Galm in een zaal.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e-sonic
    • Aug 2004
    • 329

via zoekterm stuurbaar array,

ik zal nog wel eens een fotootje plaatsen, vooral de opstelling waarbij 15 gewone zuiltjes door één unit werden vervangen is leuk.

Uploaded with ImageShack.us

prijslijsten krijg ik ook niet...

http://www.licht-geluid.nl/forum/de-...van-meyer.html

groet jurjen
    Last edited by e-sonic; 23-05-11, 11:24.
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by e-sonic
      vooral de opstelling waarbij 15 gewone zuiltjes door één unit werden vervangen is leuk.
      Dat is de beste oplossing, als de dekking dan voldoende is. Maar vaak werd / word er voor 2 gekozen. Teveel zuiltjes geeft meer ellende dan dat het oplevert.

De gigantische verrijdbare line arrays (Inclusief sub array) destijd in de Laurenskerk in Rotterdam waren wat dat betreft opmerkelijk. Jammer dat de digitale fototoestellen toen nog niet gangbaar waren. Geen idee of ze er nog staan, zou allang afgeschreven kunnen zijn.

Moraal, als er serieus budget is, zoek contact met Duran en dan moet er een demo te regelen zijn.

Comment

• RonaldH
        • Aug 2009
        • 274

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg en foto (ik zie toch echt
        Philips zuilluidsprekers).
        Ik zet Duran erbij, al ben ik bang dat het budget dit niet toelaat.

Ik ben er van overtuigd dat dit prima gaat werken voor spraak, maar dat een band in de kerk nog steeds een drama zal zijn zonder akoestische aanpassingen.
        Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• chippie
          • Jul 2006
          • 528

Ja Duran, maar de prijs.....(het altijd durige probleem).
          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• 4wd
            • Feb 2008
            • 28

Misschien een idee om eens naar de "Vari-BH" van bosch te gaan kijken,dit is een betaalbare steerable array met een goede klank. beschikt over 2 inputs die je appart kunt EQen 1.spraak en 2. muziek. zodat je de energie eruit kunt halen die je niet in de ruimte wilt terwijl er gesproken wordt. en met muziek geen last van deze low-cut hebt.
            dit is combinatie gegaan met een ESP-88 van Bose voor alle EQ's voor mic's en delay stack met 2x een XLA3200 van bosch voor het koor achter in de kapel

ik heb hier zelf een goede ervaring mee in een klooster kapel met een RT60 van 2,4sec
            zie artikel: http://www.heclaperformance.nl/news/...deze-tijd.html
            Sjoerd.

Comment

• RonaldH
              • Aug 2009
              • 274

Maak me gek, ik zal eens kijken of ik daar prijzen van kan krijgen.
              Delaystack zal hier niet nodig zijn, het is een schoenendoos vormige ruimte.

De RT60 uit een voorgaand rapport (adviesbureau van der Boom 5-10-2000) bedraagt 3,5s bij 1kHz.
              Last edited by RonaldH; 24-05-11, 12:09.

Comment

• Big Bang
                • Apr 2008
                • 652

Misschien heb je gelijk.. Boel aangepast (met dank aan modje).
                Last edited by Big Bang; 24-05-11, 16:33.
                It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• BJD
                  • Oct 2007
                  • 771

Volgens mij had Schaap Sound ook een eigen digitale zuil in ontwikkeling. Mogelijk dat je daar ook eens naar kan kijken.

Comment

• RenéE
                    • Oct 2006
                    • 291

Wat is de RT60 bij lagere frequenties? Bijvoorbeeld 200Hz?

Comment

• RonaldH
                      • Aug 2009
                      • 274

Blijft nog een punt open bij al deze luidsprekeropstellingen, het wordt aan de wand achter het podium gemonteerd, omdat er geen mogelijkheid is voor het podium, tenzij je van bovenaf kunt vliegen.
                      Dan kom je waarschijnlijk toch weer bij een L/R en/of centercluster.

Stel ik ga uit van: een centercluster op 5 a 6m hoogte, en de verst weg gelegen (is dat Nederlands?) luisterplaats is achter in de hoek op circa 22m, is dat haalbaar?

Comment

• RonaldH
                        • Aug 2009
                        • 274

@ReneE
                        De geluidsmetingen van adviesburo van der Boom van oktober 2000 geeft de volgende waardes:
                        125Hz - 3,1s
                        250Hz - 3,0s
                        500Hz - 3,4s
                        1000Hz - 3,5s
                        2000Hz - 3,0s
                        gemiddeld: 3,2s

Het huidige rapport mag ik niets van openbaar maken. Maar de verschillen zitten in tienden van een seconde.

Comment

• RonaldH
                          • Aug 2009
                          • 274

Originally posted by BJD
                          Volgens mij had Schaap Sound ook een eigen digitale zuil in ontwikkeling. Mogelijk dat je daar ook eens naar kan kijken.
                          Schaap sound is inderdaad ook uitgenodigd om een aanbieding te maken.
                          Er zal onderzocht moeten worden of dit een passende oplossing is voor de problemen. Ze hebben veel ervaring en geven aan dat ze voor heter vuren hebben gestaan.
                          Alle aanbieders geven aan dat er wel iets aan de akoestiek moet gebeuren om het gewenste resultaat te behalen. Dit zal worden overwogen, maar grote aanpassingen worden niet geaccepteerd vanwege de klank van het orgel.

Comment

• BJD
                            • Oct 2007
                            • 771

Originally posted by RonaldH
                            Dit zal worden overwogen, maar grote aanpassingen worden niet geaccepteerd vanwege de klank van het orgel.
                            Logisch! In de eredienst gaat het er uiteindelijk om dat het orgel goed klinkt

Comment

• RonaldH
                              • Aug 2009
                              • 274

Begin september een aantal activiteiten gehad in deze kerkzaal, waarbij ook theaterdoek is opgehangen tegen de achterwand.
                              De resultaten waren naar mijn mening boven verwachting.

Hieronder een weergave van de gemeten galmtijden:

De langste galmtijd is van de lege zaal, de middelste is van een half bedekte achterwand, en de kortste galm is gemeten toen de zaal volledig was aangekleed voor de uitvoering van een musical.

De musical was, wat galm betreft, goed te doen. Echter de organist gaf na het aanslaan van 1 enkele toon het commentaar dat het waardeloos was.

Naar mijn mening klonk de zaal een stuk warmer en was de hinderlijke galm voor de spraak grotendeels weg.
                              Last edited by RonaldH; 28-09-11, 08:52.

Comment

• stainz
                                • Sep 2009
                                • 609

Voor de klank van het orgel is inderdaad de galm van groot belang.
                                Een tijd terug ben ik eens in Leiden geweest, de hooglandsekerk om precies te zijn. Deze kerk is berucht vanwege zijn lange galmtijd (±7 sec) maar het systeem zoals het daar gebruikt wordt werkt waanzinnig goed. Als je interesse hebt kan ik wel eens navragen door wie dat geplaatst is...

Comment

Working...