Info voor beginnende Drive-In

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• jurjen_barel
    replied
    t kan (lijkt me) geen kwaad om zelf een beetje daarover na te denken...

Maargoed... uit mijn contract:
    citaat:Vergunningen, Premies, Rechten
    *** gaat zonder andersluidende afspraken uit van een optreden van een besloten bijeenkomst.
    De Opdrachtgever zal verantwoordelijk zijn voor het verkrijgen van eventuele noodzakelijke vergunningen, eventuele afdracht van sociale premies en eventuele (Buma/Stemra) rechten.
    Bij eventuele gedwongen voortijdige beëindiging van het optreden blijft de volledige overeengekomen vergoeding verschuldigd.
    (de naam van mijn drive-in show is vervangen door ***)

Leave a comment:

• john1968
    replied
    Misschien heeft iemand een link of de text ergens??

Leave a comment:

• jurjen_barel
    replied
    Ik denk dat meerdere mensen op dit forum zo'n contract hebben.
    Hoe het zit met de rechten betalen:
    de DJ schrijft alle nummers op die hij draait (lees: ter gehoren laat brengen) en overhandigd deze lijst aan de opdrachtgever.
    De opdrachtgever moet dan vervolgens naar de Buma/Stemra om de rechten te betalen...

Van te voren kun je dit afspreken met de opdrachtgever, want als hij er geen waarde aan hecht bespaart dat een hoop schrijfwerk.
    Daarnaast kun je in je contract opnemen dat de opdrachtgever hier toch verantwoordelijk voor blijft, als er toevallig wordt gecontroleerd en ze dwingen je om te stoppen, dan krijg je toch je centjes...

Leave a comment:

• john1968
    replied
    Hebben jullie ook een soort standaard contract, waarin deze dingen staan en zaken zoals de buma geregeld worden, dat de opdrachtgever deze betaald??

Leave a comment:

• moderator
    replied
    als je ergens geboekt wordt: geen noodzaak om in NL buma-stemra te betalen.
    Jouw opdrachtgever betaald hiervoor...

Je kunt dit opnemen in je contract. Is niet ongebruikelijk.

oja: link naar SABAM: www.sabam.be kijk even bij de download sectie en pak het document dat bij jouw profiel past. Dat was echt lastig zoeken he!!!

Leave a comment:

• dj ThunderXplosion
    replied
    citaat:Geplaatst door sis
    De rechten en plichten kan je trouwens nalezen op de websites !
    Kan je hier een link van opzetten. Ben al dikwijls op de site van SABAM gaan zoeken maar vind ze nergers.

Leave a comment:

• joorisss
    replied
    Heey ik raad je in ieder geval aan van begin af aan goede geluidsapparatuur te kopen en niet denken van ik begin er nu pas mee en heb nog geen goede stuff nodig. Meteen van begin af aan goed beginnen. mushrooms zijn idd een goed(koop) effect en meer lichteffecten kun je in het begin huren.

Leave a comment:

• jurjen_barel
    replied
    Op de site vertellen ze het zo mooi, dat het bijna lijkt alsof het vrijwillig is om te betalen [)]

Leave a comment:

• rene.derksen
    replied
    IK vind het maar een wazige boel, die hele Buma Stemra. Misschien moeten ze aankomen met een regelement wat voor iedereen begrijpbaar is

Leave a comment:

• Michel_G
    replied
    citaat:Geplaatst door sis

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

t kan toch dat de drive-in zelf Buma/Stemra wil betalen, erg dom, maar de mogelijkheid is er [^]
    sis
    Ik had eigenlijk nog iets van een woordgrap willen maken met SABAM (denkend aan een of andere man die in Irak uit een hol onder de grond vandaan werd gevist), maar ik kon er niks echt grappigs van maken (gelukkig).

En over de rechten en plichten, die staan inderdaad zeel uitgebreid uitgelegt op de Site van BUMA/STEMRA. (en nog maakte ik een fout [:I])

Leave a comment:

• sis
    replied
    citaat:Geplaatst door jurjen_barel

t kan toch dat de drive-in zelf Buma/Stemra wil betalen, erg dom, maar de mogelijkheid is er [^]
    Ja, inderdaad de mogelijkheid is er !
    maar zoals ik " als vennoot van SABAM " ( auteursrechten in Belgie ) ken ik de wetten [8D]
    Die ga ik hier niet omschrijven , daar is het te ingewikkeld voor !
    Het komt er op neer dat de uitbater een bijdrage betaald voor een gans jaar , afhankelijk van de oppervlakte en het aantal personen die hij of zij in het desbetreffende jaar over de vloer krijgt.
    maw. als hij of zij een bijdrage " rechten dus " vraagt aan de besbetreffende DJ of band ben je genaaid
    sis

Leave a comment:

• jurjen_barel
    replied

Leave a comment:

• Michel_G
    replied
    Klopt helemaal Sis !!! Ik zat even te twijfelen, en daarom maar even "in de meeste gevallen" neergezet, voordat er iemand commentaar ging leveren, wat ik dus nu overigens ook nog heb

Met vriendelijke groet,

Michel Gijtenbeek

Leave a comment:

• sis
    replied
    citaat:Geplaatst door dj_spike

Nee, officieel ben je dan nog verplicht gelden af te staan ten name van het BUMA/STEMRA.

Meeste gevallen is echter de gene die jou inhuurd verplicht om deze kosten aan het buma/stemra af te dragen.
    In alle gevallen ( niet in de meeste )[^]

Leave a comment:

• Michel_G
    replied
    citaat:Geplaatst door René_Master

Met andere woorden, koop jij cd's in de winkel, dan mag jij ze nog niet voor open publiek draaien?
    Nee, officieel ben je dan nog verplicht gelden af te staan ten name van het BUMA/STEMRA.

Meeste gevallen is echter de gene die jou inhuurd verplicht om deze kosten aan het buma/stemra af te dragen. (Hij is degene die jou inhuurd en organisator van het feest, en meestal dus ook verantwoordelijke)

Leave a comment:

Working...