Vleugelmoeren of borgmoeren voor spot-haak-bevestiging, Jan Willempies

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pieturp
    • Jul 2010
    • 70

Over de JW'tjes:

Mits je geen kilometers gaat afleggen is met Jan Willempjes niks mis. Ik vind dat "ge-tape" echt zó waar-de-loos. Plakresten of niet, 't is gewoon irritant: een JW'tje heb je zo los en zo weer vast. Plakband (of veredelde derivaten) niet!

Daarbij: kabels om 't grid draaien is een draai om je oren ;-)
    ... en etcetera en zo

Comment

• mrVazil
      • Mar 2010
      • 330

wil je eens aan de belgen uitleggen wat Jan Willempjes zijn?

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

das een elastiekje met daaraan een houtje, een balletje oid. Draai je strak om de kabel, en dan het houtje of balletje als laatste ook door het elastiekje, waardoor het opgerold blijft.

Comment

• mvdmeulen
          • Aug 2007
          • 137

@ "Frederic Flybar"
          Dat die moeren kroonmoeren heten wist ik niet, weer wat geleerd
          Maar waar ik benieuwd naar ben: wat heeft jou voorkeur??
          Met vriendelijke groet,
          Mark van der Meulen

Comment

• HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 649

Hier een aanhanger van de kroonmoer... overigens heb ik ook de zelfborgende ny-lock gebruikt (en dat werkte prima ondanks de temperaturen) maar vond het vooral vervelend/lastig als de hele reut weer eens veranderd moest worden. Je moet nl. de gehele draadlengte losdraaien met een sleutel omdat het met de hand niet gaat.

Voor bekabeling; JW's zijn hier het meest gebruikt, ty-raps worden ook gebruikt en tape vermijd ik zoveel mogelijk vanwege de rotzooi die op de truss en kabel achterblijft... na een paar keer niet echt meer netjes... maar dat laatste is puur persoonlijke voorkeur.

Even het volgende om te proberen de discussie te begrijpen; Zoek je hier steun om je collega's te overtuigen van je gelijk ???

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1086

Wat mij verbaast:

Vleugelmoeren. Wat mij betreft een no-go, hoewel ze in veel theaters nog gebruikt worden.

Wat mij ook verbaast:

Borgmoeren. Bij regelmatig draaien en door verhitting niet borgend meer te noemen met als gevolg dat ze daardoor nog vaker aangedraaid worden (waardoor ze al snel 'met de hand' aangedraaid kunnen worden).

Wat mij het meest verbaast:

Waarom gebruikt niemand schotelringen??? Deze kunnen in combinatie met een borgmoer moer en nylonringen (blijvend op spanning gebracht) een zeer constante frictie bewerkstelligen. De brogmoer houd het geheel bijeen, de schotelringen (twee stuks contra holle kant tegen elkaar) houd er spanning op en de nylonring zorgt voor eenvoudig draaien. Supercombinatie. Heb al drie jaar de bouten/moeren/etc van mijn parrenset niet meer hoeven aandraaien!

@lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Rethep
                • Jan 2010
                • 16

Originally posted by HR Soundproductions
                Even het volgende om te proberen de discussie te begrijpen; Zoek je hier steun om je collega's te overtuigen van je gelijk ???
                Nee hoor, ben alleen benieuwd, omdat mijn collega zweert bij vleugelmoeren omdat hij ze dan altijd nog kan vastdraaien met de hand i.p.v. borgmoeren met de sleutel. Zelf ben ik van sneller stellen door niet hoeven aan te draaien (borgmoeren dus). Samen moet je dan uiteindelijk toch kiezen voor 1 systeem. Maar @lex heeft een interessante manier aangegeven om te proberen.

Comment

• remixed
                  • Mar 2009
                  • 22

@lex, gaat de gebruikte borgmoer alsnog niet na een tijd los dan door verhitting van het kunststof wat erin zit? En waarom geen kroonmoer inplaats van borgmoer?

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Originally posted by MacGyverSounds
                    das een elastiekje met daaraan een houtje, een balletje oid. Draai je strak om de kabel, en dan het houtje of balletje als laatste ook door het elastiekje, waardoor het opgerold blijft.
                    De Jan Willempjes die ik gebruik zijn van elastiek en hebben
                    aan 1 zijde een soort V. Elastiek om de kabels en truss, de V door het
                    het elastiek en vast zit het.

