang/basgitaar. Als jij hem alleen in de drive-in wilt gaan gebruiken. Gewoon een strenge limiter kopen.

                          Nogmaals, laat je niet naaien door degene die je boekt. Heb je algemene voorwaarden? Zo'n limiter staat ingesteld op installatie en ruimte. Als dit een ruimte is waar wel meer feestjes gehouden worden moeten ze er maar lekker zelf voor zorgen. Slaat natuurlijk nergens op. Lopen er veel mensen voor het feest op te bouwen. Dj's, lichttechnici, barmensen, versieren... En dan moet jij die zaal gaan meten? Dat werkt natuurlijk niet, teveel achtergrond geluid...

                          "edit" - Ik begrijp nu pas dat het ging om een boeking die je uiteindelijk niet geaccepteerd hebt. In de eerste instantie begreep ik het als een klus waar je voor aan het opbouwen was toen ze ermee kwamen"
                          Last edited by Party's With a Message; 24-12-09, 00:50.
                          Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!

                          Comment

                          • remco_k
                            • Sep 2002
                            • 325

                            #14
                            Originally posted by Party's With a Message
                            Een expander maakt je geluid dus harder (als het te zacht is) en een compressor/limiter maakt het zachter. Dit in 1 zorgt voor 1 volume. Werkt bij mij goed. Het is wat ik zeg, ik gebruik hem vaak voor zang/basgitaar. Als jij hem alleen in de drive-in wilt gaan gebruiken. Gewoon een strenge limiter kopen.
                            Ehm even offtopic maar ik kan er niet zo goed tegen als er dingen worden geschreven die niet kloppen:
                            Wat jij schrijft is (min of meer) de beschrijving van een compressor.
                            Een (downward) expander, de meest voorkomende, werkt ongeveer hetzelfde als een gate, drukt geluid juist -weg- als het onder de treshold komt. Verschil met de gate is dat de mate van het wegdrukken met een variabele gaat: de ratio. Zo'n expander kan worden gebruikt om ruis of achtergrond noise te onderdrukken. Expanders (en gates) worden ook ingezet om feedback en overspraak te voorkomen. Iets compleet anders dus dan de omschrijving die jij geeft.
                            In de DBX 266 zit een downward expander. Net als in ongeveer 99,9% van andere compressor/limiter/expander/gate combi's.
                            Dus als je die expander gebruikt en je denkt dat hij een versterkende functie heeft, dan is er dus iets anders wat versterkt. Tip: de compressor/limiter.

                            Wat meer achtergrond info over de broertjes en zusjes:
                            Een upward expander zie je veel minder vaak en is zelfs het omgekeerde van een compressor. Hoe meer het signaal boven de treshold komt, hoe meer het wordt versterkt. Terwijl het bij een compressor zo gaat: Hoe meer het signaal boven de treshold komt, hoe minder het wordt versterkt.
                            Limiter en compressor zijn directe verwanten aan elkaar, of zelfs technisch gezien hetzelfde. Alleen de ratio, attack en release tijden zijn anders. Die bepalen of de functie "limiting" of "compressing" is.
                            Een compressor is bij uitstek geschikt om te zachte passages wat harder te maken.
                            Last edited by remco_k; 24-12-09, 11:49.
                            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                            Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                            Comment

                            • Back on Track
                              • Jun 2009
                              • 227

                              #15
                              Oplossing

                              nadat ik het leuke mailtje had gestuurd kreeg ik terug dat een begrenzer nu ineens niet meer verplicht was..... tjah toch maar even de AV 2x laten tekenen... en er gewoon voor gaan....
                              BACK ON TRACK DJ

                              Comment

                              Working...