Galm in een zaal.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chippie
    • Jul 2006
    • 528

Galm in een zaal.

Nu weten we gelukkig niet alles en denk toch dat je dan vragen mag stellen, nietwaar?

Probleem : grote zaal met geen enkele mogelijkheid om te dempen

Eigenaar sprak van hoe meer vermogen hoe minder galm. Ik heb daar mijn bedenkingen bij. Hoe meer mensen in de zaal hoe meer demping. Vermogen gaat volgens mij dat probleem niet oplossen. Iemand een ander idee?

Zijn hier stelregels, vuistregels voor?

Groeten,

Chippie
    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Hier zijn (natuurlijk) geen vuistregels voor. Als er iets zo simplistisch wordt gezegd, gaan me daar eigenlijk de nekharen een beetje van overeind staan zelfs ... zeker als een zaal-eigenaar met zo'n stelling komt !! Brrr... Jouw bedenkingen zijn dus zeker niet misplaatst !!

Maar goed, in een zaal met een erg lange galmtijd kun je grofweg drie dingen doen:[LIST=1][*]Zo kneiterhard draaien dat je de galm niet meer hoort (zaaleigenaar z'n oplossing dus)[*]Proberen met de galm 'mee te werken'[*]Proberen de galm te minimaliseren[/LIST]
    Optie 1 zie je nog wel eens terug bij discotheek-achtige gelegenheden.

Ik zal je niet hoeven uitleggen dat de andere twee opties diegene zijn waar ik voor zou kiezen.

Bij bepaalde muziek is een lange galm helemaal niet zo erg... je kunt dan 'met de galm mee' werken zeg maar. De Amsterdam ArenA is bijvoorbeeld zo'n typische galmbak... echter heeft daar vorig jaar de mixer van Kool & The Gang wel een dikke sound neer weten te zetten... ondanks de galm! Bewust geen soundcheck... alleen line-check... bij aanvang show de schuiven open.. kijken wat de mogelijkheden zijn en daar het meeste uit halen...

De galm minimaliseren is eigenlijk wat ik altijd in eerste instantie probeer te doen. In de eerste plaats kun je dat doen door alleen daar geluid te projecteren waar je het hebben wilt (zie het als een licht-spot)... oftwel: alleen daar geluid projecteren waar je publiek staat !! Grote vlakken als muren en plafonds zijn dan echt een no-go-area !! Op die manier minimaliseer je de reflecties en dus ook die irritante galm.
    Als dat nog niet genoeg resultaat oplevert, kun je altijd nog aan de slag met dempende materialen als dikke backdrop op strategische plaatsen... --> bij een band bijvoorbeeld rond het podium... want het podiumgeluid kun je uiteraard niet richten...
    Maar nogmaals: het hangt echt van de intentie van het evenement en van het soort muziek af hoe belangrijk het is om de akoestiek te 'doden'.

Dus mijn advies: begin met het exact richten van je geluid... daar ga je het meeste effectiviteit uit halen. Je moet dan natuurlijk wel ook op zoek gaan naar een PA die ook exact te richten is... vaak bieden dan de hier (terecht? ) veelvuldig vervloekte 'nep-line-arrays' hier uitkomst... deze hebben dan niet de 'far-throw' van een echte line-source, maar wel een voorspelbaar afstralingsgedrag... en met dat laatste kun je je voordeel doen !!

Succes!
    Last edited by berolios; 26-08-08, 20:31.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• chippie
      • Jul 2006
      • 528

Thanks Berolios,

Ja wat die zaaleigenaren te vertellen hebben gaat soms naar het onmogelijke. Doeken hangen gaat niet. Niet alleen neemt dat de eigenschap van galm weg maar je krijgt dan heibel omdat het mooie zicht verdwenen is......ai ai niet goed.

En ben ook van plan gericht te werken naar de dansvloer, de rest, is praktisch ondoenbaar.

Kneiterhard en dan s'avonds met piepje naar huis gaan......neen dank u.
      De mensen moeten elkaar nog kunnen verstaan, zonder al te veel gebaren. ( het is niet omdat ik hoor dat ik geen gebaren taal kan spreken)

Greetz,

Chippie

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by chippie
        Thanks Berolios...
        Graag gedaan hoor
        ...En ben ook van plan gericht te werken naar de dansvloer, de rest, is praktisch ondoenbaar...
        Vertel eens duidelijk wat dan precies de bedoeling is als je wilt, dan kunnen we je veel gerichter helpen:[LIST][*]Wat voor zaal (afmetingen, materiaal, afkomst --> oude kerk of zo?, etcetera)[*]Wat voor spullen[*]Wat voor toepassingen (spraak, live-muziek, DJ, congressen, opera... etcetera)[/LIST]

