Muziek allemaal netjes kopen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ-Jan
    • Jun 2008
    • 326

Originally posted by renevanh
    ....EN als de uitbater/beheerder/organisatie netjes de rechten aan Buma/Stemra afdraagt hoef je je niet druk te maken.
    Maar bij bijvoorbeeld een klassenfeetsje weet ik wel zeker dat dat niet geregeld is... Ik draai ook niet op openbare feesten en in cafe's enz,
    Event-Light

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Originally posted by renevanh
      Bij films is het vertonen in huiselijk- of verenigingsverband (dus niet openbaar) wel toegestaan zonder rechten af te dragen.
      Daar vergis je je mooi in!
      Je kunt op bijna iedere dvd (film) de trailer vinden -die niet te omzeilen is- waarin vermeld wordt dat OOK het in verenigingsverband vertonen van de dvd-film NIET is toegestaan!!
      Maar ja, als je je fims illegaal download van internet krijg je dat dus niet te zien... Maar het geldt wel!

Paul.
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

dj-jan,

Hoe leuk sommige mensen het ook weten te vertellen. Zolang je de muziek die je gebruikt niet hebt aangeschaft ( lees: een bonnetje van hebt) is het muziek waarover de rechthebbende ( meestal de artiest) geen geld voor heeft ontvangen.

Alleen dat maakt het in bezit hebben en afspelen van muziek illigaal.

Natuurlijk is bovenstaande volstrekte onzin als je kijkt naar de praktijk van alledag.
        Maar de wet en regelgeving laten bovenstaande interpretatie nog steeds toe. Zolang er rechtspersonen zijn die zich hieraan vastklampen en juridische procedures starten en aanhouden loop je de kans dat je wordt bestraft.

Dat de praktijk van alledag niet strookt met de regelgeving is onhandig, niemand weet precies waar hij aan toe is.
        Er zijn manieren om legaal je muziek te verkrijgen, itunes bijvoorbeeld. Verschillende artiesten stellen hun muziek ook op hun eigen of fan sites ter beschikking. Al dan niet tegen betaling.

Een download voa p2p, nieuwsgroepen, van iemand gekregen.... naar de letter van de wet niet legaal.

Reken jezelf dus niet rijk met de ervaringen en denkwijzes die door sommigen worden verkondigd, wordt ook niet paranoia...
        Last edited by moderator; 23-07-08, 20:07. Reason: best kleine toetsjes op zo'n PDA...
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DJ-Jan
          • Jun 2008
          • 326

Ok bedankt voor deze informatie
          Event-Light

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by SPS
            Je kunt op bijna iedere dvd (film) de trailer vinden -die niet te omzeilen is- waarin vermeld wordt dat OOK het in verenigingsverband vertonen van de dvd-film NIET is toegestaan!!
            Klopt. Je kan echter een vrijwarring vragen als het gaat om verenigingsverband.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• DJ-Jan
              • Jun 2008
              • 326

Waar MP3 te kopen ( legaal )

Ik ga nu een Numark D2 Director HD speler kopen en vroeg mij af waar ik het best legalen MP3'tjes kan kopen. Itunes werkt niet op de Numark.
              Waar kan ik ze het best kopen?
              Graag in WAV of MP3 bestand ( het liefts MP3 )

Mvg

Jan v/d Linden
              Event-Light

Comment

• Dimi
                • Oct 2002
                • 91

als je dat nog niet gedaan hebt zou ik eerst heel je collectie CD's rippen. Ik heb dat ook gedaan (ben ook in bezit van een D2). Veel werk en zorg voor goede tags e.d. Verder koop ik gewoon alle CD's, nieuwe of op marktplaats. Zeker de laatse mogelijkheid bied 15-20 tracks voor een paar euro. Downloaden kost je bijna altijd een euro per nummer, een beetje verzamel CD is dus goedkoper. Als je heel specifieke nummers zoekt kan downloaden misschien handig zijn, ik heb het de afgelopen 6 maanden nog niet gedaan, ik zie het voorlopig ook nog niet gebeuren. Maar wie weet...

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by moderator
                  dj-jan,

Hoe leuk sommige mensen het ook weten te vertellen. Zolang je de muziek die je gebruikt niet hebt aangeschaft ( lees: een bonnetje van hebt) is het muziek waarover de rechthebbende ( meestal de artiest) geen geld voor heeft ontvangen.

