Vleugelmoeren of borgmoeren voor spot-haak-bevestiging, Jan Willempies

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rethep
    • Jan 2010
    • 16

Misschien kan iemand dan nog even de bezwaren tegen vleugelmoeren noemen cq bevestigen. Ik kan dat in evt. bij mijn beoordeling gebruiken.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

-ze vliegen altijd net weg als je ze wil pakken.

-je mag ze alleen in vleugelpianos gebruiken. Voor lampen gebruikje lichtmoeren.

-zonder zwemvliesbouten blijven ze niet zitten

-speciaal voor gevleugelde opmerkingen te verankeren

enz enz

*badoem*boem*pets!*

Ik ben er gek op als er in de kantlijnen "dat mag niet" samenzweringen plaatsvinden. Ik kom al zo lang technici tegen die mij verzekeren dat iets echt alleen maar op een manier mag. "want de voodo is strong with this practice"

Luister, als je ooit vragen krijgt ga je toch niet het J&H forum, met alle respect, als mediator / bron van een salamonsoordeel gebruiken?
      Ik sta met mijn knar onder jouw bouwsels. Dan wens ik echt wel een beter verhaal.

Ik verwacht trouwens eerder diameters en treksterkte verhalen dan "hoe ziet de bout eruit" Weet je wel.... vragen in de trand van lengte van de steel v/s diameter en aanhaalmoment tabel enzo? De soort borging is veel minder interessant dan de juiste toepassing.
      Last edited by showband; 01-02-11, 09:42.
      lekker belangrijk!

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

@showband
        Er zijn genoeg dingen die hier wel eens op het J&H Forum genoemd zijn die voor mij leerzaam geweest zijn.. zo heb ik een collega op grond van iets wat ik op het rigging-forum gelezen had erop gewezen dat een riggingplot wettelijk verplicht is.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Ik lees ook om te leren mee. Maar deze thread begint te lijken op het online ontwikkelen van een normregel hoe je een lamp dient op te hangen.

Dat lijkt natuurlijk nergens meer op. Al is het alleen maar dat niet heel de industrie verplicht op dit forum zijn regels dient bij te houden...
          lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Hoi showband
            Maar door de soms hilarische reacties van Mac en jou
            en nog een paar anderen de met juiste tongriemen zijn uitgerust
            is er ook voldoende humor om het forum leefbaar te houden.

Dat is op andere fora wel eens anders.....
            en die lopen dus ook voor geen meter.

Hebben pinguins, zadelrobben en walvissen (ipv vleugels resp poten?) soms vinnen?
            Dan is er op de Zuidpool misschien wel een toepassing voor "vinmoeren".
            En in Lapland hebben ze natuurlijk "Finmoeren" om de rendier-tuigjes aan de slee vast te zetten.
            Als rethep meer gelukkig is.... (en zijn haar goed zit natuurlijk)
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Rethep
              • Jan 2010
              • 16

Leuk van de "leuke" antwoorden maar nu weer effe serieus.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Waarom serieus?
                Kom zeg. Een beetje lol mag ook wel.
                Tenslotte blijf jij ook in je anonieme hokje zitten en ga je nu wel eisen stellen aan anderen.
                Moeten we dat rapport over de diverse types van moeren soms voor je uitschrijven?
                Mag er dan ook een factuurtje bij?
                Het lijkt me dat alles wel zo ongeveer gezegd is.
                De rest is een RI&E - en die ben je (en jouw collega's) toch verplicht om te doen.
                Domweg anderen gaan nadoen of napraten is een soort vrijwillige lobotomie.
                Denken hoort bij het doen.
                Ook voor jou en je andersdenkende collega's.
                Huur een door de Paus erkende absoluut deskundig verklaarde Moeren-Heilige in
                en je krijgt een "Moeren-dogma" dat uiteindelijk ook geen stand zal kunnen houden.
                Veel succes ermee.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

ik heb geen zereneus...

we hebben er weer eentje:
                  Op commando nu meteen ff snel uitleggen hoe de business precies werkt...