Adios
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• chippie
          • Jul 2006
          • 528

Originally posted by berolios
          Graag gedaan hoor

Vertel eens duidelijk wat dan precies de bedoeling is als je wilt, dan kunnen we je veel gerichter helpen:[LIST][*]Wat voor zaal (afmetingen, materiaal, afkomst --> oude kerk of zo?, etcetera) Grote balzaal maar nooit aan gedacht om er een geluidsingineer bij te vragen voor de bouw.[*]Wat voor spullen AXYS T en B serie[*]Wat voor toepassingen (spraak, live-muziek, DJ, congressen, opera... etcetera) Live zang en DJ[/LIST]Adios
          Antwoorden erbij aangeschreven

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Ik zou het als volgt doen:[LIST][*]Zorgen dat je toppen netjes richting publiek gekantelt worden (dus naar voren leunen zeg maar), een standaard paaltje voldoet hier dus niet... iets voor verzinnen of fabriceren (ik weet dat er 'kantelbeugels' te koop zijn, die op een 'normaal' speakerstatief geplaatst kunnen worden... effe zoeken)[*]Als het dan achterdoor in de zaal niet hard genoeg is; extra speakertjes in de zaal plaatsen, die je ook tipt en delay-ed (!)[*]Podiumgeluid zo zacht mogelijk houden, als het kan side-fills als monitor gebruiken ipv floor-monitoren, dit geeft ook minder projectie op het plafond en muren.[/LIST]
            Door meerdere geluidsbronnen te gebruiken die minder hard staan, kun je je totaalvolume (en daarmee dus ook de galm-overlast) tot een minimum beperken.

Vergeet trouwens niet dat een babbelend publiek ook al een partij galm veroorzaakt waar je 'u' tegen zegt... als het een beetje gezellig is, moet je nog gas gaan geven ook om er bovenuit te komen.

Als je de gedachtengang begrijpt die ik hier probeer uit te leggen komt het wel goed denk ik.

Succes ermee!

Comment

• chippie
              • Jul 2006
              • 528

@Berolios.

Ik had hier in een echte boogzaal alhier gezien dat ze met een 10 tal boxen spelen die over heel de zaal staan. Dus overal geluid, met weinig galm. (Was eigengeluidsinstallatie van de zaal) dat werkte perfect.

Denk dat ik meer in die richting moet gaan.......

Maar als je er nog wat wil bijaanvullen hoor ik het graag.

Cheerz,

Chippie

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

...Ik had hier in een echte boogzaal alhier gezien dat ze met een 10 tal boxen spelen die over heel de zaal staan. Dus overal geluid, met weinig galm. (Was eigengeluidsinstallatie van de zaal) dat werkte perfect...
                Zeker, dat is toch wat ik zeg?
                Succes ermee!

Comment

• drummerke
                  • Oct 2006
                  • 432

Ik zit de laatste tijd vaak in Kerken en andere minder leuke akoestische gebouwen met een live-band. Front speakers kantel ik inderdaad een beetje naar voor. Verder is het voor mij vooral iets anders afmixen (rustigere mix opbouwen).

Maar ik vraag me af of als je zoveel verschillende speakers op verschillende plaatsen zet...je niet op den duur meer echo's krijgt die van overal komen. In een kerk hebben die nog vaak de neiging zich voorteplanten naar achter toe.

Wat ik ook doe is een vertraging op de frontspeakers zetten (digitale mixer hé) en dat helpt ook wel om een strakker geluid te krijgen.

Comment

• RonaldH
                    • Aug 2009
                    • 274

Even een oud topic aanslingeren.

Zaal:
                    Kerkzaal 20x27m hoogte circa 7m, podium aan de lange zijde, capaciteit 700 zitplaatsen.
                    Huidige luidsprekers:
                    2x Bose MA12 panaray
                    Probleem:
                    De akoestiek veroorzaakt een galmtijd van gemiddeld 3,2s (gemeten in octaafbanden 125-2000Hz).
                    Hierdoor is de spraakverstaanbaarheid minimaal.
                    Door de huidige modernisering van de kerk zijn er steeds meer uitvoeringen optredens van uiteenlopende aard, zoals gospelband, musical enz.

Er is al van alles geprobeerd met het aanpassen van de geluidsinstallatie (voorheen zuilluidsprekers van Philips in 2 clusters van 3, daarna Bose 402 met ondersteuning vanuit de zijkanten door 2x3 Bose 102, en nog 2 Bose 102 van boven achter in de zaal en nu sinds enkele jaren de Bose MA12 die het nog het beste doet), maar de akoestiek willen ze onaangeroerd laten.

