Galm in een zaal.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e-sonic
    • Aug 2004
    • 329

Adviseur is H. Kooiker, geen ongekende in het vakgebied, geeft doorgaans advies op zowel akoestiek voor orgel als spraak.

Ik hou me maar bij spraak...

Wel grote getallen....

Groet jurjen
    Last edited by e-sonic; 04-10-11, 19:31. Reason: info
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• RonaldH
      • Aug 2009
      • 274

Ik ben niet bij de besluitvorming betrokken, maar als ervaringsdeskundige (kom al meer dan 20 jaar in die kerk). Het grote probleem is dat de oplossing gezocht wordt in een nieuwe geluidsinstallatie met daarbij een kleine aanpassing van de akoestiek.
      Er zijn al veel metingen en rapporten gemaakt die allemaal bevestigen dat de akoestiek voor spraak beroerd is.
      De verbeteringen die een nieuwe geluidsinstallatie met wat kleine akoestische aanpassingen worden bereikt zijn ook bedoeld voor een verbeterde verstaanbaarheid.
      Echter... men wil de kerkzaal geschikt maken voor live muziek, multimedia en meer van die moderne zaken die een kerk wat aantrekkelijker moeten maken.
      En volgens mij voorzien de aanpassingen die men voor ogen heeft, niet in verbetering van het geluid van een drumstel of trompetten die akoestische energie in de kerkzaal brengen zonder gebruik te maken van de speciale geluidsinstallatie.

Ik hoop dat ik de discussie op gang kan brengen om te kijken naar een soort van variabele akoestiek, dmv gordijnen (theaterdoek) die je in de hoek schuift en dan weinig invloed hebben op de akoestiek, of je hangt de gordijnen voor de reflecterende wanden waarbij de akoestiek beter geschikt wordt voor live muziek.
      De bewering dat theaterdoek weinig invloed heeft op lage tonen is deels weerlegd door de metingen, ook de lage tonen worden gedempt als er theaterdoek wordt opgehangen.
      Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• RonaldH
        • Aug 2009
        • 274

Originally posted by e-sonic
        Adviseur is H. Kooiker, geen ongekende in het vakgebied, geeft doorgaans advies op zowel akoestiek voor orgel als spraak.
        Er is ondertussen gemeten door 4 partijen, mijzelf niet meegerekend. De conclusies ontlopen elkaar niet veel, echter de gekozen oplossing is erg divers.

Comment

• RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

Originally posted by stainz
          Voor de klank van het orgel is inderdaad de galm van groot belang.
          Een tijd terug ben ik eens in Leiden geweest, de hooglandsekerk om precies te zijn. Deze kerk is berucht vanwege zijn lange galmtijd (±7 sec) maar het systeem zoals het daar gebruikt wordt werkt waanzinnig goed. Als je interesse hebt kan ik wel eens navragen door wie dat geplaatst is...
          Er wordt op dit moment gekeken naar de oplossing van Schaap Sound, ik wacht dat even af.

Volgens mij zit er verschil in galm die als hinderlijk wordt ervaren (zoals in dit geval) of galm die de spraak minder in de weg zit (heet volgens mij diffuus).
          Ik kom ook wel in kerken en ruimtes waar de galm ook lang is, maar minder opvallend. Het lijkt dan wel of het directe geluid harder is dan de galm, maar de galm sterft toch langzaam (en lang) uit.

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Is er nog iets nieuws te melden mbt de oplossing van Schaap Sound? Zit in een -enigszins- vergelijkbare situatie...
            (Al die kerken willen live muziek en multimedia om jeugd te trekken)
            Volg het topic met veel interesse.

Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• e-sonic
              • Aug 2004
              • 329

Is de situatie al gemeten? mocht dit in de buurt zijn, dan kan ik wellicht iets betekenen.

Overigens werkt schaap sound met een akoestisch adviseur en die kan geen akoestiek aanpassen met een luidsprekersysteem.
              Galm toevoegen met een audio systeem is wel mogelijk.

groet jurjen
              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by e-sonic
                Is de situatie al gemeten? mocht dit in de buurt zijn, dan kan ik wellicht iets betekenen.

Overigens werkt schaap sound met een akoestisch adviseur en die kan geen akoestiek aanpassen met een luidsprekersysteem.
                Galm toevoegen met een audio systeem is wel mogelijk.

groet jurjen
                Aalsmeer / Haarlem...in de buurt??
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• e-sonic
                  • Aug 2004
                  • 329

ben ik toch op het verkeerde been gezet, in je profiel stond Veldhoven.

Maar vooruit, ben ook al eens in Noord-Holland en Friesland wezen meten....
                  wellicht kun je wat info naar m'n profiel mail sturen.

Groet jurjen

Comment

• RonaldH
                    • Aug 2009
                    • 274

Originally posted by SPS
                    Is er nog iets nieuws te melden mbt de oplossing van Schaap Sound? Zit in een -enigszins- vergelijkbare situatie...
                    (Al die kerken willen live muziek en multimedia om jeugd te trekken)
                    Volg het topic met veel interesse.

Paul
                    Er zijn wel ontwikkelingen, maar geen concrete.
                    Inderdaad is er een akoestisch adviseur geweest, Zaaltotaal in dit geval.
                    Het advies is: weinig aanpassen, alleen de door de luidsprekers aangestraalde achterwand dempen tot een hoogte van circa 2,5 meter.
                    Dit heeft dan alleen effect op de door de luidsprekers uitgestraalde energie, alle andere akoestische bronnen blijven onbehandeld.

De voorgestelde luidsprekers (Fohhn LX-150) moeten de rest van de problemen oplossen...
                    Deze luidsprekers zijn volgens mij de luxe uitvoering van de nu gebruikte Bose MA12.
                    (moet even stoppen nu, ander werk wacht)

Comment

• e-sonic
                      • Aug 2004
                      • 329

Demo in omgeving #040 is ook prima, laat maar iets weten, ik ga binnenkort met een kerk met versterkte muziek aan de slag, ook in samenwerking met de lokale technicus. Lijkt me ook meer vraag naar te komen, basis zaken, zoals luidspreker type en plaatsing, basis akoestiek en microfoontype en plaatsing doe ik graag in samenwerking.

Binnenkort met nieuwe akoestiek analyse software aan de slag, is ook meer op bovenstaande gericht.

groet jurjen van der velde

Comment

Working...