Nou, eh, zoals mn oude leraar technologie al zei : GJBV,,,,,,,,,,,,,,,,,) ( voor niet techneuten : GebruikJeBoerenVerstand).

Comment

• vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

Woef, woef, goed even serieus;

Rinus geeft rigging cursussen, misschien een goed idee dat jullie met het hele team van dat (professionele) theater minder anoniem daar aan gaan deelnemen om zo de kennis echt op peil te brengen.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Hallo Vasco,
                      maar in dat soort cursussen wordt echt niet elk detail van moertje-boutje-houtje besproken.
                      Al wordt er wel degelijk ~10-15 minuten aandacht aan safeties besteed - waar en wanneer en in welke regels en normen er wat over wordt gezegd.
                      Maar een groot deel is toch precies wat Mac al zeer terecht opmerkt:
                      het boerenverstand (en in geval van stadbewoner) burgerverstand gebruiken.
                      [ Misschien kan ik af en toe gaan bijklussen als lobotomist. ]

Dan is alleen de volgende vraag weer aan de orde:
                      Als men de "grijze massa" niet zelf wil gebruiken,
                      doet het gedeelte daarvan het dan wel
                      dat het voorgekauwde recept moet blijven onthouden...
                      Last edited by rinus bakker; 04-02-11, 16:22.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

Originally posted by Rethep
                        Leuk van de "leuke" antwoorden maar nu weer effe serieus.

o.k. dat serieuze stuk is samengevat in het deel:

Ik sta met mijn knar onder jouw bouwsels. Dan wens ik echt wel een beter verhaal.

waar blijft je diameters en treksterkte verhaal?
                        lekker belangrijk!

Comment

• koen heringa
                          • Jan 2005
                          • 25

Beste collega's naar aanleiding van (ernstige) meningsverschillen met collega's vraag ik jullie:

- Is de verbinding tussen spot en ophanghaak bij jullie theater voorzien van een vleugelmoer of een borgmoer ? Dit i.v.m. focussen. Bij een borgmoer hoef je bijna nooit vast te draaien (helaas draait deze soms toch los, en dan heb je wel weer een ringsleutel nodig). Een vleugelmoer moet je bijna altijd eerst losdraaien en daarna weer vast! Dat is volgens mij een extra handeling bij elke spot.

- Bij het werken met een grid en steiger/ladder, gebruiken jullie dan Jan Willempies om verlengsnoeren, voor het aansluiten van spots, vast te maken aan de gridbuizen, of draaien jullie de snoeren er dan wat om heen ?

Graag bij jullie reactie vermelden welk (professioneel) theater jullie werken.
                          Ik kan helaas mijn (professionele) werkplek niet noemen (uiteraard).
                          De verbinding tussen spot en ophanghaak is nogal afhankelijk van welke lamp je pakt.

In principe zitten de spots waar de haken niet afgaan vast met bout en borgmoer.
                          De losse parren worden nog wel eens van hun haken ontdaan dus die zitten met bout en vleugelmoer of vleugelbout en vleugel moer en als je geluk hebt met nog wat vinylringen ertussen.

Wat wezenlijker van belang is, is volgens mij wat voor een safety je er dan aanhangt.
                          Daar erger ik mij veel vaker aan.
                          Een losse met een musketonhaak, of een vast aan de spot.... en hoelang?
                          En moet dat dan echt een WLL hebben van 1 ton...?
                          (Op sommige geautomatiseerde spots die ik hier binnen zie komen...)
                          Of mag het ook een onsje minder zijn?

Ladder ?!? Een telescoop hoogwerker. Een ladder is me veel te link op 7 meter.
                          Jan-Willempjes... en wee degene die door de truss heen vlecht...