Wat zou nu nog een mogelijke aanpassing zijn om het geluid te optimaliseren?
                    De wens is om een geluidsinstallatie te plaatsen die alle mogelijke toepassingen op een zo goed mogelijke manier weergeeft, dus zowel gesproken woord tijdens de kerkdiensten als een band die het dak eraf speelt en alles wat er tussenin zit.
                    Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• e-sonic
                      • Aug 2004
                      • 329

Akoestiek zaal

De nagamtijd van de ruimte maakt deze geschikt voor zang of orgelspel.

voor moderne muziek, al dan niet versterkt, is de nagalmtijd te lang.

Wellicht dat deze door de aanwezige bezoekers nog iets gaat dalen...

De MA 12 kan voor een hogere richtwerking op elkaar gestapeld worden.
                      Je moet dan zorgen dat de luisterplaatsen binnen de bundel van de luidspreker blijven, er is hoegenaamd geen verticale afstraling.

Verder is een goede horizontale spreiding noodzakelijk bij deze langsopstelling.

voor het richten van lage frequenties zijn deze, en andere zuilluidsprekers niet geschikt, maak gebruik van het volume van het instrument, of gebruik een cardioïde luidspreker .

een egale spraakverstaanbaarheid is verder goed te controleren door b.v. de STI waardes te meten...
                      Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

De aangehaalde oplossing op een paaltje is voor een T86 of T98 geen oplossing.

Wat wel goed werkt:
                        Bereid een aantal balkjes van verschillende dikte voor, 50 a 60 cm lengte.
                        Leg deze aan de achterkant onder de T en zorg dat de kunststof hoek van de top achter de hoek van de bas komt. Als je veel wilt duiken (en ik denk dat je dat wil...) dan zal de opstelling niet al te stabiel meer zijn.
                        Gebruik dan ook sjorbandjes om de top aan de bassen vast te zetten. (Door de handvatten heen halen)

Ik ga er hierbij al vanuit dat je er of 3 bassen onder hebt staan, of op een podium staat. Zo niet dan zul je er een extra kist onder moeten leggen.

Een top op 2 bassen gestacked vanaf de dansvloer hoogte is zeker voor zo'n opstelling veel te laag, aangezien het mid dan niet boven de mensen uit komt.
                        Je kunt afhankelijk van de diepte die je wilt bereiken de stack extra hoog zetten, dan kun je nog meer duiken. Dan moet de vloer wel vol met mensen staan, voor een goed resultaat.

Op deze manier heb ik een locatie waarbij eerst de achterwand vol met doeken gehangen werd, en nu niet meer omdat het voldoende werkt. (4 toppen, 10 bassen)

Zeker als je met 2 toppen per kant wil werken, zou je beter kunnen vliegen...

Comment

• chippie
                          • Jul 2006
                          • 528

Originally posted by DJ Antoon
                          De aangehaalde oplossing op een paaltje is voor een T86 of T98 geen oplossing.

Wat wel goed werkt:
                          Bereid een aantal balkjes van verschillende dikte voor, 50 a 60 cm lengte.
                          Leg deze aan de achterkant onder de T en zorg dat de kunststof hoek van de top achter de hoek van de bas komt. Als je veel wilt duiken (en ik denk dat je dat wil...) dan zal de opstelling niet al te stabiel meer zijn.
                          Gebruik dan ook sjorbandjes om de top aan de bassen vast te zetten. (Door de handvatten heen halen)

Ik ga er hierbij al vanuit dat je er of 3 bassen onder hebt staan, of op een podium staat. Zo niet dan zul je er een extra kist onder moeten leggen.

Een top op 2 bassen gestacked vanaf de dansvloer hoogte is zeker voor zo'n opstelling veel te laag, aangezien het mid dan niet boven de mensen uit komt.
                          Je kunt afhankelijk van de diepte die je wilt bereiken de stack extra hoog zetten, dan kun je nog meer duiken. Dan moet de vloer wel vol met mensen staan, voor een goed resultaat.

Op deze manier heb ik een locatie waarbij eerst de achterwand vol met doeken gehangen werd, en nu niet meer omdat het voldoende werkt. (4 toppen, 10 bassen)

Zeker als je met 2 toppen per kant wil werken, zou je beter kunnen vliegen...
                          Denk niet dat dit in het juiste mapje staat?!

Comment

• BJD
                            • Oct 2007
                            • 771

Ik denk het wel, echter reageert DJ Antoon op de oorspronkelijke TS. Ik hoop dat deze na meer dan 2.5 jaar al wel een oplossing heeft gevonden.

Comment

• chippie
                              • Jul 2006
                              • 528

Ja soms moeilijk te volgen hier op iets van 2.5jaar geleden.Als het nog niet opgelost is heeft die wel een probleem.

Comment

Working...