Alleen dat maakt het in bezit hebben en afspelen van muziek illigaal.
                  En hoe zit het dan als ik (originele, geen gebrande) CD's van de rommelmarkt koop, van iemand krijg, of als een partij uit een faillisement overkoop? Daar heb je doorgaans niet echt een bonnetje van.

Bovendien staat er op sommige CD's op de voorwaarden dat ook het (tweedehands) doorverkopen van de drager niet toegestaan zou zijn. Mogen ze dit zomaar stellen? Veel muziek van een slordige 10-20 jaar of verder terug kun je namelijk niet echt meer origineel bij de platenboer vinden, maar veel vind je toch terug in het standaard bruiloft-repertoire.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Stoney, hard met je hoofd op de vloer gestuiterd?

Wanneer je een lega cd overkoopt, dan zijn de rechten al betaald, aantal exemplaren neemt niet toe, alleen de eigenaar van de track/het album veranderd.
                    Wist je uiteraard al, of je had het op zn minst logisch kunnen beredeneren.

Je vraag komt op mij over als het intrappen van een open deur.

Aanvullende afspraken zijn mogelijk, in iedere contractvorm.
                    Zolang de afspraak maar niet indruist tegen de wet, duidelijk is bij beide contratanten is het dus heel goed mogelijk om die afspraken te maken.

Je kunt nu, 2008, ook geen T ford meer kopen, vette pech!

Comment

• Zweef
                      • Jul 2008
                      • 4

Eigenlijk wordt ik er doodmoe van, door de peer2peer netwerken is het toch logisch dat men muziek download. 1 keer per week je top 40 bijhouden kost 10 minuten. Ik kan me goed voorstellen dat vooral jonge mensen dat liever doen. Als naast de ingang van de efteling een andere ingang zou zijn waar een bord "gratis entree"boven zou hangen zou niemand meer die 29 euro entree betalen. Dat de rechter er anders over denkt snap ik maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat dat binnen afzienbare tijd compleet overboord gegooid wordt omdat het niet in de hand te houden is en ook al niet te controleren. Ik vind het een verrijking dat drive in shows een grote hoeveelheid muziek in het bezit heeft. Vroeger was de muziek bij een mindere drive in vaak beperkt tot het setje wat de DJ wilde gaan draaien. Tegenwoordig wordt er nog maar weinig: "Nee, heb ik niet" verkocht....goede zaak.

Comment

• DJ-Mike
                        • Aug 2008
                        • 32

Reactie

Waarom doet iedereen hier zo schijnheilig over het gebruik van MP3tjes..
                        Ik weet zeker dat meer dan drie kwart van de reagerende hier regelmatig muziek peer2peer download.
                        Daarbij zit vaak ook muziek met een redelijke kwaliteit, en is goed te gebruiken op feesten,
                        ook weet ik zeker dat er een hoop DJ vooral met zulk gedownloade MP3tjes draaien!!!

De CD's worden tegenwoordig weinig gebruikt door de jongere DJ's, en terecht!

Het is 10x gemakkelijker, als iemand een verzoekje heeft ben je geen uren bezig deze te voorschijn te halen, en er is veel mee mogelijk.

Ergens snap ik wel dat de oudere DJ's terug verlangen naar de tijd met enkel CD's (LP's of cassetes) maar, tis niet anders, de MP3 heeft de toekomst, waarom dan nog blijven vast klampen aan de veel te dure verouderde en onhandig CD's.

Daarbij is het niet dat iedereen nu ineens DJ kan worden,
                        het DJ zijn moet toch in je zitten, je moet de goede muziek uit kiezen, en deze op het juiste moment draaien, dat doet een pc, of MP3 speler niet automatisch....

Daarbij, ik draai zelf ook hoofdzakelijk met mijn laptop, heb koffers vol CD's, maar vind het gewoon niet practisch...
                        shouw ze wel altijd mee, voor het geval dat er iets crasht..

Comment

• dj kevin kd
                          • Jul 2004
                          • 74

itunes betaling met itunes card

hey kan er mij iemand helpen .

ik heb in de winkel een itunes card gekocht van 50 € .

goe activeer ik dat ding.

probleem opgelost....

Nu nog vraagje ik heb men aangekochte song.
                          in itunes map staan op men pc.

het was dan ook een m4a formaat.

wat men pcdj programma dus niet afspeeld.
                          ik heb het m4a betand geconverteerd naar mp3. (veronderstel dat dit wel mag zeker) tmocht van mij direct in mp3 zijn zenne.

maar ik zou graag aankoop bewijs bijhouden van men gekochte mp3 daar voor doe ik het tenslotte e .

iemand die weet goe ik dat moet doen

dank u
                          Last edited by dj kevin kd; 06-08-08, 00:05.