Owja, ik post hier op persoonlijke titel dus het is niet echt van belang in welke middelgrote provinciale schouwburg ik werk :P
                          Pick any two: Cheap Fast Good

Comment

• devries
                            • Dec 2009
                            • 13

Originally posted by koen heringa
                            De verbinding tussen spot en ophanghaak is nogal afhankelijk van welke lamp je pakt.

In principe zitten de spots waar de haken niet afgaan vast met bout en borgmoer.
                            De losse parren worden nog wel eens van hun haken ontdaan dus die zitten met bout en vleugelmoer of vleugelbout en vleugel moer en als je geluk hebt met nog wat vinylringen ertussen.

Wat wezenlijker van belang is, is volgens mij wat voor een safety je er dan aanhangt.
                            Daar erger ik mij veel vaker aan.
                            Een losse met een musketonhaak, of een vast aan de spot.... en hoelang?
                            En moet dat dan echt een WLL hebben van 1 ton...?
                            (Op sommige geautomatiseerde spots die ik hier binnen zie komen...)
                            Of mag het ook een onsje minder zijn?

Ladder ?!? Een telescoop hoogwerker. Een ladder is me veel te link op 7 meter.
                            Jan-Willempjes... en wee degene die door de truss heen vlecht...

Owja, ik post hier op persoonlijke titel dus het is niet echt van belang in welke middelgrote provinciale schouwburg ik werk :P
                            In ieder geval niet die middelgrote schouwburg uit je woonplaats.. ?

maar vind het wel een leuke om te weten hoe jullie met licht stellen zorgen dat een lamp niet uit zichzelf gaat draaien omdat hij niet lekker vast zit..!? Een vleugelmoer is dan wel een goede oplossing namelijk om het vast te zetten!

Wij zelf gebruiken de zelfborgende moer in combinaties met stalen ringen. (zo werd het opgeleverd) Maar om elke week alle moeren aan te draaien met steeksleutels van 60+ spots is nou niet echt een hobby van ons. Dus drastisch op zoek naar een andere oplossing en vleugelmoeren ligt dan erg voor de hand. Maar dat kan dus niet!?

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Ik kan helaas mijn (professionele) werkplek niet noemen (uiteraard).
                              De ArboWet zegt dat de werknemer (~een professional) door de werkgever aantoonbaar geinstrueerd of opgeleid moet worden voor de door hem te verrichten werkzaamheden.

Dat is bij rethep dus niet gebeurd.
                              Dus is het géén professioneel theater waar hij werkt,
                              maar een ietwat uit zijn krachten gegroeide hobby-schuur!

Overigens zegt de Arbowet helemaal niets
                              over het verplicht verstrekken van kennis door 'professionele collega's' via internetfora....

Mod?
                              Slot?!

Comment

• NesCio01
                                • May 2010
                                • 1987

Originally posted by rinus bakker
                                En dus ZIJN het ook GEEN Janwillempies.
                                [ Als je alle transportmiddellen die op rubberbanden rijden karretje gaat noemen vervaagt ook het verschil tussen auto en fiets. ]
                                Nes vraagt zich dan af wie de norm stelt wat wel en wat
                                geen Jan Willempjes zijn of zo genoemd mogen worden.

Mijn overlevering leert mij dat er ooit ene Jan Willem was,
                                en naar hem zijn bepaalde bindingsdingen zo genoemd.

Naar mijn weten vallen daar de door mij gebruikte T-fixes
                                (ook?) onder. Google leert mij dit nl. ook zo.

Heb ik dan de waarheid in pacht, of heb jij dat met jouw
                                enorme stellingname dat de T-fic GEEN Jan Willempje is?
                                (GEEN in capitals dus uitgeschreeuwd!?!?)

Ik volg maar gewoon wat ik denk en wat mij is geleerd,
                                stel me graag open voor nwe dingen en zaken.
                                (Zolang ze me niet al te schreeuwerig opgedrongen worden).

grtz
                                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...