(heten eigenlijk Cable T-fix)

grtz
                    Last edited by NesCio01; 27-01-11, 11:04.
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Originally posted by remixed
                      @lex,
                      1) gaat de gebruikte borgmoer alsnog niet na een tijd los dan door verhitting van het kunststof wat erin zit?
                      2) En waarom geen kroonmoer inplaats van borgmoer?
                      Een antwoord dat ik misschien mag geven - 'naast' dat van Lex:
                      1 - jazeker. Maar dat duurt heel erg lang.
                      Bij PAR64's in de verhuur is mijn schatting dat ze na pakweg 3-5 jaar gebruik wel erg soepel gingen draaien, en aan vervanging toe waren...
                      2 - Prijs misschien ?
                      En het gemak van verkrijgen: 'nylocks' vind je op elke straathoek, tot - bij wijze van spreken - in de schappen van de drogist.
                      Maar voor kroonmoeren is een speciaalzaak vaak de enige weg.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• remixed
                        • Mar 2009
                        • 22

Punt 2 lijkt me toch dat schotelringen net zo lastig te vinden zijn, zijn niet overal te vinden volgens mij.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Originally posted by NesCio01
                          De Jan Willempjes die ik gebruik zijn van elastiek en hebben
                          aan 1 zijde een soort V. Elastiek om de kabels en truss, de V door het
                          het elastiek en vast zit het.

(heten eigenlijk Cable T-fix)

grtz
                          En dus ZIJN het ook GEEN Janwillempies.
                          [ Als je alle transportmiddellen die op rubberbanden rijden karretje gaat noemen vervaagt ook het verschil tussen auto en fiets. ]

Comment

• Rethep
                            • Jan 2010
                            • 16

Dank voor de vele suggesties.

Mijn collega lijkt door verwijzing naar dit forum overtuigd (was niet direct de bedoeling maar werkt wel zo) van de borgmoeren/ kroonmoeren/schotelmoeren-constructie. Ik ga dat met hem perfectioneren.

Ik ben daarnaast overtuigd van zijn voorstel voor het gebruiken vd Jan Willempies.

Levert 2 tevreden technici op! Zo heeft dit forum een hele nuttige functie!

Comment

• daviddewaard
                              • Mar 2008
                              • 627

Originally posted by Rethep
                              Beste collega's naar aanleiding van (ernstige) meningsverschillen met collega's vraag ik jullie:

- Is de verbinding tussen spot en ophanghaak bij jullie theater voorzien van een vleugelmoer of een borgmoer ? Dit i.v.m. focussen. Bij een borgmoer hoef je bijna nooit vast te draaien (helaas draait deze soms toch los, en dan heb je wel weer een ringsleutel nodig). Een vleugelmoer moet je bijna altijd eerst losdraaien en daarna weer vast! Dat is volgens mij een extra handeling bij elke spot.
                              - Bij het werken met een grid en steiger/ladder, gebruiken jullie dan Jan Willempies om verlengsnoeren, voor het aansluiten van spots, vast te maken aan de gridbuizen, of draaien jullie de snoeren er dan wat om heen ?

Graag bij jullie reactie vermelden welk (professioneel) theater jullie werken.
                              Ik kan helaas mijn (professionele) werkplek niet noemen (uiteraard).
                              ik kan helaaas mijn professionele werk plek niet noemen HAHAHAHAHA!!
                              waar werk je dan? het personeels theater van de AIVD of de CIA ofzo
                              laat me niet lachen get a fucking life!

( of laaat me raden je hebt geen professionele werkplek)
                              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

Originally posted by daviddewaard
                                ik kan helaaas mijn professionele werk plek niet noemen HAHAHAHAHA!!
                                waar werk je dan?
                                het personeels theater van de AIVD of de CIA ofzo
                                Nooit gehoord van de Theater-Inquisitie?

Dat is goed te vergelijken met het vroegere Arbopodium:
                                ze snappen niks van het feitelijke werk, maar bemoeien zich met alles.

Zo zijn er nog wat clubs in Nederland die allerlei claims op kennis
                                feitelijk weghalen van forums zoals dit.
                                En door de mand 'denderen' als je langer dan een kwartier
                                over een specifiek onderwerp doorpraat.
                                Dat is althans mijn ervaring waar het hijsen/heffen in onze sector betreft.
                                Maar ja - van licht, geluid, decor, projectie enz enz weet ik weinig tot geen ruk,
                                maar dat claim ik ook nooit.
                                (Behalve misschien de kilo's die dat soort zaken wegen...)
                                Last edited by rinus bakker; 28-01-11, 13:22.

Comment

Working...