Comment

• DJ-Jan
                            • Jun 2008
                            • 326

Let eerst eens op je spelling...
                            Maakt je probleem gelijk een stuk makkelijker
                            Event-Light

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

Lees dit maar eens door
                              Belgie:

Ten eerste wil ik niemand ongerust maken maar het volgende verhaal stemt toch tot nadenken :

Een goede collega DJ koopt zijn midifiles en MP3's legaal van internet ( i-tunes enz... ).
                              Hij heeft daar uiteraard de factuur van , zodat hij kan bewijzen dat deze niet illegaal zijn.

Nu maakt hij van zijn desktop, waar zijn legale midi's en mp3's op staan een copie naar zijn laptop met een legaal programma waar hij mee gaat draaien op allerhande feesten.

Nu kreeg hij onlangs op een optreden, controle van de bevoegde auteursrechterlijke instanties ( SABAM ) .

Wat is er nu het geval: hij mag niet gaan draaien met copies op een andere P.C. of laptop, terwijl hij toch kan bewijzen dat deze legaal zijn aangekocht

Hij kreeg een boete van een niet mis te verstane bedrag nl. 2.500 €.

Na enig zoekwerk van mijn collega is de conclusie :

Je koopt een midifile of MP3 via internet maar je mag deze NIET copieren naar gelijk welke andere geluidsdrager zoals :
                              HD, USB stick, mp3 player, CD enz...

Dit betekent, van het moment dat er een copie is ( op gelijk welke manier ook ) en je brengt dit ten gehore van een publiek ben je strafbaar ...

Ik ben dus redelijk geschrokken toen ik dit hoorde .

sis
                              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• dj kevin kd
                                • Jul 2004
                                • 74

Originally posted by sis
                                Lees dit maar eens door
                                Belgie:

Ten eerste wil ik niemand ongerust maken maar het volgende verhaal stemt toch tot nadenken :

Een goede collega DJ koopt zijn midifiles en MP3's legaal van internet ( i-tunes enz... ).
                                Hij heeft daar uiteraard de factuur van , zodat hij kan bewijzen dat deze niet illegaal zijn.

Nu maakt hij van zijn desktop, waar zijn legale midi's en mp3's op staan een copie naar zijn laptop met een legaal programma waar hij mee gaat draaien op allerhande feesten.

Nu kreeg hij onlangs op een optreden, controle van de bevoegde auteursrechterlijke instanties ( SABAM ) .

Wat is er nu het geval: hij mag niet gaan draaien met copies op een andere P.C. of laptop, terwijl hij toch kan bewijzen dat deze legaal zijn aangekocht

Hij kreeg een boete van een niet mis te verstane bedrag nl. 2.500 €.

Na enig zoekwerk van mijn collega is de conclusie :

Je koopt een midifile of MP3 via internet maar je mag deze NIET copieren naar gelijk welke andere geluidsdrager zoals :
                                HD, USB stick, mp3 player, CD enz...

Dit betekent, van het moment dat er een copie is ( op gelijk welke manier ook ) en je brengt dit ten gehore van een publiek ben je strafbaar ...

Ik ben dus redelijk geschrokken toen ik dit hoorde .

sis

wat voor zin geeft het dan nog dat ik Legaal ga kopen via itunes.
                                ik had al iets vernomen dat jet itunes stuff nie in het openbaar mocht gebruiken.

kost me dan meer geld e als ik alles ga kopen en dan toch nog eens boete krijg.
                                beter niets kopen dan e en mss ooit eens tegen de lamp lopen,
                                da is dan maar het risco e.

KVind da eigelijk erg dat men daar nergens eens iets van deftige wet kan opstellen en alle verkoop websites dezelfde gebruiksvoorwaarden moeten hebben.

tzou toch veel simpeler zijn....
                                of ben ik verkeerd.

(kvoel me gefrustreerd: itunes card van 50 € gekocht en liekes legaal gedownload op itunes)
                                maw kem gewoon 50 € voor niets weggesmeten e)

kem ze allang geconferteerd naar mp3 file en op men hdd van men laptop waar ik met draai geplaatst.

Edit MOD; doe wat aan je spelling aub!
                                Last edited by moderator; 06-08-08, 14:15.

Comment

Working...